trådløst netværk
Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 12:41

Nogen der kan give en kort forklaring på standarderne 801.11b, 801.11g,
802.11b og 802.11g? Jeg synes efterhånden at være stødt på dem alle
sammen og er primært interesseret i, hvad min nye bærbare pc er
kompatibel med.

Den var anført som 802.11g i annoncen, men nu står der 802.11b på
kassen. Er det et problem eller hyr? Den skal primært kunne anvendes på
konferencer, i lufthavne og lignende steder.

hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 12:59

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
> kassen. Er det et problem eller hyr? Den skal primært kunne anvendes
> på konferencer, i lufthavne og lignende steder.

Hmm. 801.11 standarden har jeg aldrig hørt om før og på ieee's hjemmeside er
der ikke meget hjælp at hente. De steder jeg fandt på nettet, viste sig at
være et sammensurium af 802.11 og 801.11. Mit gæt er at der ikke findes en
801. standard - der dækker over noget med netværk at gøre.

802 standarden dækker over alle de type af netværk der findes

802.3 er f.eks CSMA/CD også i daglig tale Ethernet
802.5 er Token Ring

og
802.11 er Wireless Lan (wifi)
802.11 er så indelt i undergrupper
802.11b og 802.11g er de to bedst kendte
802.11b er også kendt som 11 mbit wireless net
802.11g er også kendt som 54 mbit wireless net

Langt de fleste 802.11g adaptere og access points (ap) kan også forstå
802.11b standarden og kan derfor også snakke med 802.11b standard
netkort/ap, men den anden vej går det mere trægt., hvis du har et 802.11b
ap, så er det ikke sikkert at du kan bruge et 802.11g netkort.

Dette er lige skrevet ud fra hukommelsen (min egen) og er måske ikke hel
korrekt, men til dagligt brug - who counts.

IEEE standarder er i øvrigt listet på http://standards.ieee.org. Her kan du
læse dine øjne slørede i standarder

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 13:20

"Karsten Madsen" <6 SNABELA drosselvej PUNKTUM dk> wrote in message
> 802.11b og 802.11g er de to bedst kendte
> 802.11b er også kendt som 11 mbit wireless net
> 802.11g er også kendt som 54 mbit wireless net

Jeg fandt følgende: http://www.edbpriser.dk/guide.asp?ID=1024

Men jeg er ikke blevet meget klogere angående kompabiliteten med et
access-point i f.eks. USA kontra Europa. Virker som om, de kører på
forskellige frekvenser, hvorimod 802.11g netop kan klare begge
frekvenser.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 07-04-04 13:36

Hej navnebroder (dem er der ikke for mange af)

Din bærbar har sandsynligvis et 802.11b (11 Mbit) trådløst netkort -
hvilket også er den standard der typisk benyttes til offentlige hotspots.

Du har ret i at der er forskel på de europæiske og amerikanske
standarder men det er rent frekvensmæssigt - og det kan styres af
netkortets software (mange scanner iøvrigt samtlige frekvensmuligheder
automatisk).

Mig bekendt gælder ovennævnte for både 802.11b og 802.11g.

mvh.

Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 14:01

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> wrote in message
> Hej navnebroder (dem er der ikke for mange af)

Nej, vi er en sjælden og udsøgt race

> [...]
> automatisk).
>
> Mig bekendt gælder ovennævnte for både 802.11b og 802.11g.

Spørgsmålet er, om jeg skal afvente med at finde ud af det, når jeg står
i USA til august eller jeg skal brokke mig over den nye bærbare nu, når
jeg end ikke er sikker på, at der er et problem?

hilsen
Uffe

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-04-04 13:25

On Wed, 7 Apr 2004 13:58:50 +0200, "Karsten Madsen" <6 SNABELA
> [...]

> standard netkort/ap, men den anden vej går det mere trægt., hvis
> du har et 802.11b ap, så er det ikke sikkert at du kan bruge et

802.11g er specificeret til også at understøtte 802.11b (i begge
retninger). Hvis det ikke virker, er mindst en af delene ikke
standards compliant.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 14:08

Asbjorn Hojmark wrote:

> 802.11g er specificeret til også at understøtte 802.11b (i begge
> retninger). Hvis det ikke virker, er mindst en af delene ikke
> standards compliant.

Hmm, jeg har oplevet at et 802.11b ap ikke understøtter et 802.11g netkort.
Men det er nok som du skriver at de ikke er standard compliant.

/karsten

Fra : Rasmus Riber

Dato : 08-04-04 09:47

Hej

Du vil ikke have problemer med dit wlan i USA, eftersom man har delt verden
op i kanalér for WIFI.
Wlan kort er de samme om du køber dem i USA eller DK.

hvorfor man lige har valt at dele verden op i kanaler ved jeg ikke
eftersom det er 2.5GHz det hele (dog findes der også 5GHz)
men igen de er aldtid bagud kompitibale

man får kun problemer med dårligt wlan udstyr
jeg har ikke set nogle steder i nu hvor man brugte wlan proff , hvor man
ikke kørte med cisco eller 3Com, og det har ikke voldet mig problemer (har
både netgear og cisco wlan kort begge 11Mbit).

Rasmus Riber
OZ1TUX
www.linuxfromscratch.dk
www.emperial.dk