Hvordan måles skarphed ?
Fra : Sonil

Dato : 07-04-04 11:21

Hej med jer,

Jeg håber der er nogle kloge hoveder her der kan hjælpe mig med følgende:

Jeg skal måle og sammenligne 2 forskellige barbérblades skarphed. Hvordan
gør jeg dette ?

Min egen umiddelbare indgangsvinkel ville være at måle hvor tynd æg'en er på
bladende, og så konkludere at det blad med den tyndeste æg, også var det
skarpeste. Hvordan måler jeg så æg'en ? Er det under elektronmikroskop eller
?

Hvad synes i om fremgangsmåden ? En alternativ måde er meget velkommen.

Hvis der skal bruges et mikroskop, hvor kraftigt vil i så mene at det skal
være ?

God påske til jer !

Mvh
Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-04-04 11:34

"Sonil" <virker@ikke.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg skal måle og sammenligne 2 forskellige barbérblades skarphed. Hvordan

Vil du se om de nye Gillette Sensor Excel er ringere end de gamle Gillette
Sensor Excel ?

> [...]

> bladende, og så konkludere at det blad med den tyndeste æg, også var det
> skarpeste. Hvordan måler jeg så æg'en ? Er det under elektronmikroskop

Kommer det ikke også an på hårdheden af materialet ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 07-04-04 11:34

Sonil wrote:
> [...]
> elektronmikroskop eller ?
>
> Hvad synes i om fremgangsmåden ? En alternativ måde er meget

Du antager en entyding sammenhæng mellem æggens tykkelse og bladets
skarphed. Der er sikkert en sammenhæng, men jeg er ikke sikker på at den er
entydig, eller at der ikke er andre faktorer, som du dermed kommer til at
overse; æggens ensartethed fx.

Jeg ville fokusere på det grundlæggende ved skarphed: Evnen til at skære.

Lav en forsøgsopstilling, hvor du har fuldstændig kontrol over skærevinkel,
tryk og det materiale, der skæres i mv. Skær så, og mål hvor dybt snittet
bliver.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
I disagree with what you say, but I will defend to the death your right

Fra : LR

Dato : 07-04-04 11:59

> Jeg skal måle og sammenligne 2 forskellige barbérblades skarphed. Hvordan
> gør jeg dette ?

Hvad med at måle det tryk som kræves for at bevæge kniven igennem et A4 ark
papir? Papirets fibre minder måske om hår, så du måler endda skarpheden i
forhold til det, knivene er beregnet til.

Ellers ved jeg ikke, om der findes måleenheder for skarphed. Skarpheden har
vel dels med æggens vinkel (ekstrem lille for barberblade) og runding at
gøre.

Mvh,

Lasse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-04 12:29

LR skrev:

>papir? Papirets fibre minder måske om hår, så du måler endda skarpheden i
>forhold til det, knivene er beregnet til.

Det kunne man tro, men det er ikke tilfældet. Papir er noget af
det værste man kan udsætte skærende redskaber for. Det sløver dem
hurtigere end f.eks. metal. Det skyldes de sandkorn som
uundgåeligt findes i almindeligt papir.

Metoden er ellers god nok, skulle jeg mene.

--
Bertel

Fra : Pettersen; Roald

Dato : 07-04-04 19:58

Bertel Lund Hansen:

> Papir er noget af det værste man kan udsætte skærende redskaber for.
> Det sløver dem hurtigere end f.eks. metal.
> Det skyldes de sandkorn som uundgåeligt findes i almindeligt papir.

Hvorfor skulle der være sand i papir?

SVJV er det limen, som hærdet er hårdt som glas, der sløver.
Og det er derfor, man bør bruge specielt hærdet værktøj
til spånplader, krydsfiner og andre tokomponente materialer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-04 20:24

Pettersen; Roald skrev:

>Hvorfor skulle der være sand i papir?

Jeg har lige konsulteret min far som er ekspert i
papirproduktion. Der er med garanti ikke sand i papir.
Papirmassen renses meget grundigt for alle urenheder som fjernes
ved centrifugering.

Der er lim i det meste papir, men f.eks ikke i trækpapir. Der er
tale om forskellige mængder afhængig af papirtypen. Den lim kan
*ikke* blive hård som glas.

Derudover er der kaolin (kaliumaluminium-etellerandet) og evt
andre mineralske stoffer i, og det er dem der må være årsag til
den sløvende effekt på skæreredskaber.

Kaolin er en lerart. Glittet papir (glat papir) indeholder
relativt store mængder kaolin.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-04-04 12:22

Sonil wrote:

> [...]
> skarpeste. Hvordan måler jeg så æg'en ? Er det under elektronmikroskop eller

Hvis du har lyst til at se på hvordan æggen egentlig ser ud, kan det
være en fin idé at bruge et elektronmikroskop eller en anden type mikro-
skop. Så skulle du sammenligne et nyt og et brugt blad.

Men som de andre er inde på, er der mange faktorer der gør sig gældende,
så du kan nok bedst vurdere bladets evne til at skære ved at skære med
det.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Sonil

Dato : 07-04-04 20:50

> Men som de andre er inde på, er der mange faktorer der gør sig gældende,
> så du kan nok bedst vurdere bladets evne til at skære ved at skære med
> det.

Ja men jeg skulle netop gerne ende op med et lidt mere objektivt resultat,
end at blad a føles skarpere end blad b.

Mvh
Søren

Fra : J. Nielsen

Dato : 07-04-04 16:05

On Wed, 7 Apr 2004 12:21:00 +0200, "Sonil" <virker@ikke.dk> wrote:

>Jeg skal måle og sammenligne 2 forskellige barbérblades skarphed. Hvordan
>gør jeg dette ?

Lav en opstilling hvor barberbladet monteres vandret. Hæng en løkke
af tynd snor, garn, sytråd, eller hvad ved jeg, over barberbladet og mål det
nedadgående træk der skal til for at gennemskære snoren. Hæng evt. en
beholder i snoren og fyld gradvis med vand til gennemskæring finder sted.

Find selv på et navn til din nye måleénhed.
--

-JN-

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-04-04 16:41

"Sonil" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse news:c50k8p$8h4$1@news.net.uni-c.dk...

> Jeg skal måle og sammenligne 2 forskellige barbérblades skarphed. Hvordan
> gør jeg dette ?

Jeg ser at ingen af af svarerne har tænkt på andre faktorer end skarphed,
som egentlig er uinteressant og er nem at se i mikroskop.
Materialets hårdhed er særdeles afgørende (ligesom for en køkkenkniv).
Også sejhed kan spille en rolle.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-04 17:28

Martin Larsen skrev:

>Jeg ser at ingen af af svarerne har tænkt på andre faktorer end skarphed,

Det var vist lissom det der blev spurgt om.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-04-04 17:37

Martin Larsen skrev:
> [...]
> skarphed, som egentlig er uinteressant og er nem at se i mikroskop.
> Materialets hårdhed er særdeles afgørende (ligesom for en køkkenkniv).

Hvis man skal sammenligne skarphed, bør man nok også se
på bjergarten "obsidian" (vulkansk glas). Før Hr. Gillette i
1901 opfandt barberbladet, mener jeg at "obsidian" var noget
af det skarpeste der fandtes. Oldtidens kirurger opererede med
obsidianknive. Har de i øvrigt ikke brugt dette materiale langt
op i nutiden?

--
Med venlig hilsen Herluf Hold

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-04-04 23:22

Martin Larsen wrote:

> "Sonil" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ser at ingen af af svarerne har tænkt på andre faktorer end skarphed,
> som egentlig er uinteressant og er nem at se i mikroskop.

Hvorfor er skarphed uinteressant? Det er da netop interessant...

> Materialets hårdhed er særdeles afgørende (ligesom for en køkkenkniv).
> Også sejhed kan spille en rolle.

Hårdhed, tjaa, det vil jeg ikke sige: Et materiale kan jo ligesom diamant
godt være hårdt selvom det ikke er skarpt eller har skarpe kanter
(afrundede kanter)... En fodbold af diamant, er jo ikke skarp.

Og sejhed? Hvordan er det nu at det skal det kunne spille en rolle, når jeg
antager at man end ikke når op på materialets flydespænding (0,2-ditto).
Måske overser jeg noget, men hvordan er det nu lige med sejhed, duktilitet
og toughness (eller skal jeg tage mig sammen, overvinde dovenskaben og gå
over og finde det i min bog?)...

Som andre har været inde på, måler man nok skarphed bedst ved at måle
knivene... Så enkelt er det vidst. Jeg kender ikke nogen officielle
"skarphedsmålings-metoder". Derimod er der noget der hedder ruhedsmåling,
men det kan du jo heller ikke bruger her...

Konklusionen må være at skarphed først og fremmest afhænger af emnets
geometri, spidse vinkler og den slags. Dernæst kan man kigge på om
materialet "smuldrer", men det gør stål jo ikke normalt...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-04-04 11:36

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@jay.spam.net> skrev i en meddelelse news:40747f1e$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Måske overser jeg noget

Du er vel nærmest blind

Mvh
Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-04-04 20:20

Martin Larsen wrote:

> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@jay.spam.net> skrev i en meddelelse

> Du er vel nærmest blind

Det skriver du fordi du aldrig har lært at argurmentere bedre, eller hvordan
skal jeg forstå det svar?

Nej, jeg er ikke blind, du tager fejl. Kom igen en anden gang.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-04-04 17:46

"Sonil" <virker@ikke.dk> wrote in message
> Jeg skal måle og sammenligne 2 forskellige barbérblades skarphed. Hvordan
> gør jeg dette ?

Et tillægsspørgsmål:
Nogen der har et link til en god forklaring på hvordan det at skære egentlig
fungerer på atomart/molekylært niveau?

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-04-04 17:53

Sonil wrote:
> [...]
> velkommen.
>
> Hvis der skal bruges et mikroskop, hvor kraftigt vil i så mene at det

Jeg tror jeg ville måle radius i æggen - jo mindre jo skarpere
men det kræver nok et ret seriøst mikroskop

/carsten