Træning af labrador-hvalp
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 07-04-04 06:34

Vi har lige købt en Labrador på 8 uger.

På et eller andet tidspunktskal jeg begynde noget hundetræning, men hvor
gammel skal han være før vi må begynde? Det er alm. lydighedstræning jeg
tænker på.

Jeg har også en idé om at jeg vil lære ham at finde ting/personer udfra
lugt. Er det noget man selv kan lære sin hun og i så fald hvordan?

Mvh
Kasper Katzmann

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 07-04-04 06:37

Glemte lige at skrive at jeg bor i Skovlunde v. København. Er der nogle
hundeskoler der kan anbefales eller frarådes i mit nærområde?

/Kasper

Fra : Jytte

Dato : 07-04-04 07:23

Kasper Katzmann wrote:
> [...]
>
> Jeg har også en idé om at jeg vil lære ham at finde ting/personer
> udfra lugt. Er det noget man selv kan lære sin hun og i så fald

Hej Kasper.

Jeg vil anbefale Sven Järverüds bog "Din hund som hvalp og unghund". Den kan
lånes på biblioteket.
Der er mange gode ideer.

God fornøjelse

Jytte

Fra : Erik Aalund

Dato : 07-04-04 08:16

Jeg synes du skal begynde med at kontakte din lokale afdeling af Dansk
Retriverklub.
Kig evt. her:

http://www.dansk-retriever-klub.dk/

hilsen
Erik

Fra : George, 2500

Dato : 08-04-04 19:19

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes du skal begynde med at kontakte din lokale afdeling af Dansk
> Retriverklub.

Ja, men det kræver, at hunden har papirer og er stambogsført.
Mvh
Georg

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 08-04-04 22:11

> Ja, men det kræver, at hunden har papirer og er stambogsført.
> Mvh
> Georg

Det har den ikke. Ved egentlig ikke hvorfor. Hvad kan grunden til det være?
Begge forældre er Labrador Retrievere.

Vi har købt den igennem en opdrætter der hedder Tove som bor i Hundested.
Nogen der kender hende?

Er der noget jeg bør spørge om når jeg henter hvalpen på mandag (12 april)?

Mvh
Kasper Katzmann

Fra : malle-brok

Dato : 09-04-04 09:04

Hej Kasper.

> Det har den ikke. Ved egentlig ikke hvorfor. Hvad kan grunden til det
være?
> Begge forældre er Labrador Retrievere.

Det kan være fordi den ene eller begge forældre enten ikke er stambogsførte
eller avlsgodkendte....

Hilsen
Carina

- - -
Danske redningshunde
http://www.redningshund.dk

Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 09-04-04 12:19

> være?
>
> Det kan være fordi den ene eller begge forældre enten ikke er
stambogsførte
> eller avlsgodkendte....

Hvad skulle så være grunden til at den/de ikke er avlsgodkendte eller
stambogsførte?

Mvh
Kasper Katzmann

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-04-04 10:37

"Kasper Katzmann" <kasper@bmwkatzmann.dk> wrote in message

> stambogsførte
>
> Hvad skulle så være grunden til at den/de ikke er avlsgodkendte eller
> stambogsførte?

Arvelige fejl som HD, AA eller lign.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-04-04 10:37

> Det har den ikke. Ved egentlig ikke hvorfor. Hvad kan grunden til det
være?

Du ville spare de penge ?

> Begge forældre er Labrador Retrievere.

Med DKK stambog ?
Hvis ja, så forlang en på hunden.

> Vi har købt den igennem en opdrætter der hedder Tove som bor i Hundested.
> Nogen der kender hende?
>
> Er der noget jeg bør spørge om når jeg henter hvalpen på mandag (12
april)?

Hvor er stambogen ?

Fra : René Kofoed

Dato : 07-04-04 10:33

"Kasper Katzmann" <kasper@milkkatzmann.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har også en idé om at jeg vil lære ham at finde ting/personer udfra
> lugt. Er det noget man selv kan lære sin hun og i så fald hvordan?

Hej Kasper.
Tillykke med den lille ny.
Du kan starte med din hvalp når den er vaccineret færdig, i DCH.
Du kan gå ind på DCH`s hjemmeside : www.dch-danmark.dk , og finde ud hvilken
klub der ligger tættest på dig.
Der kan du starte på hvalpehold. En af øvelserne i konkurrenceprogrammet
(tager tid, at blive klar til det), er rundering, hvor hunden skal finde en
person, bevogt, og give hals. Denne figurant, som det hedder, er delvis
skjult i c-klassen, helt skjult i b-klassen, for hunden, og så bliver det
sværere og sværere op i klasserne.
Du kan også se de forskellige øvelser i programmerne, på hjemmesiden.
Kontakt en fra den respektive klub, og få en snak om holdstart osv.
Held og lykke med din dejlige lab.
Mvh Susanne.

Fra : malle-brok

Dato : 07-04-04 16:58

Hej Kasper

> På et eller andet tidspunktskal jeg begynde noget hundetræning, men hvor
> gammel skal han være før vi må begynde? Det er alm. lydighedstræning jeg
> tænker på.

Hvalpen skal være vaccineret, men det kan den blive allerede som 8 uger. -
Desuden skal du have fundet et godt træningssted, hvor der kan være
ventelister, så jeg vil anbefale dig hurtigst muligt at finde ud af hvor du
vil træne vovsen og så få dig meldt til

Med en labrador er der mange muligheder:

- Dansk Retriever Klub (DRK), hvor den videre træning bla. kan føre frem mod
markprøver og hvor programmet er tilrettelagt efter retrievere og trænerne
naturligvis har et stort kendskab til racen.

- Danske Politihundeforening (PH), hvor der trænes øvelser som politihunde
skal kunne mestre, dvs. incl. bidearbejde.

- Danmarks Civile Hundeførerforening (DcH), hvor der trænes lydighed og
eftersøgningsøvelser efter mennesker og ting.

- Dansk Kennel Klub (DKK), hvor der trænes lydighed samt lette øvelser med
næsearbejde.

- Diverse mindre og lokale træningspladser...

Hvad der er bedst at vælge afhænger helt af dig og dine ønsker. Hvis jeg var
dig, ville jeg finde den nærmest træningsplads for alle ovenstående klubber
og så tage en tur rundt og kigge på træningspladserne - snakke med
trænerne - kigge på de hunde der går til træning. Find så det sted der
passer bedst til dit temperament og hvor du synes der er flest hunde der
opfører sig som du også gerne vil have din lille hvalp til at opføre sig når
den er blevet voksen .
______

> Jeg har også en idé om at jeg vil lære ham at finde ting/personer udfra
> lugt. Er det noget man selv kan lære sin hun og i så fald hvordan?

Du kan sagtens selv lære ham at finde ting selv - at finde personer kræver
at du har en person til at gemme sig, som han så kan finde . Hvis det er
din første hund du træner med, kan det dog anbefales at få noget råd og
vejledning i en hundeklub...

Håber du kan bruge mine svar

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Maj-Britt Andersen &~

Dato : 07-04-04 20:51

Hej

Jeg kender ikke lige noget til de enkelte klubber på sjælland, men på fyn er
Dansk kennel Klub helt klart at foretrække frem for DCH.

Bo