Smagen i hvidløg
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 06-04-04 22:28

I tråden om det stærke stof i chili skrev I, at det var stoffet
capsaicin, som gav chili dens stærke smag. Hvidløg er jo en
helt anden grøntsag, hvad er det der gør at rå hvidløg på samme
måde kan svide noget så ulideligt og brænde så det næsten gør
ondt på tungen og på indersiden af læberne.

Det der svider og brænder, når man får rå hvidløg i munden er jo
næsten neutraliseret efter kogning, så det må vel være et andet stof.

På forhånd tak for svar.

Ruth

Fra : Bo Warming

Dato : 07-04-04 08:07

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det der svider og brænder, når man får rå hvidløg i munden er jo
> næsten neutraliseret efter kogning, så det må vel være et andet stof.

Alle krydderurter handler om "leg med ilden", og planten har lavet
afskrækkelsesstoffet for at holde planteædende pattedyr og insekter væk.
Men mennesker har god tid og finder det lidt pikant med, hvad halvvejs
forgifter.

Da min mor kom hjem fra hospitalet med min nyfødte lillesøster havde min far
bøf med løg parat og hun spiste meget løg og søster græd i timevis - hun fik
aliicin-svovlforbindelsen via brystmælken og var ikke "uddannet" til at
påskønne masochistisk pinsel.

Formlen for alkaloiderne, der gør mad spændende og som for hvidløg, frisk
løg og peber har næsten ætsende smerteeffekt kender vi ofte kun vedr
hovedingredienser, og vi kan ikke bruge den kemiske indsigt til _noget som
helst._

Stenalderkokke vidste også at løg-smertestofferne nedbrydes af varme, men
dem fra peber overlever kogning

De intense små hvidløg fed kan købes henkogte/i olie. Så ætser de ikke
smagsløgene, men dagen efter du har spist en ret med mange af dem, lugter
huiset stadig af hvidløg - vistnok fordi det udskilles via svedporerne

Både smag af årgangsrødvin, kaffe og disse krydderurter kan påvises ved
kromatografi at bestå af snese af smagsstoffer, og syntetiserer du
flertallet af dem og blander i samme forhold opnår du ikke noget der
ligner - undtagen i heldige tilfælde a la frugtessenser. Man fablede om at
ulande snart ikke ville kunne sælge trope-afgrøder, for vi kan syntetisere
alt, da man lige havde opfundet gaskromatografen, men idag ved vi hvor
magtesløs den fineste laboratoriekemi er - og nok altid vil være.?
Eller holdt man op at isolere og analysere alle de 200 smagsstoffer i kaffe,
fordi snobberi er noget kvinderne kan lide? Det må ikke være for nemt?

Universitets-førstedelstuderrende bliver benovede og får ærefrygt, når de
ser formlen for noget aktivt virkende. Har mennesket fundet de vises sten?
Nej - medicin har jo heller ikke afskaffet særlig megen sygdom. Videnskab
LOVER men HOLDER IKKE. Løfter er dog spændende, bl.a. placeboeffekt og
snob-effekt.

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-04-04 08:52

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

> [...]
> afskrækkelsesstoffet for at holde planteædende pattedyr og insekter væk.
> Men mennesker har god tid og finder det lidt pikant med, hvad halvvejs

Du tager helt fejl. Jeg har dyrket afsindigt stærke chili, som med stor
appetit blev ædt af en larve på ca. 5 cm. længde.
mvh
Preben

Fra : Bo Warming

Dato : 07-04-04 19:09

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

> Du tager helt fejl. Jeg har dyrket afsindigt stærke chili, som med stor
> appetit blev ædt af en larve på ca. 5 cm. længde.

Jeg tager intetsteds fejl, men både insekt- og pattedyrriget er opfindsomt
og der opstår altid nogle få dygtige der har medfødt antidot så de klarer
mosten, fx kan gøge spise enhver larve - og selvfølgelig er der larver der
klarer enhver krydderurt.

Men at tidsler og skarntyder slipper for at køer æder dem, sikrer megen
overlevelse. Også tidsler har sjældne sommerfugle der kan klare tornene, når
de er larver

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 08-04-04 06:04

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> Stenalderkokke vidste også at løg-smertestofferne nedbrydes af varme, men
> dem fra peber overlever kogning
OK Bo. Jeg svarede dig direkte. Det var en fejl.
Men jeg er ret sikker på at de IKKE havde peber i bondestenalderen.

Vagn Kofoed

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-04 06:18

Vagn Kofoed skrev:

>Men jeg er ret sikker på at de IKKE havde peber i bondestenalderen.

Hvad skulle dog forhindre dem i at padle til Indien i en
træstammekano og handle?

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 08-04-04 10:20

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Hvad skulle dog forhindre dem i at padle til Indien i en
> træstammekano og handle?

Hvem har begrænset emnet til nordeuropæisk stenalder

American Sceientist skriver formodentlig med tanke på tropiske
stenaldersamfund når de mener at have indicier på at SÅNING tidligst skete
af opiumsvalmuer og chili - og at man blev høj af chili

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 08-04-04 18:39

> Hvem har begrænset emnet til nordeuropæisk stenalder
Næh, sæføli. I en dansk NG skal vi da helt klart vide at når du siger
stenalder så taler du om de første agerdyrkere et sted i Centralasien. Efter
du skrev til mig privat pga. af min fejl, har jeg ellers gået og glædet mig
til, at du og et amerikansk tidsskrift havde nogle af svarerene på de mange
spørgsmål omkring dansk bondestenalder.

> American Sceientist skriver formodentlig med tanke på tropiske
> stenaldersamfund når de mener at have indicier på at SÅNING tidligst skete
> af opiumsvalmuer og chili - og at man blev høj af chili
Ja, og andre arkæologer er bidt af tanken om at korndyrkning blev
organiseret fordi man fandt ud af at byg var godt til at gære og lave øl af.
Er du helt sikker på American Scientist? Jeg har for mange år læst noget
lignende sludder i Scientific American.

Lad mig så bede om Bertel Lund Hansens ide.

Vagn Kofoed

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 08-04-04 13:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad skulle dog forhindre dem i at padle til Indien i en
> træstammekano og handle?

Prisen på kanoer var dengang yderst pebret.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 09-04-04 06:13

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev
> Prisen på kanoer var dengang yderst pebret.
Spekulerer på om det var prisen værd hvis vi kunne sende BW hen hvor det
gror.

Vagn Kofoed

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 07-04-04 08:57

Primært allicin:
http://www.allicin.com/
mvh
Jeppe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-04-04 09:05

"Jeppe Madsen" <pjm@symbiona.ki.ku.dk> wrote in message
> Primært allicin:
> http://www.allicin.com/

Interesseant site, måske der er pga. allicin at hvidløg er virkningsfulde
overfor vampyrer ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 07-04-04 22:30

Christian B. Andresen skrev:
> Interesseant site, måske der er pga. allicin at hvidløg er virkningsfulde
> overfor vampyrer ?

Er du sikker på at det virker? Har du prøvet det?
Man ser og hører så meget på film som slet ikke er rigtigt.
Tro min skuffelse da det gik op for mig at SuperMan slet ikke findes!

-------
Tomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-04 22:37

Tomas Christiansen skrev:

>Er du sikker på at det virker? Har du prøvet det?

Ja, jeg er helt sikker. Jeg har stort set altid hvidløg i huset,
og endnu har ikke en eneste vampyr så meget som vovet sig i
nærheden af min bopæl.

--
Bertel

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 07-04-04 22:54

Bertel Lund Hansen skrev:
> Ja, jeg er helt sikker. Jeg har stort set altid hvidløg i huset,
> og endnu har ikke en eneste vampyr så meget som vovet sig i
> nærheden af min bopæl.

Hvad nu hvis vampyren har forvandlet sig til en flagermus - kan du være
sikker på at du ikke har set sådan en fætter?
Iøvrigt kan visse meget kraftfulde vampyrer ligne rigtige mennesker, men kan
kun afsløres ved at de intet spejlbillede har (plus nogle andre småting).

-------
Tomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-04 05:56

Tomas Christiansen skrev:

>Hvad nu hvis vampyren har forvandlet sig til en flagermus - kan du være
>sikker på at du ikke har set sådan en fætter?

Hm, det tænkte jeg ikke lige på, men de har i hvert fald holdt
sig fra mit hus.

>Iøvrigt kan visse meget kraftfulde vampyrer ligne rigtige mennesker, men kan
>kun afsløres ved at de intet spejlbillede har (plus nogle andre småting).

Ser de ikke også lidt sure ud? Jeg mener, de skal jo passe på med
ikke at smile.

--
Bertel

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 08-04-04 13:13

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hm, det tænkte jeg ikke lige på, men de har i hvert fald holdt
> sig fra mit hus.

Det er godt, der er vist en vis procent del af flagermus der har
rabies. Så det kan ikke skade at have godt med hvidløg, hvis man
ikke vil inficeres.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 08-04-04 11:21

"Jeppe Madsen" skrev i en meddelelse
> Primært allicin:
> http://www.allicin.com/

Ja tak for den. Men så vil jeg gerne spørge, når man bestandig prøver
ny metoder til at fastholde essensen af det man ønsker fra hvidløgene,
hvad er det så for egenskaber, man fra videnskabelig side mener, der
er så værdifulde, at man stadig forsøger at gøre det bedre.

Og kan nogen svare på om kunstordet Ester (Essigäther), som nævnes
flere gange på hjemmesiden, er det samme man brugte, da man sendte
produktet Ester C på markedet?

Her stod det for et højt kvantum af C-vitaminer, betyder det at det i
virkeligheden er C-vitaminer, man forsøger at udvinde af hvidløg?

Ruth

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 08-04-04 13:59

Ruth Nielsen wrote:

> Og kan nogen svare på om kunstordet Ester (Essigäther), som nævnes
> flere gange på hjemmesiden, er det samme man brugte, da man sendte
> produktet Ester C på markedet?

Inden for kemien bruger man nu ordet ester om enhver forbindelse der
fremkommer ved at erstatte det fraspaltelige hydrogen-atom i et
carboxylsyre-molekyle med en organisk atomgruppe.

Der er med andre ord utroligt mange forskellige stoffer der falder ind
under kategorien estere. Det er ligesom der er mange kemiske stoffer
der falder ind under betegnelsen alkoholer.

Estere lugter og smager ofte behageligt, fx af æble, banan, appelsin
eller hvad véd jeg, og mange »smags-essenser« er kemisk set estere.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-04 19:17

Ruth Nielsen skrev:

>Her stod det for et højt kvantum af C-vitaminer, betyder det at det i
>virkeligheden er C-vitaminer, man forsøger at udvinde af hvidløg?

Nej. C-vitamin er det eneste vitamin der kan fremstilles
fuldstændig rigtigt syntetisk, og det er ikke svært.

--
Bertel

Fra : Henrik

Dato : 08-04-04 19:51

On Thu, 08 Apr 2004 20:17:08 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Nej. C-vitamin er det eneste vitamin der kan fremstilles

Er du virkelig sikker på det er det eneste, B6 ser nu også let ud.

>fuldstændig rigtigt syntetisk, og det er ikke svært.

Det må da være lidt svært, selvfølgelig afhængig af dit
udgangsmatriale, men der er noget stereokemi du skal have til at passe
samt huske på c-vitamin virker som antioxidant.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 12-04-04 11:05

Bertel Lund Hansen wrote:

>Nej. C-vitamin er det eneste vitamin der kan fremstilles
>fuldstændig rigtigt syntetisk, og det er ikke svært.

Det tror jeg ikke på!
Jeg tror på at det ikke er rentabelt at fremstille de øvrige grundet
problemer med stereokemi osv der besværliggør oprensning - når nu
naturen gør det så glimrende.
Men antallet af øvrige naturstoffer der er fremstillet isomert rent,
skulle det være mærkeligt om ikke vitaminerne var det.

Mvh
Jeppe

Fra : Bo Warming

Dato : 12-04-04 11:57

> [...]
> Men antallet af øvrige naturstoffer der er fremstillet isomert rent,
> skulle det være mærkeligt om ikke vitaminerne var det.

Man kan fremstille næsten ALT hvis man ofrer tid og penge nok på det, men
det er BILLIGERE at udvinde alkaloid af planter og evt modificere , fx LSD

Er det du kalder syntetisk ascorbinsyre fremstillet udfra råolie - nej vel?

Der er nok brugt sukker dvs det er ikke syntetisk vedr det svære med de
assymetriske kulstofatomer

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-04-04 12:57

Bo Warming wrote:

> Der er nok brugt sukker dvs det er ikke syntetisk vedr det svære med de
> assymetriske kulstofatomer

Det er jo sådan set umuligt at fremstille chirale produkter (bortset
fra racemiske blandinger) ud fra rent achirale reaktanter.

Så man er nødt til at gå ud i naturen og finde et optisk aktivt stof
til at starte (evt. som katalysator).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-04-04 15:22

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Det er jo sådan set umuligt at fremstille chirale produkter (bortset
> fra racemiske blandinger) ud fra rent achirale reaktanter.

Hm, hvis man nu finder en reaktion hvor L-varianten af produktet
katalyserer dannelse af mere L-variant, og tilsvarende for R.
Så kan man godt nok ikke være sikker på om man ender med den ene eller
den anden isomer når man starter, men hvis det går galt prøver man
bare igen.

(Og sådanne reaktioner findes: "liv" er et prototypisk eksempel).

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-04-04 18:16

Henning Makholm wrote:

> [...]
> Så kan man godt nok ikke være sikker på om man ender med den ene eller
> den anden isomer når man starter, men hvis det går galt prøver man

En kemiforelæser lovede øjeblikkelig ansættelse på hans laboratorium
hvis man kunne lave optisk aktive stoffer alene ud fra optisk inaktive
stoffer, så jeg tror du skal til Kemisk Institut i Århus, Henning.

> (Og sådanne reaktioner findes: "liv" er et prototypisk eksempel).

Ja, okay. Liv er et symmetribrud af en slags. Så vidt jeg véd, er
syntesen (som den foregår i dag i industri og laboratorier) af alle
chirale stoffer (hvor man kun ønsker den ene enantiomer) betinget af
et chiralt udgangsstof (eller chiral katalysator) som i sidste ende
kan føres tilbage til et stof der er udviklet fra en plante eller et
dyr.

Hvis der er undtagelser, er de i hvert fald få.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-04-04 19:31

> [...]

> hvis man kunne lave optisk aktive stoffer alene ud fra optisk inaktive
> stoffer, så jeg tror du skal til Kemisk Institut i Århus, Henning.

Øh, host. Et er en korkprop at kaste i Mølleåen, et andet skib at føre.

Jeg påpegede at man kan *forestille* sig reaktioner med den
egenskab. Jeg har ikke den ringeste ide om hvor man skal *finde* dem.

--
Henning Makholm "In my opinion, this child don't
need to have his head shrunk at all."

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-04-04 20:05

Henning Makholm wrote:

> Øh, host. Et er en korkprop at kaste i Mølleåen, et andet skib at føre.
>
> Jeg påpegede at man kan *forestille* sig reaktioner med den
> egenskab. Jeg har ikke den ringeste ide om hvor man skal *finde* dem.

Okay, dengang Pasteur opdagede chiralitet af kemiske stoffer, da fore-
tog han faktisk en adskillelse af en racemisk blanding uden at bruge
noget optisk aktivt (vi må konkludere at Pasteur kunne ansættes hos
Kim Daasbjerg i Århus). Han startede med et (syntetetisk fremsitillet)
racemat af vinsyre og lod stoffet krystallisere ud i små krystaller.
Eller rettere et natrium-ammonium-salt af vinsyre. Ved hjælp af et
skarpt syn og en pincet kunne Pasteur sortere de små krystaller i to
løste de to bunker i hvert sit bæger, kunne han konstatere at den ene
opløsning drejede polariseret lys den ene vej, og den anden den anden.

Vi må konkludere at krystaldannelse i dette tilfælde var en proces af
præcis den art du foreslog. Så selvfølgelig havde du ret.

Desværre virker denne slags fysiske metode kun meget sjældent. Og det
er nok også umuligt at få 100 % af den ene enantiomer med Pasteurs
metode.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 13-04-04 11:49

> [...]
>
>Desværre virker denne slags fysiske metode kun meget sjældent. Og det
>er nok også umuligt at få 100 % af den ene enantiomer med Pasteurs

Tjah, det er ikke så unormalt at chirale molekyler pakker bedre med
molekyler af deres egen 'håndethed'. Ovenstående er et godt eksempel.
Chiralititet kan også opstå på et plan højere end molekyler fra
ikke-chirale molekyler. Således er der en del chirale rumgrupper
indenfor krystallografien.
Såkaldte bananformede(banana-shaped) flydende krystaller giver anledning
til drejning af plan-polariseret lys på trods af fraværet af chirale
centre.
Kvarts, som i sand, krystalliserer også i chirale rumgrupper, danner
vist en helix, der nødvendigvis må være håndet.

kaliumnitrat og natriumchlorat for eksempel kan tilsyneladende
krystallisere i chirale grupper; lader man en oplsøning krystallisere ud
fås lige mange krystaller af hver håndethed, rører man rundt fås primært
den ene type...den første krystal poder hurtigt hele suppen, dens
orientering er tilfældig, men styrer resten.

Chiralitet som matematisk begreb er vist en særlig disciplin, svjh er
Moebiusbånd chirale?

Mvh
Jeppe

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-04-04 14:40

Jeppe Madsen wrote:

> Chiralitet som matematisk begreb er vist en særlig disciplin, svjh er
> Moebiusbånd chirale?

Umiddelbart troede jeg at Möbius-båndet ikke var chiralt. Det er kendt
for at være en ikkeorienterbar regulær flade, men det er jo noget andet.

Men ved nærmere eftertanke har du nok ret. Der må være en helicitet
på hvilken vej båndet snor sig. Er det med andre ord umuligt at
deformere båndets spejlbillede så det bliver identisk med båndet selv?

For nylig læste jeg om de forskellige heksaedre, og det viser sig et
der findes et chiralt heksaeder, altså et heksaeder der er topologisk
anderledes end sit eget spejlbillede. Se her:
http://home.att.net/~numericana/answer/polyhedra.htm
http://www.ac-noumea.nc/maths/amc/polyhedr/p_hexa_.htm

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 13-04-04 17:24

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
>på hvilken vej båndet snor sig. Er det med andre ord umuligt at
>deformere båndets spejlbillede så det bliver identisk med båndet selv?

Tilsyneladende:
http://www2.math.uic.edu/~kauffman/Tots/Knots.htm
(ca en femtedel nede)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-04-04 22:15

Jeppe Madsen wrote:

> Tilsyneladende:
> http://www2.math.uic.edu/~kauffman/Tots/Knots.htm
> (ca en femtedel nede)

Jep, den er god nok; fint link.

Det er ikke så anderledes end en lang snoet guirlande; den har også
to enantiomerer (højresnoet eller venstresnoet).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-04-04 23:41

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:407C5839.6B81A51A@jeppesn.dk...

> Det er ikke så anderledes end en lang snoet guirlande; den har også
> to enantiomerer (højresnoet eller venstresnoet).

Har man nogensinde forsøgt at skrue en skrue i væggen, vil
man vide at det ikke er ligegyldigt hvilken vej man drejer
skruetrækkeren :-7

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 12-04-04 11:26

Ruth Nielsen wrote:

> [...]
>
>Her stod det for et højt kvantum af C-vitaminer, betyder det at det i
>virkeligheden er C-vitaminer, man forsøger at udvinde af hvidløg?

Næh, en ester er en gruppe af stoffer som andetsteds skrevet, allicin
kan navngives som en form for thioester, thio for svovl. (Og
svovlforbindelser lugter generelt forfærdeligt...)

Ester C er et esterderivat af ascorbinsyre, der formelt set er en
cyclisk lacton og en polyol, men ikke formelt set en carboxylsyre (bare
for at gøre det besværligt

Esterderivatiseringen gør at frigørelsen finder sted over længere tid i
kroppen og dette påstås så at være gavnligt til en ublu pris.
Bortset fra at modvirke skørbug er den gavnlige virkning af store
mængder C-vitamin vist meget udokumenteret...

mvh
Jeppe