Problemer med bremsesystemet
Fra : Claus Thorup

Dato : 06-04-04 19:40

Hej,
Min Escort fra ´96 opfører sig meget underligt ved nedbremsning. Når jeg
bremser (ved kraftigt konstant tryk) rykker bilen voldsomt til højre for
derefter at ryge tilbage mod venstre. Det er meget ubehageligt!
Jeg har talt med et par amatørmekanikere, der begge mener, at det er
bremsehovedcylinderen, den er galt med.
Er det noget, I kan bekræfte herinde? Bilen har ABS, hvis det har nogen
betydning.
Og koster den virkelig et sted mellem 2-3000 kr. + arb. løb?
Andre mulige løsningsforslag er naturligvis også velkomne.

Mvh
Thorup

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-04-04 20:01

"Claus Thorup" <ingenvirus@tilmig.invalid> skrev :

>Min Escort fra ´96 opfører sig meget underligt ved nedbremsning. Når jeg
>bremser (ved kraftigt konstant tryk) rykker bilen voldsomt til højre for
>derefter at ryge tilbage mod venstre. Det er meget ubehageligt!

ikke alene er det ubehageligt, det kan også være direkte farligt at
bilen gerne vil skifte vognbane, hvis du skal bremse kraftigt.

>Jeg har talt med et par amatørmekanikere, der begge mener, at det er
>bremsehovedcylinderen, den er galt med.

De skal vist holde sig til deres legoklodser ;)

Den fejl du beskriver har ikke noget med hovedcylinderen at gøre, men
ligger nærmere i dine calibre foran. De er vist ikke helt så flydende
længere som de skal være. Der sidder 2 glidere som calibrene skal
kunne bevæge sit temmeligt frit på - de er da gået udu/rustne....

>Er det noget, I kan bekræfte herinde?

at det skulle være hovedcylindren ? Ikke mig da.

>Bilen har ABS, hvis det har nogen betydning.

intet

>Og koster den virkelig et sted mellem 2-3000 kr. + arb. løb?
>Andre mulige løsningsforslag er naturligvis også velkomne.

En hovedcylinder koster virkeligt ikke 2-3 tusinde til en escort
nærmere en 4 del eller mindre..

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 20:57

> [...]
> længere som de skal være. Der sidder 2 glidere som calibrene skal
> kunne bevæge sit temmeligt frit på - de er da gået udu/rustne....

Man plejer at kunne pille stemplerne ud og slibe dem med meget fin
smergelerred og så kører de bare igen.

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-04-04 21:27

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Man plejer at kunne pille stemplerne ud og slibe dem med meget fin
>smergelerred og så kører de bare igen.

ja , eller pille pindene ud, som calibren kører på, og rense dem op,
smøre skidtet , og huske at sætte nye hele gummihætter på, så der ikke
kommer vand ind i dem. Der er en del ting der kan drille, men bremser
er nu ret nemme at tumle med.

Fra : bme

Dato : 06-04-04 20:29

> [...]
> Og koster den virkelig et sted mellem 2-3000 kr. + arb. løb?
> Andre mulige løsningsforslag er naturligvis også velkomne.

omend det normalt ikke forekommer, kan en bærebøsning der har sluppet helt i
den ene side give nogle underlige trækninger i styretøjet når der bremses.
Den defekte bærebøsning burde man så godt nok have opdaget, da en
bærebøsning ikke er helt lydløs når den har sluppet.

Men det kunne godt lyde som om at der skal kigges lidt på dine bremser. Hvis
du ikke selv magter det, så kør for guds skyld til et værksted, og gerne et
som du har tillid til - det gælder din egen og vores andres sikkerhed.

Havde min bil gjort det du beskriver, var der udstedt køreforbud i den
indtil fejlen var lokaliseret og udbedret.

/bo