Husholdningssprit
Fra : Jane

Dato : 06-04-04 16:12

Jeg har lige erfaret at der på flasken er følgende advarsel: Ved hudkontakt
vask da hænderne omhygeligt med vand og sæbe.

Udover 93% sprit er der ikke oplyst hvilken andre stoffer, må jo være 7%,
som spritten indeholder, og er så farlig at man skal vaske hænder.

Er der nogen her som kan fortælle mig hvilken farlige stoffer der er tale
om?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-04-04 16:38

On Tue, 06 Apr 2004 15:12:02 GMT
Jane <nokvin@FJøRnDæTTehotmail.com> wrote:
> [...]
> hænder.
>
> Er der nogen her som kan fortælle mig hvilken farlige stoffer der er

er der mon ikke blot tale om at ens hud bliver affedtet af spritten og
dermed kan tørre ind og give irritation og udslæt?

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Krumme

Dato : 06-04-04 16:54

Jeg mener at husholdningssprit indeholder op til 1% mineralsk terpentin. Det
er trods alt ikke så spændende at rende rundt med på fingrene

mvh:
Krumme

Fra : Anders Lund

Dato : 06-04-04 16:36

"Jane" <nokvin@FJøRnDæTTehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vask da hænderne omhygeligt med vand og sæbe.

> Er der nogen her som kan fortælle mig hvilken farlige stoffer der er tale

Husholdningsspirt indeholder et bræk-midel, for at sikre at folk ikke bruge
det som et rugsmidl. Gad vide om det ikke er det, man vil undgå at folk går
rundt med på fingerne.

Anders Lund
Anders@GEDzaim.dk
Fjern geden fra min email adresse

Fra : Michael Vittrup

Dato : 06-04-04 16:37

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-04-04 16:52

> [...]
> som spritten indeholder, og er så farlig at man skal vaske hænder.
>
> Er der nogen her som kan fortælle mig hvilken farlige stoffer der er tale

Fra min gymnasie undervisning kan jeg huske noget med at, de sidste
4% i "96 % sprit" er bla. kræftfremkaldende organiske stoffer. Kan
det så ikke passe at husholdnings sprit er fortyndet "96% sprit", så
de sidste procent er "bræk" middel!?! Og at det der for er "farligt".

Hilsen Mikkel

Fra : Brian Lund

Dato : 06-04-04 17:01

> [...]
> det så ikke passe at husholdnings sprit er fortyndet "96% sprit", så
> de sidste procent er "bræk" middel!?! Og at det der for er "farligt".

Tænker du på finsprit er de sidste 4% vand...

Brian

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 06-04-04 21:08

"Mikkel Lund" <mmlu03@control.auc(fjern).dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det så ikke passe at husholdnings sprit er fortyndet "96% sprit", så
> de sidste procent er "bræk" middel!?! Og at det der for er "farligt".

Jeg tror historien lød nogenlunde sådan her: I skal holde jer fra at drikke
99% procent ethanol da der i den sidste del af destillationen er tilsat
benzen som der stadig kan være rester af. Ved alm. destillitation kommer man
kun op på ca. 96,7%.

Mht. snakken om at undgå at få ethanol på sig, så husk lige at læse
databladet inden den næste julefrokost:
http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/22/ik.kort.%5B%5D.229.html

Her står også de mest almindelige denatureringsmidler: methylisobutylketon,
methanol eller isopropylalkohol. Men tilbage til advarslerne... husk
sikkerhedsafstanden på 10 meter hvis nogen vælter en snaps til
julefrokkosten... og at det ikke er smart at håndtere kemikalier i beruset
tilstand.... der er meget man skal passe på

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-04-04 21:11

Henrik Weigelt wrote:
<snip>
> [...]
> en snaps til julefrokkosten... og at det ikke er smart at håndtere
> kemikalier i beruset tilstand.... der er meget man skal passe på

Bestemt. I beruset tilstand skal man holde sig til at håndtere ting, der
ikke er kemiske.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Vital papers will demonstrate their vitality by spontaneously moving

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 07-04-04 09:05

Henrik Weigelt wrote:

> [...]
>benzen som der stadig kan være rester af. Ved alm. destillitation kommer man

Det er rigtigt, man anvendte den ternære azeotrop, sprit, vand, benzen
for at få fjernet det resterende vand. Herved kom man op på 99,9% ethanol.
Man er dog i høj grad gået væk fra denne metode, da der er mere
effektive vandfjernelsesmetoder. En 99.9% sprit vil være kraftigt
vandsugende oven i de øvrige ulemper og bør derfor under alle
omstændigheder omgås med varsomhed. Men ikke grundet benzenindholdet.
Der vil formodentlig være flere potentielt skadelige stoffer i en
vellagret 12-års whisky eller et stykke knækbrød...

Fra : Søren 35 - Ølstykke

Dato : 06-04-04 17:01

> [...]
> som spritten indeholder, og er så farlig at man skal vaske hænder.
>
> Er der nogen her som kan fortælle mig hvilken farlige stoffer der er tale

Jeg tror det er acetome. Det hedder denatureringmiddel, og det gør at man
bliver syg af at drikke det.

Søren

Fra : Ivar

Dato : 06-04-04 21:51

Søren 35 - Ølstykke skrev:

> Jeg tror det er acetome.

Jeg mener også at det er acetone.
Hvis man forsøger at pudse klar plast med denatureret sprit,
vil overfladen i mange tilfælde blive opløst, hvilket utvivlsomt
skyldes acetonen i spritten.

Ivar Magnusson

Fra : JBH

Dato : 06-04-04 19:38

> [...]
> som spritten indeholder, og er så farlig at man skal vaske hænder.
>
> Er der nogen her som kan fortælle mig hvilken farlige stoffer der er tale

Sprit.... som er et organisk opløsningsmiddel.
Arbejdstilsynet stiller store krav om brug af handsker og udluftning, når
man arbejder med organiske opløsningsmidler.

De sidste 7% er vand og denatureringsmiddel.

mvh
JBH

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 06-04-04 23:12

JBH wrote:
> Sprit.... som er et organisk opløsningsmiddel.
> Arbejdstilsynet stiller store krav om brug af handsker og udluftning,
> når man arbejder med organiske opløsningsmidler.
>
> De sidste 7% er vand og denatureringsmiddel.

Rigtigt. Hvis man læser sikkerhedsdatabladene for sprit og acetone bliver
man godt overrasket. Acetone har kun ganske få punkter, hvor imod den
største stil jeg har set, er om sprit.

mvh
Henning

Fra : JBH

Dato : 07-04-04 00:34

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Rigtigt. Hvis man læser sikkerhedsdatabladene for sprit og acetone bliver
> man godt overrasket. Acetone har kun ganske få punkter, hvor imod den
> største stil jeg har set, er om sprit.

Ja, jeg blev også noget overrasket over BST´s kraftige reaktion på at vi
rundt omkring i firmaet havde sprit (isopropanol/isopropylalkohol) stående
uden de nødvendige sikkerhedsblade.

Egentligt underligt der ikke følger sikkerhedsblad og advarsler med når man
køber en flaske Snaps

mvh
JBH

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 21:42

Sprit i dansk handel er denatureret med MEK (methyl ethyl keton) hvilket er
rimelig ufarligt.

Man skal vaske hænder da sprit ellers udtørrer huden.

I Sverige bruger man vist bitrex

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 07-04-04 08:24

B. G. Jørgensen
> Sprit i dansk handel er denatureret med MEK (methyl ethyl keton) hvilket
er rimelig ufarligt

MEK er vel det stof, hvis korrekte navn er butanon (et stof der minder om
acetone).

Iflg. nedenstående link bruger man også DEP = diethylphthalat som
denatureringsmiddel. Dette stof er usundt.
http://www.chemicaldays.dk/visBog.asp?artikelID=32

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-04-04 10:15

Regnar Simonsen wrote:

> MEK er vel det stof, hvis korrekte navn er butanon (et stof der minder om
> acetone).

Ja.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 16:22

> [...]
> acetone).
>
> Iflg. nedenstående link bruger man også DEP = diethylphthalat som
> denatureringsmiddel. Dette stof er usundt.

Jeg kender til personer som har drukket betydelige mængder af hushold.sprit
uden at blive mærkbart syge af det. Typisk ældre alkoholikere. Vagabonder
gør det af og til når de ikke kan få fat på andet. Butanon er vist ment som
et afskrækkelsesmiddel, ikke som en dræbende gift som methanol eller benzen.
Det er vel bedre end når svenskerne sniffer lightergas eller?

Men giftigt på en eller anden måde skal det nok være. Jeg tror nu ikke det
indeholder DEP da det ville være en betydelig miljøbelastning. Måske Borup
vil være behjælpelig med info? Bitrex er nok den bedste løsning, det kan
virkelig gøre ting usmagelige :) Uanset hvad er det stort set umuligt at
fjerne butanon fra sprit så at Borup oplyser relevant info hjælper næppe
nogen hjemmebrændere ;)

Kom så Borup, løft sløret for jeres bryg!

Fra : Jane

Dato : 07-04-04 16:38

Jeg har sendt dette en gang før, men det kommer ikke frem, så jeg prøver
igen.

Tak for alle de fine svar. Jeg så i tv, at lægerne vil begynde at bruge
sprit til at desinficere hænderne med, da sprit skulle være mere skånsomt
for hænderne, samt mere effektivitet, end vand og sæbe.

Jeg rejser en del og kommer tit ud for uhygiejniske toiletter, tastetur og
mus på netcaffer, m.m.

Derfor har jeg altid en af de helt små spryflasker til brillerens i lommen,
som jeg fylder med 3% brintoverilte, til at desinficere hænderne med, men
jeg tror faktisk ikke, at det er særligt effektiv, derfor tænkte jeg på at
bruge husholdningssprit i stedet for, da man tilsyneladende ikke kan købe
finsprit nogen steder mere, og på apoteket sælger de kun sprit til læger.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 18:21

> [...]
> finsprit nogen steder mere, og på apoteket sælger de kun sprit til læger.

Sprit dræber ikke Hepatitis virus og en del andre ting

Isopropylalkohol er bedre end ethyl alkohol hvis man skal vælge

Brintoverilte 3% virker ret dårligt desværre

Fra : Jane

Dato : 08-04-04 16:50

"B. G. Jørgensen" <-> wrote in

> Sprit dræber ikke Hepatitis virus og en del andre ting
> Isopropylalkohol er bedre end ethyl alkohol hvis man skal vælge
OK. men jeg tror de fleste som rejser meget er vaksineret mod Hepatitis
A+B

> Brintoverilte 3% virker ret dårligt desværre
Ja, derfor tænkte jeg på sprit

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 18:37

> OK. men jeg tror de fleste som rejser meget er vaksineret mod Hepatitis
> [...]

50% isopropylalkohol klarer sig lige sig godt/bedre end alm. konc. sprit og
lugter næsten ikke. Heller ikke giftigt med mindre du drikker det. Billigere
end finsprit kan jeg tænke mig ;)

Kan købes i matas (99%?) og apoteket (40%?)

Fra : Jane

Dato : 09-04-04 14:09

"B. G. Jørgensen" <-> wrote in
> [...]
> det. Billigere end finsprit kan jeg tænke mig ;)
>
> Kan købes i matas (99%?) og apoteket (40%?)

Det lyder fint, jeg vil straks på tirsdag bevæge mig ned til matas.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-04 15:25

> Det lyder fint, jeg vil straks på tirsdag bevæge mig ned til matas.
>
> --
> Venlig hilsen
> Jane

No smoking! :)

Det er muligt at en 50/50 blanding af vandig 0.2% klorhexidin(eller
hexetidin)/isopropylalkohol vil virke bedre. Førstnævnte kan købes billigt
som mundskyllevand i lidt større flasker. Så kan man heller ikke lugte den
svage acetoneagtige lugt af isopropylalkohol :)

Fra : Pettersen; Roald

Dato : 07-04-04 19:58

Jane:
> [...]
> finsprit nogen steder mere, og på apoteket sælger de kun sprit til læger.

SVJV desinficerer 70% sprit bedre end 93% eller 99%.
Jeg har oplevet at man har brugt klorhexedin istedetfor sprit,
men det tager længere tid (minutter) før det virker.

Ideen med en sprayflaske kan jeg godt bruge med sprit,
så behøver jeg kun at spraye håndfladerne,
og så vil jeg gnide hænderne til spritten er fordampet.
Derved ungår man udtøring af hænderne, for godtnok opløses olierne,
men de fjernes jo ikke ved fordamningen.

Fra : Jane

Dato : 08-04-04 16:53

roald@nomail.invalid (Pettersen; Roald) wrote in

> [...]
>
> Ideen med en sprayflaske kan jeg godt bruge med sprit,
> så behøver jeg kun at spraye håndfladerne,
Det er netop det jeg gør, meget nemt og hurtigt, i stedet for at lede
efter et sted at vaske hænder

Fra : Anders Thorsby

Dato : 07-04-04 21:45

Jane wrote:
> Tak for alle de fine svar. Jeg så i tv, at lægerne vil begynde at
> bruge sprit til at desinficere hænderne med, da sprit skulle være
> mere skånsomt for hænderne, samt mere effektivitet, end vand og sæbe.
På Hvidovre Hospital har de i rigtig mange år haft noget desinficerende
hængende ved siden af håndsæben ved stort set alle vaske. Desværre ved
jeg ikke lige hvad det er.
--
best regards
Anders Thorsby

Fra : Torben Frandsen

Dato : 08-04-04 12:00

"Anders Thorsby" <no@spam.please> skrev

> På Hvidovre Hospital har de i rigtig mange år haft noget desinficerende
> hængende ved siden af håndsæben ved stort set alle vaske. Desværre ved
> jeg ikke lige hvad det er.

Det er "håndsprit", som er sprit iblandet glycerin. I hvilket forhold aner
jeg ikke.

Torben

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 08-04-04 13:46

Torben Frandsen wrote:

> Det er "håndsprit", som er sprit iblandet glycerin. I hvilket forhold
> aner jeg ikke.

http://borup.info/ kan man læse:
»Ru hænder og fødder gnides ind i 1/3 Glycerin, 1/3 Denatureret Sprit
og 1/3 Demineraliseret Vand.«
http://borup.info/dsn/dsn-produktliste-detail.asp?id=43

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : thomas t

Dato : 08-04-04 00:51

Jane at nokvin@FJ?RnD?TTehotmail.com:

> da man tilsyneladende ikke kan købe finsprit nogen steder mere

Du kan købe finsprit i velassorterede spiritusforretninger. Her i Odense
således i HJ Hansen. I København har jeg købt det i den store
vin/sprutforretning på hjørnet af Frederiksboggade/ Rosenborggade lige ved
Kultorvet.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 08-04-04 13:48

thomas t wrote:

> [...]
> således i HJ Hansen. I København har jeg købt det i den store
> vin/sprutforretning på hjørnet af Frederiksboggade/ Rosenborggade lige ved

Så betaler man vel afgift således at produktet er lovligt at bruge til
fremstilling af drikkevarer? Hvad koster finspritten?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : thomas t

Dato : 08-04-04 19:31

Jeppe Stig Nielsen at mail@jeppesn.dk:

> Så betaler man vel afgift således at produktet er lovligt at bruge til
> fremstilling af drikkevarer?

JA

> Hvad koster finspritten?

samme som al andet sprut.

Fra : Jane

Dato : 08-04-04 16:57

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote in

> [...]
> Odense således i HJ Hansen. I København har jeg købt det i den store
> vin/sprutforretning på hjørnet af Frederiksboggade/ Rosenborggade lige

Ja men, velassorterede spiritusforretninger, findes ikke her i Ringsted,
men ok. så må jeg prøve i sprutforretning på hjørnet af Frederiksboggade.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : thomas t

Dato : 08-04-04 19:35

Jane at nokvin@FJ?RnD?TTehotmail.com:

> thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote in

> Ja men, velassorterede spiritusforretninger, findes ikke her i Ringsted,

Har du spurgt? Det kan da være, din lokale spruthøker gerne vil tage en
flaske hjem, hvis du bestiller den.

> men ok. så må jeg prøve i sprutforretning på hjørnet af Frederiksboggade.

og der manglede et "r" / Frederiksborggade.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 08-04-04 09:07

Man kan købe håndsprit - jeg ved ikke hvad det består af, men når jeg kommer
på arbejde igen, skal jeg gerne læse en deklaration - vi bruger det til
hænderne efter næsepudsning af børn og i andre prekære situationer, hvor man
ikke líge kan nå at vaske hænder grundigt. Måske er det bare falsk tryghed
og håndhygiejne?

Margrete Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 10:19

Klor og andre halogener virker bedst desinficerende, dvs. klorin, kloramin,
jod, osv.

En dampstøvsuger ville også være god, selvfølgelig ikke til hænderne :)

Fra : Jane

Dato : 08-04-04 17:00

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote in

> Man kan købe håndsprit - jeg ved ikke hvad det består af, men når jeg
> kommer på arbejde igen, skal jeg gerne læse en deklaration
Glæder mig til at høre nærmere.