Citroen XM
Fra : Lars Nielsen

Dato : 06-04-04 14:28

Hej Allesammen

Jeg går og overvejer en Citroen XM, men er blevet lidt klam over de historier jeg
hører.
Jeg har fået at vide at jeg ikke må vælge V6'eren.

Hvordan kan det være at en så stor bil, koster så lidt nu?

Hvis der er nogen der selv har erfaringer, lytter jeg meget gerne...

Mvh
Lars M Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.199.93.198)

Fra : Michael S. Jensen

Dato : 06-04-04 15:55

Tja, Lars Hvad skal der siges om en bil der i den grad lider af et rygte der
får en Lada til at virke som en holdbar bil?

Jeg kører selv XM, det vil sige at jeg har en XM 2,1 TD12 Break fra 1994.
Der har været i min ejendom ca. 17000 km.

Mit bud på en lav pris er følgende:

XMs forgænger CX er ikke helt så let at skrue i (Kan min fordom be- eller
afkræftes af en der rent faktisk har heft en sådan bil?)
Og måske helt tilbage til DSeren, som jeg har hørt og læst mange
røverhistorier om. Sådan en har jeg dog haft og syntes ikke den var værre en
min Renault 19 at pille ved, den var måske konstrueret lidt alternativt.
Mit bud er at dette ry fra tidligere modeller hænger ved.

Derudover er det som måske kommende XM ejer igtigt at huske at XM blev sendt
på gaden før den var færdig, derfor plages specielt de første 2 årgange med
fejl i ledningsnettet. Dette blev dog løst midt i 1992, jeg kan dog ikke
helt huske måneden.

Derfor: Køb en XM der er nyere end 1992, vær opmærksom på at der kom et
facelift i 95, om man er til den ene eller den anden er en smagssag.
Sørg for at undervognen er af Hydraaktiv 2 typen. dvs efter RP5929 eller
produceret i marts 93.

Har du brug for plads så gå efter en station car der er 750 l begagerum MED
bagsædet oppe. Den smupper let en barnevogn + alt der skal bruges på en
ferietur.

Jeg har haft 17000 problemfrie km.

Jeg har dog for at holde min samvitighed og hydraliksystemet ren brugt en
hydraflush kur og skiftet acc kuglen.
Resultatet var ikke til at tage fejl af, hele hydraliksystemet virker nu som
det skal.

Mht V6 motoren er der også bestemte årgange der skal passes på. Da det er
diesel jeg innteresser mig for i denne sammenhæng kan jeg ikke huske hvornår
eller hvorfor. Her kan det måske hjælpe at skæve til PUG605 der kørte med
samme motorpakke.

Håber du kan bruge dette svar til noget!

Fra : p.jarnbak

Dato : 06-04-04 16:57

"Lars Nielsen" <larsmunkeskov@ofir.dk> wrote in message
> [...]
historier jeg
> hører.
> Jeg har fået at vide at jeg ikke må vælge V6'eren.

Du skal nok ikke købe en med 24 ventiler da der vist nok
er problemer med topstykkerne på den model.
Hej Palle

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 17:55

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> historier jeg
>
> Du skal nok ikke købe en med 24 ventiler da der vist nok
> er problemer med topstykkerne på den model.

Jeg har selv ind i mellem haft kig på kareten:
Så: " du skal nok ikke" og " problemer med topstykket" er ikke nok for mig
kan vi få kendsgerninger på bordet! alt andet er ammestuesnak.
Som de første knastaksler i H-motoren 1220 ccm i GS modellen havde
hærdningsproblemer, det var uomtvisteligt, og dem fik man skiftet uden
beregning.
Jeg havde selv en. Efter udskiftningen havde jeg ingen problemer ud over at
den godt ville ruste, hvis man ikke var over den hele tiden, frøæderne havde
i begyndelsen af 70'erne fået et parti dårligt, ja meget dårligt,
karosseristål hjem fra et østland.

Carlsberg prøvede også med plast derfra til ølkasser, men det var lige så
dårlig en handel, i klimakammer holdt de 14 dage, det oprindelige plast
materiale fra Hoest holdt, men sådan var det vel også med trabierne,
træbiler med plast

C3 1400 biler i Danmark tilbagekaldt:
Vedr. fare for brand i C3 siger Citroën følgende: "Citroën har besluttet at
lancere en hjemkaldelse, som i Danmark berører 1400 C3 udstyret med ABS uden
ESP og som er leveret i perioden fra den 15. september 2002 til den 15.
januar 2003. Bilerne kan have en fejl i tætningen af abs-blokken. Indtrængen
af vand kan medføre, at abs-systemet sættes ud af funktion, og at
kontrollampen tænder. Bremsesystemet vil stadig fungere, dog uden
abs-funktionen. Der kan i nogle tilfælde være risiko for at denne indtrængen
af vand kan beskadige abs-computeren yderligere og medføre en kortslutning.
I enkelte tilfælde har kortslutningen medført brand i motorrummet. Citroën
forhandlerne har modtaget de nødvendige instrukser for at gennemføre en
kontrol af bilerne og en modifikation af systemet i de tilfælde, hvor det
viser sig at være nødvendigt. Alle de berørte kunder modtager brev om
kampagnen i de nærmeste dage, som opfordrer dem til at tage kontakt til
deres forhandler. Aktionen gennemføres selvsagt uden betaling for kunden.

Jeg har kun taget Citroen med, da der går mange vandrehistorier om, at
Citroen ikke gjorde noget ved "brandbilerne". men det var trods alt kun få
biler i forhold til mange andre fabrikater, men jeg må medgive, at VAG har
et bedre PR-cirkus: sørge for at konkurrenter kommer i et dårligt lys.
Men det bedste nummer var dog da BMW tog røven på dem ved køb af RR, VAG
troede, at de havde købt RR navnet, men det fulgte den sektion BMW havde
købt.

http://www.autoteket.dk/newsarticles.asp?show=newsarticles&newsarticle=120
Men der var en advokat i Volkswagen-kredsen, som ikke havde gjort sit
hjemmearbejde godt nok: Han havde simpelthen overset, at fabrikken i Crewe
ikke havde rettigheden til navnet Roll-Royce - det var derimod ejet af
Roll-Royce Plc - flymotor-gruppen, som tillige havde stærke relationer til
BMW, og som havde støttet BMW under hele kampen.

Så allerede i juli måned 1998 blev BMW og Volkswagen AG enige om, at BMW
beholdt navnet Rolls-Royce. Prisen £40 millioner, og BMW gav samtidigt
Volkswagen ret til at benytte navnet frem til 31. december 2002

Hvor dum har man lov til at være i de kredse. VW har vist stadig brandvarme
ører.

Tror at man har købte en Rolls-Royce og så får man en Bentley

LOL.

Må nu kom jeg vist lidt langet omkring nå men hvad skidt, I kan jo bare
springe det over.

God påske fra

Møller

Fra : Johan Wegener

Dato : 06-04-04 20:40

"Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har selv ind i mellem haft kig på kareten:
> Så: " du skal nok ikke" og " problemer med topstykket" er ikke nok for
mig
> kan vi få kendsgerninger på bordet!

Havde en kollega med en (den gang ny) '92 XM V6 24v. Han fik skiftet
topstykket tre gange inden for et år. Svjh indgår der en keramikkomponent
som ikke er holdbar. Den samme motor sad i Peugeot 605 - med de samme
problemer. Det sidste har jeg kun læst

MVH
Johan

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 06-04-04 22:59

> [...]
> topstykket tre gange inden for et år. Svjh indgår der en keramikkomponent
> som ikke er holdbar. Den samme motor sad i Peugeot 605 - med de samme

3,0 24V motor bør man undgå. Den sidder også i Peugeot 605, og selv om den
kører som en drøm, er den ikke just holdbar. Den "gamle" 3,0 med 2V er
derimod næsten umulig at aflive. Den bruges af Citroen, Peugeot og Renault.
Den er på 2.975 ccm og yder 167 HK. Ikke nogen sprinter og heller ikke
særlig økonomisk, men den kører godt. Renault stopper med at bruge den fra
1998 men jeg er ikke sikker på hvor længe PSA bilerne bruger den.

MVH Klaus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-04-04 07:19

"Klaus Rejkjær" <rejkjaer@privat.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> særlig økonomisk, men den kører godt. Renault stopper med at bruge den fra
> 1998 men jeg er ikke sikker på hvor længe PSA bilerne bruger den.

Den gamle XU10J 2.0i 8V motor er også meget holdbar. Min gamle 1991 605'er
havde kørt 298.000 km da jeg solgte den, og motoren kørte stadig meget godt.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Lars Nielsen

Dato : 07-04-04 07:33

Tak skal I ha'

det var den slags oplysninger jeg bla. var ude efter...

mht fejl i ledningsnettet, er det så efterhånden blevet skiftet på de XM'ere der
kører rundt idag?
Hvis ikke det virker, bliver det vel skiftet!

@Michael S
Hvorfor er det vigtigt at undervognen er af Hydraaktiv 2 typen?

Jeg må nok indrømme at jeg havde kig på en XM 110 2,0, fra 1990!

Lars

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.199.93.198)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-04-04 08:25

> [...]
>
> det var den slags oplysninger jeg bla. var ude efter...
>
> mht fejl i ledningsnettet, er det så efterhånden blevet skiftet på de

Sandsynligvis.

> Hvis ikke det virker, bliver det vel skiftet!

Det afhænger vel af hvordan man køber bilen.

> @Michael S
> Hvorfor er det vigtigt at undervognen er af Hydraaktiv 2 typen?
>
> Jeg må nok indrømme at jeg havde kig på en XM 110 2,0, fra 1990!

Sådan en kan du mekanisk sikkert sagtens købe, jeg kender ikke til
affjedringen, men motor og gearkasse er meget gode.

Fra : Lars Nielsen

Dato : 07-04-04 09:23

"Christian B. Andresen" <mailto:nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
"Re: Citroen XM"

> "Lars Nielsen" <larsmunkeskov@ofir.dk> wrote in message

> XM'ere der
>
> Sandsynligvis.

> Det afhænger vel af hvordan man køber bilen.

Det jeg mente med at det vel er skiftet, var at hvis ledningsnette var dårligt i
90-91, så overlever det vel ikke til idag!
Et dårligt ledningsnet med en levetid på 13-14 år lyder da ikke så dårligt!

Hvis der er nogen der kan sige hvad forskellen i undervognen betyder, vil jeg
blive rigtig glad, og muligvis også XM-ejer

> Sådan en kan du mekanisk sikkert sagtens købe, jeg kender ikke til
> affjedringen, men motor og gearkasse er meget gode.

Lyder rigtig godt...

Hvordan har XM'erne det med rust?
Jeg har altid fået at vide at franske biler "forsvinder" når det regner lol...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-04-04 09:44

> [...]
dårligt i
> 90-91, så overlever det vel ikke til idag!
> Et dårligt ledningsnet med en levetid på 13-14 år lyder da ikke så

Det har du ret i.

> Lyder rigtig godt...
>
> Hvordan har XM'erne det med rust?

Meget lidt rust.
Ligesom 605'erne hvis de også er galvaniserede. Min var fra 1991, havde kun
fået lavet rust et sted, tådet ved siden af batteriet.

> Jeg har altid fået at vide at franske biler "forsvinder" når det regner
lol...

En fordom som er MEGET svær at aflive.
Min 605'er fra 1991 ( http://www.012.dk/bil/605 ) havde meget mindre rust en
en Opel fra 1995-1996

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 12:37

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> [...]
kun
> fået lavet rust et sted, tådet ved siden af batteriet.

Der skyldes en meget effektiv PR-afdeling hos VW, Ford og MG, de er meget
gode til at få artikler i mange blade, som ser ud til at en motorjournalist
har skrevet det, men ved at sammenligne lidt, er det kun jounarlistens navn
der er ændret, er det et man kalder luderjounarlistik: de laver ikke andet
end tager ligger på ryggen og tager imod hvad der byder sig til

Men ret skal være ret, 1992 til 1994 havde Citroen problemer med
karosseripladerne, men hvem husker ikke Fiat 128 f.eks P3 de tabte næsten
alle forhjulene, fordi støddæmpertårnene næsten var rustet væk før de kom
over Alperne.
men sådan er det jo med vandrehistorier, så længe nogle ser en fordel i at
holde dem i live, døre de ikke,
(Men VW sov da de troede de købte RR de fik lillesøsteren)

Møller

Fra : Verner Johnsen

Dato : 07-04-04 22:48

On Wed, 7 Apr 2004 13:36:58 +0200, "Møller" <eam_at_privat_dot_dk>
wrote:

>(Men VW sov da de troede de købte RR de fik lillesøsteren)

Ja et eller andet gik der galt, men VW købte rent faktisk Rolls Royce,
men sælgeren Vickers havde vist glemt at fortælle, at rettighederne
til navnet Rolls Royce ikke tilhørte bilmærket Rolls Royce, og derved
lykkedes det Vickers at score en ekstra pose penge.

Her er den korte udgave af historien, sakset fra et eller ander
internet-leksikon:

The VW and BMW deal
In 1998 Vickers decided to sell the Rolls-Royce automobile business.
Although Volkswagen Group also made offers for the company, the
leading contender seemed to be BMW, who already supplied engines and
other components for Rolls-Royce and Bentley cars. However their final
offer of £340m was outbid by VW, who offered £430m.

This was far from the end of the story though. Rolls-Royce plc, the
aero-engine maker, decided it would license certain essential
trademarks (the Rolls-Royce name and logo) not to VW but to BMW, with
whom it had recently had joint business ventures. VW had bought rights
to the "Spirit of Ecstasy" mascot and the shape of the radiator
grille, but it lacked rights to the Rolls-Royce name in order to build
the cars. Likewise, BMW lacked rights to the grille and mascot. BMW
took out the option on the trademarks, licensing the name and "RR"
logo for £40m, a deal that many commentators thought was a bargain for
possibly the most valuable property in the deal. VW claimed that it
had only really wanted Bentley anyway.

BMW and VW arrived at a solution. For the period from 1998 to 2002,
BMW would continue to supply engines for the cars, and would allow use
of the names, but this would cease on January 1, 2003. On that date,
only BMW would be able to name cars "Rolls-Royce", and VW's former
Rolls-Royce/Bentley division would only build cars called "Bentley".

The British press, particularly the tabloids, expressed consternation
that this symbol of British excellence was being sold to the Germans,
and in such an undignified manner.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 11:55

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> wrote in message

> [...]
> lykkedes det Vickers at score en ekstra pose penge.
>
> Her er den korte udgave af historien, sakset fra et eller ander

ja det blev der snakket meget om i krogene på den tid

God Påske
Skal VW'en luftes
Møller

Fra : Verner Johnsen

Dato : 08-04-04 19:36

On Thu, 8 Apr 2004 12:55:04 +0200, "Møller" <eam_at_privat_dot_dk>
wrote:

>God Påske

Tak i lige måde

>Skal VW'en luftes

Nej, fruen i huset mente at påskeferien skulle bruges til praktisk, og
begyndte at snakke om et værelse, der trængte til at blive malet og en
hel masse.
Så for at slippe for det, er jeg gået i gang med et større projekt ude
i garagen.
Noget med isolering, plader på væggene, nyt arbejdsbord, nye reoler,
og ikke mindst oprydning.
Hold da k - - - hvor man mange ting, som man måske kan få brug for en
dag

Fra : Michael S. Jensen

Dato : 07-04-04 13:48

Forskellen er små men virkningen er stor!
Forskellen er at ved Hydraaktiv 1 (H1) er bilen HÅRD som en BMW, Uff, når
der vælges sport mode.
Ved hydraaktiv affjedring sidder der tre kugler der bestemmer afstemning af
affjedringen. en ved hvert hjul samt en i midten, den midterste ændre ved
ind/udkobling "fjederens" virkning, i praksis vil det sige at affjedringen
er blødere når alle tre kugler arbejder sammen.
I AUTO eller normal mode sker dette løvende f.eks. når man drejer for
hurtgt, træder på bremsen eller gaspedalen, hvis bilen vrider sig, hvis
dørene åbner sig!, samt en del jeg ikke lige kan huske. Dette sker løbende
ogi praksis uden at føren kan mærke det.
Forskellen ligger i Sports-mode.

Når der vælges Sports mode i en H1 version så lukkes der af til den
midterste kugle med en stivere affjedring og mindre ruldning til følge.

Ved en hydraaktiv 2 (H2) sker en stramning af parameter sættet for hvornår
ECUen vælger at sætte bilen i hård affjedring ændres.
Det betyder at kørsel i f.eks hård stødende blæst eller kørsel ved høj fart
med sportsmode tilkoblet giver en meget bedre stabilitet uden at det går ud
over komforten.

Forlige at give en uddybe min "påstand" om dårlig ledningsnet før 93. Det
skal ikke forståes sådan at ledningerne har et problem, men jordingen af
ledningen (-) ikke var lavet til at skulle bevæge sig udenfor et
laboratorie. Den manglende jordforbindelse giver anledning til en række sære
fejl som baglyspære er sprunget, , hård affjedring da ECUen ikke vil tro på
de data den får ind og så vælger at nødprogrammet(sportsmode),
motorstyringen får forkerte signaler og vælger limp-home mode.

Søg evt på: autos.groups.yahoo.com/group/XM-L som er en guldgruppe for XM
ejere
eller
www.citroenz.com/forum godt sted drevet af en dansker.
eller
http://www.andyspares.com/discussionforum/forum.asp som også er et seriøst
forum for citroen ejere.

Hvor i landet befinder du dig?

mvh

Michael

Fra : Lars Nielsen

Dato : 07-04-04 14:03

"Michael S. Jensen" <mailto:sonder@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Citroen XM"

> [...]
> de data den får ind og så vælger at nødprogrammet(sportsmode),
> motorstyringen får forkerte signaler og vælger limp-home mode.

Lyder ikke særlig godt, hvad kan der gøres ved det?

> Søg evt på: autos.groups.yahoo.com/group/XM-L som er en guldgruppe for XM
> [...]

Dem vil jeg tjekke ud i løbet af weekenden, takker!

> Hvor i landet befinder du dig?

Århus

Fra : Michael S. Jensen

Dato : 08-04-04 14:55

Det

> Lyder ikke særlig godt, hvad kan der gøres ved det?

I nogle tilfælde blev det afhjulpet på garantien, kuren var en anden måde at
lave jordingen på. Får man fat i en bil uden denne modifikation kan en god
DIY selv gøre det.

Da jeg selv har afskrevet de årgange har jeg heller ikke dygget dybere ind i
den specifikke udførelse af arbejdet, og kan derfor ikke råde dig her. Jeg
vil gentage mig selv og finde en bil fra 93 og frem.

BTV min mekaniker som selv kører XM, har en helt forrygende XM den har kørt
380000 km sidst jeg talte med ham og kører stadig som den skal.

Jeg tror at mit valg til en benzin må være en 2.0 CT, altså en turbo udgave.
Den har holdbar mekanik, og kan fås med de fleste af de XM dimser der
findes.

Ellers tror jeg at min næste XM bliver en 2,5 diesel, ummmmmmm drømme
drømme.

mvh

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 12:25

"Johan Wegener" <xjohan.xwegener@xgmx.xnet> wrote in message
> [...]
> topstykket tre gange inden for et år. Svjh indgår der en keramikkomponent
> som ikke er holdbar. Den samme motor sad i Peugeot 605 - med de samme

Fæl historie, men han skulle vel kun betale sin egen tid.?
Møller

Fra : Johan Wegener

Dato : 07-04-04 19:58

"Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev i en meddelelse
> Fæl historie, men han skulle vel kun betale sin egen tid.?

Må indrømme, at jeg ikke kan huske alle detaljerne. Men det har da givetvis
været garantisager. Han var gammel Citroenkunde (BX) og købte XM'en på DK
grænseplader. Vi boede begge i nærheden af Basel (Schweiz) så vi fik da kørt
nogle km på den tyske Autobahn til og fra DK.

Kan huske, at han flyttede til Mulhouse i Alsace og en morgen da han vågnede
op, stod XM'en på ølkasser uden alufælge. ;I) Det sidste jeg husker, er at
han købte en brugt Honda (Accord ?) som han var meget glad for

MVH
Johan