Hvordan parkerer I, og hvorfor? Gear/håndb~
Fra : Thostrup

Dato : 06-04-04 07:19

Hej

Jeg har siden jeg fik kørerkort parkeret bilen i gear, nu fik jeg at vide af
en, at det skulle man ikke gøre, da det ikke var godt for gear kasse osv, da
den kunne stå og hænge i gearet.

Men jeg lærte bare for lang tid siden at håndbremsen kunne enten fryse fast,
eller bare sætte sig fast ved parkering med håndbremsen trukket.

Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?

Pløre gearkassen skal stilles i Park, men låser den gear, eller hvad gør
det?

Mvh Thostrup

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-04-04 07:22

"Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> wrote in message
> [...]
af
> en, at det skulle man ikke gøre, da det ikke var godt for gear kasse osv,

Jeg sætter altid bilen i gear, oftes 1. eller bakgear.

> Men jeg lærte bare for lang tid siden at håndbremsen kunne enten fryse
fast,
> eller bare sætte sig fast ved parkering med håndbremsen trukket.

Det er også derfor jeg ikke bruger håndbremsen ret tit. Det resulterer så i
at jeg på den gamle bil måtte skifte skiverne bagpå pga. for lidt brug.

> Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
> forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?

I gear.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 06-04-04 07:32

> Det er også derfor jeg ikke bruger håndbremsen ret tit. Det resulterer så
> at jeg på den gamle bil måtte skifte skiverne bagpå pga. for lidt brug.

Nu findes der, så vidt jeg ved, en del forskellige bagbremse konstruktioner.
Jeg ved at Mazda har tendens til at hænge i bagbremsen når man har brugt
håndbremsen, min Vectra der i mod har aldrig hængt, det hænger nok sammen
med at den har både skiver og tromler på baghjulene (tromler til
håndbremsen).

/Morten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-04-04 08:14

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@fjern.image.dk> wrote in message
> [...]

> håndbremsen, min Vectra der i mod har aldrig hængt, det hænger nok sammen
> med at den har både skiver og tromler på baghjulene (tromler til

Det havde min gamle bil også, der var en lille tromle inden i skiven.

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 01:51

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@fjern.image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> håndbremsen, min Vectra der i mod har aldrig hængt, det hænger nok sammen
> med at den har både skiver og tromler på baghjulene (tromler til

Det har min 929'er nu også...

Christian.

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 06-04-04 07:29

"Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> skrev i en meddelelse

> [...]
af
> en, at det skulle man ikke gøre, da det ikke var godt for gear kasse osv,

Altid i gear. Et håndbremsekabel kan jo springe....

/Morten

Fra : Eivind

Dato : 06-04-04 07:31

Altid i gear

Jeg har prøvet at bremserne satte sig (tromler) efter 4 ugers rejse med
trukket håndbremse...
Så det gør jeg aldrig mere

Så altid Gear - hvis man bruger bilen tit er det slf ligemeget - men skal
den holde i mere end 1 uge så altid gear.
Selv skiverne kan ruste fast når man ikke har brugt bilen i et par uger. men
de går nu løse igen ret nemt.
Man skal bare bremse en del lige efter (også selvom det lyder grimt) for at
få slidt rusten af skiverne.

Eivind

Fra : Sp@cey

Dato : 06-04-04 15:24

"Eivind" <Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Altid i gear
>
> Jeg har prøvet at bremserne satte sig (tromler) efter 4 ugers rejse med
> trukket håndbremse...
> Så det gør jeg aldrig mere

Så blev bakkerne da også slidt til, men blev bremserne ikke temmelig varme?

Sp@cey

"Prøv at krydse en papegøje med en hyæne og spørg resultatet hvad det er den
griner af og så har du elllers bare at ha' det du ved...
Rrrrrrrrrrrrrrooouw... -Rigtig fantastisk!"
Kim Schumacher RIP

Fra : Eivind

Dato : 06-04-04 17:48

"> > Altid i gear

> Så blev bakkerne da også slidt til, men blev bremserne ikke temmelig
varme?

> --

Bilen holdt jo stille i vintervejr....... mens jeg var i Mexico...

Eivind

Som undrer sig over at alle andre tænker på frosne håndbremse kabler - men
for alle os der holder ude i
sne og slud og regn og vind så er det bakkerne der ruster fast på
skiven/tromlen

Fra : Sp@cey

Dato : 08-04-04 08:54

> "> > Altid i gear

> varme?

> Bilen holdt jo stille i vintervejr....... mens jeg var i Mexico...

Du misforstod mig vist.....

Fra : Claus Fabritius

Dato : 06-04-04 07:45

"Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> skrev i en meddelelse

> Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
> forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?

Jeg bruger altid håndbremsen, selvom min far har forsøgt at overbevise mig
om at det er dumt, da den kan fryse fast. Jeg har dog aldrig oplevet
problemer med det, så jeg bliver ved lidt endnu.
--
Claus Fabritius

We got the positive energy

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-04-04 07:52

Claus Fabritius wrote:
> [...]
> om at det er dumt, da den kan fryse fast. Jeg har dog aldrig oplevet
> problemer med det, så jeg bliver ved lidt endnu.

Den kaldes også parkeringsbremsen.
Det er slet ikke meningen at den skal bruges under kørsel, med mindre
man er slem.

Mvh
Roberto

Fra : Claus Fabritius

Dato : 06-04-04 13:38

"Roberto Saldo" <mailto:rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Hvordan parkerer I, og hvorfor? Gear/håndbremse?"

> Den kaldes også parkeringsbremsen.

Det gør den nemlig... Gad vide hvorfor... :)

> Det er slet ikke meningen at den skal bruges under kørsel, med mindre
> man er slem.

Og jeg er en god dreng, så det kunne jeg ikke finde på :) Da jeg ikke bruger min
bil til at køre sidelens (det er en Uno) er der ingen grund til at mishandle den
ved at lege med håndbremsen. Min gamle Corolla kunne derimod hjælpes lidt på vej
ved at hive kort i den, når der skulle driftes.

/Claus

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.242.60.45)

Fra : Per Thomsen

Dato : 06-04-04 14:34

> "Re: Hvordan parkerer I, og hvorfor? Gear/håndbremse?"

> Det gør den nemlig... Gad vide hvorfor... :)

Den 'kaldes' parkeringsbremsen fordi mange bruger den ved parkering. :))

Eller som nødbremse.

Per

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-04-04 15:27

Per Thomsen wrote:

> Den 'kaldes' parkeringsbremsen fordi mange bruger den ved parkering. :))

> Eller som nødbremse.

Ja men prøv at bremse din bil med den, det tager oceaner af tid.

Mvh
Roberto

Fra : Fam. Olsen

Dato : 06-04-04 20:02

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ja men prøv at bremse din bil med den, det tager oceaner af tid.

Neeej da, du skal da bare give slip på gassen også. :)

MVH Niels
Alfa forever

Fra : Roberto Saldo

Dato : 07-04-04 09:16

Fam. Olsen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Neeej da, du skal da bare give slip på gassen også. :)

Haa ha!

Så er det *derfor* der kommer så meget røg fra hjulene.

Mvh
Roberto

Fra : Per Thomsen

Dato : 07-04-04 13:03

> Haa ha!

Ja det ta'r laaang tid

> Så er det *derfor* der kommer så meget røg fra hjulene.

Muligheden foreligger

Per

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-04-04 07:47

Thostrup wrote:
> [...]
>
> Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
> forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?

Begge dele, men jeg slipper bremsen først så det er den der primært
tager læsset. Hjulene peger ind mod kantstenen.

Men nu bor jeg på en bakke så jeg er nok skadet ;)

Til tider parkerer jeg den i bakgear hvis det slår mig.

> Pløre gearkassen skal stilles i Park, men låser den gear, eller hvad gør
> det?

En pal rammes igennem et hul.
Kassen er mekanisk låst når den står i park.

Mvh
Roberto

Fra : Møller

Dato : 06-04-04 08:15

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message
> [...]

Parkeringsbremsen?:
Bruger for så vist ingen af delene:
Min carport er beregnet til at bilen kan holde der uden at hverken gear
eller parkeringsbremse skal bruges.
Ved kantsten: et hjul med i en rist, og så er den klaret.
Gear: vis den næste der skal bruge bilen ikke er vandt til at bilen står i
gear hvis den startes: en forskrækkelse, måske ´buler, eller det der er
værre.
Parkeringsbremse, er det rigtigste, husk dog blot at hvis den tager på meget
varme skiver kan de blive skæve.
Fastfrysning: om sommeren ? rap rap.
om vinteren: dårlig vedligeholdelse så grib i egen barm: hold også
bremsekablerne i orden og brug dem daglig, så er der da ingen problemer,
hvis det er : igen dårlig vedligeholdelse. parkeringsbremsen skal virke, du
kan komme ud for at skulle bruge den.

Ergo i følge min mening er det helt forkert at lade bilen stå i gear når man
forlader den!
Lidt i stil med at holde bilen på koblingen ved stop.
--
Møller

Fra : Per Thomsen

Dato : 06-04-04 09:20

> [...]
> bremsekablerne i orden og brug dem daglig, så er der da ingen problemer,
> hvis det er : igen dårlig vedligeholdelse. parkeringsbremsen skal virke,

Vi kan ikke blive uenige om, at du skal vedligeholde håndbremsen (det
foreskriver loven da også)

> Ergo i følge min mening er det helt forkert at lade bilen stå i gear når
man
> forlader den!

Du skriver ikke noget om, hvorfor du syntes det er forkert at bruge gearet.

Selvom du bruger håndbremsen hver dag, kan du godt risikerer at kablet
fryser.
(godt nok ikke om sommeren :)

> Lidt i stil med at holde bilen på koblingen ved stop.

Øh - nå, hvad er ligheden?

Per

Fra : bme

Dato : 06-04-04 09:31

> Gear: vis den næste der skal bruge bilen ikke er vandt til at bilen står i
> gear hvis den startes: en forskrækkelse, måske ´buler, eller det der er
> værre.

ingen buler her, min bil flytter sig ikke ud af stedet hvis håndbremsen er
trukket. (og hvis den der skal låne bilen ikke træder koblingen ned når
vedkommende låner bilen, bliver vedkommende pelset ved daggry)

> Parkeringsbremse, er det rigtigste,

enig, hvis den er suppleret med at bilen står i gear.

/bo
Som altid har brugt gear og håndbremse uden problemer overhovedet.

Fra : Max

Dato : 06-04-04 09:45

> enig, hvis den er suppleret med at bilen står i gear.

Hvorfor det, når din bil ikke rører sig når p-bremsen er trukket?

/Max

Fra : bme

Dato : 06-04-04 09:50

"> > enig, hvis den er suppleret med at bilen står i gear.

> Hvorfor det, når din bil ikke rører sig når p-bremsen er trukket?

Fordi til trods for korrekt vedligeholdelse kan håndbremsekablet knække.
been there, done that, grateful that the car was in gear.

/bo

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-04-04 10:37

"Møller" <mailto:Bil@nyhe.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Hvordan parkerer I, og hvorfor? Gear/håndbremse?"

> Bruger for så vist ingen af delene:
> Min carport er beregnet til at bilen kan holde der uden at hverken gear
> eller parkeringsbremse skal bruges.

Det kunne vores første bil (Skoda Felicia) også. Så min kære viv var kommet i (u)
vane med hverken at sætte bilen i gear eeller trække håndbremsen.

Så fik vi en bil mere, en Citroën Xsara Weekend...

Den er længere end en Felicia...

...så den når ud på den del af indkørslen, der skråner nedad...

...og en dag kommer min kone så hjem, stiller Xsara'en i carporten som hun plejer,
spotter noget ukrudt i forhaven, bukker sig ned for at hive det op - og ser
Xsara'en lige så stille trille ud af carporten med kurs mod genboens bil, der stod
parkeret overfor. Xsara'en var låst og bilnøglen lå i tasken, så der var ikke
andet at gøre end at løbe om bag bilen og stemme imod. Hun fik den standset inden
det sagde kronsch og hun har husket håndbremsen siden.

Det tog iøvrigt cirka et døgn før jeg fik noget at vide om det

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-04-04 11:11

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det sagde kronsch og hun har husket håndbremsen siden.
>
> Det tog iøvrigt cirka et døgn før jeg fik noget at vide om det

Er du glad for konen, så tænker du:
Hvorfor pokker løb hun dog den risiko?

Er du ikke glad for konen, så tænker du:
Hvorfor købte vi ikke en meget tungere bil?

Morale?
En bil kan du altid gå ud og købe igen...........

Hov, forresten.
Her i huset bliver der parkeret med både gear og håndbremse.

øhhhhh, det foregår naturligvis udenfor

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-04-04 11:47

"Uffe Bærentsen" <mailto:leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
"Re: Hvordan parkerer I, og hvorfor? Gear/håndbremse?"

> Er du glad for konen, så tænker du:
> Hvorfor pokker løb hun dog den risiko?

Hun kører i den nye Xsara mens jeg kører i den gamle Felicia - det er vist svar
nok

Okay, hun har 28 km hver vej, hun kører mod myldretrafikken og da Xsara'en er en
HDI'er, giver det den bedste økonomi.

> Hov, forresten.
> Her i huset bliver der parkeret med både gear og håndbremse.
>
> øhhhhh, det foregår naturligvis udenfor

Ska' du ikke have en garage på et tidspunkt?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-04-04 12:26

> Ska' du ikke have en garage på et tidspunkt?

Sådan en bygning forefindes allerede på matriklen

Men må indrømme at den ikke bliver brugt særlig meget.
Sidst var i weekenden da der skulle laves cykler.
Grunden til at den ikke bliver brugt er følgende:
15m smal indkørsel + 1stk hustru = mig der bruger garagen
Da jeg til hverdag tager 'den lange hvide', som Bahnsen siger til Harry.
Ja, så er det jo indlysende.

Oven i dette, så er det hende der bringer og henter den lille i vuggestuen.
Så fordelingen må nok siges at være retfærdig

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Per Thomsen

Dato : 06-04-04 12:35

> Da jeg til hverdag tager 'den lange hvide', som Bahnsen siger til Harry.

Hudormen? :)

> Ja, så er det jo indlysende.
>
> Oven i dette, så er det hende der bringer og henter den lille i
vuggestuen.
> Så fordelingen må nok siges at være retfærdig

Ja det må siges.

Per

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-04-04 12:49

"Per Thomsen" <PerThomsenNews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hudormen? :)

En hudorm der har n*1600hk (n = antal sæt)?
Godt det ikke er min hud!

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Per Thomsen

Dato : 06-04-04 13:37

Harry.

> En hudorm der har n*1600hk (n = antal sæt)?
> Godt det ikke er min hud!

Det har du ganske ret i. Jeg tænkte på: Lang, hvid og sort foran.

Per

Fra : bme

Dato : 06-04-04 13:46

> En hudorm der har n*1600hk (n = antal sæt)?
> Godt det ikke er min hud!

hmmm, er det 1600 hk pr. motor eller er det pr. togsæt? (som vist indeholder
4 motorer)

/bo
som godt har en hudorm en gang imellem, men aldrig af den kaliber

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-04-04 14:14

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse

> [...]

Til Per:
Jeg havde sgisme ikke fantasi nok til at gætte den

> hmmm, er det 1600 hk pr. motor eller er det pr. togsæt? (som vist
indeholder
> 4 motorer)

Var faktisk lige inde på www.dsb.dk for at kigge.
Det er 1600 pr. togsæt, der er 4 motorer på hver 294kW (399,5hk)
Flere data kan ses her:
http://www.dsb.dk/universer/trainspotting/materiel_i_drift/
og så finde IC3.

os tilbage til tråden.

Jeg aner ikke hvordan de parkerer den.
Tror ikke der er håndbremse i sådan en øse.
Har en formodning om at der skal være vandret

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Per Thomsen

Dato : 06-04-04 14:37

> Til Per:
> Jeg havde sgisme ikke fantasi nok til at gætte den

Man ved aldrig :))

> Var faktisk lige inde på www.dsb.dk for at kigge.
> Det er 1600 pr. togsæt, der er 4 motorer på hver 294kW (399,5hk)
> [...]
Tak skæbne, noget af en kraftkarl.

> os tilbage til tråden.

Eller på sporet :)

> Jeg aner ikke hvordan de parkerer den.
> Tror ikke der er håndbremse i sådan en øse.

Så skulle det da lige være nødbremsen.

> Har en formodning om at der skal være vandret

Tror jeg på.

Per

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 07-04-04 00:22

On Tue, 6 Apr 2004 15:13:43 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:

>Jeg aner ikke hvordan de parkerer den.

Hydrauliske bremser. Og hvis de ikke bruger dem, har de de ældre klods
bremser også som kan bruges (som består af nogle magnitiserede
jernklodser som smækkes ned på skinnerne og derved ved hjælp af
magnetisme og gnidningsmodstand bremser toget ned.
Flemming Jacobsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-04-04 09:18

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jernklodser som smækkes ned på skinnerne og derved ved hjælp af
> magnetisme og gnidningsmodstand bremser toget ned.

Så er det jo det der sidder, mellem hjulene på den forreste boggie i højre
side.
Har undret mig over, hvad noget ATC lavede inde mellem hjulene.
Så også på den der DSB side at IC3 havde 'magnetskinnebremse'.
Tror dog ikke at de bruger hverken hydrauliske eller elektriske parkerings
bremser.
Tror mere på at de bruger noget der aktiverer når hydraulik eller el
fjernes.
'Desværre hr. toget rullede ind i deres have fordi strømmen til
parkeringsbremsen forsvandt.'
Det lyder ikke som togsikkerhed

Nå, vi er vist langt fra emnet.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-04-04 14:06

On Wed, 7 Apr 2004 10:17:52 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:

>Så er det jo det der sidder, mellem hjulene på den forreste boggie i højre
>side. Har undret mig over, hvad noget ATC lavede inde mellem hjulene.

ATC er Automatisk Train Control -> overvåger togets hastighed og
nedbremser, hvis der er rødt i signalet uden at lokoføreren reagerer.

> [...]
>fjernes. 'Desværre hr. toget rullede ind i deres have fordi strømmen til
>parkeringsbremsen forsvandt.' Det lyder ikke som togsikkerhed

Et tog bremser vha. af luft. Ingen luft - ingen kørsel. Derfor smider
man blot luften, og toget bremser. Således også ved parkering eller
hvis du trækker i nødbremsen (mekanisk indretning som ved snoretræk
åbner en luftventil, der først skal mekanisk lukkes igen, inden der
atter kan køres)

/Mogens

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-04-04 16:48

> ATC er Automatisk Train Control -> overvåger togets hastighed og
> nedbremser, hvis der er rødt i signalet uden at lokoføreren reagerer.

Der sidder også en sender/modtager til ATC tæt på en af boggierne.
Derfor forvekslingen.
Begge bokse er btw gule (eller mudder-farvede).

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Anders Thorsby

Dato : 06-04-04 09:06

Thostrup wrote:
> Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige
> omstændigheder, forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen
> trukket?
Frigear og parkeringsbremsen trukket.

Jeg syntes principielt at det er forkert at parkere i gear. Jeg kobler
selvfølgelig altid ud ved start, men andre gør måske ikke. Jeg ville dog
nok parkere i gear, hvis jeg holdt på en skråning - som backup ved evt.
knæk på kabel.

En kollega fandt engang sin kassevogn i den modsatte ende af
parkeringspladsen. Der mente han ikke at han havde stillet den...sådan
kan man også parkere

--
best regards
Anders Thorsby

Fra : John Sahl

Dato : 06-04-04 09:13

Thostrup wrote:
> Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige
> omstændigheder, forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen
> trukket?

Begge dele. Jeg og andre der kører i mine biler starter altid bilen
med kobling trykket ned, så det har jeg ingen bekymringer med.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-04-04 10:07

> Begge dele. Jeg og andre der kører i mine biler starter altid bilen
> med kobling trykket ned, så det har jeg ingen bekymringer med.

Uha stort problem.

Hvad med at købe nogle stopklodser og sætte dem foran og bagved hjulene,
træk håndbremsen, sæt den i gear. Så bli'r den nok stående på samme sted til
den skal bruges igen.;-/

Blot et råd fra en hvis kørekort har holdt 40 års fødselsdag uden
"parkeringsproblemer".

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jan Larsen

Dato : 06-04-04 09:52

On Tue, 6 Apr 2004 08:19:08 +0200, "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst>
wrote:

> [...]
>en, at det skulle man ikke gøre, da det ikke var godt for gear kasse osv, da

Jeg trækker med jævne mellemrum i min håndbremse, bare når jeg holder
stille, således at tingene lige bliver brugt.

>Men jeg lærte bare for lang tid siden at håndbremsen kunne enten fryse fast,
>eller bare sætte sig fast ved parkering med håndbremsen trukket.

Så skal din pakering være MEGET lang tid, flere uger, den sætter sig
ikke ved bare at bruge den ½ time fordi man skal noget.

>Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
>forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?

I bakgear, er det en stejl bakke så også ind mod kantsten, sikkerheds
skyld.

>Pløre gearkassen skal stilles i Park, men låser den gear, eller hvad gør
>det?

Jeg har haft bil i 22 år, og aldrig har jeg været udsat for at
gearkasse, håndbremse har sat sig, du kan få lidt problemer hvis en
bil står i flere uger.

>Mvh Thostrup

Med Venlig Hilsen

Jan H Larsen

Fra : Per Thomsen

Dato : 06-04-04 10:42

> Så skal din pakering være MEGET lang tid, flere uger, den sætter sig
> ikke ved bare at bruge den ½ time fordi man skal noget.

Nej, men hvad med natten over?
(har desværre prøvet det i praksis)

> Jeg har haft bil i 22 år, og aldrig har jeg været udsat for at
> gearkasse, håndbremse har sat sig, du kan få lidt problemer hvis en
> bil står i flere uger.

Jeg har prøvet det 2 gg.

Per

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-04-04 11:49

"Per Thomsen" <mailto:PerThomsenNews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
"Re: Hvordan parkerer I, og hvorfor? Gear/håndbremse?"

> Nej, men hvad med natten over?
> (har desværre prøvet det i praksis)

Også jeg.

Fra : Jan Larsen

Dato : 06-04-04 15:00

On Tue, 6 Apr 2004 11:41:58 +0200, "Per Thomsen"
<PerThomsenNews@hotmail.com> wrote:

>Nej, men hvad med natten over?
>(har desværre prøvet det i praksis)

He He, er det en Ford du har, eller var der bare ikke mere tiibage af
bakkerne, alså dem på bilen, ikke dem ude i skoven.

>Per

Med Venlig Hilsen

Jan H Larsen

Fra : Per Thomsen

Dato : 07-04-04 13:55

> He He, er det en Ford du har, eller var der bare ikke mere tiibage af
> bakkerne, alså dem på bilen, ikke dem ude i skoven.

Ja, det er en Ford jeg har, men det var en opel jeg havde den gang :)

Per

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 06-04-04 10:02

> [...]
>
> Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
> forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?

Jeg vil sgu' lige dele en erfaring med gamle Fiesta'er, som blev gjort for
ca. 14 dage siden, ifm "en parkering"

En af mine venners Fieste begyndte at lugte mærkeligt fra kabinen (Brændt)
og hun stoppede bilen med det samme, og ringede hjem til sin far.....
Eftersom den brændte lugt var ophørt efter et stykke tid, blev hun enig med
sin far om, at hun skulle liste bilen hjem, og stoppe med det samme, hvis
det igen begyndte at lugte brændt... Hvis kortslutningen blev rigtigt slem,
burde der sprænge en sikring....... Hun startede og kørte ca. 20 km. uden
skyggen af problemer, hvorefter der _meget_ hurtigt blev åben ild på
undersiden af instrumentbordet, og hun smed bilen ind til siden, og satte
den i 1. gear, fordi håndbremsen ikke virkede !!
En tililende billist med pulverslukker forsøgte at redde den stakkels
fiesta, som nu brændte lystigt, men det var virkeligt "gang i den"....
På et tidspunkt begyndte hornet at dytte, og da yderligere to lednninger
kortsluttedes 10 sekunder senere, startede bilen..... En brændende,
førerløs, Fiesta med hornet i bund "torpederede" (Tomgang i 1. gear) den
hjælpesomme billists bil, og Fiesta'en endte sine dage i en grøft med
"hjulspind" & hornet i bund, indtil den udåndede......

Og det er sgu' ikke engang en løgnehistorie, så Tom : Sørg for din
håndbremse virker, næste gang du skal have turbo på en Ford

Mvh. Mikael Kristiansen......

Fra : hanzen

Dato : 06-04-04 10:21

"Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> hjælpesomme billists bil, og Fiesta'en endte sine dage i en grøft med
> "hjulspind" & hornet i bund, indtil den udåndede......

Og så er det man sidder og savner et lille filmklip af episoden. SUK

Forresten: Jeg parkerer altid i bakgear. Det har bilfabrikken bestemt, og
jeg synes det er en glimrende løsning.

--
hilzen
hanzen

SAAB - med kunstigt åndedræt.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 06-04-04 10:29

Thostrup wrote:
> Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige
> omstændigheder, forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen
> trukket?

Altid i gear og håndbremsen trukket. Undtaget ved langtidsparkering, hvilket
kun er en teori for det er aldrig sket og når det fryser under -10 grader. Så
kun i gear.

mvh
Henning

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 06-04-04 12:02

>Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
>forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?

Skubber gearpinden over i Stop i min Lupo og trækker håndbremsen.
I Stop kobler den ind (hvilket i øvrigt er den eneste position man kan
få nøglen ud af tændingen i), men der skal ikke mere end et kraftigt
puf eller en minimal hældning til før den kobler ud (hvilket der også
står i manualen at den gør) og kan trille = altid håndbremse

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 20:26

> Skubber gearpinden over i Stop i min Lupo og trækker håndbremsen.
> I Stop kobler den ind (hvilket i øvrigt er den eneste position man kan
> få nøglen ud af tændingen i)

Jeg kan da også få nøglen ud, hvis bilen (Lupo årgang 2002) står i "N"?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 07-04-04 08:00

>Jeg kan da også få nøglen ud, hvis bilen (Lupo årgang 2002) står i "N"?

Okay... Jeg får ikke lov at dreje nøglen det sidste hak (et par mm) så
jeg kan tage den ud, med mindre den står i S.

Sjovt.. Min er også en 02'er...

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Christabel & Anders

Dato : 07-04-04 09:10

Hej
Ved godt dette er helt uden for tråden, MEN udover at prøve den nye Volvo
V50 i søndags, var jeg også lige forbi Peugeot forhandleren, hvor de havde
en Lupo 3 l. tilsalg!
Jeg har aldrig prøvet sådan en fætter, så jeg overtalte sælgeren til at lade
mig prøve, men jeg nåede aldrig længere end ud på vejen uden for
forhandleren. For da jeg begyndte at køre og var kommet op i fart, stoppede
motoren!!! ....okay det skal den jo nok tænkte jeg, for det er jo nok en af
dens måder at spare på! Så jeg trillede hen til den lyskrydset!
Men da jeg trådte på speederen efter at der var blevet grøntlys, skete der
ikke noget!!! Motor gik, men lige meget hjalp det, prøvede så at skifte gear
dette hjalp heller ikke. Først da motoren var stoppet og jeg havde fået den
skuppet ind tilsiden, kunne den starte igen og køre!!!
Jeg kørte så videre og ski´sme om den ikke gjorde det samme nummer igen! Da
jeg havde fået liv i vognen igen skyndte jeg mig at køre tilbage til
forhandleren, godt der var grønt lys - hjem ad!
Var egentlig lidt "varm" på sådan en Lupo, men tør næsten ikke købe sådan en
fætter hvis den skal sætte ud i mylder traffikken!

Chris & Anders
Klik: www.vesterhavsrock.dk - hvor bl.a. Zididada, C21, Safri Duo spiller!

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 07-04-04 09:50

[snip - en uheldig oplevelse]

>Var egentlig lidt "varm" på sådan en Lupo, men tør næsten ikke købe sådan en
>fætter hvis den skal sætte ud i mylder traffikken!

Det er faktisk set før på Lupoen (ligesom alle andre fejl... :)...

Hvilken årgang var det? (lå "Stop" i gearkassen lige frem eller frem
og til venstre? På 02 og nyere ligger Stop frem og til venstre)

Min har ikke lavet den slags - endnu (heldgivis), den kører stabilt
omend den ikke altid vil stoppe

02'ere og nyere har vist ikke flere problemer end så mange andre
biler, de har fået fikset børnesygdommene omend reservedele stadig er
pænt dyre.

Smut forbi en VW-forhandler og prøv en helt ny :)

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Christabel & Anders

Dato : 07-04-04 13:00

Det var en 00ér og P lå lige frem!
Den havde kørt 165.000 km - har lige været inde på Peugeot forhandlerens
hjemmeside og kan se at nu er den solgt! ....håber personen der har købt
den, har testet den godt af og fået skrevet ind i kontrakten at problemet
skulle ordnes!

Anders

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 07-04-04 13:53

> [...]
>den, har testet den godt af og fået skrevet ind i kontrakten at problemet

Ak ve...
Tænk i øvrigt glæden ved at have P (eller S som den hedder i min)
liggende i forlængelse af R...
Hvis man lige skal lave en hurtig manøvre med f.eks. en
3-punktsvending og man ikke tænker videre over det, så *klonk* havner
man i P og skal til at genstarte hele bilen

Nu har jeg godt nok en Lupo 3L, men jeg vil aldrig turde købe en der
er ældre end 02, de har virkelig mange mærkelige skavanker.
Læs evt. på www.mandagsbil.dk - og læg mærke til årgangene.

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-04-04 14:21

Andreas Frøsting <andreas@phpwizard.dk> writes:

> [...]
> 3-punktsvending og man ikke tænker videre over det, så *klonk* havner
> man i P og skal til at genstarte hele bilen

Well, sådan er det nu engang i de biler jeg har kørt i der har
automatgear. Så rækkefølgen: P - R - N - D - (X) - 2 - 1 (X afhængig
af antal gear i kassen).

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Leonard

Dato : 07-04-04 14:26

Andreas Frøsting <andreas@phpwizard.dk> wrote:

>Tænk i øvrigt glæden ved at have P (eller S som den hedder i min)
>liggende i forlængelse af R...

Ikke noget problem, da der i den model er en knap på gearvælgeren der
skal trykkes ind for at komme i R og den skal slippes for at komme
videre til S (eller også er det omvendt, det kan jeg aldrig huske).
Sådan er det i hvert fald i min 3L, der er en af de første fra 2000.
Den har nu kørt 91000 km og udover alm. service er det eneste der er
skiftet fordækkene. Der skulle den så lige spores også.
Den har aldrig givet problemer, undtagen en enkelt morgen hvor den
havde stået stille i 3 uger i sommervarmen. Da gik den i stå efter
500m, den opførte sig som om den var løbet tør og startede først efter
at have kørt den længe på starteren (i flere omgange). Da den var
igang kørte den fint igen, så jeg tror at varmen havde givet luft i
systemet, måske ved fordampning.
--
Leonard

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 06-04-04 20:26

"Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> skrev i en meddelelse

> Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
> forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?

2. gear + håndbremsen trukket. - Hvorfor? Aner det ikke, men det føles
rigtigt :)

-M

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-04-04 20:42

wrote:

> [...]
>
>Hvordan forlader I jeres bil, hvis vi taler almindelige omstændigheder,
>forholdsvis plan vej ... i gear eller med håndbremsen trukket?

Nu har jeg ikke selv bil, men har altid parkeret med trukket håndbremse
uanset hvad andre har sagt. Jeg har endnu ikke været ude for at nogle af
dem jeg har lånt bil af har kunne berette om en frosset håndbremse.

Fatter heller ikke meningen med at holde bilen på håndbremsen når at man
skal starte op af en bakke.

Var ude og spise med min forældre og skulle kører hjem da de havde fået
noget at drikke og de havde så parkeret bilen på en mindre bakke. Jeg
trådte så på bremsen, slækkede håndbremsen, trådte koblingen i bund og
satte i gear. Orienterede mig og aktiverede venstre blinklys.

Når at der så var plads så lettede jeg på koblingen, op til omkring
koblingspunktet, fjernede foden fra bremsen og over på speederen for at
kompenserer for den øgede belastningen, drejede rattet og så var vi
kørt.

Hele vejen hjem måtte jeg hører for min måde at gøre tingene på. Min mor
og stedfar mente fast og holdent at man skulle holde håndbremsen
trukket, lige ind til det øjeblik hvor at man faktisk mere eller mindre
havde fundet koblingspunktet, for så at slække håndbremsen, give gas og
kører.

I mine øjne virker deres ide/foreslag som hul i hovedet, for den måde
jeg gør det på, er den måde jeg lærte at gøre det på hos min kørelærer
for lidt over 4 år siden.
Flemming Jacobsen

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 06-04-04 22:19

Thunderbird [7100] griflede i
[klip]
> [...]
> give gas og kører.
> I mine øjne virker deres ide/foreslag som hul i hovedet,

Som hul i hovedet vil jeg da ikke sige...! Grunden til at de bruger den, er
vel fordi de ikke er lige så gode til at finde koblingspunktet, og de derfor
vil begynde at trille baglæns ved igangsætning, hvis ikke de bruger
håndbremsen til hjælp. Det var også det råd min kørelærer gav.
"Selvfølgelig" har jeg aldrig selv haft det problem

--
Hygge...
Daniel

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 07-04-04 00:24

On Tue, 6 Apr 2004 23:18:46 +0200, "Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk>
wrote:

> [...]
>håndbremsen til hjælp. Det var også det råd min kørelærer gav.
>"Selvfølgelig" har jeg aldrig selv haft det problem

Nok også fordi at en bil på de der lidt over 1 ton med kun en 1,4 liters
med 75 heste er lidt undermotoriseret. Det føles ihvertfald sådan.
Flemming Jacobsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 07-04-04 09:20

Daniel Alstrup wrote:
> [...]
> håndbremsen til hjælp. Det var også det råd min kørelærer gav.
> "Selvfølgelig" har jeg aldrig selv haft det problem

Tja hvis du havde haft en ordentlig kørerlærer havde han lært dig
'igangsætning op ad en bakke'.

Prøv at kællingefile koblingen på en regnvåd rampe og se hvor meget
ham ved siden af griner når din bil skrider sidelæns ind i siden på
hans ;)

Jeg kan garantere dig at hænger man på en stejl bakke eller rampe er
det guld værd at have styr på håndbremseteknikken.

Mvh
Roberto (sig nej til kællingegas og filen på koblingen)

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 10:13

"Roberto Saldo" <mailto:rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Hvordan parkerer I, og hvorfor? Gear/håndbremse?"

> Tja hvis du havde haft en ordentlig kørerlærer havde han lært dig
> 'igangsætning op ad en bakke'.

Jeg mener at jeg fik den med håndbremsen i sintid men det hænger vel lige så meget
sammen med at det er svært for begyndere at finde koblingspunket perfekt.

> Prøv at kællingefile koblingen på en regnvåd rampe og se hvor meget
> ham ved siden af griner når din bil skrider sidelæns ind i siden på
> hans ;)

øhh? 2 ting jeg har nu haft kørekort i 12 år og egen bil i 5 år og jeg har
_aldrig_ holdt på en regnvåd rampe. Derudover så kan jeg ikke se problemet for
hvis hjulene spinner så har man ikke rigtigt fundet koblingspunktet og så bør man
holde sig fra sådan en manøvre.

> Jeg kan garantere dig at hænger man på en stejl bakke eller rampe er
> det guld værd at have styr på håndbremseteknikken.

Der er helt klart fordele ved at beherske begge tekniker, men i det daglige holder
jeg den altså på koblingspunktet.

Thomas

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:130.227.13.5)

Fra : Cosworth POWER

Dato : 08-04-04 09:39

> Pløre gearkassen skal stilles i Park, men låser den gear, eller hvad
> gør det?

Parkerer i 1. gaer eller bakgear afhængig af planens hældning.

Har hørt noget om at HDI bilerne kunne finde på at starte hvis man parkerede
den i første gear på en bakke pga. hældning osv. kunne bilen ikke holdes,
hvorved bilen begyndte at trille og satte igang??

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-04-04 18:22

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> den i første gear på en bakke pga. hældning osv. kunne bilen ikke holdes,
> hvorved bilen begyndte at trille og satte igang??

Ikke videre sandsynligt, da der skal være Startnøgle, og i kørestilling før
der åbnes for brændstoftilførslen.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-04-04 12:58

On Thu, 8 Apr 2004 19:22:02 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Ikke videre sandsynligt, da der skal være Startnøgle, og i kørestilling før
>der åbnes for brændstoftilførslen.

Da jeg tog kørekort for 25 år siden, lærte man, at dieselbiler i måtte
påarkeres i gear, idet selvantændelse var muligt. Man skal jo ikke
turne en dieselmotor ret meget før "eksplosionen" kommer - modsat
benzinbiler, der skal have en gnist at tænde på. Jeg ved ikke, om
reglen stadig er gældende...

/Mogens

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-04-04 10:56

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message news:<5aln701q6e9pf0n699uaool8pk3megeovm@4ax.com>...

> Da jeg tog kørekort for 25 år siden, lærte man, at dieselbiler i måtte
> påarkeres i gear, idet selvantændelse var muligt. Man skal jo ikke
> turne en dieselmotor ret meget før "eksplosionen" kommer

Tjaeh, den ældre firehjulstrækker, jeg (kortvarigt) trillede rundt i
forrige sommer, brændte på et tidspunkt gløderørene af. Den kunne godt
startes på kompressionen alene men det tog et lille minuts tid med
nøglen i bund. Heldigvis havde den også et godt stort batteri

Ebbe