Nogen som har prøvet musik.dk ?
Fra : PerX ...

Dato : 05-04-04 21:08

Jeg så de havde fået lejlighed til at snige sig ind i både nyhederne på
både DR og TV2 :)

Og da de så begyndte at tale om sikkerhed og "rettigheder" (som altid er
deres rettigheder aldrig forbrugerens) tænkte jeg det nok var noget af
det der windows media fis, DRM etc. Men da jeg kiggede i deres FAQ stod
der at man købte mp3?

Nogen som ved hvordan det virker?

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 22:46

"PerX ..." wrote:

> [...]
> deres rettigheder aldrig forbrugerens) tænkte jeg det nok var noget af
> det der windows media fis, DRM etc. Men da jeg kiggede i deres FAQ stod

http://ny.musik.dk/4194 står der at man køber retten til at downloade
mp3'er, som derefter kun må anvendes til personlig brug. Der er ikke
noget teknisk i vejen for at kopiere dem til vennerne, men det er
forbudt, og der er lagt et "vandmærke" i mp3'erne, så de kan spores
tilbage til køberen, hvis de fx spredes via KaZaA.

Hvordan dette "vandmærke" rent teknisk er lavet, har jeg ikke kunnet
finde, men det kunne være interessant at høre nærmere om.

Under alle omstændigheder virker dette initiativ meget mere sympatisk
end WMA-DRM-helvedet, andre gør brug af.
--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : iddqd

Dato : 06-04-04 00:38

Karsten Strandgaard Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Under alle omstændigheder virker dette initiativ meget mere sympatisk
> end WMA-DRM-helvedet, andre gør brug af.

Jeg tror ikke det holder juridisk, ihvertfald kan jeg ikke se de kan
forbyde nogen at sælge det musik de har købt videre altså ligesom man
kan sælge en CD. Det har været forsøgt med software og den gik
ihvertfald ikke, så jeg tror heller ikke det holder her.

Under alle omstændigheder er jeg ret ligeglad, så længe man ikke kan
købe musik i fuld kvalitet er jeg ikke kunde.

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 06-04-04 07:46

iddqd skrev:

> Under alle omstændigheder er jeg ret ligeglad, så længe man ikke kan
> købe musik i fuld kvalitet er jeg ikke kunde.

Hvad er "fuld kvalitet"? 44kHz, 16 bit? 100kHz, 32 bit?

Nå, mere alvorligt: Er der nogen, der kender kvaliteten af de mp3'er,
som man kan hente på musik.dk? Hvis det er 128 kbps, så er det jo nok
lige i underkanten.

Eller det er måske forskelligt fra kunstner til kunstner og fra sang til
sang?

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : iddqd

Dato : 06-04-04 20:58

Jesper Juellund Jensen wrote:

> Hvad er "fuld kvalitet"? 44kHz, 16 bit? 100kHz, 32 bit?

Faktisk så foretrækker jeg analog lyd, men det stiller jo desværre store
begrænsninger i udbudet af nyudgivelser.

Men skal det være digitaliseret, så opfatter jeg ukomprimeret 44.1 Khz
16 bit som et minimum.

Mvh

Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 12:11

Det ville være perfekt hvis man kunne vælge mellem forskellige
formater, fx MP3, mp3PRO, MPEG4, Ogg Vorbis og Wave. Måske mod et lille
ekstragebyr på sidstnævnte pga. den ekstra båndbredde det kræver.

> [...]
>
> Nå, mere alvorligt: Er der nogen, der kender kvaliteten af de mp3'er,
> som man kan hente på musik.dk? Hvis det er 128 kbps, så er det jo nok

Jeg har lige været inde og hente et nummer, dels for at prøve det, og
dels for at bakke op om initiativet. Jeg fik en MP3 i 192 kbps, og
kvaliteten er helt i orden.

> Eller det er måske forskelligt fra kunstner til kunstner og fra sang til
> sang?

Det skal jeg ikke kunne sige, men mon ikke de holder kvaliteten ensartet?

Næste udfordring bliver at få lavet aftaler med nogle flere kunstnere.
Udvalget er temmelig tyndt i øjeblikket. Jeg var inde og læse nogle
anmeldelser/kommentarer til internationale kunstneres albums, og havde
egentlig forventet at man direkte derfra kunne putte musikken i
indkøbskurven. Så godt gik det nu ikke, men det kommer jo nok hvis det
ellers lykkes at få noget opbakning.

Prismæssigt synes jeg 5,- + gebyr for et enkelt nummer er fair, mens
70,- for et album er i overkanten. Personligt vil jeg dog nok under alle
omstændigheder primært shoppe enkeltnumre, da det er dem man lige er
"hooked på" og straks må have.

--
Jacob Laursen

Fra : PerX ...

Dato : 06-04-04 13:19

In article <4071D3A7.2B3CD1E5@daimi.au.dk>,
karstenLOVELYSPAM@daimi.au.dk says...
> Under alle omstændigheder virker dette initiativ meget mere sympatisk
> end WMA-DRM-helvedet, andre gør brug af.

Helt klart. Og langt mere logisk, der er jo alligevel altid nogen som
finder ud af at bryde deres DRM og det kræver jo kun en før det begynder
at spredes. Så derfor kan de jo ligeså godt give folk noget ordentlig.

Hvis jeg køber noget har jeg da ikke tænkt mig straks at give det væk
(bare kald mig nærig *g*)