/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Citroën Møller, eller andre ?
Fra : Mark Sandberg


Dato : 05-04-04 21:12

Jeg har et problem med kølesystemet på min Citroën Xantia V6 3,0

Den orange/røde kontrollampe for kølervæskestand lyser efter kort tids
kørsel, samtidig med STOP - lampen tænder.
Blæseren kører også efter kort tids kørsel, samt står stadig og kører efter
standsning af motoren. Hvilket den ikke plejer at gøre i samme grad på denne
tid af året. Kølersystemet mangler ikke vand.Kølevandstemperaturen er som
sædvanlig ikke over ca. 80 grader.

Første gang jeg oplevede problemet, efterfyldte jeg ca. 3/4 liter vand på
kølersystemet. Siden er vandstanden ikke sunket, men problemet med lamperne
og blæseren er der stadig.

Hvad kan det skyldes ?

/Mark..






 
 
Ukendt (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-04-04 21:23



> Jeg har et problem med kølesystemet på min Citroën Xantia V6 3,0
>
> Den orange/røde kontrollampe for kølervæskestand lyser efter kort tids
> kørsel, samtidig med STOP - lampen tænder.
> Blæseren kører også efter kort tids kørsel, samt står stadig og kører
efter
> standsning af motoren. Hvilket den ikke plejer at gøre i samme grad på
denne
> tid af året. Kølersystemet mangler ikke vand.Kølevandstemperaturen er som
> sædvanlig ikke over ca. 80 grader.
>
> Første gang jeg oplevede problemet, efterfyldte jeg ca. 3/4 liter vand på
> kølersystemet. Siden er vandstanden ikke sunket, men problemet med
lamperne
> og blæseren er der stadig.
>
> Hvad kan det skyldes ?

Defekt føler, dårlig stelforbindelse, luftlommer i kølersystemet

--
Tom



Møller (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 05-04-04 22:04


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:4071bfda$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > Jeg har et problem med kølesystemet på min Citroën Xantia V6 3,0
> >
> > Den orange/røde kontrollampe for kølervæskestand lyser efter kort tids
> > kørsel, samtidig med STOP - lampen tænder.
> > Blæseren kører også efter kort tids kørsel, samt står stadig og kører
> efter
> > standsning af motoren. Hvilket den ikke plejer at gøre i samme grad på
> denne
> > tid af året. Kølersystemet mangler ikke vand.Kølevandstemperaturen er
som
> > sædvanlig ikke over ca. 80 grader.
> >
> > Første gang jeg oplevede problemet, efterfyldte jeg ca. 3/4 liter vand

> > kølersystemet. Siden er vandstanden ikke sunket, men problemet med
> lamperne
> > og blæseren er der stadig.
> >
> > Hvad kan det skyldes ?
>
> Defekt føler, dårlig stelforbindelse, luftlommer i kølersystemet

Jeg er nok enig med Tom, men der er tegn på, at der ikke er cirkulation i
systemet, hvorfor skulle blæserne ellers starte.

Du kan også lige checke funktionen, er der vand nok. skal lyset ikke tændes.
når det er tændt og der er vand nok i køleren, skal du prøve at tage stikket
af føleren, og så skulle lampen, så vidt jeg lige husker, tænde lampen.
Føleren sidder ned på reservoir, det er det lodrette kar der sidder under
påfyldningsdækslet og på siden af køleren, så du skal sikre dig, at dette
er fyldt med vand,

Virker dette så jeg ville nok starte med følgende procedure:

1. tag dækslet af, sørg for et der er nok vand på, husk demineraliseret
vand, for det er jo ingen grund til et kareten kalker til,
2, start motoren og lad en køre i tomgang til du kan se vandet cirkulerer i
reservoir, 3 tænd for radiatoren inde i bilen, og start blæseren, det skal
nu blive varmt inde i bilen.

medens du laver alt dette ca. 10 min. kan du jo føler på slangerne hvor
hvilke der bliver varme og hvilke ikke.

At ventilatoren starter, viser at køleren bliver varm, men ikke om der er
cirkulation. Men så virker den da i hvert fald
Manglende cirkulation kan skyldes:
1.Manglende vand.
2.defekt vandpumpe
3. defekt termostat, men der er normalt altid et lille hul så der kan opstå
minimal cirkulation.

udluftning af køleren sker ved den lille plast skrue ude til højre på
køleren (set forfra)
Udluftningen af varmeapparatet sker på bagsiden af motoren på
returledningen, ligner en dækventil.

Hvis der så stadig er problemer, så vend tilbage med hvad du har observeret,
og vi kører videre i fejlfindingen.

PS kølemotoren skal køre uafhængig om motoren kører eller ej, den styres ene
og alene af termoføleren der sidder i køleren, den er normalt to-trins,


PS hvor i landet er vi?

Møller







Mark Sandberg (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 05-04-04 22:21

"Møller" skrev i en meddelelse:

> Hvis der så stadig er problemer, så vend tilbage med hvad du har
observeret,
> og vi kører videre i fejlfindingen.

Tak

> PS kølemotoren skal køre uafhængig om motoren kører eller ej, den styres
ene
> og alene af termoføleren der sidder i køleren, den er normalt to-trins,

Tom, Møller og Alexbo. Jeg vidste jeg kunne stole på jeres hjælp.
Takker mange gange. Jeg vil begynde min søgning imorgen. Det er alligevel
for mørkt nu

> PS hvor i landet er vi?

Skive.

/Mark.



Møller (06-04-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 06-04-04 08:17


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> wrote in message
news:4071ce04$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Møller" skrev i en meddelelse:
>
> > Hvis der så stadig er problemer, så vend tilbage med hvad du har
> observeret,
> > og vi kører videre i fejlfindingen.
>
> Tak
>
> > PS kølemotoren skal køre uafhængig om motoren kører eller ej, den styres
> ene
> > og alene af termoføleren der sidder i køleren, den er normalt to-trins,
>
> Tom, Møller og Alexbo. Jeg vidste jeg kunne stole på jeres hjælp.
> Takker mange gange. Jeg vil begynde min søgning imorgen. Det er alligevel
> for mørkt nu
>
> > PS hvor i landet er vi?
>
> Skive.

Der kommer jeg ikke så meget p.t. men har været en del på Ulevevej. i den
Vestlige ende.

Møller



Mark Sandberg (05-04-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 05-04-04 22:37

"Møller" skrev i en meddelelse:

> 2.defekt vandpumpe

Nu kommer jeg lige i tanke om, at servostyringen også kan føles lidt
hakkende ved ratbevægelser lige efter start og ved vending med lav fart.

Kunne det måske bare være en løs kilerem, hvis den trækker både vand- og
servooliepumpen?

/Mark.



Mark Sandberg (06-04-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 06-04-04 14:20

"Møller" skrev i en meddelelse:

> > Defekt føler, dårlig stelforbindelse, luftlommer i kølersystemet
>
> Jeg er nok enig med Tom, men der er tegn på, at der ikke er cirkulation i
> systemet, hvorfor skulle blæserne ellers starte.

Dette vandreservoir er næsten helt fyldt - kølervæske 3-4 cm. fra overkanten
af påfyldningsstudsen. Der er vand nok på og udluftningskruen bag
reservoiret, ved slangerne ind til varmeapperatet giver ingen luft - kun
vand. Der er cirkulation i væsken, man kan både se og mærke det med en
finger stukket ned i reservoiret. Det bliver hurtigt for varmt for fingerne,
hvor man kan mærke vandet cirkulere

Kølerslangerne til varmeapperatet bliver også begge hurtigt varme og
varmeapperatet giver masser af dejlig varme i indblæsningsdyserne i kabinen.
Udluftningskruen på køleren giver også kun - varmt vand. Den øverste
kølerslange til køleren bliver hurtigt varm og hård - den nederste forbliver
kold.

Stikket bag på reservoiret ind mod torpedostykket, sidder godt gemt og er
svær at få af. Lamperne lyser ikke, hverken når det tages af eller sætte på
igen.

Da jeg startede motoren kold efter natten, gik der 30 sekunder og lysshowet
startede som tidligere beskrevet igår aftes - jeg standsede og startede igen
motoren, men nu uden lys, hvorefter jeg prøvede alle de ting du har nævnt.

Nu ved jeg snart ikke hvad der kan være galt - for efter mit roden med
stikket bag reservoiret, har problemet med lamperne ikke vist sig igen.

Jeg syntes jo bare ikke at en dårlig stikforbindelse på dette sted, skal få
ventilatoren på køleren til at starte. Niveaumeldingerne er måske til at
forstå.

Termostaten virker tilsyneladende også. D da vandtemperaturen ved lidt
holdende mellengas, kravlede over de ca. 80 grader og faldt pænt tilbage
igen. Stadig med lidt motion af gaspedalen

/Mark.



alexbo (05-04-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-04-04 21:37


"Mark Sandberg" skrev

> Første gang jeg oplevede problemet, efterfyldte jeg ca. 3/4 liter vand på
> kølersystemet. Siden er vandstanden ikke sunket, men problemet med
lamperne
> og blæseren er der stadig.

Det kan være luft, rent faktisk hælder du ikke vandet i køleren men i en
ekspansionsbeholder der sidder på siden, det betyder at luften ikke kan
komme ud, der sidder udluftningsskruer forskellige steder, de ligner
ventilhætter, køleren har også en prop modsat påfyldningen.

mvh
Alex Christensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste