Realtek 8139x vs. 3Com/Intel/Andre store b~
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-04-04 19:31

Hejsa!

Jeg har alle dage kørt med Realtek og deslige billige kort. Jeg er nu
begyndt, at køre server 24/7/365 og tænker om jeg kunne få bedre kort
hos andre mærker.

Hvori består forskellen Realtek kontra 3Com fx? Hvad vil jeg få ud af,
at invistere i sådan et kort?

Jeg oplever ikke noget ustabilt som sådan med det billige kort jeg har
nu, men som man altid siger: Hvad man ikke ved har man ikke ondt af -
måske det kan blive meget bedre

Hvad siger panelet?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-04-04 20:38

On 2004-04-05, Martin Johansen [6000] <visit_my@website.invalid> wrote:
> Jeg har alle dage kørt med Realtek og deslige billige kort. Jeg er nu
> begyndt, at køre server 24/7/365 og tænker om jeg kunne få bedre kort
> hos andre mærker.

Det kan du helt sikkert!

> Hvori består forskellen Realtek kontra 3Com fx? Hvad vil jeg få ud af,
> at invistere i sådan et kort?

Det er svært at sætte fingeren på præcist, men jeg bruger selv Intel Pro 100s
netkort, idet dette kort er

1) supporteret overalt
2) er mindre resourcekrævende mht. cpuforbrug for at nå 100Mbit/s
3) realtek netkort er ikke designet særlig godt mht. performance

Læs mere her og bliv klogere:

<http://www.google.dk/search?q=cache:mchLeeGASTwJ:www.scyld.com/network/rtl8139.html+8139+linux+performance&hl=da&ie=UTF-8>

Mvh Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-04-04 21:01

On Mon, 05 Apr 2004 19:37:40 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> Det kan du helt sikkert!

Det tænkte jeg nok

> Det er svært at sætte fingeren på præcist, men jeg bruger selv Intel Pro 100s
> netkort, idet dette kort er
>
> 1) supporteret overalt

Jeg bruger Linux og ved ikke hvorfor, men har haft en idé om, at de dyre
brands var dårligere supporteret.. ved ikke hvorfor

> 2) er mindre resourcekrævende mht. cpuforbrug for at nå 100Mbit/s

God ting!

> 3) realtek netkort er ikke designet særlig godt mht. performance

> [...]

Jeg læser

Jeg har nemlig et problem og jeg aner ikke hvor det ligger, men når jeg
via netværket kopierer filer fra et sted på serveren til et andet så
hænger maskinen. Jeg ved ikke om det er forbindelsen til den der fryser
eller om det er hele maskinen, men det er sket på flere maskine, med
flere forskellige Linux-affarter og med forskellig setup - fælles for dem
alle: Billige netkort.

Så min tanke var, at jeg måske kunne blive problemet frit med et
ordentlig kort (selvom jeg ikke aner, om det er der problemet ligger og
jeg kan intet læse ud fra mine logs).

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-04-04 23:42

> Jeg bruger Linux og ved ikke hvorfor, men har haft en idé om, at de dyre
> brands var dårligere supporteret.. ved ikke hvorfor

Mht. Intel pro 100 serie, så er der hele 2 drivere i linux. En Open source
og en Intel udviklet. Jeg har brugt begge og de er fortrinelige begge to.
Plusser og minuser ved begge, men sådan er det jo oftest (intels er mere
feature complete, men lukket)

> God ting!

Yeps. Helt sikkert.

> [...]
> eller om det er hele maskinen, men det er sket på flere maskine, med
> flere forskellige Linux-affarter og med forskellig setup - fælles for dem

Hænger hårdt? Eller sker der bare det at maskinen bliver "sløv"?
Min erfaring er, at RTL8139 kort er "gode nok" til en familiemaskine fra
Rev C og fremefter. Intels er creme d'la creme. 3com er udemærkede. Surecom
skal man ikke tage imod om man så får penge for det! (købte en gang et for
at prøve dem. 40,- .... billig, men tabte ca. 1 promille af netværkspakkern
--- fuldstændigt uacceptabelt)

Btw. en tur forbi google viste at du ikke er den eneste. Prøv
at give din kerne en "noapic" option når du starter. Det skulle løse
problemet!

Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-04-04 22:19

On Mon, 05 Apr 2004 22:42:03 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> begge to. Plusser og minuser ved begge, men sådan er det jo oftest
> (intels er mere feature complete, men lukket)

Okay.

Jeg har lige kigget priser - de er jo ikke engang dyre! Sidst jeg kiggede
priser var det +500,- for et bedre kort...

> Hænger hårdt? Eller sker der bare det at maskinen bliver "sløv"? Min

Hænger totalt, eller dvs. jeg mister totalt forbindelsen til maskinen og
kan ikke få kontakt til den.

Men om den hænger systemmæssigt, eller om det er netkortet kun, det ved
jeg ikke.

> [...]
> for at prøve dem. 40,- .... billig, men tabte ca. 1 promille af
> netværkspakkern --- fuldstændigt uacceptabelt)

Intel Pro 100s til et par "hundrede"... det lyder ikke helt tosset så!

> Btw. en tur forbi google viste at du ikke er den eneste. Prøv at give din
> kerne en "noapic" option når du starter. Det skulle løse problemet!

Uhh kan du guide mig?

Når det kommer til kerner, så er jeg totalt n00b.. :-/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-04-04 22:55

On Wed, 07 Apr 2004 23:19:23 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

> Uhh kan du guide mig?
>
> Når det kommer til kerner, så er jeg totalt n00b.. :-/

Jeg fandt ud af det - desværre hjalp det ikke. Den hang efter få
sekunder i en kopiering af filer.

Det "sjove" er, at hvis jeg flytter filerne, så er der ingen problemer.

Problemet er der også med FTP og Samba.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 07-04-04 13:48

Jeg har netop været _nødt til_ at skifte fra et 3com 905b-tx kort til et
onboard realtek 8100 og der er i den grad forskel.

Med 3com kortet var der stort set ingen CPU belastning som følge af
netværksaktivitet - og jeg kunne udnytte ~80 af båndbredden på en
100Mbit forbindelse til min server (med et intel PRO100 NIC).

Med Realtek kortet udnyttes kun ca. 67% af båndbreden og CPU
belastningen er voldsom i forhold til 3com kortet.

/Uffe

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-04-04 15:41

On 2004-04-07, Uffe S. Callesen <anon@anon.local> wrote:
> Med Realtek kortet udnyttes kun ca. 67% af båndbreden og CPU
> belastningen er voldsom i forhold til 3com kortet.

Som sagt også min erfaring. Yderligere er Nvidias indbyggede net i
nforce chipsettet heller ikke noget at råbe hurra for mht. cpu forbrug :-/

Thomas