Program til at beregne inertimoment
Fra : Thomas

Dato : 05-04-04 18:28

Kan man få et lille program der kan bruges til at beregne inertimomentet på
tilfældige profiler?

Det må gerne være freeware.

Jeg har fundet det her, men download-linket virker ikke:

http://www.softandco.com/Home/Hobby/Education/c/4/a/6590/Inertia%20Calculator.html

Nogen forslag ?

Har du evt. et free- sharewareprog liggende, må du da meget gerne sende det
til: t@vicki-thomas.dkFJERNDETTE

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-04-04 19:43

Thomas wrote:

> Kan man få et lille program der kan bruges til at beregne inertimomentet
> på tilfældige profiler?
-snip-

Engineering power tools skulle såvidt jeg husker kunne klare opgaven. Har
ikke brugt det i mange måneder, så jeg kan ikke helt huske det.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Thomas

Dato : 05-04-04 20:34

Det var ellers et fint program med mange muligheder,tak for det, men det jeg
søger er et program hvor man selv kan konstruere (tegne) tværsnittet af
profiler og derefter få programmet til at regne inertien (mm^4) ud.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 22:07

Du kan bruge AutoCad til beregning af inertimoment af et vilkåligt tværsnit!

Tom

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 05-04-04 20:00

Thomas wrote:
> Kan man få et lille program der kan bruges til at beregne
> inertimomentet på tilfældige profiler?

2D eller 3D?

Anyways:

Hvis du nu lader e1,e2,e3 være tre ortogonale enhedsvektorer,
der definere koordinatsystemet med centrum i et punkt A. Det
kunne f.eks. være en rotation omkring ez retningen omkring
punktet A. Og hvis du har et objekt karakteriseret ved den
rummelige massefordelingen rho(R) hvor R er en position i rummet.

Så er R givet ved: R= q[1]*e1+q[2]*e2+q[3]*e3

Så er interti tensoren omkring en rotations akse A med centrum
R0

I[a,b] = integral q[a] q[b] rho(R) dq[1] dq[2] dq[3] hvor
a og b = 1,2,3

Dvs. det et spørgsmål om at udregne ovenstående integral
numerisk for den givne form.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Ivar

Dato : 06-04-04 21:47

Carsten Svaneborg skrev:

> I[a,b] = integral q[a] q[b] rho(R) dq[1] dq[2] dq[3] hvor
> a og b = 1,2,3

Der er inertimomenter og så er der inertimomenter. Det er
utroligt let at blande de to ting sammen, især fordi de bliver
kaldt det samme
Jeg tror at Thomas søger udregninger for stivhedsmoment, der
underligt nok altid bliver kaldt inertimoment.
Det måles i mm4, hvor det som vi alle kan blive enige om er
inertimoment, måles i kgm2.

Ivar

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-04-04 10:02

Ivar wrote:

> Jeg tror at Thomas søger udregninger for stivhedsmoment, der
> underligt nok altid bliver kaldt inertimoment.
> Det måles i mm4, hvor det som vi alle kan blive enige om er
> inertimoment, måles i kgm2.

Hvad kaldes dette stivhedsmoment hos Weisstein:
http://scienceworld.wolfram.com/physics/topics/Elasticity.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ivar

Dato : 07-04-04 21:37

Jeppe Stig Nielsen skrev:

> Hvad kaldes dette stivhedsmoment hos Weisstein:
> http://scienceworld.wolfram.com/physics/topics/Elasticity.html

På engelsk kaldes det "moment of inertia" eller "second moment of the area"

Se fx her:
http://www2.umist.ac.uk/construction/intranet/teaching/ul222/exp/2maex.htm

Ivar Magnusson

Fra : Tom

Dato : 07-04-04 22:16

Ja, lige præcis! og kan beregnes vha. AutoCad!

Tom

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-04-04 22:59

Ivar wrote:

> På engelsk kaldes det "moment of inertia" eller "second moment of the area"

Tja, jeg kan godt se på nettet at der er noget der hedder arealinerti-
moment (eller geometrisk inertimoment, eller andet arealmoment) som
måles i m^4, men har det noget med det »almindelige« inertimoment (som
jo måles i kg·m^2) at gøre?

Man kan se hvordan dette geometriske inertimoment regnes ud for et
rektangulært tværsnit i ligning (12) på
http://scienceworld.wolfram.com/physics/Beam.html
Og på den side du henviste til, er denne og flere formler, men jeg
synes ikke der står en præcis definition af begrebet.

Tilsyneladende er det almindelige inertimoment:

(rumintegral over legemet) rho·r² dV

hvor rho er densiteten mens r er afstanden til den valgte rotations-
akse.

Mens arealinertimomentet er:

(fladeintegral over bjælketværsnittet) y² dA

hvor y er en passende koordinat i tværsnittet (y-aksen løber parallelt
med den kraft der søger at bøje bjælken).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)