Dødsårsag ved halshugning?
Fra : Sven

Dato : 05-04-04 15:43

Hej.
Efter en større rundbordssnak omkring det menneskelige legeme, søger jeg her
svar på det umiddelbart lidt underlige spørgsmål. Hvad er dødsårsagen ved
halshugning?

Hvis man forestiller sig en guilantine (flovt, men jeg kan ikke stave til
det!!), hvor offeret ligger ned, og hovedet så hugges af, hvor hurtigt
forsvinder bevistheden så? Vil offeret se "verden dreje rundt" mens hovedet
er på vej ned i kurven? Da centralnervesystemet er sat ud af kraft på dette
tidspunkt, kan offeret vel ikke lukke øjnene, så vil det gøre ondt, hvis et
halmstrå (dengang var der tit halm i disse kurve til bl.a. at opsuge blod
mm) rammer ind i øjet? Ingen af os mener, at bevistheden forsvinder på et
splitsekund, men vi er meget uenige om, hvor længe man vil have en bevisthed
efter halshugningen.

Er dødsårsagen --

1) Pludseligt blodtryksfald i hjernen?
2) Kappet forbindelse til centralnervesystemet?
3) Chok
4) Iltmangel (dette tror ingen af os dog, da det i så fald jo vil vare flere
minutter)

Er her en der kan give en medicinsk forklaring på denne dødsårsag?

Spørgsmålet er egenligt afledt af, hvilken dødsdom der er den mest humane,
halshugning, hængning, skydning eller gift.

Sven

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 05-04-04 16:48

Sven wrote:
> Spørgsmålet er egenligt afledt af, hvilken dødsdom der er den mest humane,
> halshugning, hængning, skydning eller gift.

Herunder er dele af afsnittet om guillotiner fra Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Guillotine

"It takes its name from Joseph-Ignace Guillotin, a French doctor, on
whose suggestion it was introduced. The basis for his recommendation is
believed to have been his perception that it was a humane form of
execution, contrasting with methods such as hanging (often resulting in
a long agony) or beheading with an ax (the executioner could miss the
neck). There is some debate over this as some authorities believe that
the victim can remain conscious for up to 30 seconds after decapitation.

The guillotine was the newest method of execution at the time,
considered more humane than the previous methods. In France, before the
guillotine, members of the nobility were beheaded with a sword or axe.
Sometimes it took repeated blows to completely sever the head. The
family of the victim or the victim itself would sometimes pay the
executioner to ensure that the blade was sharp in order for a quick and
relatively painless death. "

Jeg vil i øvrigt anbefale http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page som en
af de bedste sider på internettet efter min mening, især hvis man er
interesseret i viden og et teknologisk eksperiment (wikipedia selv, alle
kan skrive og redigere i de publicerede artikler med øjebliks virkning).

MVH
Allan

Fra : Filip Larsen

Dato : 05-04-04 17:05

Allan Rasmussen skrev

> There is some debate over this as some authorities believe that
> the victim can remain conscious for up to 30 seconds after
decapitation.

Jeg vil nu gerne stille mig tvivlende over for dette udsagn. Mig bekendt
skal blodtrykket (eller evt. iltens partialtryk) ikke falde ret meget
før man bliver bevistløs på sekunder. Så vidt jeg husker skyldes
dødsårsagen (eller bevisthedstabet) ved strangulering også blodtrykstab,
da kroppens 2 ud af 3 "blodtryksfølere" sidder i halsen hvor de ved tryk
udefra får kroppen til at tro, at blodtrykket er alt for højt med det
resultat, at man besvimer meget hurtigt.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-04-04 17:39

"Allan Rasmussen" <gaetenmail@idanmark.dk> skrev i en meddelelse news:c4rurh$v9b$1@gnd.k-net.dk...

> [...]
> guillotine, members of the nobility were beheaded with a sword or axe.
> Sometimes it took repeated blows to completely sever the head.

Det problem havde de også med guillotinen. Ludvig XVI's fede hals
kunne ikke klares i et hug.
Jeg er enig med Filip i at bevidstløshed indtræder øjeblikkeligt, og
at det derfor er den mest skånsomme aflivning. Når amerikanerne
foretrækker sprøjter med salte, så er det fordi det er mest skånsomt
for de sarte tilskuere.

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-04-04 16:55

Sven skrev:
> Hvad er dødsårsagen ved halshugning?
Mit gæt vil være den afbrudte blodforsyning til hjernen.

Da jeg ser at du har fået svar på dette makabre spørgsmål,
vil jeg så bidrage med en makaber vits:

En kinesisk bøddel og delinkvent forhandler:
Bøddel: Giv mig 100 yuan ekstra - så bruger jeg dette
superskarptslebne sværd.
Delinkvent: Ja tak.
Bøddelen svinger sit superskarptslebne sværd.
Delinkventen: Jeg kan ikke mærke noget.
Bøddelen: Prøv at nikke med hovedet.
--
'rluf

Fra : N. Foldager

Dato : 05-04-04 20:51

Nu kommer det jo an på, hvordan du definerer død.

>Er dødsårsagen --

>1) Pludseligt blodtryksfald i hjernen?

Det vil være blodtryksfaldet, der giver bevidstløshed i løbet af få
sekunder; formentlig 5-10 sek og uoprettelig*) hjerneskade i løbet af
et par minutter.

( *) hvis man kunne reetablere kredsløbet momentant. )

>2) Kappet forbindelse til centralnervesystemet?

"... til centralnervesystemet" ?
Centralnervesystemet bliver hugget over, så hjernen og den forlængede
rygmarv skilles fra rygmarven -- og kroppen inkl. hjertet.

Punkt 1) vil indtræde først.

Der vil med stor sandsynlighed blive udløst et hjertestop
øjeblikkeligt pga. overskæringen; men det får ikke betydning for
hjernen.

Hvis der ikke udløses momentant hjertestop, vil der blive
hjertepumpesvigt efterhånden, som blodet løber ud af kroppen, samt
hjertestop efter måske 5-10 minutter. Men det er også hjernen
uvedkommende.

>3) Chok

Ved shock forstås kredsløbsvigt, så svarene er indeholdt i 1) og 2).

Hvis du med shock mener forskrækkelsen, så kan den udløse hjertestop
under hele proceduren; inkl. turen til skafottet.

>4) Iltmangel (dette tror ingen af os dog, da det i så fald jo vil vare flere
>minutter)

Blodtryksfaldet får sin virkning via iltmangel i vævene.

>Spørgsmålet er egenligt afledt af, hvilken dødsdom der er den mest humane,
>halshugning, hængning, skydning eller gift.

Det er svært at bruge ordet "human" i den sammenhæng.

Ved rette valg af "giftstof", som f.eks. almindelig narkose, vil den
metode være mest skånsom. Men også en sådan kan have et stadium med
panikfølelse.

Simon Spies:
"Nå ja, -- Bange for at dø? -- Det dér med at dø er jo ligesom at
blive bedøvet: Man opdager det først, når man vågner, -- og det gør
man jo ikke."

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-04-04 21:38

"N. Foldager" <nfoldager-delete@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:cic370lcckls35qnqe0d6una4clmeu1ij3@4ax.com...

> Nu kommer det jo an på, hvordan du definerer død.

Og om vi tænker med hjernen eller hjertet

Mvh
Martin

Fra : N. Foldager

Dato : 05-04-04 20:59

Sven:

> Vil offeret se "verden dreje rundt" mens hovedet er på vej ned i kurven?

Ja.

> Da centralnervesystemet er sat ud af kraft på dette
>tidspunkt, kan offeret vel ikke lukke øjnene, ...

Jo. Der er bevaret forbindelse mellem hjerne og øjne/øjenmuskler.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Sven

Dato : 05-04-04 21:32

> Ja.

I 3-4 sekunder? Eller på en anden måde, vil man være ved bevisthed i 3-4
sekunder? (Sådan har jeg opfattet svarene)

> Jo. Der er bevaret forbindelse mellem hjerne og øjne/øjenmuskler.

Som bevist at lukke øjnene, eller som den refleks vi alle har mht at passe
på vore øjne?
Er smerteoplevelsen så også bevaret? (jvf mit spørgsmål om at få halm i
øjet)

Sven

Fra : N. Foldager

Dato : 05-04-04 21:39

Sven:

>I 3-4 sekunder? Eller på en anden måde, vil man være ved bevisthed i 3-4
>sekunder? (Sådan har jeg opfattet svarene)

Ja. Længe nok til, at man vil opleve hovedet falde.

>Som bevist at lukke øjnene, eller som den refleks vi alle har mht at passe
>på vore øjne?

Ingen af de to ting er udelukket.

>Er smerteoplevelsen så også bevaret? (jvf mit spørgsmål om at få halm i
>øjet)

Indtil bevidstheden forsvinder, ja.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Michael Berg

Dato : 05-04-04 23:31

Hej,

> Indtil bevidstheden forsvinder, ja.

Men hvis man kunne spørge vedkommende hvad han havde ondt i, så ved jeg ikke
hvilket svar man ville få.

/Michael

Fra : N. Foldager

Dato : 06-04-04 05:23

Michael Berg:

>Men hvis man kunne spørge vedkommende hvad han havde ondt i, så ved jeg ikke
>hvilket svar man ville få.

Næh.

Han ville sikkert også have svært ved, at tage sig sammen til at
svare.

Mvh
Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-04 05:57

"Michael Berg" <michael.berg@bergconsult.dot.com (figure it out)>
skrev:

>Men hvis man kunne spørge vedkommende hvad han havde ondt i, så ved jeg ikke
>hvilket svar man ville få.

Halsen?

--
Bertel

Fra : Søren Christensen

Dato : 06-04-04 15:22

> Halsen?

Snup en Vicks blue

Venligst

Fra : Sven

Dato : 06-04-04 14:56

> Men hvis man kunne spørge vedkommende hvad han havde ondt i, så ved jeg
ikke
> hvilket svar man ville få.

Umiddelbart i øjet (hvis halmstrået havde ramt øjet), eller det store åbne
sår på halsen, som måske også ligger så halmen kan stikke op i dette. Det må
da gøre afsindingt ondt!

Sven

Fra : Anders Thorsby

Dato : 06-04-04 16:14

Michael Berg wrote:
> Men hvis man kunne spørge vedkommende hvad han havde ondt i, så ved
> jeg ikke hvilket svar man ville få.
Eller med hvad personen ville svare. Man må antage at tale er umuligt,
men et blink med øjet for nej og to for ja er selvfølgelig oplagt.

--
best regards
Anders Thorsby

Fra : Peter Weis

Dato : 07-04-04 15:38

"Michael Berg" <michael.berg@bergconsult.dot.com (figure it out)> wrote:

> Men hvis man kunne spørge vedkommende hvad han havde ondt i, så ved jeg
ikke
> hvilket svar man ville få.

Personen kan næppe sige så meget da lungerne er koblet fra. Unden luftstrøm
kan man ikke sige noget.

mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-04 16:38

Peter Weis skrev:

>Personen kan næppe sige så meget da lungerne er koblet fra. Unden luftstrøm
>kan man ikke sige noget.

Korrekt, men man kan forme ord med læberne.

--
Bertel

Fra : Sven

Dato : 05-04-04 21:30

Jeg takker for svarene, og kan herefter indlede næste rundbordssamtale en
del klogere, , på et emne som er lidt svært at efterprøve selv. Dvs det
er det vel egentligt ikke, men at få resultatet fra den døde, kræver lidt
mere end jeg magter.

Sven

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-04-04 23:26

"Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:c4sfks$2ii0$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> del klogere, , på et emne som er lidt svært at efterprøve selv. Dvs det
> er det vel egentligt ikke, men at få resultatet fra den døde, kræver lidt

Det kræver blot nogle beredvillige forsøgspersoner. Spørgsmålet
blev såvidt jeg erindrer undersøgt i forbindelse med guillotinens
flittige brug i Frankrig uden at man nåede nogen konklusion.

Mvh
Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-04-04 23:39

> [...]
> blev såvidt jeg erindrer undersøgt i forbindelse med guillotinens
> flittige brug i Frankrig uden at man nåede nogen konklusion.

Jeg har 'studeret' duers død ved lignende metode. Øjet gik (ved samtlige)
flimrende i efter vel mindre end 1 sekund.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N. Foldager

Dato : 06-04-04 05:28

Preben Riis Sørensen:

>Jeg har 'studeret' duers død ved lignende metode. Øjet gik (ved samtlige)
>flimrende i efter vel mindre end 1 sekund.

Det vil jo være en naturlig reaktion, når noget så frygteligt sker
"omkring" én.

(Havde du bedt dem holde øjnene åbne?
De taber jo meget nemt hovedet. Så *duer* forsøget ikke.

Mvh
Niels

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-04-04 17:51

> [...]
> "omkring" én.
>
> (Havde du bedt dem holde øjnene åbne?
> De taber jo meget nemt hovedet. Så *duer* forsøget ikke.

De kiggede stift på min hånd der holdt deres næb, mens min svoger var
bøddelen (halsløs gerning). Så de tabte ikke hovedet men mistede kroppen.

Men et (due)slag i hovedet havde været mere humant.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Thorsby

Dato : 06-04-04 20:52

Preben Riis Sørensen wrote:
> Men et (due)slag i hovedet havde været mere humant.
Humant?

--
best regards
Anders Thorsby

Fra : Jan Nielsen

Dato : 06-04-04 07:10

On Mon, 5 Apr 2004 22:29:50 +0200, "Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> wrote:

> [...]
>del klogere, , på et emne som er lidt svært at efterprøve selv. Dvs det
>er det vel egentligt ikke, men at få resultatet fra den døde, kræver lidt

Her er lidt mere om emnet :

http://www.straightdope.com/classics/a5_262.html
http://www.urbanlegends.com/medical/decapitated_head_blinking.html
http://www.urbanlegends.com/medical/decapitated_head_blinking_more.html
--
- JN -

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-04-04 14:28

Jan Nielsen wrote:

> Her er lidt mere om emnet :
>
> http://www.straightdope.com/classics/a5_262.html

Ja, dette link er godt kan jeg huske fra en tidligere diskussion. Der
er meget der tyder på at man kan forblive ved bevidsthed i nogle ganske
få sekunder efter at hovedet er adskilt fra kroppen.

Her er et link til sidste gang emnet var oppe:
http://groups.google.dk/groups?selm=3C66F0A2.F606706B%40jeppesn.dk

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-04-04 17:38

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev
Der
> er meget der tyder på at man kan forblive ved bevidsthed i nogle ganske
> få sekunder efter at hovedet er adskilt fra kroppen.

I betragtning af at man kan besvime blot ved det trykfald der kommer, hvis
man rejser sig pludseligt, efter at have siddet på hug et stykke tid, tror
jeg ikke der kan blive tale om andet end et glimt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Larsen

Dato : 06-04-04 11:22

Hvor lang tid er der puls (eller kan der være puls) efter at knoppen bliver
sepereret fra kroppen?

Fra : N. Foldager

Dato : 06-04-04 17:45

Thomas Larsen:

Jeg skrev:

> [...]

> hjertepumpesvigt efterhånden, som blodet løber ud af kroppen, samt
> hjertestop efter måske 5-10 minutter. Men det er også hjernen

Hvis der ikke bliver momentant hjertestop, så vil der være puls efter
at hovedet er skilt fra. Den vil også kunne konstateres ved sprøjt fra
snitfladen.

Pulsens styrke vil, alt andet lige, aftage gradvist efterhånden som
blodet løber ud af kroppen.

Hvor hurtig pulsen vil være, er svært at sige. Den starter utvivlsomt
meget højt på grund af skrækken.

Senere kan den blive både hurtigere og langsomere. Adskillelsen fra
hjernen og den forlængede marv taler for en hurtig puls. Blødningen
alene taler for en hurtig puls til at begynde med og siden en langsom
puls, men den manglende forbindelse til hjernen kan ændre dette
forløb.

Til sidst vil hjertet enten standse i en hjerteflimren, eller i en
udtalt langsom rytme, som går over i stilstand.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : armor

Dato : 07-04-04 19:00

Der sker det at fra det øjeblik hovedet er skilt fra kroppen går man ind i
en tilstand af bevisthed der kendes ved nær dødsoplevelser. Der sker det at
af tiden nærmest bliver strakt mere og mere jo tættere du kommer på selve
dødsøjeblikket. Dvs at man vil opleve en nærmest uendelig smerte og lidelse.
Det er selvfølgeligt ikke uendeligt men vil føles sådanne, de sekunder det
varer.
Så der er god grund til at frygte døden

rAnders.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-04-04 19:05

"armor" <lonie@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lidelse.
> Det er selvfølgeligt ikke uendeligt men vil føles sådanne, de sekunder det

Har du talt med mange der har været det igennem?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-04-04 23:27

armor wrote:

> Der sker det at fra det øjeblik hovedet er skilt fra kroppen går man ind i
> en tilstand af bevisthed der kendes ved nær dødsoplevelser. Der sker det

Hvordan ved du det?

> [...]
> selve dødsøjeblikket. Dvs at man vil opleve en nærmest uendelig smerte og
> lidelse. Det er selvfølgeligt ikke uendeligt men vil føles sådanne, de

Hvordan ved du det?

> Så der er god grund til at frygte døden

Hvordan ved du det? Det kan du da ikke udtale dig om, så generelt...?

mvh.
Martin Jørgensen