Vi kan ikke få ham renlig - hvad gør vi?
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 05-04-04 14:53

Det drejer sig om en Westie på 4 månder som vi ikke kan få renlig.
Vi har en indhegnet have hvor han elsker at rende rundt, men uanset at han
er ude længe, alene eller sammen med os, så tisser han flere gange inde end
han gør ude.
Vi skælder selvfølgelig ud når vi tager ham i at gøre det inde, ligesom vi
skamroser ham når han gør det ude. Desværre uden at det hjælper en bønne!
Han kommer glad springende ind, sætter sig lige foran os og tisser.
Og - det er helt ærligt ved at være ikke så lidt belastende! Noget må der
ske, hvis han skal blive i familien.
Vi synes egentlig at han tisser utrolig mange gange, men hvad er "normalt"?
Han drikker meget; nok fordi han udelukkende får tørfoder?

Nu håber vi der er nogen her der har et godt råd eller erfaringer de vil
dele med os!

--

Med hilsen
Birgit og Erik Nielsen

Fra : Jimmy

Dato : 05-04-04 15:07

"Erik M. Nielsen" <406stopspam@tiscali.dk> wrote in message
> Det drejer sig om en Westie på 4 månder som vi ikke kan få renlig.

Nej - Han er jo kun 4 måneder. Det er ofte set op til 10 måneder.

> Vi skælder selvfølgelig ud når vi tager ham i at gøre det inde, ligesom vi

Selvfølgelig???
Jeg kan ikke se selvfølgeligheden i at skælde ud!

> Og - det er helt ærligt ved at være ikke så lidt belastende! Noget må der
> ske, hvis han skal blive i familien.

I burde have overvejet grundigere før I fik en hund hvad det betød.
Stakkels hund.

/Jimmy

Fra : fam. Ager

Dato : 05-04-04 15:29

"Erik M. Nielsen" <406stopspam@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han drikker meget; nok fordi han udelukkende får tørfoder?
>
> Nu håber vi der er nogen her der har et godt råd eller erfaringer de vil

Hej!
Jeg vil blot fortælle, at vi har været nøjagtigt det samme igennem, med
vores cairn terrier!!.
Vi var ved at fortvivle, alle forsøg var mislykkedes. han tissede nøjagtigt
som det passede ham!. Og han var en af dem som Jimmy, fortæller, ´der var
mindst 10 mdr., før han fandt "fidusen".
Er jeres westie meget aktiv, altså kører i højgear, over det hele, hele
tiden??, jeg tror, når jeg ser tilbage, at det var en af årsagerne til at
vores var så "sen på den". Han kunne simpelthen ikke koncentrere sig og det
han skulle.

En anden ting kan være de forhold han kommer fra, hvor meget gjorde
opdrætteren for at tisse træne hvalpene inden de kom ud til deres nye
hjem??.
I vores tilfælde, ingenting!!. Jeg tror, at det har meget at sige, om
hvalpene har en ide om, hvad det handler om.

I skal simpelthen holde ud, og blive ved med at tisse træne ham, gå med ud,
og ros når han netop er færdig, gå hyppigt ud, efter leg, måltider og søvn.
andre råd kan jeg ikke give, det skal nok lykkedes for jer!!

Venligst Marie.

Fra : Helle Jensen

Dato : 05-04-04 15:31

"Erik M. Nielsen" <406stopspam@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Det drejer sig om en Westie på 4 månder som vi ikke kan få renlig.

Hej Erik og Birgit

En hvalp på 4 måneder er ikke særlig gammel, og det er helt normalt, at den
endnu ikke er renlig. Der er meget stor forskel på, hvor lang tid der går,
inden en hvalp er renlig. Min første hund var ca. ½ år om det, den anden
lidt mindre og den tredje var renlig på 14 dage. Så det er meget
forskelligt.

> Vi har en indhegnet have hvor han elsker at rende rundt, men uanset at
>han er ude længe, alene eller sammen med os, så tisser han flere gange
>inde end han gør ude.

Når hvalpe er ude i haven, er der mange ting, der skal undersøges og er
sjove. Derfor glemmer de ofte, at de egentlig skal tisse og gør det først
når de kommer ind. Det hænger også sammen med, at hvalpe føler sig mere
trygge inde end ude, og derfor vælger at tisse inde. Giv ham tid til at
blive tryg ved haven. Stå stille ved ham, når I vil have at han skal tisse -
der skal intet sjov ske. Gå gerne hen til en plet, hvor I ved han har tisset
før, så lugter der af ham, og han vil føle sig mere tryg ved at tisse. Når
han tisser kan I sige - tisse - så får I et ord, han forbinder med det at
tisse.

> Vi skælder selvfølgelig ud når vi tager ham i at gøre det inde, ligesom
vi
> skamroser ham når han gør det ude. Desværre uden at det hjælper en >bønne!

Lad være med at skælde ham ud, når han gør det inde. Han forstår ikke, at
han gør noget forkert, og det eneste han lærer er, at det med at tisse giver
skæld ud. Han bliver nærmere forvirret over, det med at tisse. Hvis han
tisser inde, så skynd jer og løft ham op og bær ham udenfor. Når han tisser
ude, (der kan gå noget tid) så ros ham. Altså ingen skæld ud og masser af
ros. Når I tørre op kan I evt. lægge papiret ud i haven, der hvor I gerne
vil have at han tisser. Så får han et sted, der dufter af ham, og han vil
være tryg ved at tisse her.

> Han kommer glad springende ind, sætter sig lige foran os og tisser.
> Og - det er helt ærligt ved at være ikke så lidt belastende! Noget må der
> ske, hvis han skal blive i familien.

Hvalpe kræver stor tålmodighed, og det lyder som om, at I forventer for
meget for hurtigt. Han er en baby og det tager tid at lære - også mere tid
end to måneder. Og ja det er belastende, men opvejes forhåbentlig af alle de
glæder og sjove oplevelser, hvalpen også giver.

> Vi synes egentlig at han tisser utrolig mange gange, men hvad er
>"normalt"? Han drikker meget; nok fordi han udelukkende får tørfoder?

Hvalpe tisser meget. Tænk på, at han skal tisse hver gang, han har leget,
sovet eller spist. Det bliver mange gange på en dag. Få ham evt. tjekket af
en dyrlægen, så er I helt sikre på, at han ikke fejler noget.

> Nu håber vi der er nogen her der har et godt råd eller erfaringer de vil
> dele med os!

Jeg har delt ud af mine erfaringer. Håber I kan bruge dem til noget

mvh.

Helle

Se mine dejlige hunde på: www.helleshunde.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-04-04 17:53

> [...]
> Han drikker meget; nok fordi han udelukkende får tørfoder?
>
> Nu håber vi der er nogen her der har et godt råd eller erfaringer de vil

Hej Erik

Når han har været ude i haven, og det er lige før han skal ind, så smut ud
til ham og leg lidt med ham. Sådan at han er godt oppe at køre. Når i har
tumlet godt, så sørger du for at han falder ned på jorden igen, så har de
en utrolig evne til at tisse straks efter, og så skal der roses og hygges.

M.V.H.....Benny..

Fra : Is

Dato : 05-04-04 18:35

> Han drikker meget; nok fordi han udelukkende får tørfoder?
---
Prøv at kom vand på tørfodret kort tid inden du gir hunden det - så den
"spiser" vandet sammen med tørfodret.
Hvis din hund spiser hurtigt vil det eller være som hvis du spiser havregryn
tørt - du bliver meget tørstig bagefter.
Det samme sker med hunden, derfor vil den bare drikke og drikke bagefter.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 09-04-04 10:14

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> tørt - du bliver meget tørstig bagefter.
> Det samme sker med hunden, derfor vil den bare drikke og drikke bagefter.

Hej.

Tak for svarene, hvoraf flere var ganske brugbare. De vil blive afprøvet.

Lige to spørgsmål mere:

Må man bruge Program Vet på en hvalp på fire måneder?

Hvor hurtigt er hvalpen beskyttet efter at den har fået det på?

--

Med hilsen
Erik - Odense

Fra : Slumfret

Dato : 06-04-04 08:04

*klip*
> Det drejer sig om en Westie på 4 månder som vi ikke kan få renlig.
*klip*

Hej,
Jeg har godt nok ikke den store erfaring indenfor 'pottetræning' - da
det gik meget hurtigt for vores hund at lære at tisse udenfor, men ja
hunde er forskellige og op til 6 mdr. er vist ikke helt usædvanligt.
Noget af det vi gjorde var:
- Udenfor efter søvn, mad og leg.
- Hapse hunden og tage ham med ud så snart 'ulykken' var igang - eller
    lige var sket.
- Altid rose for det rigtige og forsøge at ignorere det forkerte....
- Vi anbragte en papkasse med aviser det sted hvor han før havde
tisset(og han tissede faktisk i den/ved den)og langsomt flyttede vi den
lægere og længere hen mod døren og til sidst helt ud i haven...og så
måtte man jo ud til kassen at tisse Måske er det en idé, som
tidligere nævnt i anden sammenhæng, at putte lidt af optøringspapiret i
kassen, så den luger af 'mig selv - her er rart og her tisser jeg' - men
måske er "duften" ikke så fantastisk, men hvis det nu virker

Fortvivl ikke - lige pludselig forstår hvalpen hvad det hele går ud på,
men ting ta'r tid, især med små livlige hvalpe

Slumfret & Hund

Fra : Karina

Dato : 10-04-04 17:15

> Vi skælder selvfølgelig ud når vi tager ham i at gøre det inde, ligesom vi
> skamroser ham når han gør det ude. > Vi synes egentlig at han tisser
utrolig mange gange, men hvad er "normalt"?

Hejsa

Vores lille hvalp ( 5 ½ mdr ) tisser også indenfor. Vi har nu fået at vide,
at man skal løfte dens forben lige når den begynder at tisse. Så holder den
op. Bagefter tager med den med ud og lader den snuse mens man siger- TIS!
Når den så tisser kan man sige- Dygtig tis.

Aldrig skæld ud når den har et uheld indenfor. Man kan i værest tilfælde
gøre den så forvirret, at den ikke vil tisse fordi den tror det er noget
slemt...Og så står man med et endnu større problem.

Ang. det med at drikke, kan du få regnet ud hos din dyrlæge om din hund
drikker for meget. Den må drikke x antal ml pr kg de vejer.

Håber du kan bruge mit svar.

Held og lykke.

Venlig hilsen

Karina