BMW 530d
Fra : Carsten Petersen

Dato : 05-04-04 12:04

Hej
Håber der er nogle af jer BMW-kyndige der kan hjælpe med et råd. Har en
kammerat der er brændt rigtigt lun på en BMW 530d Touring. Han har kig på
flere frikørte taxier, dvs. 250.000 km på klokken, men også et par
ikke-taxier. I 2001 modellen steg ydelsen fra 184 til 193 hk, er det den
samme motor der er optimeret, eller en anden motortype? Hvad er der ellers
af forskelle på de 2? Kan BMW-motorerne holde til taxi-livet? Gearkasse?

Carsten

Endnu en udgydelse fra CP's PC!

Fra : hans

Dato : 05-04-04 19:52

Hej
Mange af de dele som er slidte i bilen er nok på nuværende tidspunkt blevet
udskiftet, men sørg lige for at se kvitteringer på det der er udskiftet.
Motormæssigt skal den nok kunne holde nogele år endnu, men tænk på at hvis
den har kørt som taxi har den nok fået lidt "tæsk". En anden ting er at en
bil med 250.000 km på bagen nogle gange har påbegyndende slør i stellet, men
det opdager du nok efter en køretur i den! Ellers en fed bil!

mvh

Bo

Fra : Morsing

Dato : 12-04-04 10:17

****
En anden ting er at en
bil med 250.000 km på bagen nogle gange har påbegyndende slør i stellet, men
det opdager du nok efter en køretur i den!
****

Nu er jeg lidt nysgerrig - har nemlig en E39, der inden for et års tid
(eller 2) vil runde 250K ->

Hvad betyder "slør i stellet"?

Og mest af alt, hvad skal jeg gøre, når bilen får det? Er det udskiftning af
bøsninger og andre sliddele i undervognen, der så skal skiftes?

Iøvrigt - 530D som st. car er absolut en fed bil

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-04-04 12:55

On Mon, 12 Apr 2004 11:17:22 +0200, "Morsing"
<maegtig_mus@hotmail.com> wrote:

>Nu er jeg lidt nysgerrig - har nemlig en E39, der inden for et års tid
>(eller 2) vil runde 250K ->
>Hvad betyder "slør i stellet"?

Kunne jeg også godt tænke mig at vide. Jeg vil tro, han mener, at slid
diverse steder mærkes som en undervogn, der ikke længere er helt
præcis.

>Og mest af alt, hvad skal jeg gøre, når bilen får det? Er det udskiftning af
>bøsninger og andre sliddele i undervognen, der så skal skiftes?

Langt hen af vejen vil det nok hjælpe på vognens opførsel på
landevejen (hvis du kan identificere alle stederne!).
Den metalliske træthed kan du imidlertid ikke lave om på.

/Mogens

Fra : Morsing

Dato : 16-04-04 17:26

Gode pointer - mange tak for svar

Fra : Lars

Dato : 06-04-04 09:30

Hejsa,

"Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> wrote in message

> [...]
> af forskelle på de 2? Kan BMW-motorerne holde til taxi-livet? Gearkasse?

Jeg kan anbefale den her side:

http://www.bmwdiesels.com

Specifikt om E39'eren på

http://www.bmwdiesels.com/5s_e39.html

De har en del info. Kigger selv på nøjagtig samme bil i forbindelse med at
konen og jeg flytter til Sverige, derovre kan den jo købes og forsikres for
"ingenting" i forhold til Danmark. Det er en rigtig lækker bil (specielt
hvis du finder en med alt i udstyr+el, lædersæder, automatgear,
TV+navigation, osv), jeg har kun fundet positive anmeldelser - absolut
rimelig brændstof økonomi og har steder læst den har fået prædikatet "den
mest fejlfrie bil" påhæftet.

Specifikt i forhold til taxi-brug ved jeg ikke noget, men regn med at mange
chauffører kombineret med BMW bil med garanti betyder at den kan være kørt
temmelig hårdt.

** Lars

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-04-04 18:11

On Tue, 6 Apr 2004 10:29:30 +0200, "Lars" <news41dot@landligt.dk>
wrote:

> [...]
>TV+navigation, osv), jeg har kun fundet positive anmeldelser - absolut
>rimelig brændstof økonomi og har steder læst den har fået prædikatet "den

Jep, jeg kan godt lige modellen. Især som st. car.

>Specifikt i forhold til taxi-brug ved jeg ikke noget, men regn med at mange
>chauffører kombineret med BMW bil med garanti betyder at den kan være kørt
>temmelig hårdt.

Forleden ringede en bilhandler til mig - han solgte en del taxa'er og
nævnte, at der var en grund til, at man så så få BMW som taxa. Ikke at
de var dårlige, men de kunne ikke holde til at blive anvendt som
taxa...

/Mogens

Fra : Brian

Dato : 06-04-04 22:00

Hejsa

Mogens Knudsen skrev:

> [...]
> nævnte, at der var en grund til, at man så så få BMW som taxa. Ikke at
> de var dårlige, men de kunne ikke holde til at blive anvendt som

Nope.... en BMW er fin teknik, en Mercedes er en slider.

Man ser tydeligt forskellen på de to biler, hvis man besøger et
autoriseret værksted.
BMW mekanikerne er mere teknisk mindede, og virker til at have mere
styr på, hva de egentlig skruer på.

Diesel-aberne ved Mercedes går lidt hårdere til den, og hvis man spørger
lidt ind til noget, ser de helt forskrækkede ud.

Det er selvfølgelig en slem generalisering, men det er mit indtryk, når jeg
kommer rundt på de forskellige værksteder.

/Brian

Fra : Carsten Petersen

Dato : 06-04-04 23:54

"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> kommer rundt på de forskellige værksteder.

Må man spørge i hvilken egenskab du kommer på de forskellige værksteder??

Fra : Brian

Dato : 07-04-04 06:25

Hejsa

Carsten Petersen skrev:

> Må man spørge i hvilken egenskab du kommer på de forskellige
> værksteder??

Jada... servicering af diverse maskiner, mestendels hjuludmålinger.

Jeg ved skam godt at det lyder fjollet, og er en grov generalisering, men
det er det indtryk jeg får, når jeg kommer på et værksted som ikke-mekaniker
uddannet.

/Brian

Fra : Lars

Dato : 07-04-04 07:10

Hej Mogens,

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Jep, jeg kan godt lige modellen. Især som st. car.

Det er også som st.car vi skal have den - har et par hunde, der gerne skal
med på tur engang imellem, det i sig selv udelukker sedan-løsningen. Og så
er det i øvrigt fedt med god plads i bilen til at man kan have ting og sager
med, selv om man kun er to.

> [...]
> nævnte, at der var en grund til, at man så så få BMW som taxa. Ikke at
> de var dårlige, men de kunne ikke holde til at blive anvendt som

Det anede jo nok. Så til biler i BMW/Mercedes/Audi prislejet og til taxabrug
er Mercedes nok det bedste bud. Vi har også haft Mercedes E på vores liste,
men kan ganske enkelt bare bedre lide BMW 5, og den er tilmed noget
billigere brugt i Sverige/Tyskland. Til gengæld er der jo begyndt at dukke
en del C5'ere og andet i den stil op (i København), jeg gad nok vide hvordan
de holder til opgaven!!

** Lars