Klar til parring?
Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 10:11

Hej Gruppe!

-Og god påske!

Hvornår er en hanhund klar til at parre? -her tænker jeg på aldersmæssigt

Eller er det bare når testiklerne er faldet ned?

Og hvad med tæver? Hvornår er de gamle nok, og hvornår er de for gamle?

Hilsen M&M

Fra : x Vuf x

Dato : 05-04-04 11:43

Mon, 5 Apr 2004 11:11:18 +0200, "M&M" <milla snabela jyde punktum dk> wrote:

>Hvornår er en hanhund klar til at parre? -
>her tænker jeg på aldersmæssigt

Det er han fra 5-6mdr. Men det er ikke sikkert,
han kan avle hvalpe endnu.

>Eller er det bare når testiklerne er faldet ned?

Nej. Derimod, hvis du avler i DKK, skal han være 1 år
og øjenlyst, før han kan bruges. Hvad der derudover
gælder af avlsrestriktioner for de forskellige racer,
skal du spørge racens specialklub om.
Han skal iøvrigt ha' begge sten nede ved avl.

>Og hvad med tæver?
>Hvornår er de gamle nok, og hvornår er de for gamle?

En tommelfingerregel siger: 2kg og 2 år som minimum.
Altså tæven skalogså ha' en minimumsvægt for at kunne
klare drægtighed og diegivning.
I de fleste stambøger/tavler står der 2. løbetid.
Men prøv at tænke på piger...De kan få børn, når de
er 11-12 år! Ønsker man dét for sine børn? Nej vel.
Så lad dog hunden få en chance for at blive voksen,
før den skal til at ha' børn!

Når det drejer sig om 1. kuld, må tæven højst være 3½-4 år,
da man ellers løber ind i mange problemer.
Er det derimod en tæve, der er brugt i avl, kan hun "bruges"
fra 2 til 8 år...Hvis ellers alt er vel.
2xdrægtig, 1 pause, 2xdrægtig, 1 pause.
Eller helst kun 1 kuld om året.

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk/nye_hvalpe.html sonpet***@pc.dk fjern salamien

Dejlige Papillonhvalpe. 2 piger hvid/zobel.
De er nu 4 uger og begynder så småt at ku' li' maden.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 11:56

Hej Sonja.

Tak for dit svar.
Jeg er helt klart over at racen skal igennem nogle forskellige ting for at
indgå i DKK-avl. Men jeg havde ikke hørt før at de skal øjenlyses. Hvad ser
man når man øjenlyser? er det grøn/grå/et-eller-andet-stær? Er det arveligt?

Hilsen M&M

Fra : x Vuf x

Dato : 05-04-04 12:26

Mon, 5 Apr 2004 12:56:15 +0200, "M&M" <milla snabela jyde punktum dk> wrote:

> [...]
>man når man øjenlyse? er det grøn/grå/et-eller-andet-stær? Er det arveligt?

Nej, det er PRA. Parallel Rezina Atrofi...tror jeg at det hedder.
Hvilken race har du? I hvilken klub er den registreret?

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 12:45

> Nej, det er PRA. Parallel Rezina Atrofi...tror jeg at det hedder.
> Hvilken race har du? I hvilken klub er den registreret?

Jeg har Border Terrier, men det var nu mere et nysgerrighedspørgsmål, og
ikke fordi jeg ville avle på dem.
Det var mere hvis der skete et "ups-er" at jeg så vidste at det ikke var
verdens undergang.. Hvis du altså kan følge mig lidt i det..
(har tæve og han, og kasterering/sterillition¨er ikke et emne ).

De er med stamtavle fra DKK. er det ikke det du mener med registreret?

Hilsen M&M

Fra : x Vuf x

Dato : 05-04-04 15:46

Mon, 5 Apr 2004 13:45:04 +0200, "M&M" <milla snabela jyde punktum dk> wrote:

> [...]
>var verdens undergang.. Hvis du altså kan følge mig lidt i det..
>(har tæve og han, og kasterering/sterillition¨er ikke et emne ).

Jamen det kan jeg da sagtens følge dig i. Og nu gider jeg ikke lige præke
i dét der med at anskaffe sig tæve og han istedet for 2 af samme køn!
Hunde ønsker ikke at leve i parforhold!

>De er med stamtavle fra DKK. er det ikke det du mener med registreret?

Jo.
Men spørg nu lige i racens specialklub.

Fra : BettinaP

Dato : 05-04-04 13:11

"M&M" <milla snabela jyde punktum dk> wrote in message
> [...]
ser
> man når man øjenlyser? er det grøn/grå/et-eller-andet-stær? Er det

Øjenlysning er heller ikke et krav hos alle racer
På Dansk Kennelklubs hjemmeside kan du se avlsrestriktioner på de racer der
har sådan nogen
(de gælder selvfølgelig kun hvis du vil have stambogsført dine hvalpe hos
DKK, men de siger jo som regel noget om,hvad der er fornuftigt at være
opmærksom på ved din race)

BettinaP