Lakrens/Polering af rød bil (gode råd søge~
Fra : Jan Larsen

Dato : 05-04-04 06:38

Hej

Jeg har en rød sierra, som jeg igen skal have poleret, men jeg plejer
at bruge 3M lakrens og 3M voks, men jeg har "ask" og når jeg bruger
disse midler går der ikke lang tid 2-3 mdr. så bliver det som før, med
"ask" er der en som har et godt råd, til hvordan man kan få det til at
holde længere, jeg har hørt at man kan bruge bådvoks. ?

Med Venlig Hilsen

Jan H Larsen

Fra : Leif

Dato : 05-04-04 09:40

Hej

Min gamle røde Kadett havde det også med at blive mat i lakken.

Vidundermidlet hed Wenol Polish (en rød tube, købt hos den lokale
auto-pusher), som er god at polere med, så du får en helt blank bil. Selv om
denne polish også skulle indeholde voks, gav jeg lige bilen en gang Hempel
bådvoks. Så holdt den i hvert fald fra forår til efterår - så to gange om
året for at have en altid blank bil, kan jo godt gå an.

Jeg har også prøvet at springe efterårspoleringen over. Den havde da enkelte
matte pletter - især på taget - da det blev forår, men var nem at polere op
igen.

M.v.h.
Leif

Fra : Jan Larsen

Dato : 05-04-04 11:12

On Mon, 5 Apr 2004 10:40:10 +0200, "Leif" <leif_vejle@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>matte pletter - især på taget - da det blev forår, men var nem at polere op

Hej.

Kan den også fjerne "grå aske lag" som ses meget tydeligt på røde
biler.

Med Venlig Hilsen

Jan H Larsen

Fra : Leif

Dato : 05-04-04 21:58

Det gjorde det i hvert fald på min Kadett.

M.v.h.
Leif

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 19:49

> [...]
> "ask" er der en som har et godt råd, til hvordan man kan få det til at
> holde længere, jeg har hørt at man kan bruge bådvoks. ?

3M er det BEDSTE på markedet hvis du spørger prof. autolakerer.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 20:38

> 3M er det BEDSTE på markedet hvis du spørger prof. autolakerer.

Men hvad ved de om det..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 20:48

> Men hvad ved de om det..

Ikke en hujende f*s, da de kun arbejder med lakker hver dag og er uddannet
inden for lakker

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 20:54

> Ikke en hujende f*s, da de kun arbejder med lakker hver dag og er uddannet
> inden for lakker

Prøv engang at spørge din autolakerer, hvad der er sket med udviklingen af
røde lakker og disse pigmenter indenfor de seneste år - det ved han
garanteret ikke en skid om.

Samtidig læser de ingen tests i blade og arbejder sjældent med egentlig
lak-pleje.

Mit udokumenterede postulat: De fleste smører sgu bare lak på hele dagen,
uden at interessere sig en pind for det, som de står og arbejder med. I
hvert fald har jeg aldrig mødt en maler, der kendte diverse
lakplejeprodukter, og som ved at man i dag kan lave de røde pigmenter meget
mindre end før, hvorfor de ikke er så sarte overfor slid og den deraf
følgende oxidering af pigmenterne, der bliver hvide.

De er dygtige til at påføre lakker på en god håndværksmæssig måde. På samme
måde er dækfolk dygtige til at sætte dæk på. Men man skal passe på ikke at
gøre dem til eksperter, for det er de sjældent; IMO.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 21:10

> Prøv engang at spørge din autolakerer, hvad der er sket med udviklingen af
> røde lakker og disse pigmenter indenfor de seneste år - det ved han
> garanteret ikke en skid om.

Min ven som er uddannet autolakerer ved mere om autolakker end jeg
nogensinde er stødt på ved at læse i gruppen her
Alt den viden han har postet på mig omkring de lakker han arbejder med gør
at ovenstående udtalelse, virker lidt usaglig.

> Samtidig læser de ingen tests i blade og arbejder sjældent med egentlig
> lak-pleje.

Det rene sludder, de ved mere om lakker og pleje end mange af os. Jeg tager
hatten af for alt det de ved.
Alene det værktøj de bruger, får vores hobbyværktøj til at virke komplet
latterlig ved siden af. Har selv brugt adskillige timer i hans firma og fået
en lille indsigt i branchen.

> [...]
> mindre end før, hvorfor de ikke er så sarte overfor slid og den deraf
> følgende oxidering af pigmenterne, der bliver hvide.

Ja det er et udokumenteret postulat

> [...]
> måde er dækfolk dygtige til at sætte dæk på. Men man skal passe på ikke at
> gøre dem til eksperter, for det er de sjældent; IMO.

Hvis de er så gamle at de har sniffet for meget lak så kan det være du har
ret, men de ved altså "lidt" mere om det de arbejder med end bare hvordan
man svinger en sprøjtepistol.

Det er også autolakererne som først får insider-info omkring nye lakker og
problemer med gamle.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 21:53

> Det rene sludder, de ved mere om lakker og pleje end mange af os.

Ingen regel uden undtagelser..

> Ja det er et udokumenteret postulat

Fuldstændig korrekt..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Olesen

Dato : 05-04-04 23:05

> [...]
> Alene det værktøj de bruger, får vores hobbyværktøj til at virke komplet
> latterlig ved siden af. Har selv brugt adskillige timer i hans firma og

Hvis de ved så meget, og du har brugt timer, hvad kan vi andre så lære af
dêt ?
Jeg tror såmænd ikke sådan en karl' kan få min lak til at skinne mere
end den gør i forvejen, hehe.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 20:31

> Hvis de ved så meget, og du har brugt timer, hvad kan vi andre så lære af
> dêt ?

Du kan jo bare spørge
(og hermed ikke sagt at JEG ved alt, men lidt har jeg da fået at vide fra
ham)

> Jeg tror såmænd ikke sådan en karl' kan få min lak til at skinne mere
> end den gør i forvejen, hehe.

Næh den har du jo mishandlet godt og grundigt i forvejen med voks og pleje

--
Tom

Fra : Jan Larsen

Dato : 06-04-04 09:34

On Mon, 5 Apr 2004 20:49:15 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>3M er det BEDSTE på markedet hvis du spørger prof. autolakerer.

Hej.

3M virkede også udmærket første gang, alså 3M lakrens, og 2. 3. gang
begyndte det at blive sværer at "hente" den op igen, havde stadig
noget tilbage af det "grå aske" og jeg brugte en polermaskine, godt
noke en som viste sig ikke at være så godt, tænke på at købe en
slibe/polermaskin, lidt som en stor vinkelsliber, men voksen må ikke
blive for varm, da det så skader, eller rettere ikke virker, og jeg
har også hørt det med 3M er det bedste, men jeg ville også gerne lige
høre om det hjælper at købe bilvoks med rød pigmenter, om der bliver
tilført noget til lakken, eller det er spil af penge.

NB.

Ingen rød bil til mig mere.

Med Venlig Hilsen

Jan H Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 20:39

> [...]
> høre om det hjælper at købe bilvoks med rød pigmenter, om der bliver
> tilført noget til lakken, eller det er spil af penge.

Det bliver sværere og sværere at lave pæn igen. Du kan bruge 3M til lakrens
og så en vilkårlig lakforsegler.
Men hvis sollyset allerede har skadet pigmenterne så kan man kun udskyde
processen og ikke mere helbrede (uden omlakering).
MAAAANGE bilfabrikker bruger en rød farve som slet ikke kan tåle sollyset
igennem længere tid. Og så kan diverse produkter ikke rette meget på det.
Eneste effektive man kan gøre er at holde bilen så meget i skyggen som
muligt.

--
Tom