Bilpærer kan de tåle at kun den ene lyser?
Fra : Thomas Eriksen

Dato : 04-04-04 16:20

Her for et par uger siden røg min pære i den ene forlygte og da jeg er inde
på en tankstation for at købe en ny står der en ved siden af mig og giver
mig det (gode?) råd at skifte begge på samme tid. Jeg har før hørt dette om
at man skulle overbelaste den anden pære ved at kun køre med en og det
derfor bedre kan betale sig i længden at skifte begge pærer.

Men det forekommer mig underligt at en pære der tydeligvis er parallel
forbundet skulle få mere strøm ved at den ene slukkes. Jeg mener Det er jo
ikke sådan at det skulle gå udover holdbarheden hvis jeg slukker for
anlæget, airconditioning osv.

Så mit spørgsmål er, er det bare en gammel skrøne at man skulle overbelaste
sine pærer hvis den anden går ud?

Thomas

Fra : Arne

Dato : 04-04-04 16:32

Hej Thomas

Det er vist bare noget med at når den ene pærer går - så varer det ikke så
længe inden den anden går
(de jolder jo cirka lige længe) så når nu man har hjælmen oppe - så kan man
jo ligeså godt skifte den anden også

og ja - spændingen kan være lidt højere med kun 1 pære - men idag er der så
meget der bruger strøm i en bil - at det ikke burde
betyde noget.

Eivind

Fra : Thomas Eriksen

Dato : 04-04-04 22:48

"Arne" <Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> længe inden den anden går
> (de jolder jo cirka lige længe) så når nu man har hjælmen oppe - så kan

Ja den forklaring kan jeg jo også bedre forstå end den med strømmen. min bil
er nu 2 år og jeg har skiftet 2 pærer ialt (kan ikke huske om det er den
samme der gik igen)

> og ja - spændingen kan være lidt højere med kun 1 pære - men idag er der

> meget der bruger strøm i en bil - at det ikke burde
> betyde noget.

Det er lige mine tanker for i min bil har jeg elruder, varme i sæderne,
varme i sidespejlene som er eljusteret, airconditioning, anlæg (desværre
standard) og så er der stadig nok strøm til jeg kan montere computer større
anlæg osv. så derfor vile det undre mig hvis sølle 55 watt fra en pære
skulle gøre nogen stor forskel.

Thomas

Fra : Palle S.

Dato : 04-04-04 16:50

"Thomas Eriksen" <thomas@hardwareonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mig det (gode?) råd at skifte begge på samme tid

Så mit spørgsmål er, er det bare en gammel skrøne at man skulle overbelaste

Det er formodentlig historien om de 2 høns som bliver til alt muligt andet

Den mere sandsynelige udgave er, for at have ens lysstyrke i begge paraboler
bør begge pære skiftes samtidig,
da en vis forringelse i styrken kan forekomme med sliddet.

mvh Palle

Fra : Thomas Eriksen

Dato : 04-04-04 22:49

"Palle S." <lord_farquard@hotmail.com> wrote in message

> Den mere sandsynelige udgave er, for at have ens lysstyrke i begge
paraboler
> bør begge pære skiftes samtidig,
> da en vis forringelse i styrken kan forekomme med sliddet.

Ja den forklaring vil jeg også gerne købe.

Måske ham der kom med det "god" råd sidder i en oldsag af en bil hvor det
eneste der bruger strøm er lygterne

Thomas

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 05-04-04 07:50

>Ja den forklaring vil jeg også gerne købe.

Da jeg fik skiftet fronten på Lupoen (og dermed også lygter), var der
en meget tydelig forskel på de gamle (ca. 2 år og 36kkm) og de nye.

Til at starte med fattede jeg ikke lige hvorfor bilen blev ved med at
blænde op, men det var vist bare de nye pærer ;)

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : anders majland

Dato : 05-04-04 09:24

> Den mere sandsynelige udgave er, for at have ens lysstyrke i begge
> paraboler bør begge pære skiftes samtidig,
> da en vis forringelse i styrken kan forekomme med sliddet.

Ikke kan forekomme - men _vil_ forekomme. Jeg kan ikke husker kurverne i
hovedet men det er noget med at en alm. H4 taber op mod 1/3 af lyset
inden den i gennemsnit er slidt op.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-04-04 22:56

> [...]
> forbundet skulle få mere strøm ved at den ene slukkes. Jeg mener Det er jo
> ikke sådan at det skulle gå udover holdbarheden hvis jeg slukker for

Skal ikke kloge så meget i det, blot sige at jeg altid køber to pærer når
jeg skifter.

Den ene gemmer jeg da jeg så altid har en når der springer en pære, det sker
som regel altid på det mest ubelejligede tidspunkt.

Derudover har jeg altid samme lysstyrke på begge lygter, også når jeg senere
sætter den brugte i, indtil jeg får købt to nye.

> Så mit spørgsmål er, er det bare en gammel skrøne at man skulle
overbelaste
> sine pærer hvis den anden går ud?

Jeg tror det, men hvis det sker kan det evt. være på grund af en dårlig
regulator.

--
Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94,Tebstrup

Fra : David Bjergsø

Dato : 05-04-04 12:48

"Thomas Eriksen" <thomas@hardwareonline.dk> wrote in message
> [...]
> anlæget, airconditioning osv.
>

> Så mit spørgsmål er, er det bare en gammel skrøne at man skulle

HEj,

Som alle de andre er inde på, er det ikke fordi der bliver leveret en
pludselig større spænding til den "overlevende" pære, men derimod fordi at
producenterne af halogenpærerne er blevet så gode til at "time" pærerne at
de som regel brænder ud meget tæt på hinanden, og så kan man jo lige så godt
skifte dem begge når man nu er i gang og har olie på næsen og har jamret sig
over den dårlige plads der kan være til at skifte pærene

mvh

David