Opgradering af mindre netværk.
Fra : tele2

Dato : 04-04-04 14:52

Vi er en lille gruppe mennesker der mødes jævnligt for at holde netværks
aftener go vi på tænker at opgradere voret netværk til 1GBit. Der for har
jeg et par spørgsmål i den forbindelse og håber at i kan hjælpe så vi ikke
køber katten i sækken..
Vi ville gerne kunne spille og overføre filer samtidigt, men jeg er selv
følgelig klar over at vores hardware sætter nogel begrænsninger, men vi har
alle nye systemer, så mon ikke der er nogenlunde ok..

Jeg skal lige sige at vi har lige købe en ny Linksy switch, og vi alle køre
100mbit.
Vores netkabler er forskellige og ligeså vores netkort.
Vi køre også alle Win XP Pro

1\ Vores nuværende netværk køre dårligt, vi opnår sjældent hastigheder over
7mb/s ved fil overførsler og desuden svinger hastigheden meget pc´erne
imellem.
Samme persom kan f.eks hente med 6mb/s ved side manden og kun 2mb/s af ham
overfor....Er der en fornuftig forklaring på det?

2/ Hvad skal vi gøre for at opnå højere hastigheder i vores netværk, hvis vi
bibeholdt vores nuværende netværk?

3/ Hvis vi skifter til 1000mb/s netværk, hvad ville vi kunne forvente af
hastigheder?

4/ Vi er klar over at det er skal nye kaber,netkort og switch til men hvad
ville være en fornuftig løsning, jeg tænker på mærker som Intel til netkort
eller to 3Com 8 ports Switch. Kabler aner jeg ikke hvad vi skal gå efter ?

5/ Ellers kunne vi godt bruge nogle fif til at optimere vores netværk i
almindelighed?

Jeg håber virkelig at der nogle der vil hjælpe os, da vi er træt af de
elendige hastigheder og problemer vi har nu.
Hhv Klub Playboys Nordjylland

Fra : DiRtBaG

Dato : 04-04-04 14:55

Jeg har ændret "From" så der ikke står tele2, da vi ikke har noget med dem
at gøre..SRY

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-04-04 15:07

> [...]

>Samme persom kan f.eks hente med 6mb/s ved side manden og kun 2mb/s af ham
>overfor....Er der en fornuftig forklaring på det?

Det er svært at gennemskue når man ikke kender jeres opsætning, men hvis alle er koblet op på samme switch tror jeg næppe
problemet er netværket. Mere sandsynligt har nogle af jer problemer med windows opsætningen - F.eks ku jeg gætte på at nogle af
maskinerne kører diske i PIO-mode (typisk et problem med VIA baserede maskiner).

<mlr>

Fra : Sander

Dato : 04-04-04 16:08

Kan også være at en enkelt af netkortene ikke har ordentlig forbindelse med
netkablet,
det kan få det hele til at køre i slow motion, så ned og kig næste gang og
kontroller
at der ikke er et at netkortene hvor låsen til rj45 stikket er ødelagt.

Sander.

Havde for kort tid siden en i familien med to pc'er koblet på en router hvor
den ene kørte
fint på nettet og den anden kørte i slow motion, og der var problemet at
rj45 stikket i netkortet
var rykket istykker, i med et andet kort, og så var der fuld knald på igen.

Fra : Rasmus Riber

Dato : 05-04-04 19:03

Hej

Når du køber en switch så kig på backplanens størelse, det er den som sætter
standarten, backplanen er den interne trafik på switchen imellem portene.
Hver port skal have 200Mbit (fuld duplex) ved kvalitet hardware vil du
typsik se at der er langt mere backplane og stærker processore.

Jeg har selv en HP procurve 24Ports switch, som kører fint 9-10Mb/sec selvom
16-20porte bliver brugt og som de andre siger så tjeck lige om jeres diske
kører som de skal.

Jeg vil forslår dig at investere i 3Com/Intel/Cisco/HP procurve
hvor HP helt klart er i den gode ende af både pris og service (livs garenti)

billige switche er noget skidt hvis man vil have ydelse og ja linksys er
ikke proff
dlink laver en del godt netværk (har selv en 16 ports også)
men i forhold til HPén er den intet

den HP switch jeg har er udenlukket købt hjem til når gutterne kommer forbi
og vil spille etc.

Rasmus
www.linuxfromscratch.dk
www.dkw-stuff.dk