En test
Fra : Stig Sørensen

Dato : 04-04-04 14:46

Hejsa.

Denne test er sakset fra vittighed gruppen.
Først får i lige testen og bagefter har jeg lige et spørgsmål:

__________________________
-----------------------------------

Brug lige et par minutter på denne leg, den er ret mystisk...
En lille sjov leg, der afslører hvor meget jeg kan programmere din hjerne...
Følg instruktionen så hurtigt som muligt, men læs ikke videre på næste
spørgsmål
førend du har svaret på det foregående. Du behøver ikke at skrive
svarene ned, bare svar i hovedet, og gå så videre til næste spørgsmål.

Hvis du ikke har tænkt på en rød hammer, er du blandt de 2% som har en
anderledes unormal) hjerne. tænker på en hammer og rød, når de gennemfører
denne
opgave.

____________________
---------------------------

Så har jeg et spørgsmål. Hvorfor tænkte jeg på en hammer og farven rød?
Nærmest skræmmende.

Hvad beviser testen?

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-04-04 15:26

Stig Sørensen mumbled his insignificant opinion in:
QjUbc.551$RE1.205@news.get2net.dk

> Så har jeg et spørgsmål. Hvorfor tænkte jeg på en hammer og farven
> rød?

Fordi en hammer og rød er 2 meget almindeligt værktøj/farve, uanset hvor
mange tal du har lagt sammen for inden.

> Nærmest skræmmende.
For dem som tænkte på en rød hammer ja, dem som tænkte på gul skruetrækker
har bare spildt deres tid...

> Hvad beviser testen?

Intet.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-04-04 23:14

Sune Storgaard skrev:
> Fordi en hammer og rød er 2 meget almindeligt værktøj/farve,
> uanset hvor mange tal du har lagt sammen for inden.

Jeg er skuffet over at testen er blevet 'spoilet' på
så dum en måde. Tricket med regnestykkerne kan
ikke laves rigtigt i så primitiv en skærmdialog. Da jeg
var 'offer' i den *rigtige* test, svarede jeg "blå/kniv"
efter at have lavet en masse hovedregning.

P.s.: Min yndlingsfarve er blå, men hvorfor jeg svarede
"kniv", kan jeg ikke forklare - måske var det fordi jeg
ubevidst nåede at tænke: "han skal sørme ikke få mig
til at sige 'hammer' som han sikkert venter af mig".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 04-04-04 16:03

Mon ikke Anonym fra tråden om radiokontakt til ufo, kan komme med en masse
sjove svar

MVH
Kasper
"

Fra : Stig Sørensen

Dato : 04-04-04 16:07

"Kasper Malmberg" <kryton-nospam@tiscali.dk> wrote in message

> Mon ikke Anonym fra tråden om radiokontakt til ufo, kan komme med en masse
> sjove svar

Nej tak :) Har læst hans tråd.

Jeg tænkte bare på om der var en sammenhæng mellem tallene og den røde
hammer.

mvh
Stig Sørensen

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 04-04-04 16:24

> Jeg tænkte bare på om der var en sammenhæng mellem tallene og den røde
> hammer.

Det er der ikke, jeg kan huske rød hammer tricket fra da jeg var barn,, vi
skrev rød og hammer på et stykke papir, gav det i hånden på vores "offer" og
sagde at han skulle koncentrere sig miget og svare så hurtigt han kunne, og
så spurgte vi bare om en frave og et værktøj,, ikke noget med en masse tal..

Jeg tror mere regnestykkerne er mere til at henlede "offeret" så man kommer
i en rytme om at svare hurtigt uden at tænke for meget...

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Margrete Johansen

Dato : 04-04-04 22:39

Hvad så, når man tænker: "Grøn boremaskine!"? Såvel farven, som
energiforbruget ar af en helt forkert kategori. Nu ved jeg hvorfor jeg er så
mærkelig, tak for hjælpen.

Venlig hilsen Margrete Johansen

Fra : Popeye

Dato : 04-04-04 23:15

Jeg har åbenbart en lidt unormal hjerne, jeg tænkte godt nok på en hammer
men den var blå, ups.

Peter

--
"Eventuelle stavefejl er opstået under transmission"

Fra : Spangkuk

Dato : 06-04-04 07:31

"Stig Sørensen" <kontakt@FJERNdontdoit.dk> skrev i en meddelelse

> Så har jeg et spørgsmål. Hvorfor tænkte jeg på en hammer og farven
rød?
> Nærmest skræmmende.

SKRÆMMENDE !

Jeg tænkte også hammer-rød.....

Det begriber jeg ikke.....
Her står jeg af....
Hvad sker der her.....

??

Spang

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-04-04 12:33

Spangkuk wrote:

> Jeg tænkte også hammer-rød.....
>
> Det begriber jeg ikke.....
> Her står jeg af....
> Hvad sker der her.....

Man kan bare konstatere at en stor procentdel af folk vælger værktøjet
hammer og farven rød når de skal komme på noget uden at det har sammen-
hæng med en konkret situation.

Jeg kan ikke se det skræmmende.

mange opfattes som de typiske eksempler på farve og værktøj.

Hvis man vil lave en lignende test, kan man bede en masse folk om at
nævne (uden for enhver sammenhæng og uden betænkningtid):
- en komponist
- en hunderace
- et bilmærke
- en storby
- en kornsort
- en fysiker
- en børnesang
- en historisk begivenhed
etc. etc.

På den måde kunne man udpege to kategorier hvor folk i højest grad
valgte det samme, og lave testen med disse. Men hvori består det skræm-
mende?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : alexbo

Dato : 06-04-04 14:54

"Jeppe Stig Nielsen" skrev

> Hvis man vil lave en lignende test, kan man bede en masse folk om at
> nævne (uden for enhver sammenhæng og uden betænkningtid):
> - en komponist Mozart
> - en hunderace Schæfer
> - et bilmærke Ford
> - en storby Paris
> - en kornsort Hvede
> - en fysiker Niels Bohr
> - en børnesang Lille peter edderkop
> - en historisk begivenhed Mordet på Kennedy
> etc. etc. Osv. osv.

mvh
Alex christensen

Fra : Spangkuk

Dato : 06-04-04 17:03

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> På den måde kunne man udpege to kategorier hvor folk i højest grad
> valgte det samme, og lave testen med disse. Men hvori består det
skræm-
> mende?

Det skræmmende/overraskende består i, at der er et utal
af værktøjer og farver at vælge imellem, men en så stor
del vælger alligevel kombinationen hammer+rød.

Lad os bare sige at du umiddelbart kender navnet på 10
stykker værktøj og 10 farver. Prøv at regne lidt på de
kombinationer/antal muligheder det gi'r...(10 i 2.den)

Det er da "perverst".

Spang

Fra : Rune Zedeler

Dato : 06-04-04 17:53

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> - en komponist

mozart

> - en hunderace

grand danoir

> - et bilmærke

alfa romeo

> - en storby

kbh

> - en kornsort

havre

> - en fysiker

niels bohr

> - en børnesang

se den lille kattekilling

> - en historisk begivenhed

murens fald

> etc. etc.

Amiga, Bill Gates

-Rune

Fra : j0j0

Dato : 07-04-04 00:23

Stig Sørensen wrote:

> Så har jeg et spørgsmål. Hvorfor tænkte jeg på en hammer og farven
> rød? Nærmest skræmmende.

Det hænger sammen med vores mest primitive forståelse af verden. Rød er den
første farve vi ser, når vi får allerede som fostre får øjne, derfor har den
en særlig betydning sim primærfarve for os.
M.h.t. til hammeren, så er den det mest basale (og mest effektive)
redskab - eller værktøj - vi kender til. Tag noget og brug det til at slå på
noget andet med. Hos alle pattedyr, der kan finde ud af at bruge redskaber,
er de ting, som fungerer som hammer, de mest dominerende.

Testpersoner, der svarer noget andet svarer meget sjældent helt umiddelbart.
Det er meget tydligt på videooptagelser. Analytisk skiller man dem i tre
grupper: Gruppe 1 tror ubevidst det er en prøve de skal bestå. Derfor får
hvert spørgsmål sin egen tankestrøm. Den generelle teori er at det er
p.gr.af en grundliggende usikkerhed. Gruppe 2 er så dårlige til den lille
tabel at de skal regne alting efter to gange, og derfor aldrig får etableret
en gennemgående tankestrøm. De er komplet upålidelige og deres resultater
kan man naturligvis ikke konkludere andet udfra end at de ikke er talstærke.

Gruppe 3 kan den lille tabel på rygraden, og begynder at kede sig allerede
efter 3. regnestykke, hvor deres tanker begynder at fokusere på helt andre
ting. Det er udtryk for en kreativit, som ses såvel hos DAMP-børn og
autister, som hos personer med kunstneriske udtryk.

Der er dog mange, som ikke falder sikkert indenfor disse groft generelle
grupper. Hvis du siger blå hammer, ligger du måske lidt i en af grupperne,
men det kan ligesåvel være at du før testen oplevede noget som du associerer
med blå, og som du ikke er færdig med at tænke på. Blandt de som svarer helt
umiddelbart, og alligevel ikke svarer rød hammer, ligger grunden givetvis
deri. Testmiljøet er i det hele taget ikke lukket nok til at man kan
analysere sig frem til en konklusion. Derfor betragtes rød hammer testen
også mest som en pudsig indikation.

j0j0