Syn: Ikke godkendt - hvad så?
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 04-04-04 09:14

Hej,

Vi solgte vores Mazda 323 i Januar 2004, og den skulle synes i Marts. Den ny
ejer har nu fået den synet, og den er ikke blevet godkendt og der er ikke
mulighed for omsyn:
http://147.29.112.249/discoverer6i/synsrapport?eul=DMADMIN&qp_Registreringsnr=ST42425&ac=webuser~40sbil.world&db=sbil.world&wsk=7&nlsl=da-dk&wbk=SYNSRAPPORT&pg=1&_po=10001000001100101101000&us=webuser

Er bilen ulovlig at køre i efter dette syn, eller må den køres til
skrothandler. Min kæreste kørte iøvrigt bagefter den igår, så den kører da
på vejene endnu.

mvh

Carsten Pedersen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-04-04 09:19

Carsten Pedersen wrote:
> [...]
>
> Er bilen ulovlig at køre i efter dette syn, eller må den køres til

Jeps.
Det betyder at den skal fikses og stille til nyt syn, da synet blev
afbrudt pga for mange fejl.

> skrothandler. Min kæreste kørte iøvrigt bagefter den igår, så den kører da
> på vejene endnu.

Ja men det er da også under al kritik.

Hvis bilen er indvolveret i et uheld risikerer man død og ulykke.

Mvh
Roberto

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-04-04 09:25

"Carsten Pedersen" <carstennp@webspeed.dk> skrev :

>Er bilen ulovlig at køre i efter dette syn...

øehh ja - det står jo ligefrem at læse på rapporten

"køretøjet er ikke lovligt"

>...eller må den køres til skrothandler. Min kæreste kørte iøvrigt bagefter
>den igår, så den kører da på vejene endnu.

Den må køres til reparatør - principielt må den ikke *køres* til skrot

Og ja. der er jo mange, der blot kører videre

Fra : alexbo

Dato : 04-04-04 10:34

"Carsten Pedersen" > skrev

> Er bilen ulovlig at køre i efter dette syn, eller må den køres til
skrothandler.

I princippet er den ulovlig at køre i, og pladerne vil blive inddraget, men
hvis den havde været farlig for trafikken havde synshallen inddraget
nr.pladerne.

Jeg synes nu heller ikke det ser skræmmende ud, gode bremser, lidt slør i
styrekugler, den er næppe farlig i trafikken.

§ 67. Når et registreret køretøj får synsresultatet »ikke godkendt uden
tilladelse til omstilling«, skal motorkontoret straks anmode politiet om at
inddrage køretøjets nummerplade(r). Pladeinddragelsen skal foretages
hurtigst muligt.

mvh

Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-04-04 23:08

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
men
> hvis den havde været farlig for trafikken havde synshallen inddraget

Nej det gør de aldrig.

eneste mulighed der er at udstede "køreforbud".

> [...]
at
> inddrage køretøjets nummerplade(r). Pladeinddragelsen skal foretages

Korrekt, - synshallen sender synsraporten til motorkontoret.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : alexbo

Dato : 04-04-04 23:20

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Nej det gør de aldrig.

Bekendtgørelse om syn og registrering af køretøjer.
§ 44.

Stk. 3. For køretøjer, der er omfattet af stk. 2, kan Bilinspektionen
fastsætte vilkår for kørsel til reparation, og kørsel kan helt forbydes.
Bilinspektionen kan straks under selve synet inddrage køretøjets
nummerplade(r).

Stk. 4. Bilinspektionen afleverer inddragne nummerplader til det lokale
motorkontor, som afmelder køretøjet. Kvittering for pladernes modtagelse
sendes til køretøjets ejer (bruger).

mvh

Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-04-04 18:02

> [...]
> fastsætte vilkår for kørsel til reparation, og kørsel kan helt forbydes.
> Bilinspektionen kan straks under selve synet inddrage køretøjets

I lovens bogstav korrekt, men forekommer i praksis så godt som aldrig.

Derimod sker det ret ofte at der udstedes køreforbud.

> Stk. 4. Bilinspektionen afleverer inddragne nummerplader til det
lokale
> motorkontor, som afmelder køretøjet. Kvittering for pladernes modtagelse
> sendes til køretøjets ejer (bruger).

I praksis sker det næsten kun ved "vejkantkontrol", og da er det politiet
der forestår indragelsen af pladerne.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Sp@cey

Dato : 04-04-04 14:19

"Carsten Pedersen" <carstennp@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er bilen ulovlig at køre i efter dette syn, eller må den køres til
> skrothandler. Min kæreste kørte iøvrigt bagefter den igår, så den kører da

Du kan da glæde dig over at driftsbremsen er iorden,-)

Men hvad vil det sige at der ikke er mulighed for omsyn?

Sp@cey

"Prøv at krydse en papegøje med en hyæne og spørg resultatet hvad det er den
griner af og så har du elllers bare at ha' det du ved...
Rrrrrrrrrrrrrrooouw... -Rigtig fantastisk!"
Kim Schumacher RIP

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-04-04 14:27

"Sp@cey" <Someone@microsoft.dk> skrev :

>Du kan da glæde dig over at driftsbremsen er iorden,-)

Carsten er nok ligeglad, han har jo solgt bilen.

>Men hvad vil det sige at der ikke er mulighed for omsyn?

det betyder bilen skal til en nyt syn, altså fuldstændigt som om den
ikke havde været fremstillet.

Det sker ofte hvis der er for mange fejl på en bil.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-04-04 22:29

Carsten Pedersen wrote:
> Hej,
>
> Vi solgte vores Mazda 323 i Januar 2004, og den skulle synes i Marts.

Har I noget i klemme eller hvad?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 05-04-04 07:34

meddelelse news:c4pun1$shu$1@sunsite.dk...

> Har I noget i klemme eller hvad?

Nej, heldigvis ikke.

Carsten Pedersen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-04-04 23:04

> [...]
>
> Er bilen ulovlig at køre i efter dette syn, eller må den køres til
> skrothandler. Min kæreste kørte iøvrigt bagefter den igår, så den kører da

Den er ulovlig at køre i ja, kun lovlig at køre til rep. værksted.

"Ikke godkendt, uden mulighed for omsyn" vil sige at synet ikke har kunnet
tilendebringes inden for de 20 afsatte minutter. Derfor et fuldt syn også
næste gang.
Dog har man ikke vurderet at køretøjet har været i så dårlig stand at det
ikke var forsvarligt at køre den fra synet og til et værksted.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg