re:Grænse for kapillar
Fra : Vidal

Dato : 04-04-04 01:02

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:ZDhbc.618$wN.291@news.get2net.dk...

> "Carsten Svaneborg" <zqex@sted.i.tyskland.de> skrev i en meddelelse

Årsagen til jeg brugte utf-7 var at min udbyders server ikke ville
modtage post med W- 1252. 'Bad charset in header', og den vil
stadig ikke modtage direkte svar på dit indlæg. Men din typografi,
så rent ud sagt også mystisk ud i min OE.

Så derfor er jeg nødt til at skrive en helt ny meddelelse, som
så laver en helt ny tråd. Men nu vil jeg holde op med det rod.

Jeg bliver nok ikke klogere på kapillarer

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-04-04 10:50

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så derfor er jeg nødt til at skrive en helt ny meddelelse, som
> så laver en helt ny tråd. Men nu vil jeg holde op med det rod.

Det vriker fint nu

> Jeg bliver nok ikke klogere på kapillarer

Det ser det ellers ud til - hvis du kan se, at der ikke sker en
tilvækst af potentiel energi i et kapillærerør med vand.
Du er ikke den første, der har lavet en perpeetuum mobile ved
dette princip - den er set flere gange. Problemet opstår når tegningerne
bliver omsat til praktik.

Per A. Hansen

Fra : Andreas

Dato : 05-04-04 11:30

Jeg vil da nu sige at det faktisk kunne være rart at blive lidt klogere.
Kunne man få vandet op til kanten af et rør fra en tank i jorden og så enten
bruge et materiale ved toppen af røret eller evt. lade planterne selv "suge"
vandet det sidste stykke, så havde man jo et selvvandende bed, som man ikke
behøvede at spekulere mere over i sommerferien (går ikke ud fra at planterne
drikker mere end der kan være i en palletank )

mvh

Fra : Vidal

Dato : 05-04-04 12:13

"Andreas" <cumyfriendfjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:DJacc.162$z43.105@news.get2net.dk...
> [...]
> behøvede at spekulere mere over i sommerferien (går ikke ud fra at planterne
> drikker mere end der kan være i en palletank )

Man kan faktisk købe en filtdug, der kan placeres med
den ene ende i en vandkar og den anden under en
plantepotte. Det benyttes i drivhuse som selvvanding.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas

Dato : 05-04-04 15:23

Ja lige præcist. Metoden bruges i forskellige afskygninger.

Det oprindelige spørgsmål gik på, hvor den fysisk grænse er (det er der jo
nok) for hvor høj en væskesøjle kan blive i kapillarrør/mellem 2 eller flere
tætplacerede plader og lignende (f.eks. et sugende materiale).

Jeg kunne godt tænke mig at lve et sådant bed, men det adskiller sig alene
ved højden som væske skal vandre fra de gængse drivhusarrangementer!

mvh

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-04-04 09:29

> [...]

planterne
> drikker mere end der kan være i en palletank )

Det er et væsentligt spørgsmål - men et lille drejning i
forhold til det oprindelige spørgsmål

De forskellige jordtyper har porer af forskellig størrelse -
lerjordenens små porer kan hæve vandet højt, men det går så
langsomt, at planternes vandforsyning fra grundvandet er ignorabelt.
I sandjord foregår vandhævningen hurtigt, men til gengæld ikke
særlig højt. Heller ikke her har det nogen væsentlig betydning for
planterne svandforsyning.
Ca. 2% af Danmarks jord består af finsand, hvor porestørrelsen er optimal
for planter, idet de kan skaffe vand fra dybere lag. Det gælder f.eks. det
sand, der danner klitterne ved havet, hvor man kan finde fugtig sand lige
under overfladen selv i de tørreste perioder.
Hvor stor diameteren er på disse porer har jeg ikke present.

P.g.a. overfladespændingen stopper vandbevægelsen, hvis porediameteren
øges. Det benyttes i praksis til at mindske fordampningen ved at
holde det øverste jordlag løs ( = større porer).
I visse områder af USA samles 2 års nedbør for at få en afgrøde -
jorden holdes løs og tør i overfladen efter hver regnbyge. (dry farming)

I meget små kapillærer kan planterne ikke optage vandet, da
overfladespændingen er større end røddernes sugeevne.
Det kaldes utilgængelig vand. Kun vand i porer over en vis størrelse
er planterne i stand til at optage - det kaldes tilgængeligt vand.

I de gamle lerrør der benyttedes til dræningsrør blev vandet ikke
afledt gennem porerne i røret, men gennem stødfugerne mellem rørene
p.g.a. overfladespændingen, der svarede til ca. 15 atm tryk i de
pågældene rør.

Det væsentlige ved kapillærkraften er, at der ikke sker nogen
øgning i den potentielle energi, når væsken stiger opad.
Derfor ingen perpetuum mobile.

Per A. Hansen

Fra : Vidal

Dato : 07-04-04 04:55

Per A. Hansen wrote:

> Det væsentlige ved kapillærkraften er, at der ikke sker nogen
> øgning i den potentielle energi, når væsken stiger opad.
> Derfor ingen perpetuum mobile

Hvis en potte med tør jord stilles på en sådan filtmåtte, og suger
en vis mængde vand og således bliver tungere, bliver den så ikke
tilført energi?

Jeg forestiller mig allerede en stor gynge med en pose jord i hver
ende, hvor en kombination af afdampning i den ene ende og
tilførsel af vand (via filtdugen) forsyner jordens befolkning med
billig energi.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-04-04 11:08

Scripsit "Vidal" <vidall@mail.dk>

> Hvis en potte med tør jord stilles på en sådan filtmåtte, og suger
> en vis mængde vand og således bliver tungere, bliver den så ikke
> tilført energi?

Nej; der frigøres en tilsvarende mængde kemisk energi i grænsefladerne
mellem vand og jord, idet vandet binder sig (svagt) til jordpartiklerne.

Den energi skal tilføres (i form af varme) for at tørre jorden igen
bagefter.

--
Henning Makholm "These are a nasty breed. They sting
you without waiting to be insulted first."

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-04-04 11:16

"Vidal" <vidall@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ende, hvor en kombination af afdampning i den ene ende og
> tilførsel af vand (via filtdugen) forsyner jordens befolkning med

Jeg er enig med Henning.
Den opfindelse du beskriver er forlængst opdaget af planterne, der
dagligt benytter den.
Motoren er solenergien, der fjerner vandet ved fordampning - og
nyt vand med næringsstoffer stiger op og erstatter det, der er
fordampet.

Per A. Hansen