Skærme
Fijala 3554
Hvilken Monitor Iiyama E481 el. Viewsonic ~
Fra : Henrik J

Dato : 03-04-04 21:55

Da jeg skal til at købe en fladskærm, har jeg undersøgt markedet lidt
for mulige kandidater.

Jeg er nede på 2 (er dog stadig LIDT åben for andre)

Iiyama E481
Viewsonic VP181s
(begge til ca 5000,-)

Jeg skal bruge monitoren allround til det hele.
(Tekstbehandling, billedbehandling, spil (Counterstrike) )

Efter hvad jeg har læst , så skulle begge være udmærkede til spil, men
jeg har selvfølgelig læst om DVI-problemerne på Viewsonic'en.
(Efter hvad jeg ved er disse problemer endnu ikke løst, selvom der var en
skrøne ude om at det kun var på skærme FØR september 2003)

Jeg er nu ude efter erfaringer fra andre der har en af disse 2 skærme, så
jeg kan beslutte mig for hvilken det skal være.
(Pixelfejl, farver, hastighed til hurtige spil som CounterStrike)
(Jeg kan ikke læse nogen steder om der medfølger DVI kabel til nogen af
dem , men til Iiyama er der vist kun VGA-kabel med ?!)

Umiddelbart brænder jeg mest for Viewsonic VP181S da den har fået mange
gode kommentarer i grupperne, men er lidt 'nervøs' for DVI-problemet, da
jeg ikke har hørt det er blevet løst

Mvh
HenrikJ

Fra : Flemming Joensson

Dato : 04-04-04 10:03

Henrik J <nospamhenrikhj@privat.dk> wrote in

> Umiddelbart brænder jeg mest for Viewsonic VP181S da den har fået mange
> gode kommentarer i grupperne, men er lidt 'nervøs' for DVI-problemet, da
> jeg ikke har hørt det er blevet løst

Prøv og kig på www.prad.de's forum. Der er mange kommentarer om begge
skærme.

Hvis ikke du har brug for pivot og højdejustering af skærmen, så vælg en
E481. Hvis du har brug for disse ting så er VP181 nok den mest oplagte.
Panelet synes jeg ikke der er nogen forskel at se på.

Jeg har ingen af de to skærme, men har set dem begge i aktion - jeg synes
ikke jeg umiddelbart lagde mærke til nogen forskel i den måde hvormed de
var i stand til at gengive farver eller i deres egnethed til spil.
Så jeg ville vælge ud fra hvilke andre ting ved skærmene jeg vægter højt.
Jeg vil f.eks. gerne have mulighed for pivot og højdejustering - jeg er
ikke helt tryg ved at man kun kan vippe panelet på E481 og ikke justere det
i højden, for jeg synes nemlig at displayet er monteret ret lavt på E481.

Men det kan nemt være at det er ligegyldigt i praksis. Jeg har en Philips
170B4MG på arbejde (IPS panel) og der anvender jeg pivotfunktionen en del -
men det er godt nok sjældent at jeg ændrer på højdejusteringen. Displayets
minimums højdeindstilling er så til gengæld også noget højere oppe end
E481's indstilling.

Jeg har som du nok kan gætte, selv kigget de to skærme meget nøje efter og
også fundet VP181 mest tiltalende, men tør ligesom dig ikke købe den med de
DVI-problemer der har været omtalt.
E481 synes jeg også har et lækkert panel, jeg bryder mig bare ikke om at
den fod der er på den har så begrænsede indstillingsmuligheder.

Så jeg har pt. pauseret mit indkøb og tror næsten at jeg ender med at lægge
3kkr mere i puljen og købe en VP201s i stedet og spare op et par måneder
mere.

Mvh.
Flemming

Fra : Henrik J

Dato : 04-04-04 11:08

Flemming Joensson <flemming@fjerndette.joensson.org> wrote in

> [...]
>
> Så jeg har pt. pauseret mit indkøb og tror næsten at jeg ender med at
> lægge 3kkr mere i puljen og købe en VP201s i stedet og spare op et par

Hej Flemming.
Tak for dit indlæg.

Jeg har selv været inde på prad.de og snuse lidt rundt og må indrømme at
det ikke hjalp så meget på min beslutning. Jeg står stadig med de 2
tilbage på listen. Jeg ringede for øvrigt til en forhandler for et par
dage siden og nævnte det med DVI'en på Viewsonic'en og han gik lige ind i
sin database og kiggede. De havde solgt over 100 af dem og kun fået 3 med
fejl, hvoraf kun 1 af dem havde DVI problemet som fejlårsag. Det gjorde
mig lidt lunere på VP181. Jeg læste også om E481 at de bytter skærmen
hvis der er minimum 5 pixelfejl (ved ikke hvordan det er med VP181).
Jeg har også læst at VP181 har S-IPS og E481 ikke har det, men samtidigt
læst i et datablad at S-IPS er en billig løsning. (Undrer mig lidt da jeg
troede at S-IPS generelt skulle være den bedste for øjeblikket ?)
Et Plus ved E481 er at der vist skulle være en hurtig ombytningsordning
ved fejl (mener det var på shg.dk jeg læste det)
Pivot regner jeg ikke med jeg får behov for og heller ikke så meget
højderegulering, MEN i min nuværende CRT-skærm (LG Flatron 915FT) er der
indbygget usb-hub som jeg faktisk benytter fuldt ud ! (alle porte), og
der får VP181 jo et Plus da den jo også har hub indbygget.
E481 har så højttalere indbygget men det er uden betydning for mig og
giver den ikke et plus.
VP201 du skriver du vil spare samen til, bliver lige et nummer for stort
for mig, og da prisen stiger fra 5000,- til 8000,- så synes jeg det lige
er dyrt nok. (Lol. lad mig lige vinde i lotto...!)

Status for mig i øjeblikket :

Viewsonic VP181S :
+ God kvalitet
+ Rimelig pris
+ USB Hub
+ Pivot
+ Højdeindstilling
- DVI er måske dårlig og går i stykker og vil ske igen og igen
(Har læst af en der har sammenlignet VGA og DVI at det kun rigtigt ses
ved billedbehandling..hmmm)

Iiyama E481:
+ God kvalitet
+ Rimelig pris og vist ren 19" hvor VP181 er 18.1" (selve
skærmen/billedet)
+ Vist god service mht ombytning
- Ingen pivot (ingen betydning for mig)
- Manglende højdejustering (mindre betydning tror jeg for mig)
- Ingen usb-hub (betydning for mig men ellers kan jeg købe extern hub så
kun et lille minus)

Lige for øjeblikket har VP181s stadig et lille forspring, og da jeg
kender mærket (jaja lidt et mærke-dyr) og ikke kender meget til Iiyama,
så vil det betyde en anelse mere plus til VP181s frem for E481.
Jeg venter dog lige lidt til der forhåbentlig kommer lidt flere indlæg i
tråden eller i andre tråde om skærmene , før jeg endeligt beslutter mig
/ HenrikJ

Fra : rane

Dato : 04-04-04 11:52

On 03 Apr 2004 20:55:22 GMT, Henrik J <nospamhenrikhj@privat.dk>
wrote:

>Umiddelbart brænder jeg mest for Viewsonic VP181S da den har fået mange
>gode kommentarer i grupperne, men er lidt 'nervøs' for DVI-problemet, da
>jeg ikke har hørt det er blevet løst

Altså du skal først og fremmest vurdere om du vil bruge/få gavn at de
ekstra features som en Viewsonic monitor har indbygget. Dvs. pivot,
usb-hub osv. Personligt troede jeg selv at jeg ville bruge disse
features men faktum er at jeg faktisk aldrig har benyttet mig af dem,
kun når jeg lige skulle blære mig overfor venner og familie.

Hvis jeg skulle tage valget lige nu, ville jeg klart vælge Ilyamaen.
Ikke blot er den en tomme større, men der har ikke været rapporter om
DVI-fejl på den. Min troværdighed til Viewsonic er nede på et absolut
minimum og kan derfor ikke anbefale dem til nogen. Dertil er de for
useriøse. Det sagt, skal jeg da sige at jeg stadig er glad for min
VP181b - den fungerer godt nok ikke med DVI men via analog kører den
helt fint.

Mht. pixelfejl, farver, spil osv - det kan man ikke rigtig sortere på
i dette tilfælde. Pixelfejl er meeeget tilfældige i alle producenters
skærme - farverne ser stort set ens ud på IPS-paneler og så vidt jeg
kan forstå gælder det også spil-performance.

Bare lige mine ord :)

Rane

Fra : Henrik J

Dato : 04-04-04 15:29

rane <none@none.com> wrote in

> [...]
> skærme - farverne ser stort set ens ud på IPS-paneler og så vidt jeg
> kan forstå gælder det også spil-performance.

Jeg ved at jeg skal bruge en usb-hub. Dette er sikkert, så derfor var/er
det jo et plus til Viewsonic. (Pivot er ligegyldigt for mig) Mht farver,
så har jeg læst at Viewsonic'en har et lille 'ren sort' problem. Ved
ikke om det er generelt for s-ips eller det kun er VP181s der har dette
problem. Iiyamaen er vist ips og ikke s-ips og har muligvis ikke dette
problem (har ikke læst nok om teknologierne endnu, selvom der er en god
artikel om det i det nyeste AOD om dem, men mener at kunne huske de
skrev at s-ips var en billig løsning med begrænset farverum og 'ren
sort'-problem. Har dog læst andre steder her på usenet at s-ips skulle
være det bedste, selvom jeg ikke kan få det til at stemme helt med
artiklen i AOD.

Derfor står jeg stadig lidt og er i tvivl om det skal være Iiyama E481
(og extern hub) eller Viewsonic VP181 jeg skal købe. /HenrikJ

Fra : rane

Dato : 05-04-04 22:21

On 04 Apr 2004 14:29:29 GMT, Henrik J <nospamhenrikhj@privat.dk>
wrote:

> [...]
>sort'-problem. Har dog læst andre steder her på usenet at s-ips skulle
>være det bedste, selvom jeg ikke kan få det til at stemme helt med

Viewsonic VP181b er altså også IPS og ikke S-IPS. Synes ikke jeg
genkender dette "ren sort" problem - her fremstår sort som sort i mine
øjne. Men ja, IPS og S-IPS er generelt bedre end TN/MVA/PVA paneler.

>Derfor står jeg stadig lidt og er i tvivl om det skal være Iiyama E481
>(og extern hub) eller Viewsonic VP181 jeg skal købe. /HenrikJ

Altså, efterhånden er der stort set USB-porte i al hardware man køber.
Har lige købt nyt kabinet hvor det sørme også er muligt at proppe 2
USB-devices ind på forsiden af dette kabinet. En simpel USB-hub er
vist temli billig efterhånden. Har endnu ikke hørt om nogen der
faktisk har prøvet USB-hubben i VP181b, men at købe monitor til 5000,-
efter et USB-hub krav.....naa...synes jeg ikke man burde gøre.
Kvaliteten er sikkert heller ikke i toppen når det primære nu engang
er selve skærmen.

Fra : Henrik J

Dato : 09-04-04 11:52

> [...]
> efter et USB-hub krav.....naa...synes jeg ikke man burde gøre.
> Kvaliteten er sikkert heller ikke i toppen når det primære nu engang

Jeg har læst flere steder at VP181 er s-ips , men lige meget nu. Har
bestilt en E481 som lyder ret godt også mht ombytning af den ved fejl. Jeg
bestilte så samtidig et DVI kabel og USB-hub.
Det rent sorte problem på VP181 er kun hvad jeg har læst i AOD og har ikke
selv haft mulighed for at checke det. Min nuværende monitor har også USB-
hub og den fungerer som den skal og jeg tror ikke at en hub vil være et
problem på nogen monitorer da det jo nok er et standard-produkt de propper
i.

Nu må jeg så bare vente på min skærm og håbe den lever op til hvad jeg har
læst om den

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-04 17:38

Henrik J skrev:

> (har ikke læst nok om teknologierne endnu, selvom der er en
> god artikel om det i det nyeste AOD om dem, men mener at kunne
> huske de skrev at s-ips var en billig løsning med begrænset
> farverum og 'ren sort'-problem.

Hmm, jeg gad personligt godt at vide, hvordan de er kommet frem
til den konklusion. IPS og S-IPS er den foretrukne paneltype
indenfor den grafiske branche. Tror du den ville være det, hvis
der var begrænset farverum og problemer med sort-punktet ifht.
andre typer paneler? Jeg tvivler.

En af de mest roste TFT-skærme til grafisk produktion er nok
denne her: <http://www.eizo.com/products/graphics/cg21/index.asp>.
Den skærm har S-IPS-panel (S-IPS er en videreudvikling af IPS).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik J

Dato : 04-04-04 18:49

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in news:c4pkld.3c8.1
@tgm.dyndns.dk:

> [...]
> denne her: <http://www.eizo.com/products/graphics/cg21/index.asp>.
> Den skærm har S-IPS-panel (S-IPS er en videreudvikling af IPS).

Jeg ved ikke hvor journalisten på AOD har den konkussion fra men det var
heller ikke min egen mening. Da jeg ikke selv har erfaringeringer med
fladskærme (bortset fra en Compag 1825 på arbejdet, som jeg synes er lidt
for mørk), så må jeg bare læse mig til hvad der skrives rundt omkring.
Regner dog også selv med at IPS og S-IPS skulle være det bedste / helt i
orden.

Nå men står stadig for at skulle vælge mellem
Iiyama E481 el. Viewsonic VP181s og hører gerne flere erfaringer vedrørende
primært disse 2 (dårlige erfaringer og gode erfaringer osv..som skrevet i
starten i tråd skal den også bruges til ex spil som Counterstrike).
/HenrikJ

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 04-04-04 20:16

On Sun, 04 Apr 2004 18:37:33 +0200, Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> indenfor den grafiske branche. Tror du den ville være det, hvis
> der var begrænset farverum og problemer med sort-punktet ifht.

Måske er journalisten blevet snydt (som så mange andre) af (S)IPS
panelernes - på papiret - dårligere specifikationer ifht. fx TN+?
(Tænker her på bl.a. responstid og kontrast).

I praksis er (S)IPS dog overlegne pga. en anden virkemåde og
specifikationerne er derfor ikke direkte sammelignelige.

Jeg har en Viewsonic VP181s som jeg er rigtigt glad for. Jeg har ingen
problemer haft med den overhovedet - heller ikke det berygtede DVI
problem (har altid kørt på DVI med henh. et ATi Radeon 8500 og et nVidia
FX 5900XT grafikkort)

Skærmen kan fint bruges til at spille på - jeg har ikke bemærket nogen
som helst forringelse i forhold til min tidligere 19" Sony 420GS -
tværtimod!

Jeg har i dag haft en Blackview LM721A 17" TFT sat til maskinen i dag
samtidig med Viewsonic'en. Blackview'en har bedre responstid og større
kontrast end Viewsonic'en (16ms vs 30ms og 450:1 vs 350:1), men kan
overhovedet ikke måle sig med den, hvad angår billedekvalitet. Indrømmet
- min test er måske nok ikke helt fair da Viewsonic'en for det første er
væsentligt dyrere og for det andet var sat til via DVI mens Blackview'en
måtte "nøjes" med alm. VGA. Blackview'en var dog synligt mindre skarp -
nærmest lidt sløret i det i fht. Viewsonic'en lige som farverne var lidt
"flade" i det (gad dog heller ikke rode voldsomt meget med
indstillingerne så det er da muligt at den kan justeres bedre). Selv
kæresten kunne se forskel og hun er normalt ikke så "fintfølende" hvad
det angår

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!