Hjælp til valg af router med adgangs styri~
Fra : Brian Slots

Dato : 03-04-04 20:46

Hej , jeg skal hjælpe en ven med at finde en router hvor man kan sætte
bestemme hvornår at en given mac/ip adresse må kunne gå på nettet, så
han kan styre børnenes internet forbrug, jeg tængte på såen noget med
at man kunne sætte regler op for computerne at de feks kun kunne få
forbindelse mellem 7-22, min egen router kan ikke det er en D-LINK
604,
men er der nogen som kender en som kan dette uden at koste en
bondegård

Mvh BS

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-04-04 21:10

Brian Slots <NO_SPAMM@ME.DK> wrote:

> [...]
>at man kunne sætte regler op for computerne at de feks kun kunne få
>forbindelse mellem 7-22, min egen router kan ikke det er en D-LINK

De fleste routere har filter indstillinger der kan klare den sag, mine egne DLink DI-704P og ASUS WL500g inklusive.

Jeg kan ikke forstå at DI-604 ikke har - Er den opdateret med nyeste firmware ??

Men iøvrigt er den form for beskyttelse af tvivlsom værdi - Enhver skoleelev med respekt for sig selv kan omgå den på få minutter

<mlr>

Fra : Brian Slots

Dato : 03-04-04 21:23

On Sat, 03 Apr 2004 22:09:59 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> [...]
>
>Men iøvrigt er den form for beskyttelse af tvivlsom værdi - Enhver skoleelev med respekt for sig selv kan omgå den på få minutter

Det regner jeg ikke med hvis du låser en fat ip til hans MAC adresse
kan han jo ikke rende fra den og med et password på routeren som han
ikke kender vil også holde ham ude fra den.
Min router skulle vær med det nyeste SW 1.81
og jeg kan stadigvæk kun udelukke en ip eller tillade den der er ingen
Schedule funktion forbundet med adgang til routeren.

Mvh BS

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-04-04 22:02

Brian Slots <NO_SPAMM@ME.DK> wrote:

>Det regner jeg ikke med hvis du låser en fat ip til hans MAC adresse
>kan han jo ikke rende fra den og med et password på routeren som han
>ikke kender vil også holde ham ude fra den.

Nu er MAC-adresser ikke statiske - Min maskine får forskellig MAC adresse (og dermed også forskellig ip-adresse) afhængig af
hvilket operativ system jeg booter.

<mlr>

Fra : Brian Slots

Dato : 03-04-04 22:15

On Sat, 03 Apr 2004 23:02:29 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Nu er MAC-adresser ikke statiske - Min maskine får forskellig MAC adresse (og dermed også forskellig ip-adresse) afhængig af
>hvilket operativ system jeg booter.
>
><mlr>

Efter det jeg ved er MAC adressen et serie nummer på netkortet som
bruges til at ID. netkortet så det lyder meget mærkeligt for mig at du
har forskellige MAC adresser alt efter dit operativsystem, er det mon
ikke muligt at det er dine operativsystemer der viser dem forskelligt
, men at for en router vil du altid være den samme Mac Adresse ?

Mvh BS

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-04-04 22:30

> [...]

>ikke muligt at det er dine operativsystemer der viser dem forskelligt
>, men at for en router vil du altid være den samme Mac Adresse ?

Nope du - Jeg kan finde min maskine (eller rettere dens OS) flere stedet i routerens DHCP client liste...

Men prøv at gå ind i 'Enhedshåndtering' for at kigge på netkortenes egenskaber - Under 'Avanceret' finder du i de fleste tilfælde
et punkt, 'Network Address' der bestemmer kortets MAC-adresse.

<mlr>

Fra : Brian Slots

Dato : 03-04-04 22:37

On Sat, 03 Apr 2004 23:30:23 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> [...]
>et punkt, 'Network Address' der bestemmer kortets MAC-adresse.

Ja det punkt kan jeg godt finde men på min er værdien ikke defineret,
derfor køre den nok med default.
Man stadigvæk hvis man i routeren kan bestemme hvilken ipér der må gå
på nettet og hvornår så må, så burde det forhindre adgang for alle
ander ipér, og derved ville ungen kun få det ud af det at hans
internet helt hold op med at virke.

Mvh BS

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-04-04 22:55

> [...]

>på nettet og hvornår så må, så burde det forhindre adgang for alle
>ander ipér, og derved ville ungen kun få det ud af det at hans

Men mindre knægten er så kvik at han kloner sin egen maskine med faderens MAC-adresse

Jeg si'r ikke det er umuligt at holde ungerne fra nettet, men det er ikke let. Og i det lange løb tror jeg sgu' ungerne løber af
med sejren...

Og så ka' jeg li'som ikke se formålet med den leg - Hjemme hos os kører vi efter princippet 'Kontrol er godt, men tillid er
bedre', og det fungerer til alles tilfredshed

<mlr>

Fra : Sander

Dato : 04-04-04 07:47

Det er nemmere at sætte et tænd og sluk ur til ungernes maskine så den
kun får strøm mellem 7 og 22, og nemmere at styre.

Blot er det ærgeligt at man vil ind og styre på den måde da det ofte vil
have den stik modsatte effekt, sæt husregler op for hvordan og hvornår
de må gå på nettet, ansvar og tillid er langt bedre værktøjer.

Sander.

Fra : Troels Jensen

Dato : 04-04-04 09:14

"Sander" <REMOVENoller@webspeed.dkREMOVE> skrev i en meddelelse

> [...]
> have den stik modsatte effekt, sæt husregler op for hvordan og hvornår
> de må gå på nettet, ansvar og tillid er langt bedre værktøjer.

Tager jeg helt fejl, når jeg ikke kan finde et ønske om gode råd om
børneopdragelse i Brians indlæg........?

Troels

Fra : Brian Slots

Dato : 04-04-04 09:48

On Sun, 4 Apr 2004 10:14:03 +0200, "Troels Jensen"
<troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote:

>"Sander" <REMOVENoller@webspeed.dkREMOVE> skrev i en meddelelse

>Tager jeg helt fejl, når jeg ikke kan finde et ønske om gode råd om
>børneopdragelse i Brians indlæg........?
>
>Troels

Helt rigtigt Troels, jeg leder kun efter en router der kan hjælpe mig
og indtil viddere er ungen ikke så klog at han kan klone en mac
adresse og forældrenes computer vil heller ikke havde brug for nettet
om natten hvor det største problem er med ungen.

Mvh BS

Fra : Sander

Dato : 04-04-04 11:25

Måske ikke, men det må være nogle temmelig store unger du har hvis de er
oppe efter kl. 22.

Sander.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-04-04 09:11

"Sander" <REMOVENoller@webspeed.dkREMOVE> wrote:

>Det er nemmere at sætte et tænd og sluk ur til ungernes maskine så den
>kun får strøm mellem 7 og 22, og nemmere at styre.

Jeg er ikke sikker på at windows tåler den slags strømtab - Og hvordan vil du undgå at ungerne fjerner / piller ved tænd-og-sluk
uret

<mlr>

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-04-04 09:39

On Sun, 04 Apr 2004 10:11:03 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Jeg er ikke sikker på at windows tåler den slags strømtab - Og hvordan vil du undgå at ungerne fjerner / piller ved tænd-og-sluk
>uret
Enig. Det sammer gælder nog også for routeren.

Det er nok meget bedre at sætte en lille hub ind i serie med
netværkskablet til ungerne og så tænde og slukke hubben med uret. En
lille hub kan gemmes mange steder.

/Hans

Fra : Msp

Dato : 22-05-04 02:48

> [...]
> have den stik modsatte effekt, sæt husregler op for hvordan og hvornår
> de må gå på nettet, ansvar og tillid er langt bedre værktøjer.

Tørre tæsk og ingen mad i en uges tid, det virker også.

spøg til side, jeg har en Linksys BEFSX41, den har et timefilter, hvor jeg
kan blokere for ind - ud eller begge.

Mogens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-04-04 12:38

On Sat, 03 Apr 2004 21:46:15 +0200, Brian Slots <NO_SPAMM@ME.DK>
wrote:

> jeg tængte på såen noget med at man kunne sætte regler op for
> computerne at de feks kun kunne få forbindelse mellem 7-22,

Det kan laves med en Cisco IOS-router og time-based access-lists.

> men er der nogen som kender en som kan dette uden at koste en
> bondegård

Cisco-routere hører ikke til de billigste.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Troels Jensen

Dato : 04-04-04 13:28

>......., min egen router kan ikke det er en D-LINK
>604,

Min DI-604 med firmware v. 3.01 af 5.9.03 (hvilket sikkert ikke er den
nyeste) kan altså godt håndtere det. Hvis du går ind via browser-interfacet
ligger funktion under "Advanced" -> "Filter".

Troels

Fra : Brian Slots

Dato : 04-04-04 15:15

On Sun, 4 Apr 2004 14:27:41 +0200, "Troels Jensen"
> [...]

>nyeste) kan altså godt håndtere det. Hvis du går ind via browser-interfacet
>ligger funktion under "Advanced" -> "Filter".

Ja men det virker bare ikke på min dlink 604 enten låser den alle ude
eller alle har adgang, så duer det ikke ret meget at man kan sætte en
ip når routeren er ligeglad med det.
Som jeg skrev til at starte med er det ikke min unge ej heller i mit
hus, og der hvor han og hans forælder bor er der lang afstand imellem
dem i huset så de ikke kan høre hvad han laver.

Ps jeg vil prøve med min dlink at finde den nyeste Sw og se om det
hjælper

Mvh BS

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 04-04-04 16:33

On Sun, 04 Apr 2004 16:14:32 +0200, Brian Slots wrote in dk.edb.netvaerk
<5r5070t7ldflmhkrornshvp2orqkj6ci2c@4ax.com>:

>Ps jeg vil prøve med min dlink at finde den nyeste Sw og se om det
>hjælper

Husk at den software du henter skal passe til den hardwarerevision din
router har. Det kan du se på etiketten på undersiden, der står f.eks.
HW:B1 eller HW:D1.

Jeg plejer at hente det på:
<http://tsd.dlink.com.tw/info.nsf/download/broadband?openview>

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Brian Slots

Dato : 04-04-04 17:19

On Sun, 04 Apr 2004 17:33:03 +0200, Svend Erik Jensen
<adressen@er.invalid> wrote:

>Husk at den software du henter skal passe til den hardwarerevision din
>router har. Det kan du se på etiketten på undersiden, der står f.eks.
> [...]
tak for linket det med B1 D1 ved jeg godt at der er forskel på, og min
er en B1

Mvh BS

Fra : sch

Dato : 04-04-04 21:37

Hej Brian

Linksys wrt54g kan dette og koster i skrivende stund 662,- kr tilmed får du
trådløst netværk med i købet. Det kunne også være at linksys havde en uden
trådløst netværk hvor du kunne spare et par hundrede !?!

MVH Brian