Patrioternes Spil (SPOILER)
Fra : Jette Høy

Dato : 03-04-04 17:28

For første gang i flere år så jeg filmen 'Patrioternes Spil' på fjernsynet i
aftes. Alt i alt en veldrejet action/thriller film. Jeg studsede dog over en
enkelt ting i historien.

Terroristernes lejr i Nordafrika bliver angrebet af specialstyrker, mens
Ryan og Co. følger angrebet via satellit-billeder. Man ser via satelitten at
en enkelt person bevæger sig lidt, da angrebet er forbi. Umiddelbart efter
under Lord Holmes besøg i Ryans familiens hjem, dukker terroristerne op
anført af 'bad guy' Sean Miller. Han er da spillevende og det er hans to
medkumpaner også. De har således alle tre overlevet angrebet i Nordafrika,
hvilket må siges at være temmelig mirakuløst.

Er ovenstående et eksempel på at skurkene først skal dø til allersidst i en
actionfilm eller er det mig der har overset noget. Nu har jeg eksempelvis
ikke læst bogen og det kan jo være at der er en uddybende forklaring der.

Mvh Jette

Fra : Sune

Dato : 03-04-04 18:12

On Sat, 3 Apr 2004 18:28:11 +0200, "Jette Høy" <jetteREMOVETHIS@pc.dk> wrote:

> [...]
>medkumpaner også. De har således alle tre overlevet angrebet i Nordafrika,
>hvilket må siges at være temmelig mirakuløst.

Ikke fordi at jeg fulgte særligt godt med, men de har vel bare forladt lejren FØR angrebet og taget
et JET-fly til USA (eller hvor det nu var)?

Mvh
Sune

Fra : Jette Høy

Dato : 03-04-04 18:54

"Sune" <apr2003@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke fordi at jeg fulgte særligt godt med, men de har vel bare forladt
lejren FØR angrebet og taget
> et JET-fly til USA (eller hvor det nu var)?

Det er også den konklusion jeg er nået frem til, men det ville være synd at
sige, at det fremgår af historien

Mvh Jette

Fra : Kasper Larsen

Dato : 03-04-04 23:27

"Jette Høy" <jetteREMOVETHIS@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lejren FØR angrebet og taget
>
> Det er også den konklusion jeg er nået frem til, men det ville være synd

I bogen er det langt bedre forklaret idet specialstyrken nakker alle i
lejren, problemet er bare at Miller og Co er smuttet og lejren er fyldt med
Action Direct folk ( så vidt jeg husker ), endvidre er specialstyrken ikke
amerikanere men der imod franskmænd fra en base i Chad.

Fra : Jette Høy

Dato : 03-04-04 23:33

"Kasper Larsen" <kb_larsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Action Direct folk ( så vidt jeg husker ), endvidre er specialstyrken ikke
> amerikanere men der imod franskmænd fra en base i Chad.

Allright - det giver mere mening Måske skulle jeg tage at læse bogen.

Mvh Jette

Fra : Kasper Larsen

Dato : 04-04-04 11:14

> Allright - det giver mere mening Måske skulle jeg tage at læse bogen.

Altid en god idé. Jeg vil dog anbefale af du ser filmen først og læser bogen
bagefter, ellers bliver man bare skuffet over alle de ting filmen ikke har
fået plads til.

Fra : John Hinge

Dato : 04-04-04 11:40

On 04 apr 2004 Kasper Larsen was heard to say:

> [...]
>>

> Altid en god idé. Jeg vil dog anbefale af du ser filmen først og
> læser bogen bagefter, ellers bliver man bare skuffet over alle de

Og hvis man går videre og ser de andre Jack Ryan film, og læser
bøgerne, så vil man for eksempel blive meget overrasket når
man sammenligner 'Sum of All Fears' film og bog.
Hvem der gør hvad, og hvorfor, er ret forskelligt, inklusive hvem
hovedskurkene er..
Personligt syntes jeg faktisk at Hunt for Red October er en udmærket
filmatisering, også selvom der er en Baldwin med i den..

--
John Hinge - shayera / .sPOOn. http://www.spoon.dvd-klub.dk
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Kasper Larsen

Dato : 04-04-04 11:49

"John Hinge" <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man sammenligner 'Sum of All Fears' film og bog.
> Hvem der gør hvad, og hvorfor, er ret forskelligt, inklusive hvem

Jeps. Clear and present danger er bedre.

> Personligt syntes jeg faktisk at Hunt for Red October er en udmærket
> filmatisering, også selvom der er en Baldwin med i den..

Havde det dog bare været Harrison Ford, suk. Men tilgengæld _er_ Sean C bare
The Vilnius Schoolmaster !!
Nå, ønsketænkning til side, du har ret i at det er en god film, og Alec
Baldwin gør det OK.

Fra : John Hinge

Dato : 05-04-04 05:46

> Havde det dog bare været Harrison Ford, suk. Men tilgengæld _er_
> Sean C bare The Vilnius Schoolmaster !!

Ja, her lykkes det rigtig rigtig godt, har er troværdig som Ramius.

> Nå, ønsketænkning til side, du har ret i at det er en god film, og
> Alec Baldwin gør det OK.

Mja, det sjove er, at jeg tror at den væsentligste grund yil at
en del knurrer over forskellen mellem Baldwin og Ford, er at
'jamen det er Harrison Ford !!'.. Havde de for eksempel fortsat
med at bruge Baldwin, jamen så er jeg ikke afvisende overfor
at det kunne have fungeret fint. Ganske vist kommer den gode
Jack Ryan ud for nogle overraskende action prægede ting i sit liv
men han er jo trods alt kun analytiker, børsmægler, lærer og,
frem for alt, usandsynligt svine heldig
Og den rolle kunne Baldwin egentlig udfylde ligesågodt.
Samtidig er der det rent økonomiske i at det nok er noget
dyrere at trække folk ind i biografen med en Harrison Ford
en det er med en Baldwin. Måske det ku have givet flere Ryan film ?

Affleck er på den måde faktisk måske et problem, han er en relativt
stor skuespiller, omend hans flirten med bras ala Gigli måske holder
hans salær inden for virkeligheden et stykke tid endnu..
Jeg ku da godt tænke mig at se om Hollywood tør filmatisere en film
som Bjørnen og Dragen.. Der synes jeg, som ellers er inkarneret
Tom Clancy fan, at hans egne holdninger skinner lige lidt for
meget igennem.. Og der er temmelig voldsomt gang i den :)

Fra : Kasper Larsen

Dato : 12-04-04 13:10

> [...]
> Tom Clancy fan, at hans egne holdninger skinner lige lidt for
> meget igennem.. Og der er temmelig voldsomt gang i den :)

Jeg tror heller ikke Red Storm Rising er helt politisk korrekt for tiden,
Putin vil nok få et føl , men jeg gad nok se den producent der tør fange
an med at skabe WW III efter Clancy' opskrift.

Fra : vadmand

Dato : 12-04-04 14:42

> [...]
fange
> an med at skabe WW III efter Clancy' opskrift.

Advarsel: Hvis du kan lide filmatiseringerne af Clancy, skal du IKKE læse
hans bøger. de er fascistoide, omstændelige, fulde af overflødig teknik og
akronym-blær og i det hele taget ulidelige.

Per V.

Fra : Kasper Larsen

Dato : 12-04-04 16:00

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Advarsel: Hvis du kan lide filmatiseringerne af Clancy, skal du IKKE læse
> hans bøger. de er fascistoide, omstændelige, fulde af overflødig teknik og
> akronym-blær og i det hele taget ulidelige.

Omskrivning af Vadmands udsagn :
Clancy er højreorienteret Amerikaner med et enormt kendskab til et hav af
våbensystemer og dertil med nøjagtig mht detaljer. Hvis du er 'smittet' med
en trang til at undersøge alverdens mærkelige digenotter og dertil
interesseret i militært isenkram, så er Clancy lige sagen.

Fra : Parker Pyne

Dato : 12-04-04 17:33

"Kasper Larsen" <kb_larsen@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> en trang til at undersøge alverdens mærkelige digenotter og dertil
> interesseret i militært isenkram, så er Clancy lige sagen.

Du skal dog være forberedt på, at alle ikke-konservative i hans bøger er
suspekte, drikfældige, løgnagtige og har løse håndled. Jeg husker endnu med
gru, hvordan jeg kæmpede mig igennem en lang forklaring af hvorfor 'flat
tax' var MEGET bedre for de fattige end 'proportional tax'.
.....for slet ikke at tale om, at alle kinesere er psykopatiske robotter, der
dræber og lemlæster uden at fortrække en mine.

Fra : Kasper Larsen

Dato : 12-04-04 18:24

"Parker Pyne" <Mad-Eye@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> dræber og lemlæster uden at fortrække en mine.

Åh ja, han løber ud af en tangent fra tid til anden men den slags kan man jo
heldigvis skumlæse.

Fra : vadmand

Dato : 12-04-04 20:48

> [...]
> der
> >
> Åh ja, han løber ud af en tangent fra tid til anden men den slags kan man

Det er svært i hans senere bøger, hvoir de politisk docerende "tangenter" er
op imod 75% af handlingen.

Per v.

Fra : Kasper Larsen

Dato : 12-04-04 21:42

> Det er svært i hans senere bøger, hvoir de politisk docerende "tangenter"
er
> op imod 75% af handlingen.

Hvilke bøger tænker du på ? Jeg har ikke fået læst de sidste 3- 4 af Clancy'
bøger, men Ryan bøgerne og Red Storm Rising er glimrende.

Fra : vadmand

Dato : 12-04-04 21:53

> [...]
Clancy'
> bøger, men Ryan bøgerne og Red Storm Rising er glimrende.

Jeg stod ef efter den, hvor et fly styrter ned i Det Hvide Hus, og Ryan
bliver USA's præsident g udraderer hele Mellemøsten.

Den var dediceret til "Ronald Reagan who won the war" - så er stilen ligesom
anslået, ikke? Og den ville have været enormt spændende, hvis man havde
klippet 3/4 fra.

Per V.

Fra : Parker Pyne

Dato : 12-04-04 22:38

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message

> [...]

ligesom
> anslået, ikke? Og den ville have været enormt spændende, hvis man havde

Det var sjovt nok der, jeg også stod af. Jeg tror, jeg læste 2/3 af bogen,
så havde jeg simpelthen fået nok. På den anden side blev det bevist, at det
faktisk er muligt at skrive 86000 sider om, at alle andre er onde.

Fra : vadmand

Dato : 13-04-04 09:31

> [...]

det
> faktisk er muligt at skrive 86000 sider om, at alle andre er onde.

Jeg læste den til ende- og du har fuldstændigt ret. På den anden side giver
den nok et godt billede af, hvordan der ser ud inde i hovedet på dem, der
regerer USA netop nu (men forhåbentlig ikke så meget længere).

Per V.

Fra : vadmand

Dato : 12-04-04 17:38

> [...]
> en trang til at undersøge alverdens mærkelige digenotter og dertil
> interesseret i militært isenkram, så er Clancy lige sagen.

Oversat igen: Clancy er helt sej for fjortenårsnørder blottet for politisk
bevidshed.

Per V.

Fra : Kasper Larsen

Dato : 12-04-04 18:28

> Oversat igen: Clancy er helt sej for fjortenårsnørder blottet for politisk
> bevidshed.

Beklager, jeg tvivler på at der er ret mange 14 årrige der læser Clancy. Jeg
er selv 34 og bestemt ikke blottet for politisk bevidsthed

Clancy har sit publikum og hvis du ikke kan lide hans bøger kan du jo blot
undlade at læse dem, det er et frit land.

Fra : vadmand

Dato : 12-04-04 20:48

> [...]
>
> Clancy har sit publikum og hvis du ikke kan lide hans bøger kan du jo blot
> undlade at læse dem, det er et frit land.

Ja, og netop derfor har jeg også lov til - efter at have læst et par
stykker - at argumentere for, hvorfor jeg synes, det er tidsspilde at læse
dem.

Men flere af filmatiseringerne (fx Røde oktober) er faktisk betydeligt bedre
end bøgerne, hvilket er noget af et særsyn - det plejer at være omvendt.

Per v.

Fra : Thomas Helvard

Dato : 12-04-04 21:24

> [...]
> en trang til at undersøge alverdens mærkelige digenotter og dertil
> interesseret i militært isenkram, så er Clancy lige sagen.

Ligesom de fleste Michael Crichton bøger er fyldt med en masse medicinske
udtryk og anekdoter....

Nu er jeg kun igang med min første Clancy bog, så der er nok andre der er
mere kvalificerede til at udtale sig om det, men hvad angår Crichton må man
sige at de fleste af filmatiseringerne har været nogenlunde
vellykkede....selvom der er et par missere imellem (Congo og Sphere
f.eks.....frygtelige film men gode bøger)

Just my 2 cents...

- Thomas

Fra : John Hinge

Dato : 13-04-04 10:43

On 12 apr 2004 vadmand was heard to say:

> Advarsel: Hvis du kan lide filmatiseringerne af Clancy, skal du
> IKKE læse hans bøger. de er fascistoide, omstændelige, fulde af
> overflødig teknik og akronym-blær og i det hele taget ulidelige.

Jeg tror vi kan skabe en form for konsensus om at det stærkt højre
orienterede, belærnede og fasistoide er noget som er blvet værre
i de seneste Clancy bøger, Debt of Honor, og Bear & the Dragon
er specielt slemme. Men som andre har påpeget, så kan man jo
fokusere på det fede drengerøvsmoment i bøgerne, alle de rare
dimser og hans overraskende facinerende ideer om taktik.
Clancys udgave af Golfkrigen hvor et antal amerikanske
heltemodige M1A1 kampvogne med diverse støtteudstyr sådan hokus
pokus nedkæmper et meget stort antal Irakiske^wUIA'nske T90'ere
blev jo betragtet som det rene og skære scifi.. Indtil Golfkrig 2

Men ja, Clancy er republikaner med stort R og stolt af det..
Det er jeg ikke, men jeg kan nu godt lide hans bøger..
Clive Cussler er et hack af en forfatter, men hvad.. jeg føler
mig underholdt.. Og nogengange er det undskyldning nok i mit lille
univers ofr at læse eller anbefale en bog.

Apropos middelmådigt.. Og for at trække det tilbage til film,
http://www.stevealten.com/Meg/home.htm
Den ku jeg nu godt tænke mig at se udsat for en stor instruktør
og et ordentligt effektbudget..