Gode råd til indlæring af dæk kommando!
Fra : Ann Nielsen

Dato : 03-04-04 16:54

Hej.

Jeg ville høre ad om I derude har nogle gode råd mht. nogle kommandoer til
dækning. Vi går til hvalpetræning og ifølge "læreren" foregår det med at man
lægger hånden på jorden og så snart hunden ligger sig ned (det gør min fx
ikke!) så skal den have godbiden. Det føles mere som en tålmodigheds test
end en dæk træning, både for hvalp og jeg! Derfor ville jeg høre jer om
jeres erfaringer mht. dæk-øvelser. Håber på nogle gode råd/fif.

Med venlig hilsen

Ann

Fra : Lotte Jensen

Dato : 02-04-04 19:10

Hej
Der er to måder at lære en hund dæk på.
Du kan tage godbidden i den ene hånd som du føre ned mod jorden. Hunden
burde følge efter hånden med godbidden og dækker så. Øv den indtil du ikke
bhøver at føre hånden ned.

Hvis det ikke dur så sæt dig ned på hug foran hunden og få den til at sitte.
Tag blidt fat om hunden forpoter og før dem ned mod gulvet mens du siger
dæk. Gentag det nogle gange.

Gør det et par gange om dagen men hold pauser og husk at det skal være sjovt
både for hunden og dig!!

Håber det lykkes. Hilsen Lotte

Fra : Tobias K. Tobiasen

Dato : 04-04-04 10:38

Ann Nielsen wrote:
> [...]
> test end en dæk træning, både for hvalp og jeg! Derfor ville jeg høre jer
> om jeres erfaringer mht. dæk-øvelser. Håber på nogle gode råd/fif.
Hejsa

Det lyder som den "rigtige" metode, få eventuelt din træner til at se om du
gør det rigtigt. Hvilke godbider bruger du? Prøv med noget rigtigt lækkert
f.eks. pølse. (Netto har kalkunmedister, det plejer at virke.)
Hvis I træner på en våd og kold mark så synes hvalpen måske at det er
ubehageligt at dække. Start hjemme på stuegulvet, så er det lettere.

Du kan prøve også med klikkertrænning. Når hunden først har lært klikkeren
at kende så venter du bare på at hunden dækker af sig selv og klikker.
Efter lidt tid vil hunden forstå pointen og så har du lært den at dække.
Det er en god ide at læse en bog om klikkertræning f.eks.
http://canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=500
eller spørge den træner om de har klikker kurser.

Bemærk i øvrigt at man skal have tålmodighed med hvalpe. Man kan ikke
forlange alverden af en lille hvalp

Fra : Erik Aalund

Dato : 05-04-04 06:49

Hej Ann,

Det råd som Lotte giver dig burde fungerer helt fint.
Men du kunne også overveje hvor vigtigt det er at en hund skal lære at
ligge ned på komando.
Det er meget mere vigtigt at den lærer at sidde og blive siddende. Det
kan gådt virke utrygt at ligge helt dernede. Husk på at hundens udsyn
forringes en del når den ligger helt nede ved jorden.
Den kan meget bedre følge med i siddende position. Fordi en træner til
hvalpetræning mener at din hund skal lære en øvelse, betyder det jo ikke
at du absolut skal lære din hund det.
Hilsen
Erik

Fra : Ann Nielsen

Dato : 05-04-04 20:43

Hej Erik.

Det er sådan set overhovedet ikke vigtigt for mig at Gizmo skal kunne dække.
Jeg skal hverken op til prøver eller noget som helst andet. Men det er en
udfordring for Gizmo og jeg, om vi kan finde ud af det. Jeg undrede mig en
del over metoden med at holde hånden ved jorden med en godbid (som han ville
"dræbe" for), og så bare vente på at han gad at ligge sig! Det virker
ihvertfald ikke for min hvalp der 28 cm høj over skuldrerne (der er jo ikke
så langt ned!).

Men ligesom alt det andet at vi har lært, skal vi også afprøve at dække. Jeg
har droppet lidt af det vi skulle "lære" på hvalpekursuset, da jeg ikke
kunne se hvad jeg skulle bruge det til og ville hellere noget andet! Jeg er
enormt glad for at han kan sitte på kommando og ellers opfange en del hvad
jeg giver tegn til, på gåturerne med og uden snor! Det er meget dejligt at
opleve det :)Vi kommunikerer bedre uden for hjemmets 4 vægge, end indenfor
:)

Gizmo & Ann

Fra : Lars

Dato : 05-04-04 22:12

Hej Ann - m.fl.

Du undrer dig lidt over den indlæringsmetode, I er blevet vist ifbm.
indlæring af dæk.

Princippet er egentlig ret simpelt, men altså ikke forklaret godt nok af
jeres instruktør.
Baggrunden for metoden er at en hund - som de fleste andre individer - lærer
bedst ud fra de positive erfaringer, den får - erfaringer, der gav den et
udbytte, som f.eks en "superlækker" godbid..
Den slags "erfaret indlæring" husker den bedst og den vil hellere end gerne
udføre dem igen, for "den fik jo noget ud af det"
Motivationsprincippet, som metoderne bl. a. kaldes, danner grundlaget for
utrolig meget af den træning, der i dag dyrkes rundt om på DKK's pladser i
Danmark

I forbindelse med dæk er meningen at hunden virkelig skal ønske af få den
godbid, du har i hånden.
Den må gerne prøve en masse forskelligt (snuse, bruge poten, gø, sidde,
osv.) for at forsøge at få den, men godbidden skal først "udløses" (dvs.
gives til hunden), når den lægger sig ned.
Efter ret få gange forbinder hunden normalt dét at lægge sig ned med det at
den får godbidden og du er nået til første skridt i den kæde af indlæring,
der går ud på, at få lært hunden, hvad dæk går ud på.

Næste skridt er at sige dæk, mens hunden er ved at lægge sig ned, så den
associerer lyden med den handling, der går ud på at lægge sig ned.
Efterhånden siger man så dæk tidligere og tidligere.

Jeg har med success set dette princip brugt på mange, mange hunde, men jeg
har også set hunde, hvor det første skridt var svært og krævede stor
tålmodighed og opfindsomhed fra førerens side
Det kunne f.eks. være et tæppe, hvor hunden ikke kunne lide den kolde jord.
Det kunne være at lave det på en trappe, hvor godbidden kunne komme længere
ned (hunden oven på trappen og godbidden ned under trinet)
Det kunne være at man delte øvelsen op i småbidder (shaping) og i starten
gav godbidden bare hunden lagde an til at ville lægge sig
osv. osv.

En anden måde at problemløse på kunne være at bruge et stykke legetøj eller
et stykke skind, som det hunden gerne vil have.

MEN - så er der lige det sidste:
For nogen racers vedkommende kan der være anatomiske forhold, som gør sig
gældende - typisk ved store racer som mynder, ulvehunde m.fl.
De kan have svært ved at lægge sig pga. deres knoglebygning.

For andre hundes vedkommende kan deres race spille ind.
F.eks er det for nogle kamphunderacer direkte underkastende at lægge sig og
her kan det direkte være en dum ide at træne dæk, da det kan være med til at
nedbryde hund-fører forholdet.

Nu ved jeg ikke hvilken race du har, men jeg håber det ovenstående giver dig
lidt mere indsigt i baggrunden for øvelsen, som jeg tror du har mødt på en
DKK træningsplads.

Håber det hjælper dig lidt

Hilsen Lars

Fra : René Kofoed

Dato : 06-04-04 10:28

> [...]
> opleve det :)Vi kommunikerer bedre uden for hjemmets 4 vægge, end indenfor

Hej Ann.

Ved indlæring af dæk, gør jeg følgende : Få hunden til, at sidde, og før så
hånden langsomt, med håndryggen nedaf, hen over hundens snude, og ned af,
foran, og læg hånden på jorden, dette gør du med en kommando om, dæk el.
andet. Når hunden dækker, skal du rose overstømmende, og ikke kun nøjes med
den ene godbid du har i hånden.
Den dag, at hunden reagerer korrekt, første gang, skal du stoppe, efter
denne gang. Næste dag, kan du måske forlange, at den dækker 2 gange, osv.

Held og lykke med træningen.
Mvh Susanne.

Fra : Elsebeth Skovdal

Dato : 06-04-04 14:55

Hej Ann

Find et lavt sted - stol, bord lignende, som han skal mave sig under og lok
ham i gennem med en godbid, når han ligger ned får han MASSER af ros og
godbidden. Gør det nogle gange så virker det nok også med hånden ned mod
gulvet.

KH
søs

Fra : BettinaP

Dato : 05-04-04 09:44

> [...]
> end en dæk træning, både for hvalp og jeg! Derfor ville jeg høre jer om
> jeres erfaringer mht. dæk-øvelser. Håber på nogle gode råd/fif.

hvis din hund (som min) ikke lægger sig ned bare fordi du sidder med hånden
på jorden, så prøv at sætte dig med hånden på jorden når du VED din hund er
ved at lægge sig ned. Jeg havde også nær opgivet at få Mocka til at forstå
hvad det gik ud på, men brugte så en uges tid hvor jeg sad klar ved hendes
kurv om aftenen når vi var på vej i seng. - Det eneste tidspunkt hvor jeg
med sikkerhed kunne forudsige, at nu lægger hun sig. Så jeg sad klar og
selvom Mocka skævede lidt undrende til mig, så fik hun godbidden det øjeblik
hun lagde sig. Efter en uges tid havde hun fattet sammenhængen og jeg
begyndte så at afprøve det andre steder.

Så der er andre muligheder, når hvalpen nu ikke opfører sig som der står i
bøgene de skal

BettinaP