MS Windows
briani 27239
Problem med nedlukning af Windows 98.
Fra : Ole Axelsen

Dato : 03-04-04 16:27

Jeg ved ikke helt, om det er et bundkort- eller systemproblem, men jeg
prøver her.
En ny maskine med et Abit SG-71 bundkort vil ikke lukke ned. Den kører
Windows 98 (Ja, jeg ved godt det er gammeldags, men den skal bl.a. køre
nogen gamle spil, der ikke virker under XP) Den stopper ved "Du kan nu
slukke din computer". BIOS er opdateret til nyeste version, og alle
opdateringer til Windows er installeret. Jeg har haft XP installeret på den,
og da virkede det godt nok. Hvad er der mon galt?

Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 03-04-04 18:32

Ole Axelsen skrev i en meddelelse:
> [...]
> alle opdateringer til Windows er installeret. Jeg har haft XP
> installeret på den, og da virkede det godt nok. Hvad er der mon galt?

Har du aktiveret APM(Advanced Power Management)?

Højreklik på skrivebordet og vælg egenskaber. Pauseskærm-fanebladet
vælger du Strømstyring. Her er der så nok et faneblad der hedder noget
med AMP. Der skal nok lige sættes et flueben og genstartes. Så burde det
faneblad forsvinde og PC'en kan så selv slukke.

Hvis det stadig ikke virker, så skal dette også aktiveres i BIOS. Der
ved jeg ikke lige hvor det kan findes.
--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix: url:http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Ole Axelsen

Dato : 03-04-04 21:25

> Har du aktiveret APM(Advanced Power Management)?

I dette bundkort hedder det ACPI. Jeg har nu læst lidt mere i manualen, og
den beskriver direkte, at for at det skal virke skal operativsystem
understøtte ACPI, og i øjeblikket er det kun Windows 2000, Windows ME og
Windows XP der gør det.
Jeg tror jeg opgiver det, og forklarer brugeren, at når han absolut vil køre
Windows 98 må han finde sig i, at skulle slukke på powerknappen.

Fra : Villy Jensen

Dato : 03-04-04 19:23

> [...]
den,
> og da virkede det godt nok. Hvad er der mon galt?

Kendt problem med WIN98SE:

Google; søg efter: windows se shutdown patch

Eksempler:
http://www.microsoft.com/windows98/downloads/contents/WURecommended/S_WUFeatured/Win98SE/Default.asp
http://www.pcworld.com/downloads/file_description/0,fid,6794,00.asp

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Ole Axelsen

Dato : 03-04-04 21:08

"> Kendt problem med WIN98SE:

> Google; søg efter: windows se shutdown patch

Alle opdateringer fra Microsoft er allerede installeret, også shutdown
patch.

Fra : Ivar

Dato : 04-04-04 15:15

Ole Axelsen skrev:

> "> Kendt problem med WIN98SE:

> Alle opdateringer fra Microsoft er allerede installeret, også shutdown
> patch.

Jeg opgav en gang at få en sådan win98 til at lukke normalt.
Jeg bad brugeren om at gå ud i dos og slukke på computeren,
så var der ingen blå skærm ved opstart.

Ivar

Fra : Ole Axelsen

Dato : 04-04-04 21:53

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg opgav en gang at få en sådan win98 til at lukke normalt.
> Jeg bad brugeren om at gå ud i dos og slukke på computeren,
> så var der ingen blå skærm ved opstart.

Det er der heller ikke her. Den stopper bare ved "Du kan nu slukke din
computer" Man slukker på kontakten, og ved næste opstart er alt helt
normalt.

Fra : Ivar

Dato : 04-04-04 22:07

Ole Axelsen skrev:

> Det er der heller ikke her. Den stopper bare ved "Du kan nu slukke din
> computer" Man slukker på kontakten, og ved næste opstart er alt helt
> normalt.

Jeg har ingen løsning til dig, jeg genkender problemet. Det er et typisk
Win98 problem og Microsofts patch løser ikke (altid) problemet.
Prøv at undlad at have mappede drev, det er vist dem der giver problemet.

Ivar

Fra : phg1

Dato : 12-04-04 21:08

"Ole Axelsen" skrev d. 03-04-04 16:27 dette indlæg :
> [...]
på den,
> og da virkede det godt nok. Hvad er der mon galt?

mvh poul

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Axelsen

Dato : 16-04-04 19:18

"phg1" <phg1.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> mvh poul

Løsningen på det hele blev, at brugeren alligevel fandt ud af, at han ville
have XP, så jeg sidder netop nu og arbejder med maskinen.

Fra : kettedk

Dato : 25-04-04 09:31

Hej Ole.

Hvis du trykker een gang på start-knappen på harddisken, og slipper,
burde computeren lukke.
Dette kan skyldes at automatisk lukning er blevet deaktiveret, så du
skal lukke computer manuelt.
Du kan, når du starter din PC, gå ind i Setup, og finde noget med
"Power". Der burde du så finde noget med det, som skal aktiveres.

Hilsen
Kristian

http://www.kandu.dk/