Plastsprøjtestøbning
Fra : Jesper@vels.dk

Dato : 03-04-04 16:22

Hej

Jeg ved ikke om det er den rigtig news group at spørge i men prøver...

Jeg er igang med et projekt i skole, hvor jeg skal have plastsprøjtestøbt et
emne som her en lille del der er ca. 60mm lang og har en diameter på Ø 0,8
mm som går over i en dimension på Ø 4mm og er 88mm lang.

Problemet er at der at jeg havde forstillet mig at sprøjte pladsten ind i
den lille del, men det er et mega stort trykfald, hvilket resultere i en
temperatur stigning på ca. 200 grader Celsius, hvilket medføre at plasten
bliver brændt af (emnet skal fremstilles i PP)

Jeg vil derfor høre om der er nogle der har ideer til hvordan man kunne
sprøjtestøbe et emne som jeg beskriver?

Mvh
Jesper Vels

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-04-04 20:38

Hej Jesper.

Interessant emne du bringer ind i gruppen:

Jesper@vels.dk wrote:
-snip-
> Jeg er igang med et projekt i skole, hvor jeg skal have plastsprøjtestøbt
> et emne som her en lille del der er ca. 60mm lang og har en diameter på Ø
> 0,8 mm som går over i en dimension på Ø 4mm og er 88mm lang.

Nysgerrighed: Hvilken skole?

> Problemet er at der at jeg havde forstillet mig at sprøjte pladsten ind i
> den lille del, men det er et mega stort trykfald, hvilket resultere i en

Hvorfor ind i den lille del og ikke omvendt? Med metalstøbning uden tryk
(vha. tyngdekraften), har jeg ihvertfald lært at man altid gør det
omvendt...

> temperatur stigning på ca. 200 grader Celsius, hvilket medføre at plasten
> bliver brændt af (emnet skal fremstilles i PP)

Okay, nu er jeg nysgerrig. Hvorfor stiger temperaturen og hvorfor skal emnet
fremstilles i PP?

> Jeg vil derfor høre om der er nogle der har ideer til hvordan man kunne
> sprøjtestøbe et emne som jeg beskriver?

Ja, jeg har haft lidt om det på ingeniørstudiet. Du burde lægge indløbet i
den "store" del og ikke omvendt, vil jeg gætte på (men jeg er ikke
plast-mand).

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : J. Nielsen

Dato : 03-04-04 21:31

On Sat, 3 Apr 2004 17:22:00 +0200, "Jesper@vels.dk" <jesper@vels.dk> wrote:

> [...]
>bliver brændt af (emnet skal fremstilles i PP)
>
>Jeg vil derfor høre om der er nogle der har ideer til hvordan man kunne

0.8 x 60mm lyder voldsomt. Det kan muligvis lade sig gøre ved sprøjtning fra
den tykke ende, men det vil kræve god udluftning i den modsatte ende. Det er
en dårlig ide at støbe via det mindste hul, da det gælder om at fylde formen
hurtigst muligt.

En anden mulighed er langdrejning. Her drejes emnet på mål i én spån under
kontinuerlig fremføring.
--

-JN-

Fra : Ivar

Dato : 04-04-04 10:34

Jesper@vels.dk skrev:

> men det er et mega stort trykfald, hvilket resultere i en
> temperatur stigning på ca. 200 grader Celsius,

Hvorfor mener du at temperaturen stiger pga. trykfald.

Ivar Magnusson