Filtermateriale til okkerfilter (vandbehan~
Fra : Flemming

Dato : 03-04-04 10:43

Hej gruppe
Vedr. filterrmateriale til et okkerfilter, er der nogen her der kan svare
mig på om hvilke fordele/ulemper der er ved at anvende sandfyld som
filtermateriale (sandfyld korn 2-4 og korn 6-8), kan jeg eventuelt bruge
kvartssand ? Er der noget specielt jeg skal tage hensyn til med
kornstørrelse. Jeg har hørt at filtermassen skal være et porøst materiale,
da det ellers ikke kan "løftes" når der returskylles. Jeg har indtil nu
anvendt "originalt" filter-sand der svarer til ovennævente beskrivelse. Jeg
har fået fortalt at det ikke er særligt effektivt. Hvis jeg kan anvende
sandfyld, kan jeg så bruge bakkematerialer der er grundigt vasket og
sorteret i størrelse ? Kan anvendelsen af bakkematerialer give mere kalk
eller andre uønskede ting i vandet ?
Jeg ved godt at man kan købe det færdigt, men det er en kostbar affære, så
hvis jeg kan anvende ovennævnte sandfyld ville det passe mig fint.

Mvh
Flemming