Staniol's varmeegenskaber?
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 02-04-04 21:37

Hej,

Når jeg laver noget i ovnen som der skal "sølvpapir" ovenpå, så kan jeg
åbne ovnen ved 250 grader C og nemt tage sølvpapiret af med fingrene
uden at brænde mig. Det mærker slet ikke varmt.
Er sådan noget staniol ikke lavet af aluminium? Burde det ikke mærke varmt?

Kan nogen af jer forklare fænomenet?

Mvh
Thomas Damgaard Nielsen
http://tdn.peps.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-04 22:07

Thomas Damgaard Nielsen skrev:

> [...]
>uden at brænde mig. Det mærker slet ikke varmt.

>Er sådan noget staniol ikke lavet af aluminium?

Jo.

>Burde det ikke mærke varmt?

Nej. Aluminium er en overordentlig effektiv varmeleder, så varmen
forsvinder meget hurtigt fra det. På samme måde vil du hurtigt
mærke varmen gennem det hvis du trykker det ind mod stegen (eller
hvad det nu er).

Stål derimod er en dårlig varmeleder. Det tager lang tid om at
blive varmt og lang tid om at blive koldt.

"Stanniol" som det ganske rigtigt hedder, er et pudsigt navn for
det, for det betyder egentlig "tinfolie". Tin hedder "stannum"
med den internationale kemiske betegnelse.

--
Bertel

Fra : //zlgge

Dato : 02-04-04 22:21

> "Stanniol" som det ganske rigtigt hedder, er et pudsigt navn for
> det, for det betyder egentlig "tinfolie". Tin hedder "stannum"
> med den internationale kemiske betegnelse.

Det bunder i historiske traditioner, tidligere var stanniol lavet af en
tinlegering ligesom tuber til tandpaste mm og konservesdåser kaldes stadig
for en "tin" på engelsk. Fra den tid hvor dåserne var lavet af fortinnet
jernblik.

Mvh
//zigge

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 02-04-04 22:23

Bertel Lund Hansen wrote:

Klip

> [...]
> forsvinder meget hurtigt fra det. På samme måde vil du hurtigt
> mærke varmen gennem det hvis du trykker det ind mod stegen (eller

Det er primært fordi det er meget tyndt. Og dine fingre køler det.

> Stål derimod er en dårlig varmeleder. Det tager lang tid om at
> blive varmt og lang tid om at blive koldt.

Stål og aluminium leder varmen forskelligt. Men det er ikke hovedårsagen
til at jern/stål føles anderledes. Fordi man ikke har noget
sammenligningsgrundlag. Har du nogensinde set jernfolie i samme tykkelse
som Al-folie.?

Ren aluminium har varmeledningsevnen 225 W/(m'grd. C) og rent jern = 75.
Aluminium 225 - 143 afhængig af legering.
Stål f. eks. 50. Afhængig af legering.

Værdier iflg. Maskinståbi.

Mvh. Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-04 23:35

Jørgen Rasmussen skrev:

>Det er primært fordi det er meget tyndt. Og dine fingre køler det.

>Stål og aluminium leder varmen forskelligt. Men det er ikke hovedårsagen
>til at jern/stål føles anderledes.

Du er meget sikker?

>Fordi man ikke har noget sammenligningsgrundlag.

Ikke? Du ved bare hvad jeg ved?

>Har du nogensinde set jernfolie i samme tykkelse som Al-folie.?

Jeg har set jern og aluminium (samt andre metaller) i præcis
samme tykkelse, ca 1/2 cm. Jeg bad nogle elever om at stikke
forskellige metalstænger af samme tykkelse og længde ind i
flammen en bunsenbrænder. Dem der fik kobberet, smed det næsten
med det samme og kort tid efter røg aluminiumsstangen. Dem der
holdt en stålstang kunne stå i 10 minutter uden at brænde
fingrene. De kunne ikke engang mærke varmen på det nederste
stykke hvor de holdt.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-04-04 00:08

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Jeg har set jern og aluminium (samt andre metaller) i præcis
> samme tykkelse, ca 1/2 cm.

Det er også *væsentligt* tykkere end alufolie.

--
Henning Makholm "Der er ingen der sigter på slottet. D'herrer konger agter
at triumfere fra balkonen når de har slået hinanden ihjel."

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 03-04-04 11:37

Bertel Lund Hansen
> Du er meget sikker?

Både varmeledning og varmeindholdet har betydning; men her betyder det
sidste vel mest - netop fordi folien er så tynd.
Ændrng i varmeindholdet beregnes ved varmeligningen : Q = m·c·dT
Da massen (pr. areal) er lille, er Q også lille - også selv om temperaturen
skulle ændre sig fra f.eks. 250° til 25°.
Den specifikke varmekapacitet for Al (c) er i øvrigt ret højt for metaller
(= 896 J/(kg·°C))

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 03-04-04 00:24

Bertel Lund Hansen skrev:
> "Stanniol" som det ganske rigtigt hedder, er et pudsigt navn for

Måske skyldes forvirringen at stavemåden "staniol" benyttes (eller gjorde en
gang - har ikke checket for nylig) på den alu-folie, som man køber i
supermarkedet. Har moret mig over det flere gange. Måske "staniol" er
registreret som et varemærke?

-------
Tomas

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-04-04 12:04

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> forsvinder meget hurtigt fra det. På samme måde vil du hurtigt
> mærke varmen gennem det hvis du trykker det ind mod stegen (eller

Umiddelbart er det jo en *ulempe* med høj varmeledning fordi det betyder
at der ledes meget varme (energi) fra genstanden med høj temperatur og
ind i den kolde hånd. Når man godt kan tage et stykke træ ud af en ovn
uden at brænde sig, men ikke et stykke metal med nogenlunde samme ud-
formning, er den væsentligste grund at metallet leder varmen for godt.

Jf. det fysikforsøg med at holde en stang ind i en flamme og se om den
blev varm i den anden ende. Man brænder sig mere på ting med høj varme-
ledning.

Det vigtige er dog som Regner skriver, også det totale varmeenergiind-
hold (den samlede varmekapacitet). Den afhænger af den samlede masse
og af den specifikke varmekapacitet for materialet. Fordi alu-folie er
så tyndt, har det en lille masse.

Varmekapacitet og varmeledningsevne er to forskellige ting.

Men formen af den varme genstand er mest afgørende her. Pga. den meget
lille tykkelse i forhold til længde og bredde, vil varmeledningen ind
i hånden gå langsomt. Samtidig vil den ekstremt store overflade betyde
at energien lynhurtigt mistes til omgivelserne så snart folien er uden
for ovnen.

Jeg tror ikke man kan tage en massiv aluminiumsterning ud af en ovn uden
at brænde sig på fingrene. Og slet ikke en sølvterning (sølv er nemlig
langt bedre som varmeleder).

Til gengæld kan man sikkert godt tage andre metal-folier ud af en ovn
når de bare er tynde nok.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)