Seat Ibiza 95 og campingvogn.
Fra : Me & my pc.

Dato : 02-04-04 18:56

Hej

Det lader til at der sidder nogle rimeligt kompetente personer i denne
gruppe, som ved en del. Jeg håber i nu vil hjælpe mig.

Jeg har købt mig en campingvogn med en egenvægt på 900 kg og en totalvægt på
1200 kg.
Seat Ibizaén jeg har må trække en totalvægt på 900 kg, så selve trækket af
cmpingvognen burde ikke være noget problem. ( Jeg må bare ikke fylde noget i
vognen ).

Men kan jeg på en eller anden måde sikre min bil imod at banke imod jorden
med bagenden, når campingvognen kommer på ?

Tænker på noget i retning af klodser mellem fjederne eller lign ?

Mvh

Kim

Fra : Lars Frandsen

Dato : 02-04-04 19:12

"Me & my pc." <test@test.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> med bagenden, når campingvognen kommer på ?
>
> Tænker på noget i retning af klodser mellem fjederne eller lign ?

Hvad med nogle hårdere støddæmpere bagi?
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Me & my pc.

Dato : 02-04-04 19:30

Er det en udskiftning af de orginale eller sætter man ekstra støddæmpere på,
ved siden af ?

Kim

Fra : Lars Frandsen

Dato : 03-04-04 04:48

"Me & my pc." <test@test.dk> skrev i en meddelelse
> Er det en udskiftning af de orginale eller sætter man ekstra støddæmpere
på,
> ved siden af ?

Jeg vil tro, man udskifter de "originale" støddæmpere.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : sode

Dato : 02-04-04 20:39

> på
Har du læst det du har skrevet ?????

Camper total 1200kg
Ibiza totalvægt træk 900kg
Øhhh -300 kg

du skal have BE kort hvis du vil trække over 750 total

VH/Sode

Fra : Leonard

Dato : 02-04-04 21:03

"sode" <banspamsode@has.dk> wrote:

>du skal have BE kort hvis du vil trække over 750 total

Det er en meget forenklet udlægning af nogle unødvendigt indviklede
regler.

Når Ibizaen kun må trække 900kg bliver det vidst aldrig nødvendigt med
et B/E kort, da bilen vel har en egenvægt på mere end 850kg og en
tilladt totalvægt mindre end 2600kg.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Brian Sørup

Dato : 02-04-04 21:03

"sode" <banspamsode@has.dk> skrev i en meddelelse

> Camper total 1200kg
> Ibiza totalvægt træk 900kg
> Øhhh -300 kg
>
> du skal have BE kort hvis du vil trække over 750 total

Vrøvl - det er en gammel regel.
Idag går man efter den faktiske vægt, dvs. det påhænget vejer og ikke
påhængets tilladte totalvægt.
Selvfølgelig er der undtagelser fra den regel, men kun hvis den samlede
totalvægt kommer over 3500(4250)Kg eller bilen må trække mere end 50kg
over dens egenvægt.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Leonard

Dato : 02-04-04 21:11

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote:

>Idag går man efter den faktiske vægt, dvs. det påhænget vejer og ikke
>påhængets tilladte totalvægt.

I forbindelse hvad med bilen må trække har du ret, der er det den
faktiske vægt der gælder. I dette eksempel passer tallene dog så snært
sammen at det vil være usandsynligt at campingvognens faktiske vægt er
900 kg og dermed tilladt at trække med bilen.

I forbindelse med kørekort er det altid påhængets tilladte totalvægt
der er afgørende for om det i sammenhæng med bilens tilladte totalvægt
og egenvægt bliver et krav om B/E kørekort.
--
Leonard

Fra : Leonard

Dato : 02-04-04 20:07

"Me & my pc." <test@test.dk> wrote:

> [...]
>cmpingvognen burde ikke være noget problem. ( Jeg må bare ikke fylde noget i

Hvad er der ved en helt tom campingvogn?
Skal I ikke have noget service, vand, gasflaske, mad i køleskabet osv.
med på tur?
Og tænk også på at en campingvogn kan suge en hel del fugt som nemt
kan få den til at veje mere.
Bliver du stoppet med mere end 7% overlæs får du ikke lov at køre
videre. Det er nok en træls måde at få ødelagt ferien på.

Uanset hvor tung vognen er bør den læses med et kugletryk på 50-75 kg
og der bør således ikke være problemer med at bilen banker fjedrene i
bund.
Men når du skal have al bagagen osv bagi bilen får du sikkert
alligevel et problem med vægten i den.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 02-04-04 20:07

On Fri, 02 Apr 2004 21:07:01 +0200, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Uanset hvor tung vognen er bør den læses med et kugletryk på 50-75 kg
>og der bør således ikke være problemer med at bilen banker fjedrene i
>bund.

30 kg skal et kugletryk ligge på - og du checker det nemt med en
badevægt.

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 02-04-04 20:09

On Fri, 02 Apr 2004 21:06:36 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>30 kg skal et kugletryk ligge på

Jeg har kørt temmelig mange km med boggietrailer efter min Volvo 245
og har altid sørget for ovennævnte kugletryk. Imidlertid er google.com
uenig med mig: www.topdanmark.dk/familie/fus_campingvogn.html

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 02-04-04 20:13

>30 kg skal et kugletryk ligge på - og du checker det nemt med en
>badevægt.

Fra www.campingferie.dk
KUGLETRYK
Kugletrykket er vigtigt for køresikkerheden. Det rigtige tryk skal
ligge på mellem 50 - 90 kg, alt efter hvad der står på pladen ved
træktøjet på campingvognen. Nogle campingvogne må maksimalt køre med
et tryk på 75 kg, andre med max. 100 kg.

Se campingvognens instruktionsbog eller spørg din lokale
campingforhandler

Fra : Leonard

Dato : 02-04-04 20:14

>30 kg skal et kugletryk ligge på - og du checker det nemt med en
>badevægt.

Mere om kugletryk på
http://www.campingguiden.dk/atvide/index.php?id=14

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-04-04 22:43

Som flere har antydet, så har Kim vist skabt sig selv et kæmpe problem. Det
vil være helt usandsynligt, at egenvægten kun er på 900 kg, idet der stort
set intet er i den, når egenvægten fastlægges. Det er vist stadig således,
at bl.a. køleskabe m.m. ikke er med i egenvægten. Så kommer gasflasker, evt.
reservehjul, fortelt, ledninger, fugt som er opsuget af træet i vognen m.m.
Inden man begynder at fylde det sjove ind i vognen, vejer den nok 75-100 kg
over egenvægten, så der vil altid være overlæs.
Som jeg ser det, vil det stort set være umuligt at få den ned på 900 kg,
uden direkte at afmontere dele, som ellers er fast monteret.

Kurt

Fra : Me & my pc.

Dato : 02-04-04 23:49

Hej alle sammen.

Nu fokusere i alle sammen på at vognen er for tung i forhold til trækket.

Og det kan der på sin vis nok være noget om, men da jeg sansynligvis kun
skal trække den ned om foråret og tilbage i efteråret fra campingpladsen
bekymre det mig nu ikke meget.

Også fordi jeg de 2 forrige år, har trukket en tilsvarende vogn uden
problemer.

Derfor gik mit spørgsmål heller ikke på om jeg kunne trække vognen og om det
var lovligt, men på hvordan jeg kunne "sikre" min bil imod at bumpe på, ved
nedkørsler og vejbumb.

Kim

Fra : Leonard

Dato : 03-04-04 09:11

"Me & my pc." <test@test.dk> wrote:

>Også fordi jeg de 2 forrige år, har trukket en tilsvarende vogn uden
>problemer.

Ja, den logik er jo nem at forstå.
Jeg ser hver dag en undersvend køre forbi på en knallert, med meget
mere end 30 km/t og jeg har aldrig set ham bruge styrthjelm. Det har
han også gjort i 2 år og hvis han bliver ved med at være heldig så
sker nok heller aldrig noget ved det.

Den dag hvor du er lidt heldig og skal undvige, bremse hårdt eller
bare bliver overhalet lidt tæt af lastbil i sidevind, så kan selv en
lille trailer på 500kg trække din bil langt ud af kurs.
Der er jo ligesom en grund til at man har sat en max. vægt på en bil.

>Derfor gik mit spørgsmål heller ikke på om jeg kunne trække vognen og om det
>var lovligt, men på hvordan jeg kunne "sikre" min bil imod at bumpe på, ved
>nedkørsler og vejbumb.

Og det gør du ved at læsse vognen så der er det rigtige kugletryk.
--
Leonard

Fra : Jørgen L

Dato : 03-04-04 12:25

> Og det gør du ved at læsse vognen så der er det rigtige kugletryk.

Og hvordan gør han lige det når han ikke må læsse noget ind i vognen

Hilsen Jørgen