Formel til beregning af dagens længde?
Fra : Per Værum Mikkelsen

Dato : 02-04-04 09:40

Der må findes en formel til beregning af dagens længde. Hvordan ser denne
formel ud?

m.v.h.
Per

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 02-04-04 12:36

In <406d26da$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> "Per Værum Mikkelsen" <"perrikke@privat.dk"> writes:

>Der må findes en formel til beregning af dagens længde. Hvordan ser denne
>formel ud?

>m.v.h.
>Per

Formentlig ret spøjs. Jeg har leget lidt med at beregne værdierne
men uden at jeg lige har et bud på en konkret formel:
http://www.246.dk/solopned.html

Jeg har bare taget den store hammer og beregner for hver minut på
dagen om der er sol eller ej. Det første solminut = dagens start.
Det sidste solminut = dagens slut.

Jeg havde ikke lyst til at regne baglæns for at se om der var en
pæn formel. Jeg tvivler.

Du kan i alt fald se at formlen må afhænge kraftigt af breddegrad
og dag på året.

Hvis man vil have det helt præcist, skal man regne lysets afbøjning
i atmosfæren og jordens præcise facon med og så tror jeg at formlen
kommer til at se ret kompliceret ud. (Der er også lidt med om
dagen begynder med at solens øverste kant, midten eller den nederste
kant er synlig, ,,,)

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Dan Andersen

Dato : 02-04-04 18:44

Har du prøvet at skrive til Thycho Brahe observatoriet??

--
Mvh. Dan Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 07:18

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> wrote in message

> Formentlig ret spøjs. Jeg har leget lidt med at beregne værdierne
> men uden at jeg lige har et bud på en konkret formel:
> http://www.246.dk/solopned.html

På samme side ser det ud som om, du netop har en formel til det. Eller
tager jeg fejl ?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-04-04 11:44

"Per Værum Mikkelsen" wrote:

> Der må findes en formel til beregning af dagens længde. Hvordan ser denne
> formel ud?

http://aa.usno.navy.mil/data/ kan man i øvrigt finde data der kan
bruges i stedet for at have en formel.

Her er et relateret spørgsmål:

Hvis en kuglerund jordklode belyses af en uendelig fjern sol der står
over breddegraden d (solens deklination), hvor stor en brøkdel af den
breddekreds (en lillecirkel) der har nummer b, er så belyst?

Det er et rent geometrispørgsmål og må kunne besvares med en formel der
kun indeholder d og b.

Man kan se nogle tegninger til hjælp:
http://aa.usno.navy.mil/data/docs/earthview.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-04-04 18:15

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:407289E5.4AC02D54@jeppesn.dk...

> Hvis en kuglerund jordklode belyses af en uendelig fjern sol der står
> over breddegraden d (solens deklination), hvor stor en brøkdel af den
> breddekreds (en lillecirkel) der har nummer b, er så belyst?

Jeg fornemmer at du selv har svaret, så du kan få den
del der ligger i mørke ved sommersolhverv:

2arcsin(tan(23°27')sin(bredden))/360

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-04-04 18:20

Martin Larsen wrote:

> Jeg fornemmer at du selv har svaret,

Niks, jeg satsede på at andre ville finde det for mig. Det har du nu
gjort (selvom jeg lige må se om jeg kan indse korrektheden af din
formel).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-04-04 18:29

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:4072e54d$0$270$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> 2arcsin(tan(23°27')sin(bredden))/360

Undskyld dette er den ekstra vinkel ud over 180 så
det skulle være:

(180-2arcsin(tan(23°27')sin(bredden)))/360

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-04-04 18:37

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:c4upae$cla$1@sunsite.dk...

> Undskyld dette er den ekstra vinkel ud over 180 så
> det skulle være:
>
> (180-2arcsin(tan(23°27')sin(bredden)))/360

Latterligt! - på den note jeg har står tan(bredden) ikke sinus
Nu skulle det så være på plads