3Com OfficeConnect - Linksys
Fra : Annika Pedersen

Dato : 02-04-04 07:49

Hejsa med jer.

Håber at I kan give mig det lys jeg lige mangler.

Sidder på Tele2 med den klassiske SS 5100, og vil nu have en router - med
trådløs.
Så vidt jeg har fundet ud af, så vil Tele2 have at man sætter det op som
DHCP? Og at man ikke kan undvære SS5100 (hvilket jeg ikke forstår?!)
Alt dette opdagede jeg dog først efter at have ofret lidt på 3Com'en :\
Har fået ændret fra en 4*Dyn IP -> 1 Fast.

Kan begge disse det?
Finder I et bedre produkt (hvilket og hvorfor?)

Har siddet og læst i nogle dage herinde efterhånden, men især den første
er der ikke det vilde med.

Hvad er forskellen ellers på de 2??
Firewall til det hele, NAT, Kryptering til trådløs mm - nogen der ved
mere om dette?

-3Com® OfficeConnect® ADSL Wireless 11g Firewall Router
-Product #: 3CRWE754G72-A

Denne har 4*Lan RJ45 - 1*Wan RJ11 (ADSL) ??
Vil det virke i forhold til SS 5100?
Tænker på hvordan man så gør?

Skillefilter -> Router kan så vidt jeg fornemmer herinde fra ikke lade
sig gøre (altså uden modemet).
At sætte fra SS til Lan RJ45 kan man vel ikke, eller??

Så at en TDC-bruger har den, men hvilket udstyr der ellers er (krav til)
hos dem er jeg ikke bevidst om.
Opsætningsmæssigt er der vel også kun mulighed for at sætte denne router
op som RFC1483 - og det er jo ikke ligefrem DHCP.
RFCen vil også have VPI/VCI - disse har jeg fået fra Tele2, men hvad er
det for størrelser egentlig?

Er den bare umulig med Tele2?
Hvilke udbydere i DK vil den så virke med?

-Linksys
-WRT54G

Denne har 4*Lan RJ45 - 1*Wan RJ45 ??

Da den har wan RJ45 går jeg ud fra at det er muligt at lave en
skillefilter -> SS 5100 -> Linksys (vis Wan RJ45) -> Putere.
Internet Setup hos den via DHCP

Vil den kunne arbejde med 3com PCMCIAen med XJack?

Håber på lidt lys fra jer :)
Annika P

Fra : Cubus

Dato : 02-04-04 11:03

"Annika Pedersen" <email@annikasemail.dk> skrev

> [...]
> Alt dette opdagede jeg dog først efter at have ofret lidt på 3Com'en :\
> Har fået ændret fra en 4*Dyn IP -> 1 Fast.

Routeren skal på WAN-siden konfigureres til at modtage sin IP-adresse
via DHCP. Lige som dine computere hidtil har været konfigureret til at
modtage de hidtil 4 dynamiske IP-adresser via DHCP. Det er der ikke
noget mystisk i.

SS 5100 er et modem, som omdanner ADSL-signalerne til ethernet.
De fleste routere har en ethernet-port på WAN-siden, og modemmet
er derfor nødvendigt. Nogle internetudbydere låner routere ud med
indbygget ADSL-modem. Det er ikke en løsning der anvendes hos
Tele2.

> Denne har 4*Lan RJ45 - 1*Wan RJ11 (ADSL) ??
> Vil det virke i forhold til SS 5100?
> Tænker på hvordan man så gør?

En WAN-port med RJ11-stik lyder som en router med indbygget
ADSL-modem. Men at droppe SS 5100 og sætte den router
direkte til skillefiltret er tvivlsomt om det ville kunne komme til at virke.

> Skillefilter -> Router kan så vidt jeg fornemmer herinde fra ikke lade
> sig gøre (altså uden modemet).
> At sætte fra SS til Lan RJ45 kan man vel ikke, eller??

Hvis du sætter SS til LAN RJ45 har du kun een IP-adresse at gøre
godt med eftersom du har droppet de 4 dynamiske. Og du dropper
også dermed routerens funktionalitet. Du kunne lige så godt sætte
kablet i en switch eller direkte i en computer.

Ja.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Annika Pedersen

Dato : 03-04-04 08:30

Ja, måtte desværre erkende at 3Com'ens ellers mere lækre design ikke
kunne, men efter at have fået Linksys hjem (godt den kan gemmes bag nogle
ting) så tog det under 10 sekunder.
Klogere blev jeg da :)
Takker Cubus

--