Batterier
Fra : PH

Dato : 02-04-04 00:19

Hvordan kan man sammenligne almindelige batteriers kapacitet?

På genopladelige batterier står der, hvor mange mAh batteriet kan rumme
(hvilket efter min overbevisning er et godt sammenligningsgrundlag?), men
denne oplysning kan jeg ikke finde på nogen engangsbatterier. Hvorfor er
dette tilfældet?

Undskylder på forhånd for min manglende viden inden for fysikens verden

PH

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 04-04-04 15:17

PH wrote:
> [...]
> dette tilfældet?
>
> Undskylder på forhånd for min manglende viden inden for fysikens verden

Hej PH

Batterier har ca. en kapacitet i (Ah, Asek) som er ca. 2-3 gange så stor
som genopladelige NiCd og NiMH akkumulatorer.

Der er muligvis disse årsager til at kapaciteten på batterier ikke opgives:
*Kapaciteten falder med tiden.
*Kapaciteten falder med temperaturen.
*De fleste mennesker ved ikke hvad Ah er.
*Kapaciteten er pænt afhængig af afladestrømmens størrelse.
*Kapaciteten er pænt afhængig af periodisk afladestrømme. Batterier på
cykellygter holder længere end en uafbrudt afladestrøm.

-

Kig evt. i disse tråde. Måske er der også noget om batterier kapacitet:

Batterioplader til engangsbatterier ?:
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/2693.all.html#2694

Opladning af batterier:
http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/6286.all.html#6287