Musikpirater ikke skyld i dalende pladesal~
Fra : Morten Bowman

Dato : 01-04-04 21:45

http://www.dr.dk/nyheder/udland/article.jhtml?articleID=158644

Selvfølgelig spiller ulovlig kopiering og fildeling ind på salget.
Men jeg er enig i rapportens konklusion at det musik selskaberne udgiver
idag er det ringeste jeg kan mindes.
Jeg er så træt af RIAA's og IFPI's råben om pirater. Jeg har selv lagt mange
tusinde kroner hos selskaberne, både da det var lp og nu som cd. Og det
samme gør jeg ved film.
Men på musikområdet er mine køb dalet. Ganske enkelt fordi det er så
ufatteligt lidt jeg gider købe efterhånden. Der er de store sikre navne, men
meget lidt nyt. Til gengæld oceaner af opsamlinger!?
Men nej, de mener bestemt ikke at de har andel i det dalende salg.
Rend mig ...

--
Morten Bowman
mortensnabelabowmanpunktumdk

Fra : PerX ...

Dato : 01-04-04 23:26

In article <eovo60hcgu7mgoldlfr3rmi4hvu9cci0pc@4ax.com>,
newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid says...
> http://www.dr.dk/nyheder/udland/article.jhtml?articleID=158644
>
> Selvfølgelig spiller ulovlig kopiering og fildeling ind på salget.

Ja, den rapport som DR henviser til, hvor bla en økonomiprofessor fra
Harvard var med, har bevist at de gavner salget ret meget. Og
imodsætning til de fordomsfulde fatva'er fra musik branchen så har de
her rent faktisk undersøgt det. De har målt hvad musik der var
tilgængelige på fildelings netværksne over mange måneder, og
sammenlignet med hvordan det solgte.

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A34300-2004Mar29.html

"...they concluded that file sharing actually increases CD sales for hot
albums that sell more than 600,000 copies"

Iøvrigt konkludere de også hvad sund fornuft burde have fortalt folk for
længe siden: De fleste henter stads fordi de kan, de ville ellers ikke
have købt det.

> Jeg er så træt af RIAA's og IFPI's råben om pirater. Jeg har selv lagt mange
> tusinde kroner hos selskaberne, både da det var lp og nu som cd. Og det
> samme gør jeg ved film.

De påpeger iøvrigt også at det voldsomme CD salg i 90'erne var fordi
folk skiftede deres vinyl samlinger ud med CD (fedt trick, betal for det
samme igen igen - og til dobbelt pris!) - dvs CD salget var unormalt
højt, før eller siden skulle boblen briste.

(Desuden, har man i USA ihverefald udgivet meget færre titler - er der
noget at sige til der bliver solgt mindre så?
http://www.theregister.co.uk/content/6/28588.html)

Og iøvrigt hvis man taler moral, så viser musik branchen sin anløbne
side i Australien: De har haft et rekord år, men kanon indtægter (ny
rekord), men musikbranchen forsøgte at forklade talne - fordi de
ihærdigt forsøger at få politikerne til at gøre noget ved de slemme
pirater. http://arstechnica.com/news/posts/1080605291.html

I England hører man samme tone("Åh de er så onde alle disse frygtelige
pirater"), men samtidig ser man en STIGNING i musik salget:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/music/3392825.stm

Det er typisk med de store personlighedsløs mega korporationer, de
bliver bange for alt de ikke kender til (og ikke tror de kan styre), fx,
da videomaskinen kom frem gik de i koma i USA, samme forsøg på at jorde
folk og hævde de ødelage alt. Det endte faktisk i den amerikanske
højesteret, hvor de med en stemmes flertal besluttede IKKE at forbyde
videomaskinen (fordi den jo kan bruges til meget andet) - og hvad skete
der så? De gamle knaldhætter fik nok et nervesammenbrud mens unge kom
til og fandt på: At sælge og leje video film! Og de tjente kassen...
etc...

Som sædvanlig mangler de at få fingeren ud og bruge teknologien istedet
for at forsøge (forgæves) at modarbejde den; Apples musik shop "ITunes"
kunne i ugen der gik fejre at de har solgt 50 millioner sange! De sælger
i gennemsnit 2.5 millioner lovlige numre om uge.

> Men på musikområdet er mine køb dalet. Ganske enkelt fordi det er så
> ufatteligt lidt jeg gider købe efterhånden. Der er de store sikre navne, men
> meget lidt nyt. Til gengæld oceaner af opsamlinger!?

Der er tydeligvis folk der gerne vil betale for noget de syntes er
ordentlig, men sku fanden betale for noget man syntes er noget bras.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 02-04-04 00:36

Morten Bowman wrote:
> [...]
> navne, men meget lidt nyt. Til gengæld oceaner af opsamlinger!?
> Men nej, de mener bestemt ikke at de har andel i det dalende salg.

Se lige den her:
http://radio.about.com/library/weekly/aa082603a.htm

lmao

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Fra : PerX ...

Dato : 03-04-04 00:35

In article <c4i903$119o$1@news.cybercity.dk>, efternavn@doktor.dk
says...

> Se lige den her:
> http://radio.about.com/library/weekly/aa082603a.htm

Lool, det er sgu da godt der står "This Article Is Satire" - på den
anden side er det vel kun et spørgsmål om tid, koda/gramex forlanger jo
penge af chefen hvis de ansatte lytter til musik i bilen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-04-04 01:21

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> writes:

> Lool, det er sgu da godt der står "This Article Is Satire" - på den
> anden side er det vel kun et spørgsmål om tid, koda/gramex forlanger jo
> penge af chefen hvis de ansatte lytter til musik i bilen.

Jeg tror, at amerikanske satirikere har svært ved at forestille sig
omfanget af vanviddet i Danmark.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : Peter G

Dato : 02-04-04 00:54

Morten Bowman skrev:

> Men nej, de mener bestemt ikke at de har andel i det dalende salg.

http://www.smh.com.au/articles/2004/03/28/1080412234274.html

"The Australian record industry has just had its best year ever. But it
doesn't want you to know about it. This month ARIA announced its sales
figures for last year. In its press release, it talked about Delta, it
talked about falling CD singles sales, it talked about the rise in DVD
sales, but at no stage did it tell us it was the industry's best year ever.
Why bury the good news?"

--
Regards, Peter.
Topposters/bottomquoters will be killfiled in silence.

Fra : Per O. Madsen

Dato : 02-04-04 08:20

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget lidt nyt. Til gengæld oceaner af opsamlinger!?
> Men nej, de mener bestemt ikke at de har andel i det dalende salg.

Personligt har jeg det sådan, at jeg ikke kan nænne at give små 200 kroner
for at høre om noget musik er interessant. Det med at man kan høre det i
butikken kan jeg ikke bruge til noget. Der er for få cd afspillere, så man
skal skynde sig igennem pladen, og kan ikke høre den en to-tre gange igennem
i ro og mag.
Jeg henter en del musik på nyhedsgrupperne, som antipiratgruppen åbenbart
ikke gør noget ved (TDC er måske alligevel for stor til de fjolser), og hvis
det er noget jeg synes godt om, efter at antal gennemlytninger, ja så går
jeg ned og køber cd'en. Alt det andet bras (som der er mest af) ryger ud
igen, så der kan blive plads til noget nyt.
Jeg har opdaget flere af mine yndlingsgrupper ved at have downloadet en
plade med dem fra nettet, og så 'opdage' deres musik. Uden nettet ville jeg
ikke have opdaget dem, og jeg havde i så fald ikke skabt et mersalg for
pladeindustrien.

Sådan er min situation. Andre kan have det anderledes.

Per O.

Fra : -V-

Dato : 02-04-04 10:27

Per O. Madsen wrote:
> [...]
> mersalg for pladeindustrien.
>
> Sådan er min situation. Andre kan have det anderledes.

Der er måske også nogen, som kan have det præcis som dig.

Der sidder faktisk en lige ved mit tastatur og skriver nu.

-V-

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 02-04-04 13:54

On Fri, 2 Apr 2004 11:27:21 +0200, "-V-" <Diplomaten@snotmail.com>
wrote:

>Der er måske også nogen, som kan have det præcis som dig.
>
>Der sidder faktisk en lige ved mit tastatur og skriver nu.

Hvem kan det dog være?
Jeg har det på samme måde, vil generelt ikke købe noget musik uden at
have hørt det (med mindre jeg kender bandet, og det er must-buy, eller
der bare er et knaldtilbud med noget jeg har hørt en masse godt om).

Det behøver ikke være hele albummet, men mindst et par sange. Det er da
også rart når bands selv vælger at smide en sang eller to op til
download, så man kan høre om det er noget.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Christian

Dato : 02-04-04 12:32

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote in message
> [...]
> meget lidt nyt. Til gengæld oceaner af opsamlinger!?
> Men nej, de mener bestemt ikke at de har andel i det dalende salg.

Med hele det kæmpe udbud der er for musik, er det jo også økonomisk umuligt
at købe alle de ting man gerne ville have. Og ja, pirateriet går især ud
over de små fisk og bands med en snævrere målgruppe. Men hvis der ikke
fandtes piratkopiering eller fildeling, ville sandsynligheden for at disse
små fisks musik kom ud til folk være noget mindre. Men på den ulovlige måde,
har de muligheden for at komme ud til mange flere, og ad den vej skabe sig
et navn. Så er interessen måske til gengæld også noget større når de giver
koncert. For koncertoplevelser kan man jo ikke kopiere

Christian