rense vand
Fra : SB

Dato : 01-04-04 21:25

Nu får jeg min CV hjem efter vinterhi.
Hvordan gør man så at vandet igen er brugbart som drikkevand

Syntes sidste år det havde en lidt metallisk smag, men det skyldes måske
varmtvandsbeholderen.

Men hvordan renser man systemet igennem?

Søren

Fra : Henning Holm

Dato : 02-04-04 17:43

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> varmtvandsbeholderen.
>
> Men hvordan renser man systemet igennem?

Jeg plejer at bruge en lille spand (5 liter) med klorin og vand,.lader
pumpen suge det op.og lad det løbe igennem systemet,derefter skylles med
rent vand,måske 2 x 10 liter.
I øvrigt ville Jeg ikke drikke vand fra vandtanken i cv'en,
heller ikke til kaffe,der henter vi altid frisk vand...

--
Henning Holm
allig8or125@hotmail.com

Fra : Michael H Svensson

Dato : 02-04-04 21:18

"Henning Holm" wrote

> [...]
> I øvrigt ville Jeg ikke drikke vand fra vandtanken i cv'en,
> heller ikke til kaffe,der henter vi altid frisk vand...

Jeg bruger samme metode som Henning, blot med Rodalon i stedet for klorin, 1
l Rodalon til 10 l vand.
Rodalon lugter ikke som klorin og har ellers samme virkning.
Husk at lade Rodalon/klorin blandingen stå i tanken og slangerne i 1/2 - 1
døgn, før du skyller igennem.

Hilsen
Michael

Fra : Sten bo

Dato : 03-04-04 10:37

Michael H Svensson wrote:
> [...]
> Rodalon lugter ikke som klorin og har ellers samme virkning.
> Husk at lade Rodalon/klorin blandingen stå i tanken og slangerne i

Som gammel sømand har jeg været med til med års mellemrum at cementere
vandtankene på mine forskellige skibe ofte 100-200 300 m3 tanke.
Man fejede rustskallerne og slam op og kostede så over med
cementvælling - og efter hærdetid - i med vand igen. Vi fyldte dengang,
som campisterne, vand i havnene hvor det nu var nødvendigt og oplevede
kvalites og smags forskelle. Og fik favorit havne med godt vand - ville
helst ikke ha clorbehandlet, men når nu det åbenbart var nødvendig så
pyt. Vi havde da øl - og ellers tar Roses Lime juce det meste. eller
det må koges. I dag afsalter de fleste skibe havvand til drikkevand.

Vandet i dunkene i redningsbådene blev månedlig prøvesmagt - og var
dunkene alt for slimede på indersiden blev de spulet - og frisk vand
fyldt i. Men vandet kunne uden dødelig virkning drikkes i årevis. Vi
skrev dato på selvfølgelig, men - uden klor.. Der var selvfølgelig
klortabletter i medecinkassen, men ikke nødvendige.

Jeg bruger også rodalon - men tapper en gang i mellen fra hanen så
rodalonkoncentrationen i slager og hane ikke "slides" op. Har man
slanger under vognen udsat for lys kan der måske opstå alger. Der
selvfølgelig ikke nødvendigvis er giftige men sinker gennemløbet. Den
slim i tanken er måske også bare nyttige bakterier der i virkeligheden
binder forureninger. Svært at holde styr på alle sine venner.
Rodalon svir af pomern til hvis det kommer i øjnene eller dampe
indåndes. (når man fjerner svampesporer med rodalon oversprayning). Det
er såment også meget giftigt.

hilsen sten bo

Fra : Harry

Dato : 03-04-04 18:29

Klor og klorin kan angribe visse dele af pumpesystemet og vandhaner
etc - brug Rodalon og skyl alle slanger igennem ved lade vandhanerne
tømme vandbeholderen 2x. Bruges CV regelmæssigt, er der ingen fare ved
at drikke vandet fra hjemlige vandhaner. Hvis varmvandsbeholderen kan
reguleres, så sæt den op fra de sædvanlige 55 gr til 62 gr. Tøm
varmvandsbeholderen før længere stilstand.

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 04-04-04 12:10

hansduggen@direkte.org (Harry) wrote in message news:<b1c280f2.0404030929.4635aef9@posting.google.com>...

> [...]
> reguleres, så sæt den op fra de sædvanlige 55 gr til 62 gr. Tøm
> varmvandsbeholderen før længere stilstand.

Jeg er helt enig med Harry i, at det ikke er klogt at bruge klor eller
klorin, det er giftigt for mennesker selv i små mængder og det tærer
på systemets metaldele og pakninger.

Hvorfor ikke bruge det eneste rigtige ! ufarligt for mennesker ! meget
billigt ! meget effektivt ! og meget let at bruge ! nemlig ATAMOL !

Det er det man langtidskonsaverer med når man sylter ! det er
EFFEKTIVT og TOTALT ufarligt at bruge !

Fyld ATAMOL-blandingen på vandsystemet ( husk at "køre" LIDT af
blandingen gennem alle haner) lad det stå et par dage ! tøm systemet !
skyl EEN gang ! vupti klar til brug ! OG UGIFTIGT for mennesker ! og
ætser IKKE systemet ! Lugter ikke ! smager ikke af klor efter
behandlingen ! ))

Venlig hilsen
verner

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-04-04 13:05

ven_hj@yahoo.dk wrote:

> Hvorfor ikke bruge det eneste rigtige ! ufarligt for mennesker ! meget
> billigt ! meget effektivt ! og meget let at bruge ! nemlig ATAMOL !

Atamon er godt at bruge når man sylter, for at undgå at diverse svampe
forårsager mug på produktet. Atamon er designet til at slå alger og svampe
ihjel med, og det gør det godt. Desværre vil mange af de andre uønskede
organismer i vandsystemet ikke lade sig skræmme af Atamon. Der skal
skrappere midler til. For eksempel et klorbaseret produkt eller knap så
effektivt Rodalon.

Det må så være op til den enkelte, om man vil slå alle organismer ihjel og
leve med en bismag af klor, eller om man vil nøjes med mindre effektiv
desinficering og ingen bismag.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 04-04-04 20:19

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> wrote in message news:<c4othi$upt$1@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
>
> Det må så være op til den enkelte, om man vil slå alle organismer ihjel og
> leve med en bismag af klor, eller om man vil nøjes med mindre effektiv

Hvad er det for nogle organismer som amatol ikke slår ihjel i
vandsystemet!
Det er vist noget af en løs påstand,eller ammestuesnak du taler om,
spiller du bare klog mand ? medmindre du opdrætter mus og rotter i dit
vandsystem! så tager amatol ALT.
Man anvender faktisk amatol til at langtidskonsevere MANGE slags og
typer madvarer, så mon ikke også det er PERFEKT til vandsystemet i en
campingvogn !
Lugtefri ! ingen bismag ! 100% bakteriefrit miljø ! meget billigt !
hvad ønsker I mere ?

Venlig hilsen
verner

Fra : Gismo

Dato : 05-04-04 19:26

ven_hj@yahoo.dk wrote:

> "Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> wrote in message

Atamol...... Atamon snakker i om det samme ????

Gismo.

Fra : Carsten Stage

Dato : 05-04-04 19:32

Gismo wrote:

>>> ven_hj@yahoo.dk wrote:

> Atamol...... Atamon snakker i om det samme ?

Ved det ikke - jeg taler om Atamon, antimugmiddel til brug ved syltning. Det
kan også bruges i campingvognens vandtank.

Jeg er ikke sikker på, hvad BB taler om - og det ved han vist heller ikke
selv...

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 06-04-04 13:06

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> wrote in message news:<c4s8jv$ui2$1@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
> kan også bruges i campingvognens vandtank.
>
> Jeg er ikke sikker på, hvad BB taler om - og det ved han vist heller ikke

Hvad nu ? Rådede Carsten Stage ikke ALLE, incl. sig selv, til at gå på
IGNORE ?????? og gjrode de det så ik !!!

HAHAHHAHAAHAHAHHAAHAHHAHAHAHAAHHAHHAHAHAHHHAHAHHAAHHHHHHH
HOHOHOHOHOHOHOHOHOOHOHOHOOHOHOHOHOHOOHOHOHOOHHOOHOHHOOHOH

Av min lille mave hahahahahahahahahhh!

Venlig hilsen
verner

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-04-04 18:29

ven_hj@yahoo.dk wrote:

Ploink...!

Fra : Gismo

Dato : 06-04-04 20:40

ven_hj@yahoo.dk wrote:

> [...]
>
> HAHAHHAHAAHAHAHHAAHAHHAHAHAHAAHHAHHAHAHAHHHAHAHHAAHHHHHHH
> HOHOHOHOHOHOHOHOHOOHOHOHOOHOHOHOHOHOOHOHOHOOHHOOHOHHOOHOH

Du har igen vist din barnlige måde at debbatere på, og det må nu være
tydeligt
for enhver hvorfor der er blevet opfordret til "IGNORE" eller PLOINK.

Gismo.

Fra : Gismo

Dato : 05-04-04 21:37

ven_hj@yahoo.dk wrote:

> [...]
> Det er vist noget af en løs påstand,eller ammestuesnak du taler om,
> spiller du bare klog mand ? medmindre du opdrætter mus og rotter i dit

Hvis atamon er godt til sure miljøer, skulle BB måske tage en slurk med de
sure opstød han præsterer, BB tænk nu lidt over tonen i dine indlæg )

> [...]
> campingvogn !
> Lugtefri ! ingen bismag ! 100% bakteriefrit miljø ! meget billigt !

Et link der kan dokumentere din påstand.........

Gismo

Fra : Jørgen L

Dato : 04-04-04 22:40

> Det må så være op til den enkelte, om man vil slå alle organismer ihjel og
> leve med en bismag af klor, eller om man vil nøjes med mindre effektiv
> desinficering og ingen bismag.

Ang bakterier, bruger jeg nogle piller som giver 20 l. vand pr. stk.

Efter at vi er begyndt på det, er der aldrig mere den glatte fornemmelse når
man stikker hånden ned i tanken.
fordelen er at midlet som er i pillen jo også er rundt omkring i slangerne
så de heller ikke bliver belagt med bakterier.
Midlet hedder Aqua-clean og kan ses her
http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='310020'&page=&p_cat_id=&menuguid=2

De har ingen bismag og fungere i ca et ½ år, men normalt har vandet været
hældt af adskillige gange inden da.
Hvergang jeg hælder 20 l. vand på får den en pille.
Vi har ikke haft dårlig mave af at drikke vandet i udlandet efter at vi er
begyndt at bruge dem.

Hilsen Jørgen

---

Fra : Sten bo

Dato : 05-04-04 21:19

Jørgen L wrote:
Ang bakterier, bruger jeg nogle piller som giver 20 l. vand pr. stk.

Emnet har været debatteret flere gange - prøv Google f eks: Atamon
rensning af vandtank

hvor man heller ikke ved om man kan li brintoverilte der indeholdes i
nogle af færdigmidlerne.

Cementeringen i skibene var nærmet for at tankene ikke skulle ruste.
lidt slam gir vel ikke dårlig mave.

I stedet skal man tænke på om pladsen har egen boring og
hvor gylletankene er placeret - er der noget der siver Vi har sigendes
60.000 private brønde her i landet der skønnes forurenet.

Altså et konstant problem, der ikke løses med en enkelt rensning af
cv-tanken om foråret - men kræver generel filtrering eller tilsætning i
tanken.
Ser med mellemrum forskellige løsninger - hvor man måske alligevel ikke
er i stand til fjerne pesticider og hvad der ellers måtte være af
kemikalier
i vandet.

En tidligere bemærkning om aldrig at drikke vandet rundt
omkring er måske meget rimelig

http://www.dometic.com/files/dometic/water/facts1.html

og et effektivt system på
http://www.dometic.com/water/node1576.asp

Har da også set mindre systemer både i caravan og båd centre.

Om Atamon: kunne man måske også gemme lagen fra syltekrukken,
idet en søgning i google kun gav en masse andre formål, men et sted -
tørsflevs?( oplyste at atamon kun virker i sure miljøer - nok derfor
man syns om det til fødderne og joken om lagen. Til rensning af
vandtanke kun _denne_ ene tråd.
Der var dog noget om både græsplæner og alger i dammen og en enkelt
anbefaling i vandkøling til cpuer.

Endelig er atamon ikke uden bivirkninger

http://www.alt-om-okologi.dk/leksikon/detaljeside.asp?ID=127

og her er lidt flere guldkorn der ikke afviser atamons virkning.
http://cph.ing.dk/konf/root/bagnet/html/0398.all.html

Her en mere officiel svensk udgave der nævner at der kun virker i sure
miljøer
måske derfor det virker på de sure fusser?

http://www.shenet.se/ravaror/natriumbensoat.html

Hvem kommer først?

hilsen sten bo

Fra : Sten bo

Dato : 07-04-04 09:37

Jeg har modtaget nedenstående
interesserede kan så selv kontakte nævnte instutioner efter Påske.

citat:

Hej Sten

Tak for dit spørgsmål.

Natriumbenzoat eller Sodium BenzoateåØå er et konserveringsmiddel (se
evt.
vurderingen i vores
kemidatabase:http://www.miljoeogsundhed.dk/kd_vis_stof.asp?stof_id=624).
Forbrugbladet Tænk+Test vurderer, at stoffet kan fremkalde allergi i
større
doser, men rent miljømæssigt er det ikke problematisk. Jeg tvivler dog
på,
at det kan anvendes til at rense vandtanke og rør tilstrækkeligt. Du kan
evt. kontakte Miljøstyrelsen (www.mst.dk) eller Forbrugernes Hus
(www.forbrug.dk) for råd om rensning af vandtanke.

Med venlig hilsen

Hanne Svenningsen,
miljøkonsulent
Informationscenteret for Miljø & Sundhed
Fiolstræde 17
Postbox 2188
1017 København K
Tlf.: 3313 6688
www.miljoeogsundhed.dk
hms@miljoeogsundhed.dk
citat slut

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 07-04-04 15:52

> Forbrugbladet Tænk+Test vurderer, at stoffet kan fremkalde allergi i
> større
> doser,

Da vi IKKE ønsker at drikke Atamon direkte fra flasken! har dine
fremfundne bemærkninger INGEN RELEVANS overhovedet,det INGEN betydning
i DENNE sammenhæng.
Du drikker vel heller ikke rensebenzin Steen Bo eller hva !!!!

men rent miljømæssigt er det ikke problematisk.

Det kan selv børn finde ud af da man bruger det i mange madvarer
verdenen over !!

Jeg tvivler dog
> på,
> at det kan anvendes til at rense vandtanke og rør tilstrækkeligt.

Har hun prøvet Atamon i en CV ??? ? Hvad er hendes FAGLIGE argument
for at stoffet ikke virker i en vandtank og slanger i en campingvogn !
Hun har INGEN faglige argumenter overhovedet udover at hun tvivler !!
Hvad kan hun have sin tvivl i ??? eller er det bare ævle bævle???

Du kan
> evt. kontakte Miljøstyrelsen (www.mst.dk) eller Forbrugernes Hus
> (www.forbrug.dk) for råd om rensning af vandtanke.

Ja men nu er det tilfældigvis Atamon vi snakker om, alle normale
mennesker ved at der findes andre og dyrere midler med lugtegener og
smagsgener ??
Konklusion: hun aner INTET om atamonens virkning i en vandtank i en
CV.

Til alle interesserede prøv selv midlet det er TOTALT uskadeligt hvis
i blot skyller systemet EEN GANG igennem inden brug ))

Venlig hilsen
verner