Forskellige str. dæk
Fra : Jacob

Dato : 01-04-04 20:03

Hey.

Er det lovligt at køre med forskellige str dæk foran og bagpå? Tænker på 215/40-17
bagpå og 205/40-17 foran!

Mvh
Jacob

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:217.157.130.157)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 01-04-04 20:41

On Thu, 1 Apr 2004 21:02:38 +0200, "Jacob" <dine@sol.dk> wrote:

>Er det lovligt at køre med forskellige str dæk foran og bagpå? Tænker på 215/40-17
>bagpå og 205/40-17 foran!

Jeg har lige fået min Omega synet med den slags.
(dét fortæller selvfølgelig ikke om lovligheden af "øvelsen")

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-04-04 20:49

"Jacob" <dine@sol.dk> skrev :

>Er det lovligt at køre med forskellige str dæk foran og bagpå? Tænker på 215/40-17
>bagpå og 205/40-17 foran!

ja - umiddelbart

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 21:06

"Jacob" <dine@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hey.
>
> Er det lovligt at køre med forskellige str dæk foran og bagpå? Tænker på
215/40-17
> bagpå og 205/40-17 foran!

Jep der er ikke noget krav om at for og bagaksel skal køre med samme str.
hjul.
De skal bare hver især overholde reglerne om max 5% afvigelse i omkreds og
om hvor langt de må stikke ude ifht. karosseriet.

De fleste fede biler kører med forskellige str.hjul for og bag fx. Porsche.

/Claus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 01-04-04 21:10

On Thu, 1 Apr 2004 22:05:46 +0200, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Jep der er ikke noget krav om at for og bagaksel skal køre med samme str.
>hjul.

Prøv at læse hér: www.nysynet.dk/flere-servicesider/skiftaffalg.htm
"Det er heller ikke så heldigt at montere dæk med forskellig profil
for og bag. Det kan betyde meget store ændringer i bilens
køreegenskaber" - Forholdet mellem dækbredden for og bag, i forhold
til det originale monteret, skal bevares"

/Mogens

Fra : Reino Andersen

Dato : 01-04-04 22:42

Claus Petersen skrev:

> Jep der er ikke noget krav om at for og bagaksel skal køre med samme str.
> hjul.

....og det fremgår også af Detailforskrifter for køretøjer:

"Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset fra
dæk til midlertidig brug."

Anvender man pigdæk skal de dog være monteret på alle hjul.

--
Reino

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-04-04 20:59

Jacob wrote:
> Hey.
>
> Er det lovligt at køre med forskellige str dæk foran og bagpå? Tænker
> på 215/40-17 bagpå og 205/40-17 foran!

Det er der jo en del biler (i den dyrere ende af skalaen) der gør fra ny af,
så på nogle biler (hvis ikke alle ?) er det OK.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : René Lønstrup

Dato : 01-04-04 21:46

Per Beer Hansen wrote:

> Det er der jo en del biler (i den dyrere ende af skalaen) der gør fra
> ny af, så på nogle biler (hvis ikke alle ?) er det OK.

Jeg mener bestemt der har været nævnt herinde flere gange tidligere, at hvis
bilen var født/typegodkendt med forskellige størrelse dæk, var det i orden,
bare forholdet forbliver det samme (hvis bilen er født med bredere bagdæk
end fordæk må man altså ikke sætte fordæk der er bredere end bagdækkene på).
Hvis bilen derimod ikke er typegodkendt med forskellige størrelser, må man
ikke.

Eks. må jeg ikke sætte brede bagdæk og smalle fordæk på min bil, da den er
typegodkendt med samme størrelse på alle 4 hjul. Havde jeg derimod købt en
mk2 MR2 istedet for, måtte jeg godt, da den er født med bagdæk der er
bredere end fordækkene..

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : John Sahl

Dato : 01-04-04 22:20

René Lønstrup wrote:
> [...]
> er bredere end bagdækkene på). Hvis bilen derimod ikke er
> typegodkendt med forskellige størrelser, må man ikke.

Jeg erindrer det på samme måde, så der må være nogen der kan
komme med lidt henvisninger til love der fortæller hvad der er rigtigt.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-04-04 22:26

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev :

>Jeg erindrer det på samme måde, så der må være nogen der kan
>komme med lidt henvisninger til love der fortæller hvad der er rigtigt.

et sted kunne være udstyrsbekendtgørelsen

(Spirilen har forskelling dækstørrelse for/bag, og er synet sådan)

Fra : John Sahl

Dato : 01-04-04 22:31

jan@stevns.net wrote:
> et sted kunne være udstyrsbekendtgørelsen
>
> (Spirilen har forskelling dækstørrelse for/bag, og er synet sådan)

Og hvad er standardmonteringen på den?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-04-04 06:05

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev :

>Og hvad er standardmonteringen på den?

Jeg aner det ikke ......

Fra : Peter Schroeder

Dato : 02-04-04 07:14

"Jacob" skrev
> Er det lovligt at køre med forskellige str dæk foran og bagpå? Tænker på 215/40-17
> bagpå og 205/40-17 foran!

Du skal nok lige tænke på at en 215/40 har en
højere profil end 205/40.
Det var nærmest hvis du ikke havde tænkt over det...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply