Kraftigt trådløst udstyr
Fra : JSH [9800]

Dato : 01-04-04 18:38

Jeg ønsker råd og vejledning til køb af kraftig trådløst udstyr til brug ved
kobling af 2 pc-ere. En i stalden og en på kontoret i "privaten".
Hvad kan anbefales? (der er ca. 70 m)

se i øvrigt indlæg fra 30-03-04 kl. 2118

Fra : Jan Bachman

Dato : 01-04-04 21:18

>Jeg ønsker råd og vejledning til køb af kraftig trådløst udstyr til brug ved
>kobling af 2 pc-ere. En i stalden og en på kontoret i "privaten".
>Hvad kan anbefales? (der er ca. 70 m)

Hvor besværlig er det at trække en alm. kabel de 70m?
Overvej det seriøst, da trådløst udstyr i den billige ende ikke når op
i nærheden af samme stabilitet, som alm. kabel og netkort.

Jeg kører et trådløst netværk med 15 klienter. Vi bruger Linksys
udstyr over hele linjen (2*wap11+15*wet11). Der er i snit bøvl med
noget udstyr een gang om ugen. Problemerne afhjælpes med alt fra en
simpel genstart (sluk/tænd) til en komplet nulstilling til
fabriksindstillinger og efterfølgende omkonfiguration. Det kan
selvfølgelig være det kun er Linksys, der har knas, men jeg tvivler.
Vi kører dog midt i KBH, med en del andet WLAN-gøgl i området. Det
spiller sikkert også ind i stabiliteten.
Ingen af klienterne er længere væk end 40 meter. En test med en bærbar
har dog vist at jeg kan gå længere væk (ca. 100 meter).

Brug udstyr i begge ender, der forbindes via netledning (f.eks.
WAP54+WET54). Det har flere fordele:

1. Du slipper for trådløse drivere på PC'erne (og potientiel ballade i
WinXP). PC'erne kører alm. ethernet ud til de trådløse kasser, der har
resten indbygget.
2. Du har mulighed for at placere antennerne strategisk, hvilket
sjældent er lige ved siden af PC'erne. Netledning kan trækkes langt,
og er samtidig billigt. Til sammenligning kan f.eks. antenneledning
(coax) ikke trækkes særlig langt uden signaltab.
3. Du kan udskifte de små antenner på det trådløse udstyr med nogen
kraftigere. DMT har udmærkede antenner til en billig penge.
http://www.dmtonline.dk/
Jeg benytter f.eks. en 9,0dBi patch antenne med RP-SMA stik på en
Linksys WET11 med succes (ca. 30% forbedring i signal). Jeg ved dog
ikke om antennerne fungerer med 54 mbit.

Overvej også om du vil benytte POE (power over ethernet). Så slipper
du for at trække strøm hen til kasserne. De får den fra PC'en over
netledningen. Jeg har ikke prøvet det, men konceptet virker praktisk,
hvis du skal trække en antenne op på loftet i laden/stalden, og der
ikke er strøm i nærheden.

Alfa og omega er dog frit udsyn fra lokation til lokation. Ikke noget
med et træ, en brønd eller en ko, der står i helt eller delvis i
vejen. Kig evt. på google efter en dødelig forklaring på "Fresnell
zone".

Pyha en smøre... tid til kaffe

/Jan

Fra : Jens

Dato : 03-04-04 07:12

"Jan Bachman" <ymerdyr@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vi kører dog midt i KBH, med en del andet WLAN-gøgl i området. Det
> spiller sikkert også ind i stabiliteten.

Er alle bokses firmware opdaterede ?

> [...]
> Linksys WET11 med succes (ca. 30% forbedring i signal). Jeg ved dog
> ikke om antennerne fungerer med 54 mbit.

Det gør de her da.

> [...]
> med et træ, en brønd eller en ko, der står i helt eller delvis i
> vejen. Kig evt. på google efter en dødelig forklaring på "Fresnell

Ikke nødvendigt når der er under 100 meter, hvilket du jo også selv har
erfaret, jeg antager ikke at du har en bygning med 100 meter LOS til
test....

> Pyha en smøre... tid til kaffe

Enig.

Mvh Jens

Fra : Jan Bachman

Dato : 03-04-04 09:40

>Er alle bokses firmware opdaterede ?
Ja. Jeg mistænker folks tænd/sluk spille ind i provokeringen af de
gemte indstillinger på WET'erne, så de går helt kolde og skal
omkonfigureres.

>Det gør de her da.
Fint

>Ikke nødvendigt når der er under 100 meter, hvilket du jo også selv har
>erfaret, jeg antager ikke at du har en bygning med 100 meter LOS til
>test....
Ja, jeg har heller ikke set Fresnell betyde det store på de små
afstande. 100 meter testen blev gjort med bærbar + PCMCIA og ud i
området med LOS det meste af turen. Mit AP står på 2. sal for enden af
en vej, så jeg kan gå temmelig langt op ad vejen med bibeholdt LOS.

/Jan

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 21:31

"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kobling af 2 pc-ere. En i stalden og en på kontoret i "privaten".
> Hvad kan anbefales? (der er ca. 70 m)
>
> se i øvrigt indlæg fra 30-03-04 kl. 2118

Hej
Prøv at se på www.dmtonline.dk
De har udvendige antenner, som kan gøre forskellen på dine ca 70m

mvh
Preben

Fra : Peter Mortensen

Dato : 02-04-04 06:53

Jeg har prøvet et mærke det hedder Avaya, og er meget imponeret over
stabiliteten. Det er dog en del dyere udstyr.

Hold dig fra Linksys og Dlink. Uden store antenner vil det ikke gå godt.

En fin mellemting er zyxel. Rækkeviden er ikke væsentligt bedre end Dlink,
men stabiliteten er i top.

Skulle jeg lave det som du her snakker om, ville jeg bruge et zyxel
accespoint feks G-1000. Finde en tilfældig USB adapter til stalden, som der
kan sættes eksterne antenne på, og hvis det var nødvendigt købe en 9dBi
patch antenne fra www.dmtonline.dk .

mvh Peter

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 02-04-04 16:36

Zyxel kan jeg sige god for - har brugt det på mit arbejde til at
forbinde 2 lokaltioner med ca. 1000m imellem (med 2 eksterne antenner)
har kørt siden oktober uden én eneste fejl !

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Jens

Dato : 03-04-04 07:14

"Peter Mortensen" <pm@mobilixnet.dk> skrev i en

> Hold dig fra Linksys og Dlink. Uden store antenner vil det ikke gå godt.

Sludder, man skal bare bruge de rigtige bokse de rigtige stedder.

Mvh Jens

Fra : Morten Christensen

Dato : 03-04-04 13:14

Peter Mortensen wrote:

> [...]
> kan sættes eksterne antenne på, og hvis det var nødvendigt købe en 9dBi

Hvilke USB adaptere findes der, som der kan sættes ekstern antenne på?

Morten Christensen