Hvordan skal aircon virke?
Fra : Coach [4130]

Dato : 31-03-04 21:26

Hvordan ved jeg om min aircon virker?

Jeg har købt bil med aircon for første gang.
Jeg ved at den ikke skal virke ved temp. under 5 grader.
(sikkerhedsanordning)

Men hvis jeg nu skruer helt op for varmen, og der til sidst bliver for varmt
i bilen.
Er det så nok at trykke på airconknappen, og den skulle så afkøle rummet.
Eller skal jeg stille temp. skyderen over på kold.

Jeg mener: at det kunne jeg jo sådan set gøre alligevel uden aircon.
Effekten af det ville være en kold luft ind i bilen.

Vil jeg først opleve effekten af den til sommer, hvor det ikke nytter at
stille over på kold?

Når jeg prøver nu, virker den overhovedet slet ikke. Det er hip som hap om
den er slået til eller fra.
Resultatet er det samme, både uden og med knappen inde.

Forvirret? ja mon ikke.

Mvh
Bri@n

Fra : Per O. Madsen

Dato : 31-03-04 22:24

"Coach [4130]" <jeg_er_træner@jeg_er_let.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det så nok at trykke på airconknappen, og den skulle så afkøle rummet.
> Eller skal jeg stille temp. skyderen over på kold.

Hvis du lader varmen stå på varm, så bliver luften også ved at være varm.
Din aircon affugter dog luften, så du slipper for duggede ruder, hvilket er
grunden til at mange (undertegnede inklusiv) bruger aircon det meste af
året. Hvis du vil have køligere luft drejer du den mod kold som du vil gøre
uden aircon.

> [...]

> den er slået til eller fra.
> Resultatet er det samme, både uden og med knappen inde.

Nej, resultatet er ikke det samme. Se ovenfor vedr. dug/fugt.

Hilsen,
Per O.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-04 08:13

"Coach [4130]" <jeg_er_træner@jeg_er_let.dk> wrote in message
> [...]
> Er det så nok at trykke på airconknappen, og den skulle så afkøle rummet.
> Eller skal jeg stille temp. skyderen over på kold.

Ja for at køle skal du jo skrue ned for varmen.

> Jeg mener: at det kunne jeg jo sådan set gøre alligevel uden aircon.
> Effekten af det ville være en kold luft ind i bilen.

Men ikke koldere end omgivelsestemperaturen uden aircon.

> Vil jeg først opleve effekten af den til sommer, hvor det ikke nytter at
> stille over på kold?

Nej, en aitcon er fantastisk til at fjerne dug når man har været til
hundetræning og skal hjem med en våd og dampende hund.

> Når jeg prøver nu, virker den overhovedet slet ikke. Det er hip som hap om
> den er slået til eller fra.
> Resultatet er det samme, både uden og med knappen inde.

Mangler kølemiddel (ligesom min) ?

Hvilken bil ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Brian Dam Pedersen

Dato : 05-04-04 12:12

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
>

> Nej, en aitcon er fantastisk til at fjerne dug når man har været til
> hundetræning og skal hjem med en våd og dampende hund.

Jeg vil råde til at få det checket igennem inden din garanti (eller
modsat bevisbyrde) løber ud - jeg fik ikke min checket i tide og jeg
måtte bekoste 7000 til en ny kondensator (som var defekt ved købet fandt
jeg senere ud af) - men du kan jeg da afdugge meget effektivt. Aircon
skal kunne mærkes også om vinteren. Om ikke andet skal du på de fleste
biler kunne mærke et lille ryk i speederen når kompressoren starter (den
kører ikke hele tiden) da den æder lidt motorkraft.

-- Brian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-04 12:19

"Brian Dam Pedersen" <brian.pedersen@mail.danbbs.dk> wrote in message
> [...]
> biler kunne mærke et lille ryk i speederen når kompressoren starter (den
> kører ikke hele tiden) da den æder lidt motorkraft.

For sent

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Uni Bull

Dato : 08-04-04 01:50

Brian Dam Pedersen wrote:
> Om ikke andet skal du på de fleste
> biler kunne mærke et lille ryk i speederen når kompressoren starter
> (den kører ikke hele tiden) da den æder lidt motorkraft.

Ja - og det er drønirriterende. Er der bilmærker hvor dette *ikke* gør sig
gældende?

Det skal siges, at man skal være en smule sensitiv for at mærke det - jeg
mærker det tydeligt, men min kone bemærker ingenting (hva' ska' jeg sige??
)
--
Uni Bull
København K

Fra : Coach [4130]

Dato : 08-04-04 07:43

> Det skal siges, at man skal være en smule sensitiv for at mærke det - jeg
> mærker det tydeligt, men min kone bemærker ingenting (hva' ska' jeg sige??
> )

Kvinders sensitivitet sidder i hovedet, ikke i fødderne

Min kone kunne ikke bemærke at hun bakkede op i en stor kassevogn, før
kofangeren var helt revet af )) hehe, griner stadig.

Mvh
Bri@n

Fra : Jens

Dato : 08-04-04 21:05

"Uni Bull" <Nojoy@sorry.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mærker det tydeligt, men min kone bemærker ingenting (hva' ska' jeg sige??

PÅ mindre biler hvor kompressoren tager en forholdsvis størrer procentdel af
motorens effekt kan det som regel mærkes. Hvis kommunikationen mellem
motorstyringen og kompressorstyringen er lavet godt, kan det faktisk næsten
ikke mærkes på en lille bil. På størrer biler er det af mindre betydning. På
min Audi V6 2.6 150 HK med uoriginal aircon (Diavia), hvor denne forbindelse
mellem motorstyring og aircondition slet ikke findes (??) kan det godt
mærkes hvis man cruiser af sted med lave omdrejninger (1000-2000), hvorimod
man slet intet mærker hvis den render 4500 omdr med 175 km/t ud af
motorvejen (I Tyskland se'føli'). Den samme bil med fabriksmonteret aircon
(hvor denne forbindelse ER etableret - således at motorstyringen får et
forvarsel om at "lige om lidt tændes kompressoren") kan det faktisk ikke
mærkes uanset hvorledes der køres.

At fruen intet mærker kan slyldes at hun kører friskt til med pedalen i bund

Mvh

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 21:18

> [...]
> motorens effekt kan det som regel mærkes. Hvis kommunikationen mellem
> motorstyringen og kompressorstyringen er lavet godt, kan det faktisk

I fruens Yaris 1.0 kan man i hvert fald ikke mærke AC når man kører med som
passager, men AC sparker heller ikke så voldsomt meget som i min mondeo, det
tager noget mere tid at køle hendes bil ned.

--
Tom

Fra : Coach [4130]

Dato : 05-04-04 16:23

Bilen er den lille Suzuki Alto 1,1 ...købt i oktober 2003, så der er tid nok
før garantien udløber.

Når jeg starter bilen, og den har nået driftstemp., står den på ca. 800
omdr..

Trykker jeg aircon knappen ind, kan jeg godt mærke en lille forandring i
motorgangen.
Men omdr. stiger... (falder ikke)
Jeg kan også mærke en lille forandring i trækkraften ved kørsel.

Det der sker:
Omdr. stiger en lille smule, og det lyder som om at en blæser starter ude i
motorrummet.
(en fortalte mig at det var pumpen jeg kunne høre???) (larmer den så meget?)

Jeg har sat varmeregulatoren på friskluft og friskluftblæsermotoren på fuld
styrke.
Og nu kan jeg faktisk godt mærke at den bliver rigtig kold, nærmest iskold
Meget koldere end hvis jeg bruger de samme indstillinger uden aircon slået
til.

Så den må jo virke, jeg synes bare ikke jeg får den der forbedrede
afdugningseffekt i taler om.

mvh
Bri@n

Fra : Jens

Dato : 05-04-04 19:14

<snip>

> Så den må jo virke, jeg synes bare ikke jeg får den der forbedrede
> afdugningseffekt i taler om.
>
> mvh
> Bri@n

Hvis den køler, så afdugger den også - andet er fysisk umuligt. Nu kan det
være svært på denne årstid at vurdere om luften er kold fordi det ER koldt
uden for eller fordi AC'en nedkøler luften.

Prøv at få dine ruder til at dugge (ved f.eks. at sætte dig ind i bilen med
en våd frakke på), og når rudderne er godt tilduggede, slår du AC'en til med
fuld skrue på blæseren og al luft op på ruden. Hvis nu ikke duggen
forsvinder MED DET SAMME (= inden for 30 sekunder), så virker din AC efter
min mening ikke ordentlig.

Blæseren du kan høre ud foran når du starter motoren er en ventilator der
sidder ved kondensatoren (ligner en motorkøler). I nogle biler er AC
kondensator smækket uden på motorkøleren og der anvendes fælles blæser til
motorkøler og AC-kondensator. PÅ andre biler er AC-kodensatoren monteret ved
siden af motorkøleren og har derfor sin egen blæser.

Motoromdr. skal stige (ikke falde) da AC'en sørger for at give motoren lidt
ekstra tomgang, da den eller vil falde i omdr. Dette system anvendes især på
biler med små motorer (som f.eks. din Alto). (På en stor 3 liters V6'er
opdager motoren ikke at der skal slæbes en kompressor med rundt)

Jens

Fra : Coach [4130]

Dato : 05-04-04 23:28

"Jens" <mugarbeNOSPAM@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> biler med små motorer (som f.eks. din Alto). (På en stor 3 liters V6'er
> opdager motoren ikke at der skal slæbes en kompressor med rundt)

Godt med nogle detaljer.
Tusind tak
Jeg prøver det med den våde jakke imorgen.

mvh
Bri@n

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-04-04 05:46

On Tue, 6 Apr 2004 00:28:03 +0200, "Coach [4130]"
<coach[fjern]@[dette]lite.danmark> wrote:

> [...]

Indledningsvist dykker omdrejningerne dog en anelse for efterfølgende
at finde niveauet igen

>Godt med nogle detaljer.

Selv i en 3 liters kan man konstatere lidt modstand.

/Mogens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-04-04 07:27

"Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> wrote in message

> Godt med nogle detaljer.
> Tusind tak
> Jeg prøver det med den våde jakke imorgen.

Hvis du så starter ud med A/C off, og lader blæseren køre med recirkulation
så vil duggen komme hurtigere. Så slår du A/C til, og så burde den kunne
fjerne duggen selv om recirkulation er slået til. Om der kun går 30 sek. ved
jeg ikke.