"13:31 zulu"
Fra : Devast8or

Dato : 31-03-04 19:43

Hej med jer,

i film og på fjernsyn ser man nogen gange tid angivet som "13:31 zulu"
(normalt inden for militæret), men hvad betyder "zulu" i den forbindelse?

Devast8or

Fra : David T. Metz

Dato : 31-03-04 20:08

Devast8or wrote:
> i film og på fjernsyn ser man nogen gange tid angivet som "13:31 zulu"
> (normalt inden for militæret), men hvad betyder "zulu" i den
> forbindelse?

Militærlingo for GMT:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/MAEL/ag/zulu.htm

David

Fra : Kasper Larsen

Dato : 31-03-04 20:24

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Militærlingo for GMT:
> http://www.grc.nasa.gov/WWW/MAEL/ag/zulu.htm
>
> David

Såvidt jeg husker fra min tid i militsen, bruges Zulu tid kun i
krigstilfælde. Amerikanerne tager måske lidt mere afslappet på det,
alternativet er at de altid har en krig kørende et eller andet sted

Fra : Devast8or

Dato : 31-03-04 21:04

David T. Metz wrote:

> Militærlingo for GMT:
> http://www.grc.nasa.gov/WWW/MAEL/ag/zulu.htm
>
> David

Aha. Tak.

Devast8or

Fra : Rune Zedeler

Dato : 01-04-04 01:27

David T. Metz wrote:

> Militærlingo for GMT:

Bemærk i øvrigt, at militær-tidsangivelsen er i modstrid med den civile
tidsangivelse:
Vores vintertid hedder i militæret A-tid, mens sommertiden hedder B-tid
- da vi da følger soltiden fra tidszonen øst for vores.
Når man skifter fra sommertid til vintertid, vil klokkeslættene altså
hedde ... , 1:59B, 2:00B, ... , 2:59B, 2:00A, ... , 2:59A, 3:00A, ...
Civilt, gør man omvendt: For at skelne mellem de to timer fra 2 til 3
hæfter man et A på den første time fra 2 til 3 og et B på den næste, så
civilt hedder klokkeslættene ved skift fra sommertid til vintertid altså
.... , 1:59, 2:00A, ... , 2:59A, 2:00B, ... , 2:59B, 3:00, ...

Og sådan er der så meget...

-Rune

Fra : Mithril

Dato : 01-04-04 02:02

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> civilt hedder klokkeslættene ved skift fra sommertid til vintertid altså
> ... , 1:59, 2:00A, ... , 2:59A, 2:00B, ... , 2:59B, 3:00, ...

WTF ?!?

Var jeg den eneste der ikke lige fik fat på det ?

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 02:22

Mithril wrote:

> "Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> wrote in message

> WTF ?!?
> Var jeg den eneste der ikke lige fik fat på det ?

Jeg er datalog ligesom Rune, så jeg forstod det godt :)

Når man går fra sommer- til vintertid går der 2 timer fra klokken 2 til
3 en lørdag nat. I militær tidsregning hedder den første time 'B' til
efternavn, og den anden 'A'. I civil tidsregning er det omvendt.

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : Rune Zedeler

Dato : 01-04-04 17:47

Karsten Strandgaard Jørgensen wrote:

> Når man går fra sommer- til vintertid går der 2 timer fra klokken 2 til
> 3 en lørdag nat. I militær tidsregning hedder den første time 'B' til
> efternavn, og den anden 'A'. I civil tidsregning er det omvendt.

Øh, bøh, ja, jeg er ikke altid lige pædagogisk, udskyld :-/

-Rune

Fra : Rune Zedeler

Dato : 01-04-04 18:12

TV2 Zulu - vi er altid en time efter de andre kanaler (og to timer om
sommeren, hmm)

-Rune