Spedometeret hopper
Fra : Troels Pedersen

Dato : 31-03-04 14:28

Hejsa!

Mit speedometer er begyndt at te sig underligt...
Når jeg når over ca. 70 km/t kan det finde på at hoppe op og ned, gerne 20
km/t i pludselige hop. Når jeg kommer over 110 km/t, forsvinder problemet
igen.

Nogle gode forslag, til hvad det fejler, det er jo et gammel kabeltrukket
speedo. Er det drevet i gearkassen eller spedooet selv?

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-03-04 14:34

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogle gode forslag, til hvad det fejler, det er jo et gammel kabeltrukket
> speedo. Er det drevet i gearkassen eller spedooet selv?

Det er sikkert bare kablet der trænger til en udskiftning.
Evt. prøv at tage det af på speedometeret, og sæt det på igen, det kan
nemlig også sidde "skævt".

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Troels Pedersen

Dato : 31-03-04 14:52

Per Beer Hansen wrote:
> Det er sikkert bare kablet der trænger til en udskiftning.
> Evt. prøv at tage det af på speedometeret, og sæt det på igen, det kan
> nemlig også sidde "skævt".

Jeg har før haft speedometret ude, det er jo ikke lige frem nogen nem
operation
Men jeg må da prøve det. Kan det hjælpe at smøre kablet med noget syrefri
olie?

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-03-04 15:10

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev :

>Jeg har før haft speedometret ude, det er jo ikke lige frem nogen nem
>operation

Åehhh pjat ;)

>Men jeg må da prøve det. Kan det hjælpe at smøre kablet med noget syrefri
>olie?

Nops - hvis kablet er begyndt at blive flosset, hvælper de lige så
godt som at tisse i bukserne når man fryser

Fra : Troels Pedersen

Dato : 31-03-04 16:05

jan@stevns.net wrote:
> Åehhh pjat ;)

Jeg ved det..

> Nops - hvis kablet er begyndt at blive flosset, hvælper de lige så
> godt som at tisse i bukserne når man fryser

Ok, jeg må have mig et nyt drev og kabel hos Ford og så finde ud af hvad det
gamle fejler... Og så ned at bytte det hele igen når jeg finder ud af at
kablet bare sidder skævt!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Thostrup

Dato : 31-03-04 18:26

På min Escort begyndte det på det samme. Tror dog kun det var ca 10 km/t,
ligmeget, det rystede i hvert tilfælde, og til sidst gav det op og rystede
ikke mere lige pludseligt, men så virkede der bare heller ikke :(

Fejlen hos mig var den lille boks/cylinder/omdrejningsgiver der sidder
mellem speedometer kabel og gearkassen. Derigennem løber en plastik aksel,
og den var knækket - så en udskiftning af den, så viste det igen hastigheden
med ro.

Mvh Thostrup

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 31-03-04 18:28

Troels Pedersen wrote:

> Jeg har før haft speedometret ude, det er jo ikke lige frem nogen nem
> operation

Arh, det er da ret nemt på sådan en rigtig bil

> Men jeg må da prøve det. Kan det hjælpe at smøre kablet med noget
> syrefri olie?

Ikke hvis kablet er flosset, et nyt koster vist ikke alverden.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Troels Pedersen

Dato : 01-04-04 05:46

Per Beer Hansen wrote:
> Arh, det er da ret nemt på sådan en rigtig bil

Ja, det er da en hel del nemmere end på mange andre biler... (Mazda 626
etc.)
Der er vist også noget med at det er noget mennere at få ud, hvis man
afmonterer rattet først

> Ikke hvis kablet er flosset, et nyt koster vist ikke alverden.

Et nyt indkøbes i dag.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC