Fordoblingskonstant!
Fra : Nicolai

Dato : 31-03-04 13:32

En lille debat:

"Eksponentiel voksende størrelse forøges med 50 % på 13 år.

Bestem fordoblingstiden."

Nogen der kan være behjælpelige med løsningmetode og resultat?

Nic

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 31-03-04 13:42

Nicolai wrote:

> En lille debat:
>
> "Eksponentiel voksende størrelse forøges med 50 % på 13 år.
>
> Bestem fordoblingstiden."
>
> Nogen der kan være behjælpelige med løsningmetode og resultat?

Metode:

1. Find indekset i din bog (sikkert bagerst).
2. Find sidetal, hvor fordoblingskonstant omtales
3. Find grydeklar formel
4. Sæt ind i formlen

Tip:

Lektiespørgsmål besvares normalt kun, hvis
spørgeren skriver de udregninger, han har forsøgt
og hvor han går i stå.

Som du stiller spørgsmålet har man ikke en chance for
at svare uden at give dig løsningen.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-03-04 14:39

Scripsit "Nicolai" <news2004@mailme.FJERNdk>

> "Eksponentiel voksende størrelse forøges med 50 % på 13 år.
> Bestem fordoblingstiden."

26 år.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 31-03-04 15:13

Henning Makholm wrote:

> Scripsit "Nicolai" <news2004@mailme.FJERNdk>

> 26 år.

Efter 13 år er vi oppe på 150% af den oprindelige størrelse.
Efter yderligere 13 år er oppe på (1+50%)*150% = 225% af den
oprindelige størrelse. Svaret er altså lidt under 26 år.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-03-04 16:49

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> 26 år.

Matematikløsninger-ondemand.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-03-04 23:28

Scripsit p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul)

> ondemand.

Mwahahaha!

--
Henning Makholm "PROV EN FORFRISKNING FRISKLAIL DEM"

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-03-04 17:38

Henning Makholm wrote:

> 26 år.

Du glemmer lige at man skal skrive forklaringer og mellemregninger med:

»Jeg bruger formlen fra patologisk aritmetik, altså
t = x/r = (13 år)/0,50 = 26 år.«

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 31-03-04 19:45

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Nicolai" <news2004@mailme.FJERNdk>

> 26 år.

Fy.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
There's a difference between a philosophy and a bumper sticker --

Fra : Anders Lund

Dato : 31-03-04 16:00

"Nicolai" <news2004@mailme.FJERNdk> skrev i en meddelelse
> En lille debat:
>
> "Eksponentiel voksende størrelse forøges med 50 % på 13 år.
>
> Bestem fordoblingstiden."

Eksponentiel udvikling skrives :
f(x)=b*a^x

x er tidsparameteret. (måles i år)
b er "mængden" ved tiden 0.

Du ved at mængden er steget 50% efter 13år
Dvs: f(13)=b*1,5=b*a^13 <=>
1,5=a^13 <=>
a= (13. rod af 1,5) = 1,5^(1/13)

Nu har du altså en værdi af a. Kikker vi nu på en fordobling, må der gælde:
f(x)=2*b
denne ligning kan løses:
b*a^x=2b <=>
a^x=2 <=>
x*log(a)=log(2) <=>
x=log(2)/log(a) <=>
a indsættes:
x=log(2)/log(1,5^(1/13)) <=>
x=log(2)/(1/13log(1,5)) <=>
x=13*log(2)/log(1,5)

Og det kan så regnes ud på lommeregneren.
Dvs at du kan skrive en general formel. Har du en oplysning om at en mængde
er steget p procent efter c år(eller anden tisenhed, du skal bare huske at
resultatet bliver med samme tidsenhed), kan du finde fordovlingstiden som:
(det er selvfølgelig et krav at det er en ekspotentiel udvikling)
x=c*log(2)/log(1+p)

Anders Lund
Anders@GEDzaim.dk
Fjern geden fra min email adresse

Fra : Nicolai

Dato : 31-03-04 18:11

"Anders Lund" <anders@GEDzaim.dk> wrote in message

> x=c*log(2)/log(1+p)

Tak for det gode svar. Jeg kan dog se på andre indlæg, at jeg skulle have
uddybet lidt mere. Jeg havde fået vist en løsning og resultat, men åbenbart
ikke forklaret så jeg kunne forstå 100 % hvad der skete og jeg ved ikke
noget værre end kun at vide halvt. Derfor var det ikke aktuelt at poste
"hvor jeg var gået i stå", da det jeg søgte var en "frisk" forklaring.

Men nu faldt det på plads. Tak. .