DHCP og NAT
Fra : Jimmy

Dato : 31-03-04 08:35

Hey

1. routeren får en IP fra min ISP.
2. DHCP og NAT er aktiveret på routeren, og hver PC på det interne netværk
får tildelt en adresse

Dette virker fint. Jeg ville dog gerne have statiske ip adresser på mit
netværk.

Burde det ikke være muligt at slå DHCP fra, give computerne en statisk ip
adresser, derefter ændre ip adressen på routeren til en adresse der passer
med ip adresserne på computerne, og så stadig have hul igennem til
internettet?

NAT er jo det der gør at man kan have en ekstern og x interne adresser på
den samme internetforbindelse, som jeg har forstået det. Vil det virke hvis
jeg slår DHCP fra på routeren?

Håber at der er nogen der kan hjælpe?

--

Jimmy

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 31-03-04 08:47

Jimmy wrote:
> [...]
> adresser, derefter ændre ip adressen på routeren til en adresse der passer
> med ip adresserne på computerne, og så stadig have hul igennem til

NAT og DHCP har som sådan ikke noget med hinanden at gøre.

Er du sikker på, at DHCP serveren tildeler adresser i hele
adresseområdet på det interne net?

Fx med en TDC ADSL forbindelse med router vil routerens
DHCP server kun tildele adresser i området (ca. jeg kan ikke huske
adresserne præcist):

192.168.1.5 - 192.168.1.100

så adresserne

192.168.1.101 - 192.168.1.254

kan bruges til faste IP adresser.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Jimmy

Dato : 31-03-04 09:08

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse

> NAT og DHCP har som sådan ikke noget med hinanden at gøre.

Ok, godt :)

> [...]
>
> Fx med en TDC ADSL forbindelse med router vil routerens
> DHCP server kun tildele adresser i området (ca. jeg kan ikke huske

Det er korrekt at det er sådan det er sat op. Jeg ville bare gerne have
PC'erne over på et andet netværk som f.eks. 192.168.10.x
Jeg retter routeren til 192.168.10.2
hver pc får en ip hhv. 192.168.10.3 og 192.168.10.4
Slår DHCP server fra på routeren.

Nu ville jeg mene at jeg skulle kunne køre på nettet, som altid, men af en
eller anden årsag kan jeg ikke. Jeg kan sagtens få fat i routeren, men
routeren connecter ikke til internettet. Er det ikke underligt?

Jimmy

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 31-03-04 12:34

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller anden årsag kan jeg ikke. Jeg kan sagtens få fat i routeren, men
> routeren connecter ikke til internettet. Er det ikke underligt?

Har du husket:

Gateway på klienterne?
DNS på Klienterne?

/Brian

Fra : Jimmy

Dato : 31-03-04 14:10

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du husket:
>
> Gateway på klienterne?
> DNS på Klienterne?

Troede ikke at det var nødvendigt at sætte op, men jeg prøvede med gateway,
og der virkede det stadig ikke. DNS har jeg ikke prøvet med, men det undrer
mig om det ville have en betydning.

Når jeg logger på routeren, så kan jeg se på den at det er den der ikke kan
logge på nettet. Den skriver "not connected", hvorimod at den skriver
"connected" ud for internet connection, hvis jeg bare sætter den op som
default.

Meget underligt ikke. routeren burde vel stadig connecte til internettet,
uanset hvad jeg laver på det interne netværk, og den burde da stadig
connecte når jeg har ændret ip adressen på routeren, ikke?

Jimmy

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-03-04 15:37

In article <406ac316$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
pleasereplyingroup@hotmail.com says...

> Troede ikke at det var nødvendigt at sætte op, men jeg prøvede med gateway,

Når ikke du fortæller det via DHCP, så må du fortælle det manuelt.

Husker du at bruge den rigtige IP-adresse til gateway (routerens LAN-
adresse)?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jimmy

Dato : 31-03-04 18:13

> In article <406ac316$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> pleasereplyingroup@hotmail.com says...

> Når ikke du fortæller det via DHCP, så må du fortælle det manuelt.

Ja, det er der selvfølgelig noget logik i. Det kan jeg godt se. Det må jeg
lige huske at få gjort. :)

> Husker du at bruge den rigtige IP-adresse til gateway (routerens LAN-
> adresse)?

Det vil jeg mene. Hvis jeg ændrer routerens ip-adresse til 192.168.10.2, så
er det den jeg bruger som gateway ikke?

Men det lader til at det er routeren der ikke connecter til internettet
ligeså snart jeg retter dens ip adresse og slår dhcp fra. Når jeg logger ind
i routeren står der not connected under internet connection.

> Hvad er det for en router?

Det er en Belkin 802.11g Wireless DSL/Cable Gateway Router
Fandt den hos El-giganten. Er bange for at det er den der ikke virker.

Jimmy

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-03-04 20:27

In article <406afc1a$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
pleasereplyingroup@hotmail.com says...

> Det er en Belkin 802.11g Wireless DSL/Cable Gateway Router

Nu har jeg pløjet lidt i manualen til den og der er ikke noget der
tyder på at den ikke kan kobles som du ønsker det... :-/

Fra : Jimmy

Dato : 01-04-04 11:46

> [...]
>
> Nu har jeg pløjet lidt i manualen til den og der er ikke noget der
> tyder på at den ikke kan kobles som du ønsker det... :-/

Hm... Den er defekt. Jeg må have pengene tilbage :(

Tak for hjælpen :)

Jimmy

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-03-04 15:38

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 01-04-04 08:23

> [...]
gateway,
> og der virkede det stadig ikke. DNS har jeg ikke prøvet med, men det

Øh, vil det undre dig om opsætning af dsn vil have betydning for dine
muligheder for at surfe på internettet?
Eller misforstår jeg dig?

Prøv at pinge routerens lan-adresse, hvsi du får svar så prøv at pinge
81.19.246.13 (det er www.eb.dk), og pørv så at pinge www.eb.dk bagefter.

> [...]
> logge på nettet. Den skriver "not connected", hvorimod at den skriver
> "connected" ud for internet connection, hvis jeg bare sætter den op som

Hvilken type adsl-opkobling har du? Definer "logge på nettet"

> Meget underligt ikke. routeren burde vel stadig connecte til internettet,
> uanset hvad jeg laver på det interne netværk, og den burde da stadig
> connecte når jeg har ændret ip adressen på routeren, ikke?

Hvis du kun retter i lan-oplysningerne, så ja - men umiddelbart lyder det
som om du også kommer til at rette i wan-oplysningerne :)

/Brian

Fra : Jimmy

Dato : 01-04-04 12:01

> [...]
> gateway,
> undrer
>
> Øh, vil det undre dig om opsætning af dsn vil have betydning for dine

Ja, jeg kan godt se at det står lidt mærkeligt. Det jeg mener er at hvis DNS
indstillingerne bliver hentet automatisk fra min ISP med den ene opsætning,
så burde den gøre det samme med den anden opsætning.

> Prøv at pinge routerens lan-adresse, hvsi du får svar så prøv at pinge
> 81.19.246.13 (det er www.eb.dk), og pørv så at pinge www.eb.dk bagefter.

Routerens lan adresse går fint, men 81.19.246.13 kan den ikke.

> kan
>
> Hvilken type adsl-opkobling har du? Definer "logge på nettet"

Det er et TDC kabel modem. Når jeg sætter routeren op som default kan man
ved at logge ind i routeren se at den er logget på nettet. Dvs. har fået ip
adresse osv. fra min ISP. Men når jeg ændrer opsætningen, som jeg vil mene
kun er på den interne side (altså på mit lokale netværk), så får den ikke
disse ting fra min ISP. Jeg vil ikke mene at der er ændret noget der skulle
gøre at den ikke skulle virke på den eksterne side, altså den side der
vender ud mod internettet.

> Hvis du kun retter i lan-oplysningerne, så ja - men umiddelbart lyder det
> som om du også kommer til at rette i wan-oplysningerne :)

Jeg ændrer kun LAN indstillingerne. På overskriften på den menu jeg er inde
i står der LAN settings.

WAN settings rører jeg ikke ved. De står for øvrigt til dynamic, men ved
ikke om dette er godt eller dårligt. Har prøvet med de andre indstillinger,
men det virker kun når jeg bruger dynamic (og routeren er som fra
fabrikken).

Jeg bliver mere og mere overbevist om at denne router ikke virker. Jeg må
have den byttet eller pengene tilbage.

Tak for hjælpen ;)

Jimmy

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 01-04-04 15:14

> [...]
opsætning,
> så burde den gøre det samme med den anden opsætning.

Sådan virker det ikke :)
DHCP-klienten får automatisk DNS-oplysningerne fra sin DHCP-server.
Din router er klient til din ISPs server, men routeren er server for din
arbejdsstation. Så når du disabler DHCP-serveren i din router, så kan din
klient (arbejdsstaionen) ikke få DNS-oplysningerne

> Routerens lan adresse går fint, men 81.19.246.13 kan den ikke.

Ok, så router den ikke :)

> [...]
skulle
> gøre at den ikke skulle virke på den eksterne side, altså den side der

Ok, kan du beskrive mere præcist hvad det er for ændringer du laver - noget
i stil med "jeg sætter hak i disable dhcp-server" eller lign..?

> Jeg ændrer kun LAN indstillingerne. På overskriften på den menu jeg er
inde
> i står der LAN settings.

Jeg kender ikke din router, så det er svært at udtale sig om, men
umiddelbart lyder det rigtigt hvad du gør.

> [...]
indstillinger,
> men det virker kun når jeg bruger dynamic (og routeren er som fra

Det kan ikke, generelt, defineres som godt eller dårligt, det afhænger af
situationen.
Hvis dit abonnement kræver dynamisk (DHCP-klient) så er det godt at den står
til det ;) og hvis du ændre det vil det ikke virke, det er der ikke noget
underligt i.

> Jeg bliver mere og mere overbevist om at denne router ikke virker. Jeg må
> have den byttet eller pengene tilbage.

Er du 100% sikker på at du ikke disabler både DHCP-klient og server når du
laver din ændring?

> Tak for hjælpen ;)

Det var så lidt.

/Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-04-04 07:50

In article <406c23b8$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
brjensen@mail.tele.dk says...

> Jeg kender ikke din router, så det er svært at udtale sig om, men
> umiddelbart lyder det rigtigt hvad du gør.

Jeg fandt en manual på nettet.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 03-04-04 06:50

> In article <406c23b8$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> brjensen@mail.tele.dk says...

> Jeg fandt en manual på nettet.

Ok, men jeg kender stadig ikke hans router

/Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-04-04 08:03

In article <406e5081$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
brjensen@mail.tele.dk says...

> Ok, men jeg kender stadig ikke hans router

Jeg har ikke lige haft tid til at nærlæse manualen - det burde ellers
give en forklaring til hvordan det skal gøres...

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 04-04-04 13:46

> In article <406e5081$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> brjensen@mail.tele.dk says...

> Jeg har ikke lige haft tid til at nærlæse manualen - det burde ellers
> give en forklaring til hvordan det skal gøres...

Sandsynligvis, men ligesom dig er min tid ikke lige til at læse manualer for
routere jeg ikke har med at gøre, så jeg forventer da at Jimmy læser
manualen, og stiller spørgsmålene derudfra :)

/Brian

Fra : Jimmy

Dato : 05-04-04 09:41

> [...]
> routere jeg ikke har med at gøre, så jeg forventer da at Jimmy læser
> manualen, og stiller spørgsmålene derudfra :)

Selvfølgelig :)

Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 05-04-04 09:51

> [...]
> arbejdsstation. Så når du disabler DHCP-serveren i din router, så kan din
> klient (arbejdsstaionen) ikke få DNS-oplysningerne

Ah, så hvis ikke jeg angiver DNS oplysningerne, så kommer jeg ingen steder.
Jeg har nu oplevet flere steder at hvis jeg disabler DHCP-server i en
router, så kan jeg ikke komme på nettet. Men jeg har ingen steder angivet
DNS oplysningerne, så mon ikke at det er derfor at jeg ikke kan få det til
at virke?

Som jeg ser det nu, så skal jeg angive ip adresse, netmaske, standardgateway
og DNS server på hver PC, hvis jeg slår DHCP server fra i min router. Er det
korrekt forstået?

> [...]
noget
> i stil med "jeg sætter hak i disable dhcp-server" eller lign..?

Præcis. Under DHCP server sætter jeg hak i "Disable". Eller også erd et en
radio-button. Det kan jeg ikk elige huske, men det skulle jo give det samme.

> det

Ja, det gør det. Det der undrer mig allermest er nemlig at selve routeren
fortæller mig at der ikke er adgang til nettet. Den burde da altid have
adgang til nettet, hvis jeg bare lader indstillingerne være som da det
virkede. Hvad jeg så end ændrer på den interne del, burde jo ikke have nogen
afgørelse på det. Så jeg tror du har ret i at man åbenbart på en eller anden
måde for ændret i WAN oplysningerne, men så ved jeg simpelthen ikke hvor jeg
gør det henne.

> Er du 100% sikker på at du ikke disabler både DHCP-klient og server når du
> laver din ændring?

Jep!

For øvrigt. Skal jeg på PC'en sætte DNS adressen til min router eller til
DNS serveren på Interettet?
Hvilken adresse har den (eller en eller anden, formoder at det ikke betyder
noget hvilken man bruger) på nettet?

Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 05-04-04 10:13

> [...]

standardgateway
> og DNS server på hver PC, hvis jeg slår DHCP server fra i min router. Er

Ok, har lige testet lidt. Det er DNS adressen der er problemet. Den skulle
jeg bare have sat fra starten. Jeg ved ikke om jeg skal sætte den til en
adresse på internettet eller om jeg skal sætte den til min routers adresse,
men nu har jeg i hvert fald sat dns adressen til min routers adresse, og nu
kører det bare :)

Er det bare mig eller kan det passe at mine sider kommer meget hurtigere
frem nu?

Jeg føler i hvert fald at det går noget stærkere. Men ok, hvis der virkelig
er en eller anden form for DNS caching i routeren, så skal den vel heller
ikke hele vejen ud på nettet for at slå det op. Er det korrekt forstået?

Mange tak for hjælpen.

Jimmy

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 05-04-04 19:04

> [...]

adresse,
> men nu har jeg i hvert fald sat dns adressen til min routers adresse, og

Det er da godt, så forwarder routeren dns-forespørgslerne

> Er det bare mig eller kan det passe at mine sider kommer meget hurtigere
> frem nu?

Det tror jeg bare er dig ;)

> [...]
> ikke hele vejen ud på nettet for at slå det op. Er det korrekt forstået?

Det er korrekt, men det er nu sjældent opslaget der tager tid. Jeg vil tror
at det og hente siderne efterfølgende tager tiden.

> Mange tak for hjælpen.

Det var så lidt.

/Brian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-04-04 10:40

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> wrote:

>Som jeg ser det nu, så skal jeg angive ip adresse, netmaske, standardgateway
>og DNS server på hver PC, hvis jeg slår DHCP server fra i min router. Er det
>korrekt forstået?

Det er korrekt...

Men en DHCP server er nu en udmærket ting, så jeg vil anbefale du ikke de-aktiverer den funktion.

<mlr>

Fra : Jimmy

Dato : 05-04-04 10:46

> Det er korrekt...

Perfekt :)

> Men en DHCP server er nu en udmærket ting, så jeg vil anbefale du ikke
de-aktiverer den funktion.

Hvorfor. Gør den da andet end at dele ip adresser ud til PC'ere på
netværket?

Jimmy

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-04-04 13:10

> Hvorfor. Gør den da andet end at dele ip adresser ud til PC'ere på
> netværket?

Det kan den gøre - Men jeg kender selvfølgelig ikke din opsætning

Min egen DHCP server er konfigureret så jeg kan boot'e over netværk. Det er særdeles bekvemt at kunne boote diverse panik-diske og
automatiserede Linux- og XP-installationer over netværket.

Men jeg tænkte nu mere alment - Det er bekvemt når man bare kan sætte en ny maskinen i netstikket og så er den 'på' med det samme,
specielt når man har bærbare maskiner der anvendes på flere lokaliteter.

Der er ingen grund til at de-aktivere DHCP serveren fordi du har en-eller-flere maskiner der kræver fast ip-adresse. Min egen DHCP
server uddeler adresser i området 192.168.1.100-199, maskinerne med fast ip-adresse har jeg så givet adresser under 100.

<mlr>

Fra : Jimmy

Dato : 05-04-04 13:58

> [...]
er særdeles bekvemt at kunne boote diverse panik-diske og
> automatiserede Linux- og XP-installationer over netværket.

Ok, det ved jeg sket ikke hvordan man gør. Det tror jeg ikke at jeg har brug
for, men vil da ikke udelukke at det var noget jeg kunne få brug for i
fremtiden.

> Men jeg tænkte nu mere alment - Det er bekvemt når man bare kan sætte en
ny maskinen i netstikket og så er den 'på' med det samme,
> specielt når man har bærbare maskiner der anvendes på flere lokaliteter.

Helt enig!

> [...]
> server uddeler adresser i området 192.168.1.100-199, maskinerne med fast
ip-adresse har jeg så givet adresser under 100.

Mit problem er at jeg kører med flere forskellige netværk koblet på det
samme udstyr. Ca. halvdelen er faste ip-adresser, men jeg kan ikke selv
bestemme dem. Jeg formoder at jeg sagtens kunne lade DHCP klare det på det
resterende netværk, men jeg synes det vil være nemmere at uddele faste
ip-adresser, da jeg så ved hvad der står hvor, og hvordan jeg får fat på det
(hvad jeg skal pinge ved fejlsøgninger m.m.).

Men ellers er jeg fuldstændig enig med dig i at det er det nemmeste at køre
med DHCP server. ;)

Jimmy :)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-04-04 15:30

> [...]

>Mit problem er at jeg kører med flere forskellige netværk koblet på det
>samme udstyr. Ca. halvdelen er faste ip-adresser, men jeg kan ikke selv

Det lyder ikke rart - Jeg mener, at du ikke har fuld kontrol

Hva' pokker er det for udstyr der selv vil bestemme ??

<mlr>

Fra : Jimmy

Dato : 07-04-04 12:07

> Det lyder ikke rart - Jeg mener, at du ikke har fuld kontrol
>
> Hva' pokker er det for udstyr der selv vil bestemme ??

Nå, men det er nu mere fordi at det er et firma netværk, hvor der er flere
forskellige politikker, så vi er nødt til lige at kringle den. Så det er
skam ikke selve udstyret der ikke kan skiftes ip-adresse på, men der er
nogle maskiner hvor der skal være faste ip-adresser, printere m.m. hvor der
skal være faste ip adresser på. Ja, det er et lidt besværligt setup, men
sådan er det jo når man ikke selv kan bestemme 100%. Men nu fandt jeg da ud
af at det var dns adressen, der var problemet.

Så jeg takker :)

Jimmy

Fra : chatting

Dato : 07-04-04 19:30

On Mon, 5 Apr 2004 14:57:50 +0200, "Jimmy"
> [...]

>ip-adresser, da jeg så ved hvad der står hvor, og hvordan jeg får fat på det
>(hvad jeg skal pinge ved fejlsøgninger m.m.).

Hej

Er det ikke muligt at du kan reservere ip adresser i den router, så
den stadig kører DHCP, men den reservere bare ip adresser ud fra mac
adresser på pcerne.

Det kan jeg på min Netgear router. så på mine egne pcer har jeg sådan
set fast ip, men når jeg kobler andre til for de bare tildelt ip af
DHCPen.

MVH

chatting

Fra : Jimmy

Dato : 13-04-04 07:58

"chatting" <homeboy@noemailhere.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det kan jeg på min Netgear router. så på mine egne pcer har jeg sådan
> set fast ip, men når jeg kobler andre til for de bare tildelt ip af

Det er muligt. Tak :)

Jimmy

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-04 18:59

In article <40711de5$0$245$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> [...]

> og DNS server på hver PC, hvis jeg slår DHCP server fra i min router. Er det

Ja. DHCP's opgave er netop at klare disse funktioner automatisk.

> For øvrigt. Skal jeg på PC'en sætte DNS adressen til min router eller til
> DNS serveren på Interettet?

Jeg anvender en DNS på internettet, nærmere bestemt ratatosk.dk.net

> Hvilken adresse har den (eller en eller anden, formoder at det ikke betyder
> noget hvilken man bruger) på nettet?

Det har ingen betydning hvilken man bruger. Jeg anvender udelukkende
ratatosk fordi den er nem at huske

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-04-04 19:17

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Jeg anvender en DNS på internettet, nærmere bestemt ratatosk.dk.net

Jeg foretrækker at lade mine PC'er pege på routerens DNS server.

Servere (også DNS) har det med at komme-og-gå, og jeg orker ikke at ændre indstillinger i alle mine maskiner når en DNS server
tilfældigvis skifter ip-adresse.

Routeren henter løbende oplysning om DNS-servere hos udbyderens DHCP server, den er derfor altid up2date.

<mlr>