Månespørgsmål
Fra : Martin Schou

Dato : 30-03-04 21:56

Hejsa
Affødt af månediskussioner kom jeg til at tænke på noget.
Hvordan kan jorden "stå op" på månen ? Den har jo samme side vendt mod
jorden altid ik ?

Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-03-04 22:24

"Martin Schou" <fake@made.up> skrev i en meddelelse
> [...]
> Affødt af månediskussioner kom jeg til at tænke på noget.
> Hvordan kan jorden "stå op" på månen ? Den har jo samme side vendt mod

Den wobler lidt, så visse steder ses Jorden stå op, men over lang tid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Jensen

Dato : 30-03-04 23:31

Martin Schou wrote:

> Affødt af månediskussioner kom jeg til at tænke på noget. Hvordan kan
> jorden "stå op" på månen ? Den har jo samme side vendt mod jorden
> altid ik ?

Det er ikke helt samme side der vendes mod jorden hele tiden. Rent
faktisk ses næsten 60% af månens overflade (hvis jeg husker ret) fra
jorden, set over en måned. Det du tænker på er dog formentligt det
klassiske billede af jorden der ser ud som om den står op på månen. Det
der rent faktisk skete var at de var på vej tilbage til forsiden af
månen efter at have passeret bag den. Det var altså fotograferne der
bevægede sig, ikke månen eller jorden. Der er en lille artikel om
billedet her:

http://www.abc.net.au/science/moon/earthrise.htm

Er der en af missionerne der også optog video af illusionen?

--
PeKaJe

Zero Defects, n.:
   The result of shutting down a production line.

Fra : Martin Schou

Dato : 31-03-04 13:26

Hejsa
Tak for begge svar. Så fik vi det på plads.
Martin

Fra : David Konrad

Dato : 31-03-04 13:48

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message

> [...]
> billedet her:
>
> http://www.abc.net.au/science/moon/earthrise.htm
>
> Er der en af missionerne der også optog video af illusionen?

Det er da tydeligvis optaget af et fartøj i kredsløb - det beviser ikke
noget om selve landingen

Fra : Mike

Dato : 31-03-04 14:15

"David Konrad" <david_konrad_FJERN_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message

> Det er da tydeligvis optaget af et fartøj i kredsløb - det beviser ikke
> noget om selve landingen

Jeg har hørt der findes nogen som tvivler meget på at USA nogensinde har
været på månen. De må da have en hjemmeside, er der nogen der kender den?

Mvh
Mike

---

Fra : N. Foldager

Dato : 31-03-04 14:22

Mike:

>Jeg har hørt der findes nogen som tvivler meget på at USA nogensinde har
>været på månen. De må da have en hjemmeside, er der nogen der kender den?

Det har været diskuteret masser af gange her i gruppen. Begynd nu ikke
igen.

USA har aldrig været på Månen.

Men 12 amerikanere har

Mvh

Niels Foldager

Fra : Mike

Dato : 31-03-04 14:47

> Det har været diskuteret masser af gange her i gruppen. Begynd nu ikke
> [...]

Hahaha, bare stik mig linket til den hjemmeside, så skal jeg nok holde min
kæft

MVH
Mike

---

Fra : N. Foldager

Dato : 31-03-04 15:11

Mike:

>Hahaha, bare stik mig linket til den hjemmeside, så skal jeg nok holde min
>kæft

Det kunne ikke falde mig ind at henvise til sådan smudslitteratur.

Kun uvidende personer tvivler på månelandingerne. Andre hævder at de
gør det, for at promovere sig selv i medierne. Ynkeligt. Og medierne
labber det i sig.

Men der kan da være lidt sport i at modbevise de dumme påstande. Det
gøres f.eks. på:

http://www.clavius.org/

Mvh

Niels Foldager

Fra : Peter Loumann

Dato : 31-03-04 15:41

http://www.dr.dk/videnskabold/minitema/konspiration/moon.asp

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : David Konrad

Dato : 31-03-04 16:07

"Peter Loumann" <me@privacy.net> wrote in message

> http://www.dr.dk/videnskabold/minitema/konspiration/moon.asp

Anede ikke at Danmark ligefrem havde en fortaler for dette nonsens. Tak for
linket!

Fra : Ingolf

Dato : 04-04-04 07:46

"Mike" <Hr_mike@hotmail.com> wrote in message

> Hahaha, bare stik mig linket til den hjemmeside, så skal jeg nok holde min
> kæft

Apropos månelandingen, og specielt Månestenene, som nok er det største bevis
for at man har været på Månen, så læste jeg for noget tid siden at
Månestenene kan bortforklares som brudstykker der er blevet slået væk fra
Månen, i kraft af alle de meteornedslag der er sket i sin tid.

Således som man kunne bevise at man havde fundet et stykke fra Mars på
nordpolen, med de kendte 'orme'
http://spaceflightnow.com/news/n0010/29marsmeteor/
således kunne Månestenene ligeså godt være fundet på Grønland/nord-
sydpolen. Det var bare et spørgsmål hvem der kom først til disse
ufremkommelige egne.

Kan der være noget om det?

Japans tur i 2003.. er der en hjemmeside om den mission?

Søger man efter detaljerede oplysninger om Månelandingen fra Nasa, støder
man konstant ind i konspirationsteorierne.. hvad er egentlig det mest
anerkendte og omfattende web-site omkring Månelandingen(Apollo 11)? Alle
videoklip/lydklip/fotos, tekniske data om fartøjet, stråling osv osv? De
bedste jeg har fundet er:
http://nssdc.gsfc.nasa.gov/planetary/lunar/apollo11info.html
og
http://www.apolloarchive.com/
Forbedrede Jordfotos:
http://voltaire.csun.edu/ann/lunar_fun.html

Nogle bedre?
___________
Lost Moon-landing tape found
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/1552367.stm

Omfattende site om måne-konspirationsteorier, med (bort?)forklaringer.
http://www.lunaranomalies.com/fake-moon.htm

Fra : Pongo

Dato : 04-04-04 14:28

Ingolf wrote:
> Månelandingen(Apollo 11)? Alle videoklip/lydklip/fotos, tekniske data
> om fartøjet, stråling osv osv? De bedste jeg har fundet er:
> [...]

Jeg ved ikke om den er komplet, men der ligger gangske mange billeder og
videooptagelser her:
http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/frame.html

og her er et par andre
http://www.lpi.usra.edu/expmoon/apollo_landings.html
http://science.ksc.nasa.gov/history/apollo/

Fra : N. Foldager

Dato : 05-04-04 20:20

Ingolf:

> [...]
>således kunne Månestenene ligeså godt være fundet på Grønland/nord-
>sydpolen. Det var bare et spørgsmål hvem der kom først til disse

Nej.

Det drejede sig om friske måneprøver. De har ikke været udsat for
kosmisk stråling, som meteoritter fundet på Jorden har. Dertil kommer,
at hvis de havde befundet sig på Jorden blot i nogle få år, ville de
bære tydeligt præg af det.

Der blev indsamlet 380 kg måneprøver fordelt på mere end 200
*forskellige* prøver fundet i forskellige geologiske (selenologiske)
sammenhænge. Alle veldokumenterede med hensyn til forholdene ved
findestedet.

I de hundreder af millioner år, der er gået siden meteornedslag og
løsrivelse af stumper var hyppige på Månen, er størstedelen af Jordens
overflade fornyet. Det ville i sig selv have udslettet meteoritter fra
den gang.

Siden har nedslag på Månen været særdeles sjældne, og kun få
meteoritter er løsrevne. Man har blandt tusinder af meteoritfund kun
fundet 8 fra Månen; i alt kun 2 kg. Det ældste blev løsrevet for kun
11 millioner år siden.

Så der er langt op til 380 kg.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-04-04 20:32

N Foldager skrev:

> Det drejede sig om friske måneprøver. De har ikke været udsat
> for kosmisk stråling, som meteoritter fundet på Jorden har.

Jeg ville ellers forvente at måneprøver ville blive udsat for
kosmisk stråling, mens jordprøver var beskyttede af atmosfæren?

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : N. Foldager

Dato : 05-04-04 20:55

Klaus Alexander Seistrup:

>Jeg ville ellers forvente at måneprøver ville blive udsat for
>kosmisk stråling, ...

Kun på de sider, der vender bort fra underlaget, og ikke, hvis de er
gravet op.

> ...mens jordprøver var beskyttede af atmosfæren?

Meteoritter fundet på Jorden har i en periode befundet sig i rummet.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : N. Foldager

Dato : 05-04-04 21:00

>Kun på de sider, der vender bort fra underlaget, og ikke, hvis de er
>gravet op.

.... hvis de lå under overfladen, indtil de blev gravet op.

Fra : Ingolf

Dato : 05-04-04 21:15

"N. Foldager" <nfoldager-delete@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> meteoritter er løsrevne. Man har blandt tusinder af meteoritfund kun
> fundet 8 fra Månen; i alt kun 2 kg. Det ældste blev løsrevet for kun

Såvidt jeg kan læse på NEAR, er der opdaget tusinder af asteroider tæt ved
ved Jorden og Månens baner. Alene i 2004 er der fundet 4 nye asteroider, og
2 kometer.
http://neat.jpl.nasa.gov/

Den ene var en relativt lille asteroide på 30m i diameter, som var 50.000 km
fra Jordens overflade.
http://impact.arc.nasa.gov/

Såvidt jeg har forstået, er det den forbedrede teknik der giver os ny viden.
Asteroiderne har hele tiden været der, det er først nu vi bliver bedre til
at opdage og spore dem.

Så hvad du mener med at nedslag er sjældne, kan nok diskuteres, hvis man
tager i betragting af at Månen roterer om Jorden, og derved fungere som en
slags skjold. Samtidig er Månens tyngdekraft kun 1/6 af Jordens, hvilket
forøger sandsynligheden for at slå et Måne-stykke ud af Månens tyngdefelt.

Fra : N. Foldager

Dato : 05-04-04 21:37

Ingolf:

> [...]
>Asteroiderne har hele tiden været der, det er først nu vi bliver bedre til

Hvor mange asteroider vi opdager, har intet med
meteornedslagshyppigheden på Månen før og nu at gøre.

> [...]
>forøger sandsynligheden for at slå et Måne-stykke ud af Månens tyngdefelt.

Hvornår har du sidst set et krater opstå på Månen?

Det, du skriver, ændrer ikke på det faktum, at man kun har fundet
ganske få meteoritter, som hidrører fra Månen.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Ingolf

Dato : 05-04-04 21:57

> Hvornår har du sidst set et krater opstå på Månen?

Aldrig... og hvis der endelig opstod et, behøver det jo heller ikke at være
synligt. Man kunne jo antage at nedslaget fandt sted på bagsiden af Månen,
som jo altid vender bort fra jorden. (Far side of the moon)
http://liftoff.msfc.nasa.gov/Academy/UNIVERSE/MOON.HTML

Fra : N. Foldager

Dato : 05-04-04 22:12

Ingolf:

Fra : N. Foldager

Dato : 31-03-04 14:17

Martin Schou:

>Hvordan kan jorden "stå op" på månen ? Den har jo samme side vendt mod
>jorden altid ik ?

I princippet, jo. Står du på midten af Måneskiven, som den ses fra
Jorden, vil Månen aldrig komme under horisonten, af den grund, du
nævner.

Dog er Månens bane ikke helt cirkulær. Derfor varierer Månens
vinkelhastighed i banen.

Det bevirker, at retningen fra Månen til Jorden 1 gang om måneden er
foran og 1 gang om måneden er bagefter Månens konstante rotation.
Set fra Månen får det Jorden til at rokke fra side til side (øst-vest)
i løbet af 1 måned; ca. +/- 10 grader.

Samtidigt ligger Månens ækvatorplan ikke i dens baneplan. Det får
Jorden til at gynge op og ned (nord-syd); ca. +/- 7 grader.

Disse bevægelser gør, at hvis man står ude i kanten af Måneskiven
(stadig som den ses fra Jorden), så kan man opleve, at Jorden står op
og ned.

Står man f.eks. helt ude til højre på skiven (det, der er 90 grader
øst på Månen), så vil man se Jorden stå op umiddelbart til højre for
*Vest*, for at gå ned umiddelbart til venstre for *Vest* ca. 14 dage
senere.

----------------

Der har aldrig stået mennesker så langt mod øst/vest eller nord/syd på
Månen, at de har oplevet en Jord-op- eller nedgang.

De billeder, som man har fra Apollo-missionerne, hvor Jorden ses at
stå op, er taget fra bane omkring Månen. Dér fra vil man naturligvis
opleve Jord-op- og nedgange, således at der er ca. 2 timer mellem hver
opgang.

Et eksempel ses på:

http://apollomaniacs.web.infoseek.co.jp/apollo/aps_wallpapere.htm

Venlig hilsen

Niels Foldager

ud og a , og dens vinkelhastigjhed derfor var. Derfor er Månens

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-03-04 17:23

Martin Schou wrote:

> Hvordan kan jorden "stå op" på månen ? Den har jo samme side vendt mod
> jorden altid ik ?

Du har helt ret: Befinder man sig på den del af Månen der kaldes
kan man aldrig se Jorden (men må være vildt nysgerrig for at opklare
hvad det egentlig er man kredser om).

Kun i et smalt bælte ved grænsen mellem forsiden og bagsiden af Månen
kan det forekomme at Jorden passerer op og ned over horisonten.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)