MS Windows
briani 27239
Om-formatering af disk (HD)
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-03-04 21:55

Hej NG,

Jeg har en disk, der er opdelt i 3 logiske drev. Disken er en extended dos
partition (sekundært drev).
På et tidspunkt havde jeg problemer med disken, men den kører fint med alle
3 drev nu.

Jeg vil gerne formatere disken til een stor disk, men hvordan gør jeg det ?

Jeg prøver at slette de logiske drev med FDISK.
FDISK siger, at der er logiske drev, men når jeg vil se dem, og får jeg at
vide, at der ikke findes nogle.

Jeg har også prøvet at lave disken (et af de logiske diske) om til FAT32 -
og det går godt indtil efter re-boot, så får jeg at vide, at konverteringen
ikke kan finde drevet.

Nogel ideer om, hvordan jeg kan få om-formateret mit drev til et stort drev
?

hilsen
Dennis

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-03-04 22:25

Dennis Pedersen skrev:

> Nogel ideer om, hvordan jeg kan få om-formateret mit drev til et
> stort drev ?

....nu er jeg ude på tynd is hér, da jeg ikke er nogen haj til sådan
noget, men da jeg her forleden inden en formatering af XP havde delt
harddisken i 4 dele, slettede jeg bare alt overflødigt undervejs i
installationen inden jeg lagde XP ind igen; jeg brugte ikke andet end
XP-cd-rommen...
Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-03-04 23:22

In article <4069de89$0$217$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Dennis@Bellaluna.dk says...

> Jeg vil gerne formatere disken til een stor disk, men hvordan gør jeg det ?

Starter med at fortælle hvilken Windows-version du anvender...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-03-04 23:33

Undskyld - Windows 98 - first edition

Faktisk skal jeg bruge disken i en anden computer, hvor jeg vil installere
windows XP

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-03-04 23:48

"Dennis Pedersen" <Dennis@Bellaluna.dk> skrev i en meddelelse
> Undskyld - Windows 98 - first edition
>
> Faktisk skal jeg bruge disken i en anden computer, hvor jeg vil installere
> windows XP

Jamen så er det jo så let.
Sæt disken i som master på ide 1 og kontroller at den er jumpet rigtigt.
Boot på cp cd.en.
På et tidspunkt kommer du frem til et billede hvor du dels kan vælge at
installere windows, men også at fjerne og oprette partitioner.
Du kan se dem forneden. Først fjerner du alle eksisterende partitioner, jfr.
vejledningen foroven i billedet.
Når alle er fjernet, opretter du en partition i det ledige område. Derefter
installerer du på denne partition. Windows sørger selv for formattering
inden installationen starter.

Kurt