Kobling 2 pc-ere med rimelig lang afstand.
Fra : JSH [9800]

Dato : 30-03-04 20:19

Jeg er blevet bedt om at lave en løsning for en landmand.
Han har en pc inde på kontoret. Denne pc er tilsluttet nettet via en
ISDN-forbindelse.
I et rum ude i stalden har han en pc, der også skal have adgang til
internettet, således at han kan sende indberetninger til landbogården. Der
er trukket telefonkabel ud til rummet i stalden.
Der er ca. 70 m imellem de 2 pc-ere.

Hvorledes laves den mest fornuftige/praktiske løsning?

Fra : petersen_michael

Dato : 30-03-04 20:40

"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorledes laves den mest fornuftige/praktiske løsning?

Hvis han ikke har alt for travlt, kan han benytte den ene
halvdel af ISDN forbindelsen på den ene PC, og den
anden halvdel af ISDN forbindelsen på den anden PC..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-03-04 20:43

In article <4069c827$0$251$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, JSH [9800] wrote:
> [...]
> er trukket telefonkabel ud til rummet i stalden.
> Der er ca. 70 m imellem de 2 pc-ere.
>
> Hvorledes laves den mest fornuftige/praktiske løsning?

Der er flere løsninger.

Ethernet kan trækkes 100 meter uden problemer. Men der skal nyt kabel til.
Man kan købe nogle modems beregnet til 2-trådsforbindelser. Mener der
lige har været noge 512Mbit/s Nokia bokse til salg i en hardware.ektern
gruppe. Det er disse der i gamle dage blev brugt af ISP'er til
faste internetforbindelser.

Du kan også bare smide 2x modems på hvis du har. Den med modemet skal
så bare lege RAS server, og den der ringer op skal lade være med at
kontrollere dialtone.

Du kan også overveje trådløst. Et par billige Access Punkter fra
Linksys der kan køre i flere modes. Evt retningsantenne.

Fra : JSH [9800]

Dato : 31-03-04 15:52

meddelelse news:slrnc6jjeo.2e2.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
wrote:

> Du kan også overveje trådløst. Et par billige Access Punkter fra
> Linksys der kan køre i flere modes. Evt retningsantenne.

Hvad kan anbefales at trådløst netværksudstyr, der virker og hvorledes er
det med en ISDN-forbindelse når der skal ringes op med delt netforbindelse´?

Fra : Jens

Dato : 30-03-04 20:49

"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk>

> Hvorledes laves den mest fornuftige/praktiske løsning?

Jeg ville sætte et Linksys Wap11 ved hver maskine, og kører dem i bridge
mode, med faste ipèr på alt, undtagen modemforbindelsen.

Mvh Jens

Fra : JSH [9800]

Dato : 31-03-04 20:07

Jeg er nu kommet så langt, at jeg har besluttet mig for at lave en løsning
med trådløs forbindelse.

Hvilket udstyr kan anbefales, der har lang rækkevidde?
Jeg har tænkt på:

- Linksys EtherFast Cable/DSL BEFW11S4
- Linksys Instant Wireless USB Network Adapter WUSB11

Kan dette anbefales?

Fra : Jens

Dato : 30-03-04 21:34

"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> skrev i en meddelelse

> - Linksys EtherFast Cable/DSL BEFW11S4

Rækkeviden på den der er ikke over 30 meter hvis der er mure imellem.
Wap11/54 kan række over 80meter hvor de står i hver sin bygning.

Mvh Jens

Fra : JSH [9800]

Dato : 31-03-04 23:15

Hvad er forskellen på

Linksys WAP54G og Linksys WRT54G?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-03-04 23:57

On Thu, 1 Apr 2004 00:14:31 +0200, "JSH [9800]"
<jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> wrote:

> Hvad er forskellen på
> Linksys WAP54G og Linksys WRT54G?

Det først er et wireless access point (WAP), det andet er et
wireless access point + router. Det første ville man bruge på et
net, hvor man allerede har en router/firewall/whatever med
forbindelse til Internet. Det andet ville man bruge på et net,
hvor man ikke har sådan en router.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : JSH [9800]

Dato : 01-04-04 14:42

Hvem kender rækkevidden på nævnte udstyr?
Fra et hus til et andet hus?

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 02-04-04 00:12

"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem kender rækkevidden på nævnte udstyr?
> Fra et hus til et andet hus?

Du skal nok ikke regne med at få 54M bit med de monterede antenner, hvis der
er de 70m med mure mellem. - måske højst 1-2M bit.

Overvej at købe et par antenner, for at få en ordentlig båndbredde.
Naturligvis retningsbestemte antenner..
Med parabol antenner skal du regne med omkring Kr. 1200 pr. antenne, plus
kabel m. stik - i alt ca. Kr. 1500,- pr. router.

Men du kan naturligvis forsøge uden antenner. Evnt. med WiFi's firmware i
stedet for Linksys firmwaren. Med WiFi's firmware kan WRT54G også fungere
som WAP54G.
Og ikke mindst - du kan vælge at benytte en højere sendeeffekt, da det med
denne firmware kan sættes i opsætningen. Men alt for høj effekt risikerer
dog at brænde routeren af, så start lidt moderat.
Link til WiFi:
http://h.vu.wifi-box.net/wrt54g/

MVH Anders (8900)

Fra : Jens

Dato : 03-04-04 06:49

"Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.)"

> kabel m. stik - i alt ca. Kr. 1500,- pr. router.

Www.proconsult.dk sælger antenner med rækkevider op til 800 m, til 500kr
stk.

Wrtg og wap54 koster tæt på 700 stk.

Mvh Jens

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 03-04-04 08:12

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> Www.proconsult.dk sælger antenner med rækkevider op til 800 m, til 500kr
> stk.

Ja - men retningsbestemte udendørs koster lidt over 1000 stk. + kabel, og
det er nok den type der vil kunne give *garanti* for at det virker.
Dem de har til ca. 500 er indendørs antenner.
Der er jo ikke ligefrem nogen grund til at sende signalet til byen, når han
nu vil have en (drift ?) sikker forbindendelse mellem punkterne.

Fra : Jens

Dato : 03-04-04 14:07

"Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.)"

> Dem de har til ca. 500 er indendørs antenner.

Underligt de har giddet give samlingerne cilikone og andre vandtætte
pakninger så.

Mvh Jens (dem jeg har står der nu "Outdoor Antenna" på

Fra : Jens

Dato : 03-04-04 06:58

"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk>

> Hvem kender rækkevidden på nævnte udstyr?
> Fra et hus til et andet hus?

Det afhænger meget af hvad bygningerne er konstrueret af, men op til 100
meter med gunstige forhold.

Virker det ikke, så sæt hastigheden ned.
Jeg har kendskab til ihvertfald et sted hvor afstanden er 80 meter, og der
køres med 11Mbit mellem 2 wap11.

Bliver hastigheden for lille, så få et par udvendige antenner, til 500 kr
stk, så rækker de med sikkerhed langt nok......

Mvh Jens

Fra : Jens

Dato : 03-04-04 06:54

> [...]
> net, hvor man allerede har en router/firewall/whatever med
> forbindelse til Internet. Det andet ville man bruge på et net,

I dette tilfælde er Wap54 tænkt som et "APC" (Acces Point Client)

Wap 54 har op til 4 mulige "modes", alt efter hvilken firmware der benyttes.

(Wrtg54 er en billigrouter, med mulighed for styrring af enten enkelte ipèrs
nethastighed, eller ipseriers samlede hastighed....., med en anden firmware
end linksys`s.)

Mvh Jens