Dæk og Fælg størrelse - Hobby
Fra : Jens

Dato : 30-03-04 19:33

Hej

Min Hobby 440 årgang 2002 står stadig i vinterhi et sted langt fra hjemmet.
Jeg har nogle alu-fælge til overs fra min bil og vil nu undersøge om disse
evt. passer til Hobby'en.

Hvad er fælg/dæk størrelsen inkl hul-afstand og indpressningsdybde på denne
CV?

Mvh

Jens

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 30-03-04 19:47

"Jens" <mugarbeNOSPAM@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> evt. passer til Hobby'en.
>
> Hvad er fælg/dæk størrelsen inkl hul-afstand og indpressningsdybde på

Ked af at skrive det, men det bedste er altså at se på dine egne (cv) fælge.
Et eller andet sted på fælgen - sikkert inde ved narvet - står der en række
tal, i stil med dette: 6j14 et 24. Hvilket betyder 6" bred, 14" diameter
og - ikkee mindst - indpresningsdybde 24 mm.
Det sidste tal er næsten det vigtigeste; det beskriver hvor langt fra
fælgens lodrette midte at anlægsfladen mod bremsetromlen sidder.
For stor afvigelse kan både betyde at dækket går på karosseriet og at
lejerne bliver overbelastet. Det første finder du hurgtigt ud af, medens det
sidste kan vare et stykke tid. Til gengæld kan et smadret leje betyde at
hjulet forsvinder ud over markerne.....
Du skal så også lige huske at tælle antallet af bolte og at tage
krydsmålet - det diagonale mål mellem to over for hinanden siddende
bolthuller. Gav det nogen mening ?
OK - vi tegner lidt:

a b

c d

Her er a, b, c + d de fire bolthuller. Du skal så måle fra midten af hul a
til midten af hul d - det er krydsmålet.
Er der 5 huller blir' det lidt sjovere:

b c

d e

OK - det blev ikke helt rundt Men her skal du måle fra midten af hul a
til en linie trukket fra midten af hul d til midten af hul e.

Gid de snart ku' blive enige om ét boltmønster.....

Og husk nu endelig at alu-fælge SKAL monteres med (alu)fælgenes originale
bolte. Ellers kan de skrue sig helt af !

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Jens

Dato : 01-04-04 21:23

"Jesper Hedegaard" <jo-tak-til.spam@fis-af.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og husk nu endelig at alu-fælge SKAL monteres med (alu)fælgenes originale
> bolte. Ellers kan de skrue sig helt af !

Hvis jeg havde CV stående her på matriklen var det jo ikke et problem, men
den står 60 km her fra i en låst lade. Der kan ikke være forskellige
fælgestørrelser på en 4450 fra 2002 - de må alle have samme størelse fælge,
og mit spg gik på om nogen lige kunne ryste det ud af ærmet.

Eller tak for info.

Mvh

Jens