Blodappelsiner
Fra : Margrete Johansen

Dato : 30-03-04 08:09

Hej gruppe.

Jeg er ny her - det er muligt at mit spørgsmål skal stilles i en anden
gruppe, men her kommer det: Hvordan blev blodappelsiner til - ja,
netop - blodappelsiner? I vores familie går der forskellige
forklaringer, der er selvfølgelig den med sorten/avlsarbejdet, men der
er osse en lidt mere vidtløftig. Den går på jordbundsforholdene -
altså: "Blodappelsiner kan kun vokse i nærheden af vulkaner". Nå, hvad
siger I?

Venlig hilsen
Margrete Johansen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 30-03-04 08:36

Margrete Johansen wrote:
> Hej gruppe.
>
> Jeg er ny her - det er muligt at mit spørgsmål skal stilles i en anden
> gruppe, men her kommer det: Hvordan blev blodappelsiner til - ja,
> netop - blodappelsiner?

Efter alt at dømme en mutation.
http://www.foodreference.com/html/fbloodorange.html

> [...]
> er osse en lidt mere vidtløftig. Den går på jordbundsforholdene -
> altså: "Blodappelsiner kan kun vokse i nærheden af vulkaner". Nå, hvad

Jeg kan ikke finde noget der underbygger den tese. (Som jeg i øvrigt selv
troede på, indtil jeg begyndte at søge på nettet.) Hvis det var sandt, tror
jeg at et sådant kuriosum ville være nævnt et eller andet sted fx på
http://en.wikipedia.org/wiki/Orange_(fruit)

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Yesterday is history, tomorrow is mystery and today is a gift. --