Nu stopper I
Fra : Louise

Dato : 29-03-04 18:38

Man farer altså ikke frem med bål og brand når man skarpt anbefaler
folk IKKE at købe sådan en hund.

Nu har jeg en lidt større race og kender ikke reglerne for manglende
tænder hos skotter, men i min race tolereres det absolut ikke og
hunden ville aldrig blive avlsgodkendt med flere manglende Pm'ere.

Hvis man planlægger at avle, skal man så vidt det er muligt sikre sig,
at tæven (og hanhunden samt hundene i deres stamtavle) ikke har
fejl/mangler/sygdomme/temperamentsproblemer og iøvrigt er et godt
eksemplar af racen. Allerede ved tænderne har det jo vist sig at tæven
ikke er egnet til avl.

Hvis man køber den som familiehund, så er det jo ligegyldigt; den kan
jo tygge sin mad og så er ejeren tilfreds, men som avlshund skal der
altså opfyldes nogle højere kriterier end hos andre hunde så jeg vil
da stærkt fraråde at man købte den og jeg ville betegne det som både
dumt og ansvarsløst at avle på den.

Avl er ikke for sjov...selvom det både er sjovt og spændende.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 29-03-04 20:46

Denne diskution har jeg ikke lige fulgt med, hvad drejer dette sig om....
For dette lyder da lidt voldsomt? Hvem har da tænkt sig at avle på en hund,
som ikke følger standarden??? Jeg selv vil ikke avle på min tæve, da hun jeg
synes hun har en dårlig mentalitet, jeg ved at mange danske opdrættere
sikkert vil klappe i deres små hænder, hvis de får lov til at bruge hende
(hvilket det overhovedet ikke kan være tale om). Jeg synes vi kan lære meget
af svenskerne hvad avl angår, da de går meget op i sunde hunde med godt
temperament... Størstedelen avler IKKE for sjov, men for at lave nogle gode
hunde...

Fra : Heidi

Dato : 30-03-04 05:48

egdal@sporty.dk (Louise) wrote in message news:<125af6bd.0403290938.535b6220@posting.google.com>...
> [...]
> tænder hos skotter, men i min race tolereres det absolut ikke og
> hunden ville aldrig blive avlsgodkendt med flere manglende Pm'ere.

Jeg troede oprigtigt talt også, at spørgeren var interesseret i at
vide, hvordan manglende tænder ville påvirke hundens muligheder for at
begå sig på udstillinger i Danmark. Jeg mener også selv, at det var
det, jeg svarede på. Nemlig, at manglende tænder ville medføre, at
hunden ville få endog meget svært ved at blive avlsgodkendt. Og
heldigvis for det. Jeg kan ikke anerkende, at en hund, der mangler
fire tænder er en sund og god respræsentant for sin race.

Tak for opbakningen. Jeg bliver noget nervøs, når en faglig
stillingtagen til et spørgsmål bliver betragtet som personlig hetz. Og
slet ikke, når spørgeren har fået muligheden for at kontakte mig
privat vedr. racen.

Ha' en fortsat god dag.

Heidi

Fra : N/A

Dato : 31-03-04 05:44

Fra : Nospam

Dato : 31-03-04 05:44

Kære nyhedsgruppe

Det er virkelig pænt af jer at tage mit simple spørsmål op 2 gange ( har det
nogen betydning at en Skotte mangler 4 Primular på en udstilling i
danmark????)

Jeg minnes ikke at der blev nævnt noget om avl af denne Skotte...
Denne Skotte skulle havde været en familiehund, og ikke avelshund... Men
kunne man nu få lidt sjovt ud af at gå til udstillinger i ny og næ, ville
det jo være dejlig...

Men jeg syndes er det ofte sker det, at der her i gruppen bliver digtet
vidre på indlægnen, som så medføre et folk er nogle sviner og andre grimme
ting.
Der har været andre indlæg, hvor der er personer som er blevet forfuldt, med
viruser og andre grimme skælds-ord, fordi man har spurt eller svaret efter
det man mener er det rigtige for en selv...

Personlig benytter jeg ikke gruppen så tit, da der ikke skal meget til før
det hele bliver blæst op til en hel masse.
Det er så desvære også tilfældet i denne gang.

Jeg ved godt, at efter dette inslag sikkert bliver diskuteret ingen, men jeg
kan sige på forhånd at der kommer ikken nogen forsvar fra mig...

Til sidst vil jeg lige sige at jeg har talt med DKK og en Skotte-opdretter,
og få et fornuftigt svar på mit spørgsmål.

<><><><><><><><>

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-03-04 10:52

"Nospam" <spam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> nogen betydning at en Skotte mangler 4 Primular på en udstilling i

Ja, men sådan er vi, Noget så flinke ( i hvert fald sommetider )

> [...]
> kunne man nu få lidt sjovt ud af at gå til udstillinger i ny og næ, ville

Ok, ja, selvfølgelig. Men husk, det er en debat gruppe, og meningerne
kommer somme tider for fuld udblæsning. Det kan somme tider lyde knuppet,
men er når alt kommer til alt, slet ikke så slemt ment. Så du behøver
sikkert ikke gå bevæbnet den næste uges tid

> [...]
> viruser og andre grimme skælds-ord, fordi man har spurt eller svaret efter
> det man mener er det rigtige for en selv...

Ja som sagt, det er en debat gruppe. Den er ikke til Ja / Nej spørgsmål og
svar.

> Personlig benytter jeg ikke gruppen så tit, da der ikke skal meget til før
> det hele bliver blæst op til en hel masse.
> Det er så desvære også tilfældet i denne gang.

Hvilket jo nok er grunden til, at du tager dig det nært ..

> Jeg ved godt, at efter dette inslag sikkert bliver diskuteret ingen, men
jeg
> kan sige på forhånd at der kommer ikken nogen forsvar fra mig...

Jamen du skal da ikke forsvare, at stille et spørgsmål. Set i det lys, der
findes ingen dumme spørgsmål, men der findes mange dumme svar. Så bagefter
kan du sortere, og sige, disse svar kunne jeg bruge, og disse skal bare
overses / ignoreres.

> Til sidst vil jeg lige sige at jeg har talt med DKK og en
Skotte-opdretter,
> og få et fornuftigt svar på mit spørgsmål.

Om det betyder noget den mangler tænder. Ja selvfølgelig betyder det noget.
Alle fejl tillægges en betydning. Måske dumpes den, eller den pågældende
fejl tillægges en eller anden betydning, som gør, at netop denne hund, ikke
når særligt langt i klassementet. jo længere man kommer, jo mere alvorligt
dømmes fejlen. Altså præcist som alle andre steder. Som hund, kan hunden
leve fint, og have det godt, men den bliver sikkert aldrig International
Champion, men hvad gør det, når bare du holder af din hund. Som barn tog
jeg også med de andre ud at fiske. De syntes det var synd for mig, at jeg
aldrig fangede noget. Det var kun de indviede, som vidste, at på min stang,
var der ingen krog, for jeg ville ikke ane hvad jeg skulle stille op med en
fisk. Jeg spiser ikke fisk, og så ville det da være synd at fange den

M.V.H.....Benny..

Fra : Heidi

Dato : 31-03-04 12:45

"Nospam" <spam@nospam.dk> wrote in message news:<i0sac.2$BE5.1@news.get2net.dk>...
> [...]
>

> Det er jeg rigtig glad for. Du skriver, at hunden skulle bruges som familiehund - og at udstilling alene var for hyggens skyld. Besluttede du dig så for at købe hunden?

Jeg vil gerne høre, hvad DKK og skotteopdrætteren sagde. Jeg kan kan
forestille mig, at de fortalte, at hunden ville få problemer på
udstilling, men sikkert ville blive en pragtfuld familiehund. For det
er skotter

Held og lykke med skotten. Forbered dig på mange billige grin - og
udrust dig selv med stor tålmodighed. For skotter har deres helt egen
mening om de meste. Enten kan man ikke holde dem ud - eller også
elsker man dem overalt på jorden. Der er ikke så mange mellemveje
Jeg elsker mine skotter højere end noget andet.

Heidi Sønderby