Bruskdefekt eller fødselsskade?
Fra : Louise

Dato : 29-03-04 18:04

Er der nogen herinde der har kendskab til hvalpe, der fødes med et
(eller to) slappe ører eller deciderede hængeører? (Altså normalt en
race med stritører).

En unghund, der har skævt øre også, "virker skæv" i hovedet. Den har
været ved kiropraktor der anså det for at være en fødselsskade, men
jeg har også fået at vide, det nok nærmere er genetisk/arveligt
bestemt (af en der ikke har set hunden, men fået det beskrevet af
mig).

Det skal siges at tæven nu har fået et kuld mere hvor den førstefødte
(en hanhund) har samme tendens, dog ikke i så udpræget grad. Tæven fik
et kuld mere, da jeg troede fejlen på den forrige hvalp var som følge
af en skade og ikke genetisk. Selvfølgelig kan det være en
fødselsskade (tæven er ikke så stor og begge "ramte" hvalpe er
førstefødte og pænt store, men omvendt vil jeg absolut lade tvivlen
komme racen til gode og trække hende ud af avlen såfremt det skønnes
at være muligt, at det er arveligt.

Alle erfaringer modtages gerne samt råd og vejledning.

På forhånd tak